GVSS Grading, vraagje

Aviator said:
Hey markwise,

als eerste wil toch wel even vermelden dat de GVSS van de KLu zeer zeker niet makkelijk is maargoed..
Dat boekje wat je thuis gestuurd krijgt is het 'beroemde' blauwe boekje en het is belangrijk dat je dit boekje tot in den treure leert en dan nog 10x:D .
Qua voorbereiding op de slectie zou je een keer in een Frasca simulator bij een sim centrum kunnen oefenen om een beetje bekend te raken met de instrumenten. Je zou ook nog Flihtsimulator kunnen gebruiken om een beetje bekend te raken met de instrumenten en hoe die met elkaar samenhangen. BELANGRIJK punt in het geval van flightsimulator is dat je je SNELHEID met je NEUSSTAND(PITCH) regelt en je HOOGTE met je GAS. (Dit wordt door veel flightsimmers nogal eens omgedraaid.)
Mijn mening is dus dat een beetje oefening geen kwaad kan maar denk erom dat de heren instructuers wel een steigende lijn willen zien in jouw presteren.

Greetings Aviator:rt:

P.S Zorg ervoor dat je foutacceptaties echt MINIMAAL zijn. B.v 1000 Ft = 1000 Ft en geen 1020 Ft

Gast serieus... heb je ooit gevlogen?

ALs je op hoogte zit gebruik je gewoon braaf je neus om hoogte te houden en je gas om snelheid te houden.

Als je klimt of daalt daarentegen gebruik je je neus voor snelheid en je throttle/thrust voor klim/daal snelheid.

Als je je grading boekje braaf leest kan je dit ook vinden, ga mensen geen onwaarheden leren als je het niet 100% zeker weet, dit is voor die arme mensen verwarrend en vergroot hun kansen niet bepaald.

Het is niet bedoeld om je te af te zeiken, maar het is erg lullig als je op deze manier verkeerd leert.

Fact:
Mensen geloof me, neem niets aan van forums, van vrienden of vage kenissen, lees en leer gewoon je blauwe boekje en neem alles daarin voor waar aan.... Je kan ook denken dat je het zelf beter kan/weet of anderen het beter kunnen/weten maar dan kan je beter geen grading gaan doen.

suc6
 
Awos said:
Mensen geloof me, neem niets aan van forums, van vrienden of vage kenissen, lees en leer gewoon je blauwe boekje en neem alles daarin voor waar aan.... Je kan ook denken dat je het zelf beter kan/weet of anderen het beter kunnen/weten maar dan kan je beter geen grading gaan doen.

Waarom zouden we dan naar jou moeten luisteren... :grijns: ;)
Maar inderdaad, iedereen zit maar reacties te geven op deze thread, en allemaal zijn ze anders...
 
Kortom, gewoon naar de instructeur luisteren die je de basics haarfijn uitlegt tijdens de FAM vlucht.
 
Idd Wepz

De heer Awos loopt maar een beetje zeuren alleen legt hij het zelf gewoon weer iets specifieker uit dan dat ik dat heb opgeschreven. Natuurlijk regel je tijdens het kruisen hoogte met neusstand maar dat was wel algemeen bekend hier op dit forum mag ik aannemen.

Idd easy737 waarom zouden we dan naar hem moeten luisteren.

Mensen geloof me, neem niets aan van forums
Yeay right. Leuk stukje text:1855:

P.S Awos, je bent dan wel de eerste die mijn stuk text in twijfel trekt na 40 DAGEN. En dat terwijl half (wannabee)piloot nederland deze threads leest.
 
Last edited:
Aviator said:
Idd easy737 waarom zouden we dan naar hem moeten luisteren.

Lezen gast... Respect voor wat de heer Awos heeft gezegd! :D
Ik heb toch zo'n idee dat hij het beter weet dan velen hier...
 
Wepz said:
@easy737
Stop the ass kissing.

Ik vind het gewoon arrogant van Aviator dat hij denkt het beter te weten. En Wepz jij hebt ook nog niets bereikt dus waar bemoei je je mee...

ON TOPIC
 
Tja easy737 waar bemoei jij je dan eigenlijk mee...

Ik arrogant... verre van dat. Laten we het gewoon effe leuk houden en help elkaar vriendelijk hier op het forum. Ik geef ook gewoon maar mijn ervaring die heb heb beleefd tijdens de KLu GVSS en uitleg van de heren instructeurs die mij daarbij van dienst waren vorig jaar, niet meer en niet minder. Geheel vrijblijvend uiteraard.

Wish you alle the best.
@ Markwise gefeliciteerd.
 
Om iedereen tevreden te stellen over de neusstand/throttle discussie, bij mijn KLu GVSS is me geleerd en vertelt om afwijkingen onder de 100 ft te corrigeren met de neusstand en afwijkingen boven de 100 ft met de throttle. Zit je namelijk veel te hoog en je doet de neusstand lager, loopt de snelheid te ver op, en als je eenmaal op hoogte zit, ga je veel te snel en zal het vliegtuig weer willen gaan klimmen.
 
Precies wat er in het Blauwe Boek staat dus. Leer dat ding uit je hoofd en alles komt goed. Als je de theorie niet blijkt te kennen bij de theorietoets voorafgaand aan de grading heb je sowieso wel wat uit te leggen...
 
@markwise

Hoeveel zijn er bij jou uit de groep doorgekomen ?


En natuurlijk gefeliciteerd en veel succes in de verdere selectie
 
@ markwise

Dat zijn er best veel, was iedereen zo goed of ha je het gevoel dat de intructeurs ( n de computer) redelijk soepel waren. Want na mijn weten vallen er bij de KLu een stuk meer af
 
Als je met veel doorkomt bij de KLu, dan ben je gewoon allemaal goed (genoeg). De ene week gaat er niemand door, de andere week 1, en soms vijf :D. Ik bleef bijvoorbeeld ook als enige over van 6.
Groeten.
 
Aviator said:
Idd Wepz

De heer Awos loopt maar een beetje zeuren alleen legt hij het zelf gewoon weer iets specifieker uit dan dat ik dat heb opgeschreven. Natuurlijk regel je tijdens het kruisen hoogte met neusstand maar dat was wel algemeen bekend hier op dit forum mag ik aannemen.

Idd easy737 waarom zouden we dan naar hem moeten luisteren.


Yeay right. Leuk stukje text:1855:

P.S Awos, je bent dan wel de eerste die mijn stuk text in twijfel trekt na 40 DAGEN. En dat terwijl half (wannabee)piloot nederland deze threads leest.

En bedankt, maar als je je eigen post even naleest zul je zien dat mijn reactie was geplaatst vanwege het feit dat jij beweerde hoogte met de throttle/thrust levers regelde en dat wilde ik even corrigeren.

Dat het dus algemeen bekend was op dit forum blijkt dus te betwijfelen.

Ik geef geen advies over hoe je moet vliegen met de grading, ik geef alleen aan dat je niet de hints moet oppakken van flightweb of vrienden of enige andere bron dan ook dan je blauwe boekje.
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat het voor grading instructeurs vreselijk vervelend kan zijn als mensen denken dat internet/vrienden een betere bron voor informatie is dan het boekje/grading instructeurs.

Je moet dus idd niets van mij aannemen qua vliegen van grading, maar de hint dat je blauwe boekje je "bijbel" is voor de grading is is gewoon een vriendelijk advies.

En mijn reden voor dit "leuke stukje tekst" komt uit een "leuk stukje ervaring" die ik heb gehad als grading instructeur, wat jij ermee wilt doen is niet mijn zaak.....

goedemiddag
 
Kleine toevoeging misschien op dat hele Hoogtegasneuspitchofanderzomverhaal.

Wat men al zegt! Niets doen wat niet in het blauwe boekje staat! Help je alleen jezelf de mist mee in!

Bovendien, gedurende het hele KLS traject wordt je aangeleerd je hoogte zoveel mogelijk met je neusstand te regelen, en je snelheid met je gas. Nu is dit natuurlijk voor een Piper Archer niet echt nodig (en in de praktijk moet je het toch wel mengen want: Hoogte loopt weg, neus gaat omhoog, snelheid loopt terug, gas erbij hoogte komt terug etc...). Maar als je het jezelf al verkeerd gaat aanleren (en ja, dat begint al bij de grading), wordt het straks erg lastig op een Jet. Daar is het dus daadwerkelijk andersom en het dus heel moeilijk is om die 10 knopen snelheid kwijt te raken door alleen je neus even 2 graden hoger te zetten!

anyway... iedereen succes met de grading!
 
Back
Top