Ik ga inderdaad ook verder niet extra oefenen met al die simulators of dergelijk wil het wel op me eigen kunnen doen.
Dat klinkt nou ook niet echt verstandig. Voor een groot deel kan je selecties (net als type ratings, examens etc) behalen puur door training, training, training. Hoe meer training, hoe meer routine bepaalde handelingen worden, hoe meer bitjes je over hebt etc. Sommigen hebben op 1 vlak minder training nodig, maar hebben dan vaak op een ander vlak weer meer tekort. Maar niemand kan van nature een vliegtuig besturen, noch Grand Prix's winnen zonder training. Rossi rijdt al vanaf dat hij kind is, die oefent dus al heel lang en heeft mega veel routine en gevoel opgebouwd. Bob Hoover was (is) de beste stick and rudder vlieger aller tijden (volgens Chuck Yeager), maar zoals je
hier kan zien was dat "gewoon" een kwestie door van jongs af zichzelf tot in perfectie trainen.
Je moet niet denken dat je alleen geschikt kan zijn als je bepaalde truukjes van nature vanaf geboorte kan doen. Het is niet zo dat je "the touch" hebt of niet, dat is achterhaald. Een bepaalde basis aanleg moet je wel hebben, maar de rest is echt puur oefenen en studeren.
Je kan bijvoorbeeld naar
IST Flight Training, zij zijn gespecialiseerd in voorbereidingen op selecties, gradings, examens etc. Dan kan je bijvoorbeeld in overleg een paar sessies in de fixed base sim maken, bijvoorbeeld inclusief engine failures op een twin, met snelheids veranderingen en zo. Dan krijg je ook hele goede andere oefeningen meteen mee (instrument scanning, cockpit management, communicatie, prioriteiten stellen, stress management etc etc). Better safe then sorry.