geen lening meer voor studenten...

Wil ik ook graag hebben kan het niet vinden.

Maar ik ben ook benieuwd naar de reactie van Stellaonline.

Ik wil namelijk een antwoord op de vraag hoe het zit met het pilotentekort nu de banken met al hun kennis over marktwerking en hun commerciele instelling geen leningen meer verstrekken zelf niet met onderpand en een hoge vergoeding. Hoe kan dit met zo een tekort?
 
Eindelijk! Mu maar hopen dat er geen Dirk Scheringa opstaat die hier markt in dekt te zien! Of dat vliegscholen voor 35.000 euro extra een "baangarantie" geven van 500 uur in Indonesie ofzo en dat gaan verkopen als "een investering in je persoonlijke toekomst" of zulks flauwekul!
 
net toevallig de pilotendesk van ABN aan de lijn.

"Daar heeft ABN nog geen uitspraak over gedaan" was het antwoord.
men ziet goede ontwikkelingen bij Lion Air waar mensen doorstromen naar Singapore Airlines...Tadaaaa

Ik zei dat men dan beter voor 50.000 een opleiding in China/Indonesie kan doen.
Maar dat zag ik natuurlijk verkeerd...

Als de opleidingsmarkt in NL toch eens in zou storten, zou dat toch even schrikken zijn voor ABN
 
net toevallig de pilotendesk van ABN aan de lijn

Goed dat je ze gebeld hebt. Ik sprak ze ook een tijdje geleden. Toen hadden ze het nog over een tekort. Toen ik deze meneer vroeg hoe het kan dat de salarissen dan zo achteruit hollen en dat dat ik een markt waar schaarste is normaal niet gebeurd was het ineens stil.
 
net toevallig de pilotendesk van ABN aan de lijn.

"Daar heeft ABN nog geen uitspraak over gedaan" was het antwoord.
men ziet goede ontwikkelingen bij Lion Air waar mensen doorstromen naar Singapore Airlines...Tadaaaa

Ik zei dat men dan beter voor 50.000 een opleiding in China/Indonesie kan doen.
Maar dat zag ik natuurlijk verkeerd...

Als de opleidingsmarkt in NL toch eens in zou storten, zou dat toch even schrikken zijn voor ABN

Denk je? Och gut natuurlijk want dat fooitje wat Gerrit nu jaarlijks toucheert moet ergens vandaan komen toch? Voor alle duidelijkheid: Gerrit Zalm ontvangt een jaarsalaris van 750 duizend euro. Daarnaast krijgt de voormalige Nederlandse minister een bonus van 100 duizend euro voor elke miljard euro winst die de Nederlandse staat maakt na de verkoop van de combinatie Fortis-ABN AMRO. Ook staat in zijn contract dat hij vier jaar lang een bonus krijgt die de helft is van zijn jaarsalaris.

Conclusie: graag massaal blijven aanmelden bij NL vliegscholen en ABN Amro blijven smeken om een zo hoog mogelijke lening. Uiteindelijk gunnen we onze "flipperfanaat pur sang" onze bloedeigen Gerrit toch allemaal een Zalige Kerst? :kerst:
 
ABN is niet de eerste, FB/Rabo doet dit ook niet meer...

En terecht! Heel toevallig dat FB/Rabo geen staatssteun nodig hadden. Wellicht is hun financieringsbeleid wat concervatiever. De ABN gokt er maar op los met ons belastinggeld.

Hopelijk stoppen ze nu met deze subprime pilotenleningen anders moet er straks nog meer belastinggeld naartoe.
 
Op het eerste gezicht is het een goede ontwikkeling. Het resultaat is echter helaas dat de selectiecriteria omlaag gaan en niet de beste mensen worden aangenomen maar de mensen met het meeste geld. Voordat de markt dit doorheeft zijn we alweer een paar jaar verder.
 
Daar maak ik me bepaald niet druk over : de publieke opinie begint aardig om te slaan , de gemiddelde leek weet inmiddels ook dat er als piloot geen droog brood meer te verdienen is.
Steeds meer gevalletjes schuldsanering en "ik ken een piloot die al drie jaar op een taxi rijdt".
De vliegscholen kunnen (volkomen terecht) binnenkort de deuren sluiten want al laten ze die eisen steeds verder zakken : hoeveel MBO'ers zonder Engels , wis- of natuurkunde maar wél met 150k eigen geld zijn er nou?

Tijd voor de terugkeer van de RLS.
 
En met de terugkeer van de "RLS" / "gratis opleiding" zijn de honger loontjes te verantwoorden en kunnen ze nog lager... want er is geen rente meer te betalen :)
 
Daar maak ik me bepaald niet druk over : de publieke opinie begint aardig om te slaan , de gemiddelde leek weet inmiddels ook dat er als piloot geen droog brood meer te verdienen is.
Steeds meer gevalletjes schuldsanering en "ik ken een piloot die al drie jaar op een taxi rijdt".
De vliegscholen kunnen (volkomen terecht) binnenkort de deuren sluiten want al laten ze die eisen steeds verder zakken : hoeveel MBO'ers zonder Engels , wis- of natuurkunde maar wél met 150k eigen geld zijn er nou?

Tijd voor de terugkeer van de RLS.

Dat is dus niet hoe het in de UK is gegaan.
 
We gaan weer terug naar tijden waarbij een opleiding alleen mogelijk is voor kinderen welke ouders hebben die de opleiding willen en kunnen betalen.

Of dit de juiste weg is is te betwijfelen. :rolleye s:
 
De welgestelden in de samenleving hebben hun welvaart vaak te danken aan een zekere instelling en financiële intelligentie. Ik denk daarom dat zij er op zullen toezien dat hun kinderen niet zulke blunders zullen maken om voor een vliegopleiding te kiezen waarvan het toekomstperspectief zo slecht is.

Wat je vaak ziet is dat kinderen vaak een soortgelijke richting kiezen als hun ouders. Ik ken redelijk wat oudere captains waarvan de zoon ook vliegt. Maar ik denk dat mijn generatie piloten er op toe zal zien dat hun kinderen niet diezelfde fout zullen maken als hun ouders.

Ik heb met mijn vrouw de deal dat onze kinderen als die er komen (zijn nog hard aan het oefenen:) ) geen piloot mogen worden en niet de prostitutie in mogen gaan. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer.
 
Ik heb met mijn vrouw de deal dat onze kinderen als die er komen (zijn nog hard aan het oefenen ) geen piloot mogen worden en niet de prostitutie in mogen gaan. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer.

Vraag me nu toch af waar jij je vrouw hebt leren kennen.... ;)
 
Wellicht dat men straks het geld gaat lenen bij de vliegschool zelf. Deze neemt alleen wat leerlingen aan die al een failsafe plan hebben (een al afgeronde hbo/wo opleiding) en zodoende niet zo snel in de schuldhulpverlening verdagen, en de malle molen kan weer een paar jaar door.
 
Wellicht dat men straks het geld gaat lenen bij de vliegschool zelf. Deze neemt alleen wat leerlingen aan die al een failsafe plan hebben (een al afgeronde hbo/wo opleiding) en zodoende niet zo snel in de schuldhulpverlening verdagen, en de malle molen kan weer een paar jaar door.

Ik denk dat de vliegscholen alle zeilen moeten bij zetten om hun eigen broek op te houden. Een vliegschool is geen bank dus lenen bij een school, ik denk het niet. Straks krijgen we weer huilende FI's zonder baan en een paar jaar daarna een VNV die loopt te roepen dat we te weinig vliegers hebben zoals rond 2007.

https://www.vnv-dalpa.nl/vnvinhetnieuws/400

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/762834/2006/07/14/Bij-KLM-dreigt-tekort-aan-piloten.dhtml

In de 90 jaren hadden we dit ook, luchtvaart is en blijft cyclisch dus het komt weer
goed. Over een paar jaar ziet de wereld er weer heel anders uit.
 
Back
Top