geinspireerd op single pilot 727

charlie2

New member
Misschien interessante vraag:
Wie van jullie zou ooit instappen in een kist zonder piloten?
In de topic van "single pilot 727" gaat het er nu over dat we op een gegeven moment overbodig worden. En men zegt soms dat de toekomst ligt bij kisten zonder die 2 mannen/vrouwen met gouden strepen. Persoonlijk denk ik niet dat de gemiddelde passagier in zou stappen zonder de geruststelling van de profi's voorin. Maar dat kan ik natuurlijk fout hebben.....Your 2 cents please.
 
Ik stap bijna elke dag in een kist zonder piloten, zet mijn flightcase naast mijn stoel, schakel de spanning in en start de apu :dozey:
 
Je bedoelt een toestel dat compleet bediend wordt door computers? Daar stap ik niet in, ben niet gek. Straks ben ik net klaar met mijn studie en dan gaan de computers er met mijn baan vandoor!:(

Maar ik denk ook niet dat er veel mensen zin hebben om in een volledig door computers bestuurd toestel te vliegen, ik zou me in ieder geval niet veilig voelen.
 
Zolang mensen nog bereid zijn in te stappen bij een maatschappij met een twijfelachtige reputatie om maar € 5,- goedkoper uit te zijn, denk ik dat het afschaffen van piloten ook een reëele mogelijkheid is.
 
Ik denk dat het heel simpel is
Mensen zouden nu inderdaad niet in een vliegtuig stappen waar geen piloot in zit.

Maar als ze nu al best ver zijn met onbemande vluchten (leger) en dat uitbreiden, zullen in de loop van de jaren (veel jaren) mensen zijn die niet beter weten of gewend raken aan het idee. En in het jaar 2100 vliegen mensen misschien in onbemande vliegtuigen omdat die dingen er al waren toen ze geboren werden enniet beter weten. En kijken ze terug naar het jaar 2000 en denken ze, haha, wat ouderwets.

Groetjes,
Bowstring
 
Huh, opa, wat deed je precies? Piloot? Wasda?

Aeodynamica ingenieurs zouden heel blij zijn met het vertrek van de piloten.

Kwestie van gewenning. Onbestuurde bussen en shuttletreintjes zijn een mager begin. Maar wees niet ongerust. Het duurt nog jaren voor mensen eraan durven te beginnen en één ongeluk en je bent weer bij af. En dan zijn er tegen die tijd nog genoeg oude afgeragde 787's en A350's waar nog zo'n dure zeurende piloot in moet.
 
Zolang ik leef vliegt niemand van mijn familie in een kist zonder piloot. Hell no. Instinct kan je niet nabootsen. Mischien ver ver ver in de toekomst, maar dan lig ik al een tijdje aan de verkeerde kant van het gras.
 
In sommige situaties kunnen computers mensen nooit vervangen. Die Unmanned vehicles die tegenwoordig worden ingezet door de luchtmacht en zo, worden ook altijd nog bestuurd door mensen, alleen vanaf de grond.
 
Ik denk dat een computer best in staat is om een vliegtuig van A naar B te vervoeren. Maar wat doet een computer in het geval van een complexe storing? Als er iets ECHT mis gaat zie ik liever piloten in de cockpit dan een computer.
 
Jeronimus737 said:
Zouden die computers dan ook zo goed verdienen;)

Computers zijn tevreden met af en toe een nieuw setje batterijen en de aapjes die de computers moeten gaan bedienen krijgen als beloning een frequente aai over de bol!
 
Het is al begonnen. Meeste kinderen kijken in de cockpit en zeggen; dat wil ik later ook; op m'n reet zitten en geld verdienen en een beetje dozen ....

Maar nu zit er zo'n deur voor, en die kan alleen maar open om wat nootjes naar de piloten te gooien. Dat wil niemand meer.

Straks mag er nog eentje mee om naar de lampjes van de computer te kijken, en de batterij te verwisselen, kost ook minder nootjes. Die kan dan op twee stoelen slapen, als tie maar het geluidje hoort dat de batterij gewisseld moet worden.

En als ie dan gaat vragen om af en toe koffie rond te mogen gaan brengen, omdat ie niet meer over auto's, horloges, zonnebrillen en d... kan praten, dan doen ze die deur van de cockpit helemaal op slot. Zeggen ze alleen nog dat er piloten zitten, niemand die het weet ?
 
Mijn vliegplan wordt door een computer gemaakt en berekend, en ik luister naar het weer geobserveerd door een computer.
De computer in het vliegtuig monitored het starten van de motoren, waarna het in staat zou zijn om bijna de gehele vlucht zelf uit te voeren.
Zelfs in sommige emergency's kan de computer helpen, de-pressurisation, we gaan in een emergency descent met een linker bocht tot 15000 voet.

Er zullen vliegtuigen komen met nog maar een piloot (die alleen nog maar monitored) en zoals eerder gezegd, er zal een dag komen dat men het accepteerd, net zoals de trein, dat er niemand meer voorin zit. Gelukkig zal dit alles nog wel effe duren.
 
Vroeger werd gevlogen met een helmpje op, je kon alle kanten op kijken.
Er was al protest toen er een kapje over heen kwam, belemmering van het zicht.
Daarna op instrumenten door de wolken, weerstand, je moet toch kunnen zien waar je vliegt?
Cat 3 b/c, no way!
Er wordt gedacht over schermen ipv ramen, kun je altijd VFR landen en andere vliegtuigen kun je door geavanceerd TCAS laten identificeren en projecteren.
(Elke vogel krijgt dan ook een zendertje? ;) )
1 piloot in de cockpit zal misschien ook een stapje zijn. En waarom voorin zitten?
Waarschijnlijk zit er bij de APU ook wat nutteloze ruimte en kun je een rijtje stoelen voor in kwijt voor extra munten met scenic view.
We zitten alleen maar in de cockpit voor "in het geval dat....." en wanneer dat opgevangen kan worden door computers wanneer de solo piloot ff is toileteren of in slaap is gevallen of of....tja.....
Elke "vooruitgang" heeft z'n tegenstand.
 
het zal mijn tijd wel duren

het zal mijn tijd wel duren

Tuurlijk komt er een tijd dat vliegtuigen zonder piloten zullen vliegen (alhoewel ik dat niet hoop mee te maken....) Vliegtuigen kunnen allang compleet zonder guidance van de bodem zelfstandig vliegen. Zo heeft een paar jaar geleden een op zonnepanelen vliegende vleugel een paar maanden boven de Pacific gevlogen voor onderzoeksdoeleinden, en autoland is ook natuurlijk al lang geen nieuwtje meer.
Wel gaat het zoals altijd natuurlijk weer om geld. Twee piloten in een cockpit kosten natuurlijk wel wat maar wat denk je dat het gaat kosten om ALLE vliegvelden in de wereld compleet autoland + takeoff bereid te maken plus de extra kosten die erbij komen te kijken om al die systemen nog bedrijfszekerder te maken... Daarbij zal ook het vliegtuig met veel meer extra veiligheidssystemen en backups moeten worden uitgerust en dat moet natuurlijk ook weer onderhouden worden door..... precies.. Mensen.. Daarbij kan een kist nu nog best wel met een paar gebreken vliegen (hetzij met een lagere CAT categorie) wat dan niet meer mogelijk is.

Volgens mij... Of dat hoop ik.... Ga ik het niet meer beleven
 
Denk toch dat we met z'n allen overschatten hoeveel geld er van zo'n ticket in lonen gaat zitten. Brandstof en afhandelingskosten zijn vele malen groter dan onze miezerige loontjes.
 
Ooit zaten we in de commerciele vaart met een 5-mans cockpit:
- Captain
- Co-pilot
- BWK
- Navigator
- Telegrafist

Ondertussen zijn slechts de bovenste twee over, een onvermijdelijk gevolg zal dus zijn dat ook die komen te vervallen.

Echter voorlopig zal dit etisch gezien nog niet implementeerbaar zijn, wellicht maken we over een jaar of 25-30 het mee dat er nog maar 1 piloot in de cockpit zit, welke als enige taak heeft: het controleren van de functionering van de computers...

De daarop volgende stap spreekt voor zich...
 
Back
Top