Gehoorbescherming

RAH

New member
Ik ben iemand die graag van een feestje houdt en regelmatig in een luidruchtig club/kroeg te vinden is. Dit schijnt dus slecht te zijn voor je gehoor (niet dat ik er elke dag te vinden ben), maar toch.
Zijn er mensen hier die gehoorbescherming dragen tijdens het stappen, vliegen, op het platform etc. gehoorbescherming om je gehoor te beschermen. Wat is gangbaar? Welke dopjes dragen jullie? Op-maat of standaard uit zakje in de vakken van de Kruidvat/Etos?

Alvast bedankt.

Grt RAH
 
Behalve dure op maat doppen (die niet altijd even lekker zitten en goed werken) en die cheapo sponsjes van etos (die nauwelijks helpen) heb je ook tussenvormen. Ik heb heel wat (op maat en universele) oordoppen versleten op de motor in de laatste 17 jaar en ben zeer tevreden met de universele doppen van Comfoor (Pluggerz). Deze zijn er met verschillende filters voor verschillende toepassingen en zijn goed betaalbaar. Ze gaan ook zeer lang mee, het materiaal is ook zodanig dat je ze redelijke makkelijk zonder weerstand en zonder glijmiddel in kan doen.

Persoonlijk vind ik ze beter dempen en lekkerder zitten dan doppen op maat, alhoewel het laatste paar dat ik op maat had in de F50 ook erg goed was. Comfoor staat zeer goed aangeschreven op gebied van oordoppen (ook die op maat), je kan ze krijgen bij gehoorwinkels. Zowel de universele als de doppen op maat (groot verschil tussen merken overigens).

In Nijmegen zit een Comfoor dealer (Beter Horen) in het centrum en in Nijmegen Zuid: http://www.comfoor.com/dealers
 
Ik heb zelf oordoppen op maat laten maken 2 jaar geleden via www.filterz.net Heb toen een euro of 130€ betaald (kan tientje meer of minder zijn). Heb ze altijd in en ben er zeer tevreden mee. Voor geen goud willen missen, die 130€ heb je zo terug als je vaak gaat stappen, paar keer een biertje minder drinken en je hebt oren die het nog goed doen. Ook als passagier tijdens vluchten zijn ze fijn, het haalt een hoop geruis weg.

Gehoorbeschadiging herstelt niet.
 
Heb een aantal jaren geleden dopjes op maat laten maken bij Hans Anders! Slechts €65,- (geloof ik). Zijn prima voor het stappen of walk arounds. Met filter dus op een normaal niveau converseren is geen probleem. Het zijn alleen wel harde dus als je nog iets over je oren wil hebben dan kan het wel vervelend zitten. Daarom draag ik aan boord dan ook een Telex Airman 850 met ANR.
 
Ik heb al jaren universele gehoorbescherming van Alpine. Worden geleverd met drie verschillende filtersetjes. Verkrijgbaar bij (professionele) muziekwinkels. Redelijk duurzaam en de muziek blijft zeer aangenaam. Prijs: €20,-
 
Alpine zijn idd fijn, gebruik ze met motorrijden/concerten/eigen bandje!
 
Ik heb al jaren universele gehoorbescherming van Alpine. Worden geleverd met drie verschillende filtersetjes. Verkrijgbaar bij (professionele) muziekwinkels. Redelijk duurzaam en de muziek blijft zeer aangenaam. Prijs: €20,-

Ik weet niet of het dezelfde plugs zijn als voor motorrijden, maar de Alpine universele plugs die ik een tijdje heb gehad vond ik een stuk slechter dan die van comfoor. Droger materiaal dat moeilijk het oorkanaal in gaat en ze bleven geluid lekken, hoe diep ze ook in gingen. Maar goed, het scheelt per oor en wellicht zijn ze voor muziek anders.

Oordoppen op maat van Earmo bevielen me ook erg slecht. Die voor het vliegen waren geloof ik van Elacin (weet niet meer zeker), door de baas betaald, die waren wel erg goed (alleen niet op de motor).
 
Ik heb al jaren universele gehoorbescherming van Alpine. Worden geleverd met drie verschillende filtersetjes. Verkrijgbaar bij (professionele) muziekwinkels. Redelijk duurzaam en de muziek blijft zeer aangenaam. Prijs: €20,-

Zeer over te spreken. Zelf in een band gespeeld en ook regelmatig de alpines ingehad. Hoewel er zeker een vervorming optreed, was het toch zeer aangenaam. Had zelf altijd de middel-dempende (geel volgens mij) erin zitten. :biertje:
 
Iedereen bedankt voor de tips.
Ik ga er morgen meteen werk van maken.

Ik denk maar: voorkomen is beter dan genezen.

Grt RAH :biertje:
 
Heb je ook transparante filters? Zodat je bijna niet ziet dat je oordoppen in hebt, wel zo handig voor in tha club...:biertje:

Gesprekken zijn ook makkelijker te voeren met zulke filters in je oren, klopt dat?

Inderdaad een goed topic, moet nodig ook eens van die dingen aanschaffen...
 
Je hebt transparante doppen op maat, ja. En met doppen, al hoor je er bijna niks door, versta je alsnog meer dan zonder doppen als je dat lang genoeg volhoudt. Als je het leuk vindt om een constante tuuter in je oren te hebben en niemand te kunnen verstaan in een groep, dan moet je niet aan oordoppen beginnen ;).

Op de motor gebruik ik ze al decennia, effe wennen maar na een tijdje kan je niet meer zonder en is het echt afgrijselijk als je een keertje zonder rijdt.
 
Watte? :D

Dan toch maar eens van die transparante filters halen.

Ik bedoelde ermee te zeggen dat de harde tonen gefilterd worden en het "mooie" geluid overblijft. De muziek in een discotheek zou dus nog mooier klinken met zulke speciale filters in je oren, heb ik gelezen....
 
Je hebt transparante doppen op maat, ja. En met doppen, al hoor je er bijna niks door, versta je alsnog meer dan zonder doppen als je dat lang genoeg volhoudt. Als je het leuk vindt om een constante tuuter in je oren te hebben en niemand te kunnen verstaan in een groep, dan moet je niet aan oordoppen beginnen ;).

Op de motor gebruik ik ze al decennia, effe wennen maar na een tijdje kan je niet meer zonder en is het echt afgrijselijk als je een keertje zonder rijdt.

Ben het er absoluut mee eens, vroeger jaaren lang in Horeca gewerk van bruiloften tot kermisfeesten met knallende livebands.
Heb daarvan alleen de laatste jaaren met oordoppen gewerkt, en de muziek en het irritante werd compleet weg gehaald terwijl de bestellingen van klanten gewoon goed hoorbaar waren. Ook kon ik 's avonds beter slapen (met doppen uit) omdat die irritante piep (je beschadiging die je hoort laat maar zeggen) weg was!

Nu draag ik ze alleen voor concerten, voor de walk-a-round heb ik van die gele en oh ja er is een bedrijf nu ook een headset met oordoppen (TSOd') maakt.
www.tboneaviation.com maar ik houd het bij Bose...
 
Ik zie ook alleen maar voordelen:
- Veel minder ruis (minder vermoeiend), dat merk je vooral als je ze even uit neemt
- Je verstaat mensen beter bij harde muziek
- Beschermt tegen schadelijke hoge tonen
 
ik heb ze bij beter horen aan laten meten, denk dat zij ze bestellen bij comfoor.
In het begin wel ff wennen, maar nu heb ik ze zonder problemen 8-12 uur in.

Ik kom veel minder vermoeid uit die kist rollen aan het andere eind.

Mijn oordoppen zijn doorzichtig en hebben een wisselbaar filter haalt het meeste wind geruis weg

117 euro dacht ik
 
Gehoorbescherming in discotheken

Gehoorbescherming in discotheken

Met van die gele Etos proppen half uit je oren stekend naar een lekkere deern aan de bar lopen, om te vragen of ze wil brommers kiek'n.

Zorg wel voor bijpassende bretels!

Success guaranteed ! :dozey:
 
Ik had eerst tijdens het vliegen otoplastieken van Comfoor met groen filter.
En nu heb ik de Elacin Clearsound RC13.
Moet zeggen dat ik de Elacin's beter vind dan de Comfoor, kan alles net even makkelijker verstaan, en vindt ze lekkerer zitten.

Het voordeel van de Comfoor doppen is dat er verwisselbare filters inzitten, die gebruik ik dus vaak prive. bv: uitgaan klussen etc.....
 
Watte? :D

Dan toch maar eens van die transparante filters halen.

Ik bedoelde ermee te zeggen dat de harde tonen gefilterd worden en het "mooie" geluid overblijft. De muziek in een discotheek zou dus nog mooier klinken met zulke speciale filters in je oren, heb ik gelezen....
Dat is niet waar. Bepaalde frequenties worden zeer hard gedempt. Hierdoor krijg je gewoon een vervormd geluid. Mijn ervaring is dat muziek er doffer en fletser door gaat klinken.
 
Nosig,

Afgelopen jaar weer 16k km puur fun km erbij gezet incl. een 6k vakantie en dagje Nordschleife en CPZ. Ik heb al van alles geprobeerd, incl. de doppen van comfoor (road) Ik vond ze helaas toch tegenvallen (windruis), waarop ik als antwoord kreeg dat dit de maximale demping mocht zijn omdat ik ambulance + overig verkeer anders niet meer zou horen. Ik vroeg de dame of zij regelmatig met 120+ op een motor zat, waarop ze zei dat ze wel eens bij haar man achterop had gezeten ja...

Anyway, ik wou een andere filter proberen, een wat zwaarder bijv. de disco versie. Maar vraag mij af of dit werkt aangezien deze natuurlijk een ander frequentiebereik filteren.

In de lucht ben ik voorzien van een Bose X, super tevreden over. Nu nog iets voor op de brommert.

onderstaande tekst op beter horen site getuigd ook niet echt van kennis van zaken vind ik:

------
Travel
Voor vliegreizigers (ook kinderen).
Beschermt tegen te hoge druk in het oor tijdens het vliegen.
-----

Met welke doppen van comfoor rijd jij rond Nosig?
Ik heb ook erg positieve verhalen gehoord over de Shuberth helmen v.w.b. geluidsreductie,
maar deze hoofddeksels zijn mijn ding niet helemaal:)

Gr,

Sjorske
 
Back
Top