Grappig, Belgische presentator leert 737 vliegen in 30 dagen

Jetairfly heeft hier schijnbaar het grootste gezeik mee gehad met het Bestuur der Luchtvaart ( en terecht ) , die vonden het allemaal niet zo "grappig".
 
Last edited:
Terecht inderdaad.

Trouwens dit filmpje is toch zo oud als de straat, waarom moest er nu nog eens zo nodig mee opgedraafd worden?
 
Pour la petite histoire: die Tom heeft zo een hele reeks huzarenstukjes volvoerd en gepubliceerd - alle lof en hulde! Ik heb twee jaar cursus gevolgd in een lokaal waar een door hem (met anderen) gebouwde zweefvlieger (categorie Lilienthal) aan het plafond hing, ter inspiratie.
 
Het bestuur der Luchtvaart zal wel een onderzoek hebben gepleegd, maar zover ik weet heeft dat geen consequenties gehad!, dus hoezo terecht
 
Omdat het misschien een beetje vreemd is om een B737 (met pax en boven bewoond gebied) single pilot te opereren. Lijkt me namelijk niet dat de beste man een 737 rating op zak had...

Ik vraag me echt af wat TUI dacht toen ze besloten om hun naam hieraan te verbinden...
 
Dit was enkel en alleen een ideetje van Jetairfly.
Schijnt dat de rest v/d TUI-groep ook niet echt amused was door deze stunt.
Dat je door zoiets een onderzoek aan je reet hebt is inderdaad volkomen terecht : het is tenslotte een passagiersvliegtuig , geen speelgoed of marketingtool.

(Wat had je nou voor een reactie verwacht van de Belgische luchtvaartautoriteit : "Goh , wat een leuk idee jongens - veel succes hoor!")
 
Last edited:
And at the end of the day, whatever plane you fly.......
Pitch controls airspeed, and power controls altitude.....
With the right guy in the left seat, anyone can fly a circuit, with no abnormalities.
That`s why they had a few guys sitting in the back !:biertje:

Fly safe,

Ger
 
Er zat een complete extra crew aan boord!

Nou , dat is toch hartstikke leuk!
Die zaten alleen niet op de F/O stoel want daar zat al een TV-presentator.

Gelukkig is het al even geleden en na de "vragen" van het Bestuur halen ze bij de JAF zulke dingen niet meer in hun hoofd.
 
Ik zou m andersom doen in een jet Ger, maargoed, ik heb ook een NLS instructeur ergens op het internet ditzelfde misverstand (volgens mij luchtvaartnieuws) horen verkondigen, als expert zijnde......
 
It depends what type of aircraft you are flying.

When people talk about this, it is usually specifically in relation to the final approach.

In light aircraft, such as a C172, it is common to be taught to maintain your airspeed using pitch, which isn't hard to do... if you pitch up, you lose speed, and if you pitch down, you increase speed.

If you pitch for speed, then adding power naturally makes you climb (or decrease your rate of descent), or reducing power makes you descend (or increase your rate of descent)... so in this respect the textbook is correct... it is certainly how I (along with 90% of students in Australia) were taught to fly.

This works fine in a light aircraft, however isn't particulally effective in a large one. A jet is usually flown so that pitch is rate of descent and thrust is speed, which as you point out is a little more intuitive.

Note you can use the second method on a light aircraft usually quite successfully.
 
This works fine in a light aircraft, however isn't particulally effective in a large one. A jet is usually flown so that pitch is rate of descent and thrust is speed, which as you point out is a little more intuitive.

Totdat je stalled, dan gelden de Cessna principes ook weer voor de jet.:biertje:
 
Back
Top