GU Germanwings

3Bergen

Member
Hallo,

Wie heeft er nog tips en/of recente ervaring met de GU van GWI? Op pilotenboard.de heb ik al erg veel info kunnen vinden alsmede hier op het forum, maar extra info is altijd welkom. Ben inmiddels druk met de CBT van GWI. Ik vind vooral VMC erg lastig... Alle tips zijn welkom.

Gr,

3Bergen
 
Ik heb recent de GU voor GWI bestanden. Heb echter eigenlijk alles wat ik wilde weten wel gevonden op Airwork/Pilotenboard.de. Kan je wat specifieker zijn in de soort tips die je zoekt?
 
Gefeliciteerd met het halen van de GU!

Ik ben voornamelijk op zoek naar tips voor het oefenen van VMC en RMS. VMC is met 2 en 3 back redelijk tot goed te doen. Bij 4 en 5 back wordt het naar mijn idee vooral kleuren onthouden en op basis daarvan antwoorden. Soms zelfs gokken. Hoe heb jij dit aangepakt? Bovendien schijnen er bij de DLR test andere symbolen bij te komen...

RMS gaat a.d.v. de CBT redelijk, ik kom regelmatig op 5/6 getallen en ben pas net begonnen met oefenen (lvl. 2). Wellicht heb je nog tips om op 7/8 getallen te komen. Daarnaast is het nogal een verschil of je Skytest gebruikt of de CBT. Bij Skytest is de vrouwelijke stem nogal "schor". Hoe is dit tijdens de echte test? Kan je überhaupt niet beter oefenen met de CBT?

OWT: Hebben de klokjes tijdens de test de oriëntatie zoals in Skytest, dat will zeggen dat de 8 bovenaan staat? Bij de CBT is dit niet zo namelijk. Tevens oefen ik de tegenovergestelde waarde van de cijfers, aangezien dit op het hoogste oefen-niveau vaak voorkomt. Alleen bij Skytest hebben de klokjes allemaal dezelfde oriëntatie voor zover ik weet en is dat wellicht beter om te gebruiken als oefenstof.

Ben je verder nog dingen tegengekomen tijdens de test die je niet in je voorbereiding had meegenomen of niet verwacht had? Alvast bedankt!

Gr,

3Bergen
 
Thnx Avian. Al was de eerste link al bij me bekend :) Ik ga eens kijken of de techniek die je over VMC beschrijft werkt. Ben benieuwd.

Mvg,

Edit: de tip werkt vrij goed! :)
 
Last edited:
OWT: De 8 staat niet altijd bovenaan, volkomen random. Wat wel zo is is dat als de 8 bij het eerste klokje onderaan staat staat die overal onderaan.

RMS: Is gewoon oefenen oefenen oefenen en dan lukt het wel, de stem gaat best snel. In mijn optiek net iets sneller dan lvl 2 cbt.

Succes
 
OWT: De 8 staat niet altijd bovenaan, volkomen random. Wat wel zo is is dat als de 8 bij het eerste klokje onderaan staat staat die overal onderaan.

Ik had het even anders moeten formuleren. De klokjes hebben per opgave dezelfde oriëntatie, zoals jij dus zegt. Thnx
 
Ik heb begrepen dat bij OWT tijdens de echte test, er ook een mogelijkheid is om 'nicht gesehen' te selecteren.
In het geval dat je het laatste cijfer niet hebt kunnen zien; denken jullie dat het dan beter is een wilde gok te plaatsen met de kans dat je hem toch nog goed hebt, of is het beter 'nicht gesehen' te klikken?
 
Last edited:
Ik heb begrepen dat bij OWT tijdens de echte test, er ook een mogelijkheid is om 'nicht gesehen' te selecteren.
In het geval dat je het laatste cijfer niet hebt kunnen zien; denken jullie dat het dan beter is een wilde gok te plaatsen met de kans dat je hem toch nog goed hebt, of is het beter 'nicht gesehen' te klikken?

Dat weet alleen DLR zelf dito, helaas! Ik ben wel eerlijk geweest als ik het niet zag.
 
Ik heb begrepen dat bij OWT tijdens de echte test, er ook een mogelijkheid is om 'nicht gesehen' te selecteren.
In het geval dat je het laatste cijfer niet hebt kunnen zien; denken jullie dat het dan beter is een wilde gok te plaatsen met de kans dat je hem toch nog goed hebt, of is het beter 'nicht gesehen' te klikken?

De kans dat je goed gokt is slechts 1/8. Als je echt geen idee hebt zou ik 'niet gezien' selecteren.
 
In het geval van het missen van het laatste cijfer, is je kans 1/5. In OWT komt namelijk niet twee keer hetzelfde getal voor.

Heb aan de hand van de verhalen op pilotenboard en jullie advies besloten inderdaad voor 'niet gezien' te kiezen in zo'n geval. De keuze is er niet voor niets denk ik dan maar!
(wel raar dat deze keuze bij de oefenCBT niet aanwezig is)
 
Klopt het dat je bij PPT ongeveer 28 opgaven krijgt in 20 minuten? Dat is namelijk op pilotenboard te lezen. Als dat zo is dan is de CBT niet erg realistisch op het hoogste niveau...
 
Heb ik ook op het Duitse bord gelezen inderdaad, misschien dat iemand van ons die er recent nog is geweest hier uitsluitsel over kan geven!?
Bij PPT level2 krijg je ongeveer 20seconden per kubus. Als je dat niveau aankan, weet je zeker dat je goed zit in ieder geval.

(ik oefen level1 en gebruik dan een stopwatch/timer om de tijd bij te houden)
 
Wat Avian zegt, achterliggende gedachte schijnt hierbij te zijn om ook je eigen besluitvaardigheid te testen dmv te kijken of jij snel een besluit ook kan maken welke uitwerking de juiste is. Dus of het werkelijk goed is om de volle 20 minuten ervoor te benutten...
 
Wat Avian zegt, achterliggende gedachte schijnt hierbij te zijn om ook je eigen besluitvaardigheid te testen dmv te kijken of jij snel een besluit ook kan maken welke uitwerking de juiste is. Dus of het werkelijk goed is om de volle 20 minuten ervoor te benutten...

De snelheid van de CBT is dusdanig hoog dat je ook kunt zeggen dat je dan te snel een beslissing neemt of moet nemen... Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Rond de 30 sec per opgave lijkt me wel oké.

Daarnaast vind ik ROT knap lastig op level 3. Level 2 gaat prima. Tijdens de test schijnt het langzaam te beginnen en dan naar level 2/3 te gaan. Iemand een idee wat goed helpt hierbij of geldt ook hier: oefenen!?
 
De snelheid van de CBT is dusdanig hoog dat je ook kunt zeggen dat je dan te snel een beslissing neemt of moet nemen... Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Rond de 30 sec per opgave lijkt me wel oké.

Daarnaast vind ik ROT knap lastig op level 3. Level 2 gaat prima. Tijdens de test schijnt het langzaam te beginnen en dan naar level 2/3 te gaan. Iemand een idee wat goed helpt hierbij of geldt ook hier: oefenen!?

ROT is inderdaad oefenen oefenen oefenen! In het begin dacht ik dat level 3 onmogelijk was, maar na 20 sessies haalde ik continu scores van boven de 90% waaronder zelfs een keer 100%. Niks bovengemiddelde capaciteiten, gewoon inzet tonen. Bij de GU dachten sommige kandidaten dat level 3 een soort grapje van het DLR is om te stangen, die hebben waarschijnlijk niet lang genoeg geoefend.
 
Iemand nog tips voor VMC? Ik blijf steken op 71%. Heb alle trucjes gebruikt die ik hier en op pilotenboard tegen kwam. Veel hoger kun je met die trucjes niet scoren volgens mij...
 
Iemand nog tips voor VMC? Ik blijf steken op 71%. Heb alle trucjes gebruikt die ik hier en op pilotenboard tegen kwam. Veel hoger kun je met die trucjes niet scoren volgens mij...

Dat was ook ongeveer mijn gemiddelde en dat was voldoende op de test.
 
Back
Top