Nauwelijks een week nadat Boeing met een order van $ 4 mrd was verguld, boekt China een bestelling van 150 vliegtuigen bij Airbus. Kosten: $10 mrd. Het zweept het aantal orders in de vliegtuigindustrie op naar de hoogste aantallen ooit.
Uit het FD van vandaag
Voor China is de vraag naar vliegtuigen slechts een deel van het probleem. Met de boven beschreven orders kan aan de vraag van passagiers en transporteurs worden voldaan. Maar hoe kom je zo snel aan piloten? Op dit moment zijn er in China ongeveer 11.000 piloten actief. Die zitten bij ongeveer 800 vliegtuigen achter de knuppel. Over twintig jaar zullen er in China ongeveer 55.000 piloten nodig zijn, verklaarde George Liu, een woordvoerder van Boeing in Peking, onlangs in de Herald Tribune.
Dat gaat gepaard met enorme aantallen nieuwe vliegtuigen. In China zullen de komende twintig jaar een kleine 2000 nieuwe vliegtuigen per jaar in gebruik worden genomen, aldus een schatting van Airbus. De Europeanen tonen zich conservatief. Boeing gaat zelfs uit van 2400 nieuwe vliegtuigen. Voor de goede orde: als de twee toonaangevende producenten Airbus recentelijk een goed jaar hadden, rolden er 800 vliegtuigen van de band. Het geeft maar aan wat het belang is van deze opkomende markt voor de industrie.
De groei van het aantal passagiers gaat in China nog net een tandje sneller dan die van de economie zelf. Met kunst- en vliegwerk wordt de groei in China tot rond de 10% getemperd. De belangrijkste luchtvaartmaatschappijen vervoerden in 2004 120 miljoen passagiers, maar liefst 38% meer dan het jaar ervoor. Voor dit jaar gaat het tempo wat omlaag, maar er wordt nog altijd met een groei van weer eens 15% rekening gehouden.
Die dubbelcijferige groei zal naar verwachting nog jaren aanhouden, aldus marktvorsers. Op het programma staan de Olympische zomerspelen in Peking in 2008 en de Wereldtentoonstelling twee jaar later in Sjanghai. Deze evenementen zullen garant staan voor enorme toeristenstromen. De capaciteit van de vliegvelden is geen probleem. China heeft er meer dan honderd, die deze groei veelal met gemak aankunnen.
De Chinese luchtvaartmaatschappijen passen zich aan. De vliegmaatschappijen staan nog onder staatscontrole. De volledig gefragmenteerde markt werd vijf jaar geleden geconsolideerd onder drie grote bedrijven: Air China , China Eastern Airlines en China Southern Airlines. Maar ook in China is er sprake van een sterke opkomst van low-cost maatschappijen. Volgens Peter Harbison zal in China de volgende groeispurt in de lagekostenmaatschappijen plaatsvinden. 'De overheid is genegen om deze bedrijven te stimuleren', aldus Harbison, in het dagelijks leven directeur van het Center for Asia Pacific Aviation, in de Australische krant The Australian.
' China zal de belangrijkste groeimarkt zijn voor de komende jaren', aldus Salah Seddik, vermogensbeheerder van Richelieu Finance tegenover persbureau Bloomberg in reactie op de order van 150 Airbus vliegtuigen vanuit China .
De meeste van deze Airbussen 320 gaan naar verwachting naar de grote drie in China . Maar ook lagekostenmaatschappijen als Sichuan Airlines, Shenzhen Airlines en Hainan Airlines - waarin meesterfinancier George Soros een belang heeft - zullen van het Chinese inkoopbureau wat toestellen krijgen toegeschoven. Die verdeling is voor Boeing en Airbus aantrekkelijk. Alleen afhankelijk zijn van de grote namen heeft hun in de afgelopen jaren voldoende kopzorgen gekost.
Wie mag zich tot de kampioen van de lucht uitroepen?
Het is een gevecht op het scherp van de snede. Het Europese Airbus en het Amerikaanse Boeing doen er ieder jaar alles aan om de directe concurrent af te troeven als het gaat om binnengehaalde orders. Tot eind jaren negentig was de winnaar evident. Het was steevast Boeing dat de Frans-Duits-Britse concurrent de hielen liet zien. Maar de afgelopen jaren was het anders. Tot grote ergernis van de Verenigde Staten bleek Airbus de meeste orders binnen te halen. Het had onder andere tot gevolg dat de conflicten over misplaatste overheidshulp verscherpten.
Dit jaar lijkt een nieuwe omslag plaats te vinden. Tot eind november heeft Boeing achthonderd orders in de wacht gesleept. Daar komen nog zeventig vliegtuigen bij, het gevolg van een geslaagde missie van president George Bush naar China .
De teller bij Airbus staat voorlopig nog op iets minder dan vijfhonderd. Maar Airbus komt volgende week pas met de cijfers over november en kan daarna de Chinese order van 150 vliegtuigen nog uit zijn mouw schudden.
Sectorvolgers verwachten niet dat Boeing de voorsprong nog uit handen zal geven. De laatste schattingen zijn dat Boeing op duizend vliegtuigen uitkomt en Airbus op negenhonderd. Het tekent het herstel van de industrie. In een normaal jaar worden gemiddeld achthonderd vliegtuigen verkocht