Goed nieuws vandaag

Er is zovaak gesproken over wachtlijsten, bufferlijsten en werkloze piloten.
De discussie of het wel of geen rationele beslissing is om EUR150.000 schuld aan te gaan ligt bij de ambities van de persoon.
Wil je het risico nemen, ga er dan helemaal voor. Half werk of een gokje is zeker niet genoeg. Je zult dan in een diep "dal" belanden. Daarnaast moet je wel bereid zijn om alles hier op te geven, inclusief familie en vrienden. Maar er zijn dan nog steeds mensen die die grote ambitie ambiëren.
Ik heb vanwege mijn grote ambities m.b.t. Werk/baan (niet in luchtvaart) ook heel veel moeten opgeven. Uiteindelijk heeft het zich wel geloond.
 
Dan reken je jezelf toch alleen maar rijk?


Ik volg je even niet. Die zijn toch reeds afgestudeerd en dus al meegenomen in de 100 man waarvan 75% tijdelijk vliegt? Indien je ze wederom meeneemt in de berekening tel je ze dus dubbel.

Degene die daarvoor (en deels ook 2010 geloof ik) zijn afgestudeerd zitten op de bufferlijst. Degene die vanaf 2010 zijn afgestuurd zijn de 100 man die nog niet op de bufferlijst staan en wel bij de KLS klaar zijn.

Dus totaal aantal wachtende is: bufferlijst (afgestudeerde tot en met klassen van 2010) + poule die niet op de bufferlijst kwam en reeds klaar is (afgestudeerde vanaf klassen 2010 tot nu) = aantal wachtenden.
-> 75 + 100 = 175 wachtenden
 
Er zijn ook nog KLS-ers die voor 2010 zijn begonnen en:
- nog niet gesolliciteerd hebben omdat ze een negatief advies meekregen van de KLS om te gaan solliciteren bij de KLM en die dit dan ook (nog) niet zijn gaan doen (weet niet hoeveel dit er zijn)
- bij KLM zijn afgewezen en hopelijk nog ergens op een lijstje bij de KLS staan...

Tweede puntje misschien minder belangrijk voor de rekensom, mits nog steeds geldt eenmaal afgewezen altijd afgewezen. Het eerste puntje wellicht wel...
 
;)

100...175...300...0... wat dan ook. Ik heb m'n droom waargemaakt, niet bij de KLS, en heb een heerlijke vliegbaan...

Maar zie helaas een heleboel mensen die NU de keuze moeten/willen maken, en dit baseren op de eerste zwaluw zonder verder te kijken dan de neus lang is.

VNV bron doet op haar manier haar best om enigszins objectief te registreren. Sommige scholen werken daar aan mee, anderen vertikken het simpelweg. Als die scholen daar al niet eerlijk in zijn of er zelfs helemaal niet aan meewerken, waarom zouden ze dat wel doen in het jou voorgeschotelde toekomstperspectief? Hebben we beter/objectiever vergelijkingsmateriaal? Misschien is de KLS data wat verouderd is, maar misschien zitten daar ook mensen bij die niet meer naar de KLM mogen, wel KLS hebben gedaan en dus thuis wachten op een baan. Who knows. Misschien komt er morgen die update, staat er ineens alleen een groene balk bij de KLS. Ik hoop 't voor een ieder!

Je zult me niet horen zeggen om het niet te doen. Heb ik destijds ook niet gedaan toen er enkele kisten tegen de twin towers vlogen. Spijt: Neen! Lastig geweest: Ja.

Voor de nog-niet-vlieger: als jij piloot wilt worden, kijk eens in het rond, vergelijk scholen, KLS is niet heilig, Stella zeker ook niet :dozey:, ga eens bij een aantal andere scholen kijken (=gratis!). Kost hooguit wat benzine, staat niet in verhouding tot de kosten. Kleinere school is niet per definitie slechter.
[disclaimer] Wil jij alleen KLM --> ga dan alleen naar de KLS (zonder garantie overigens)
 
Speculeren blijft het sowieso. Voor hetzelfde geld begin je nu je opleiding bij een andere club dan de KLS, bent over grofweg 2 jaar klaar en staat de KLM te springen om nieuwe vliegers. Met enige mazzel kun je er dan terecht et voilà.

Anderzijds kan er morgen ook wel weer iets gebeuren waardoor alles dichtklapt. Het komt ook gewoon aan op mazzel hebben. Daarom is het ook zo verstandig voor wannabe's om eerst een vooropleiding te gaan doen voordat je hiermee begint. Met slechts je middelbare school begeef je jezelf op enorm glad ijs mijns inziens.
 
Nog meer quotes van KLM FA facebook:

Huidige uitstroom afgestudeerden KLM Flight Academy

Omdat er veel onduidelijkheid heerst m.b.t. de huidige markt van afgestudeerde piloten zullen wij hieronder noemen hoe de situatie van de KLM Flight Academy op dit moment is.

Tot op heden in 2014 zijn er 104 afgestudeerden begonnen bij de KLM, en dit aantal zal nog fors toenemen dit jaar, de komende jaren zal de KLM veel piloten nodig hebben. De KLM Flight Academy is preferred supplier van de KLM en om die behoefte zeker te stellen zal zij de komende jaren 80-120 nieuwe studenten per jaar werven.

Als net afgestudeerd verkeersvlieger is het belangrijk dat je ervaring krijgt en uren kunt maken, veel afgestudeerden hebben dit jaar tijdelijke contracten gekregen bij maatschappijen waaronder transavia.com en JetairFly. Het gaat hier om ruim 90 mensen.

Ook zijn er bij maatschappijen vaste contracten uitgedeeld, transavia.com heeft, bovenop de tijdelijke contracten, nog 9 mensen in vaste dienst genomen. Sunexpress Germany heeft 3 KLS’ers in vaste dienst en TUIfly Germany heeft maar liefst 15 afgestudeerden in vast dienstverband vliegen als First Officer.

Als afgestudeerde van de KLM Flight Academy heb je als grote voordeel dat je school verlaat met een type-rating Boeing 737, de meeste afgestudeerden vliegen bij de maatschappijen dan ook op dit type toestel.

Voor meer informatie bezoek onze website: www.pilootworden.nl



De bufferlijst (mensen die de KLM selecties positief doorlopen hebben) telt nog 55 mensen zonder datum. Vanaf de klassen na 2010 (niet op de bufferlijst), zijn er 28 mensen niet aan het vliegen op dit moment, de rest vliegt -al dan niet- onder een tijdelijk contract bij diverse maatschappijen.
 
Back
Top