Gevolgen van het vliegverbod

De Cock Pit

New member
Om niet de andere treads te 'vervuilen' open ik hier een nieuw onderwerp.

Er wordt nu al gesproken van een grotere crisis voor de luchtvaart dan na 11 september. Bovendien ging het al niet zo goed door de economische crisis die nog steeds gevolgen heeft.
Dit heeft uiteraard zeer grote gevolgen voor de luchtvaartsector.

Hoe denken jullie, als mensen die al meerdere crises hebben meegemaakt, over deze situatie en haar gevolgen?

DCP
 
Ik denk dat er inmiddels zo'n achterstand is voor toelevering aan bedrijven dat de luchtvaartsector de prijzen een stuk(je) kan verhogen i.v.m. de schaarste aan capaciteit.

Dat zal het voor een deel de directe gevolgen dempen. Desalniettemin denk ik dat het een flinke klap is voor de luchtvaartsector dat niet beperkt blijft tot de huidige verliezen. Je zal er nu immers in de begrotingen ook rekening mee moeten houden dat het nog een keer kan gebeuren.
 
Ik denk dat de gevolgen beperkt blijven.

In eerdere crises was het vooral het consumentenvertrouwen wat weg was. (9/11 = angst, Finan.cris. = geldgebrek/onzekerheid). Dat waren lange termijn effecten.

Dat lijkt me nu niet het geval, ik heb althans niet het idee dat consumenten angstig zijn geworden voor vulkaanas.

Blijft natuurlijk dat maatschappijen een bak geld hebben verloren, en de vraag is hoe dat wordt opgelost. Ik denk dus dat het vooral op korte termijn een crisis is, maar dat de effecten op lange termijn vooral weer richting de financiële crisis problematiek gaan.
 
Niet alleen de luchtvaart heeft geld verloren.

Ik heb een nieuwe MacBook Pro besteld. Die kan niet geleverd worden door die vulkaan. En zo zijn er dus duizenden bedrijven die op die manier beinvloed worden, werknemers die niet aan de slag kunnen omdat ze gestrand zijn, of niets kunnen doen omdat er iets ontvangen of verscheept moet worden.

Ik denk ook niet dat de effecten zo groot zullen zijn als de afgelopen financiele crisis, maar het is zeker gevoeld in de financiele wereld.
 
Die Macbooks zijn het grootste probleem nog niet. Wat dacht je van bedervelijke goederen (eten, bloemen, medische artikelen, ...). Die staan overal dagenlang in loodsen, als ze daar al ruimte voor hebben. Hier en daar staat de zooi gewoon buiten.
 
Cynische collega's denken dat de airlines na et verbod hun ticketprijzen omhoog zullen schroeven om alsnog winst te maken. OF ze denken dat wij genoeg geld hebben om het langer uit te houden dan de concurrentie, wat ook gunstig zou zijn. Wat dat betreft geen vuiltje aan de lucht.

Ik wil daar nog niet aan denken. We zitten er nog middenin, ondanks die paar VFR vluchten van de KLM. Het is nog veel te vroeg om in de toekomst te kijken, we hebben nu een acuut probleem.
 
Hotels rond de vliegvelden hebben geen reden tot klagen denk ik. Onvoorziene omstandigheden waar weinig tegen gedaan kan worden.
 
Ik las net in de krant dat er hier in Hong Kong geen verse Scandinavische zalm meer te vinden is...de horror
 
Het is nog lang geen ops normal en je moet je bedenken dat zelfs onder normale omstandigheden waar alle resources al bijna maximaal benut worden ER GEEN CENT TE VERDIENEN IS MET HET VLIEGEN VAN PASSAGIERS OF VRACHT. Dit vanwege moordende concurrentie en overcapaciteit.

Deze vulkaan zal ook voorlopig een grote invloed houden op de vluchtuitvoering omdat er zo maar weer een to hoge as-concentratie kan ontstaan door toename in aktiviteit en verandering van windrichting, dan is de chaos meteen weer niet te overzien! En de kosten ook niet!

Voorlopig zit de luchtvaart diep in de shit en ik denk dat de eerste faillisementen er dit jaar zeker aan zitten te komen (helaas). Dit kan ook niet uitblijven omdat het op deze manier gewoon niet verder kan gaan! Er is gewoon teveel capaciteit en de prijzen zijn te laag.

Brace brace brace!
 
Vóór de as-bombarie hingen veel (luchtvaart)bedrijven nog maar net aan het afgrondrandje met hun nagels....... Als er geen europees steunplan komt zal het voor sommige niet lang duren ben ik bang. :niet_bli:
 
Ultimately denk ik dat dit wederom gaat zorgen dat de terms and conditions voor de piloten naar beneden gaan. Denk aan geen salarisverhogingen, pay to fly schemes enz.. Al met al zal het niet leuker worden in de luchtvaart.
 
Zijweggetje, de overheid is niet van plan om financiële steun te verlenen aan vliegmaatschappijen. Wel jammerlijk, dat had een positieve boost kunnen zijn. Ik weet overigens niet hoe andere overheden hier mee omgaan.
 
? een goede maatschappij weet zelfs hier omwegen te verzinnen.
Aswolk was onzin, maar simpelweg alleen wachten op een oplossing is nog dommer. Ja, wij hebben ook verloren, maar niet al teveel..
 
? een goede maatschappij weet zelfs hier omwegen te verzinnen.
Aswolk was onzin, maar simpelweg alleen wachten op een oplossing is nog dommer. Ja, wij hebben ook verloren, maar niet al teveel..

My Airline was unable to perform flights to the EU (London/Paris/Frankfurt/Rome/Milan) because the airports and airspace were closed. No way around that. Our entire network is designed to connect with these flights.

We have at least 5 leased widebodies costing $30,000/day each in lease costs + fixed costs of things like salaries. With no revenue this adds up to serious money lost every day.

I spoke with some passengers staying at my apartment complex - they are not planning to take their normal Summer holiday flights because they don't want to take the risk of getting stranded.

I expect a dip in bookings for the Summer.

Previous posting is correct - this will tip some Airlines into bankruptcy.
 
Wat 19 of 77 ook zegt is natuurlijk wel waar. Ik ken in mijn omgeving ook verschillende mensen die hun zomer(vlieg)vakantie nog even niet boeken, omdat ze eerst willen weten wat de vulkanen op ijsland gaan doen.

Het bedrijf waar ik werk, plant ook even geen vliegreizen voor de komende paar dagen/weken. Want als de aswolk weer dikker wordt.... Dus nu gaan verre reizen toch maar met de auto (eventueel de eigen auto met chauffeur) of trein.

Het valt wellicht niet op, omdat er nog veel passagiers vast zitten op diverse plekken, maar het vertrouwen in de luchtvaart heeft gewoon even een deukje gekregen. Hoe erg dat deukje is, hangt natuurlijk heel erg af van de vraag of de vulkanen in Ijsland rustig worden of niet...

Ryanair ziet die dip overigens ook aankomen. Die hebben weer een dikke actie op gezet met een heleboel stoelen voor 3 euro, voor reizen in Mei en Juni. Ik neem tenminste niet aan dat ze die actie doen voor de mensen die nu gestrand zijn. Die zullen toch wel weer terug zijn tegen die tijd?
 
Wat 19 of 77 ook zegt is natuurlijk wel waar. Ik ken in mijn omgeving ook verschillende mensen die hun zomer(vlieg)vakantie nog even niet boeken, omdat ze eerst willen weten wat de vulkanen op ijsland gaan doen.

Is wel geen zomervakantie, maar ik lees net dat er 10% meer reizen zijn geboekt tov van vorig jaar.
http://www.nu.nl/economie/2232946/meer-mensen-meivakantie.html
De ANVR ziet de zomervakantie iig met vertrouwen tegemoet. Laten we hopen dat het waar is.
 
Back
Top