Geen lening meer voor levensonderhoud?

[Deels gebaseerd op ervaringen in mijn directe omgeving, deels algemene kennis via internet]

Startsalaris HBO/WO is (afhankelijk van richting) 2200 - 3000 euro/mnd, excl 13e maand, vakantiegeld, winstuitkering, lease auto etc. Netto zit je ergens tussen de 1500 en 2000 (afhankelijk van je situatie, zoals een potentiele eigen pensioenbijdrage, etc).

Reken zo'n 10% verhoging per jaar voor de eerste paar jaar om uit de start-schalen te komen, na 5 jaar zit je dan ergens tussen de 3000 en 5000 euro/mnd. Je werkt dan in een vaste regio en kan dus vrijwel direct een huis kopen, wat met hypotheekrenteaftrek een stuk voordeliger is dan huren. Zeker nu de huizenprijzen zo laag liggen. Daarnaast zijn de meeste "young professionals" tweeverdieners.

En je hebt natuurlijk de mogelijkheid om zelf te kiezen waar je werkt, ondanks de crisis is er nog steeds voldoende vraag voor goede hoger opgeleide mensen.

Bedankt voor de info,

Redelijk vergelijkbaar qua salaris dus als ik het zo zie.
 
[Deels gebaseerd op ervaringen in mijn directe omgeving, deels algemene kennis via internet]

Startsalaris HBO/WO is (afhankelijk van richting) 2200 - 3000 euro/mnd, excl 13e maand, vakantiegeld, winstuitkering, lease auto etc. Netto zit je ergens tussen de 1500 en 2000 (afhankelijk van je situatie, zoals een potentiele eigen pensioenbijdrage, etc).

Reken zo'n 10% verhoging per jaar voor de eerste paar jaar om uit de start-schalen te komen, na 5 jaar zit je dan ergens tussen de 3000 en 5000 euro/mnd. Je werkt dan in een vaste regio en kan dus vrijwel direct een huis kopen, wat met hypotheekrenteaftrek een stuk voordeliger is dan huren. Zeker nu de huizenprijzen zo laag liggen. Daarnaast zijn de meeste "young professionals" tweeverdieners.

En je hebt natuurlijk de mogelijkheid om zelf te kiezen waar je werkt, ondanks de crisis is er nog steeds voldoende vraag voor goede hoger opgeleide mensen.

Denk dat het aardig klopt. Zeker je stelling van een huis kopen. Als young professional ben je beter af op de lange termijn tenzij je bij een legacy binnenloopt.

Van mijn klasgenoten van 6 VWO die allemaal naar de universiteit zijn gegaan hebben de meeste het aanmerkelijk beter gedaan dan ik als piloot. Die schuld is echt een anker die je achter je aan sleept, zeker in het begin van je carrière. Ook is het moeilijk om iets op te bouwen als je gemiddeld iedere drie jaar je baan verliest zoals bij mij is gebeurt. Mijn klasgenoten die bij Ernst&Young, Deloitte, Deutsche Bank en noem maar op werken hebben dat probleem niet en kunnen dus iets opbouwen.

Dit zijn belangrijke factoren waar ik onvoldoende over nagedacht heb toen ik voor dit beroep koos. Natuurlijk is het zo dat je iets leuk moet vinden anders heb je geen leven en kan je ook niet goed zijn in werk. Maar een beetje rationeel denken kan geen kwaad als je denkt piloot te worden.

Je prioriteiten veranderen snel en dan merk je ineens dat je niet het juiste beroep hebt voor de levensstijl die je nastreeft.
 
[Deels gebaseerd op ervaringen in mijn directe omgeving, deels algemene kennis via internet]

Startsalaris HBO/WO is (afhankelijk van richting) 2200 - 3000 euro/mnd, excl 13e maand, vakantiegeld, winstuitkering, lease auto etc. Netto zit je ergens tussen de 1500 en 2000 (afhankelijk van je situatie, zoals een potentiele eigen pensioenbijdrage, etc).

Reken zo'n 10% verhoging per jaar voor de eerste paar jaar om uit de start-schalen te komen, na 5 jaar zit je dan ergens tussen de 3000 en 5000 euro/mnd. Je werkt dan in een vaste regio en kan dus vrijwel direct een huis kopen, wat met hypotheekrenteaftrek een stuk voordeliger is dan huren. Zeker nu de huizenprijzen zo laag liggen. Daarnaast zijn de meeste "young professionals" tweeverdieners.

En je hebt natuurlijk de mogelijkheid om zelf te kiezen waar je werkt, ondanks de crisis is er nog steeds voldoende vraag voor goede hoger opgeleide mensen.

Deel van het salaris klopt inderdaad wel met mijn ervaringen.
Deel over huizenkopen is al wat dubieuzer. Recentelijk een huis proberen te kopen? Banken willen bijna altijd vaste contracten of soms intentieverklaringen. Vooral dat eerste zijn werkgevers uitermate voorzichtig in tegenwoordig.
Je laatste zin is het minst waar. Wat je zegt klopt alleen in de breedtste en meest algemene manier. Net zoals piloten zijn er tientallen beroepen waar het aanbod groter is dan de vraag. ( al eens gekeken in de bouw). Ook hier lopen mensen rond die met alle goede diplomas en intenties niet aan denbak komen. Als jij in Den Haag wil wonen en in de hele randstad kan werken vind je uiteindelijk wel iets. Kom je uit de provincie daarentegen wordt je keuze al drastisch minder.
En verder 'de mogelijkheid om te kiezen waar je werkt' Ik hoop dat he daarmee sector en plek bedoeld en niet bedrijf, want dan zit je er wel heel erg naast.
 
volgens PPJN 64400 excl. extra uren/bonus. Dat is ongeveer 3200 netto per maand. Lijkt me dat je daar wel 1300 euro van kunt missen, toch? Merendeel van de beroepsbevolking zou blij zijn met 1900 euro netto. En het is nog niet eens 1300 euro aflossing maandelijks, gezien de forse (studiekosten) belastingaftrek (nogmaals; ik weet niet of die vlieger in D ook opgaat)

"Volgens PPJN" :rolleyes:

Netto salaris is afhankelijk van :
-waar je woont.
-of je commute of niet , gezin/getrouwd/samenwonend
-welke Lohnsteuerklasse je bent , en vaak zelfs bij welk Finanzamt je zit!

Belastingaftrek idem dito- het is helemaal niet ongebruikelijk dat de éne collega bij het Finanzamt in Nirgendshäuser honderden euro's per maand meer af kan trekken dan de collega bij het Finanzamt in buurdorp Scheisshausen.

Ik bedoel hier maar mee dat je je niet zo blind moet staren op getallen.
 
"Volgens PPJN" :rolleyes:

.....

Ik bedoel hier maar mee dat je je niet zo blind moet staren op getallen.

Peer, voor de duidelijkheid, dat gaf ik zelf ook al meerdere keren aan:

Ik baseer me hierbij op PPJN, daar moet je voorzichtig mee zijn, dus daarom vraag ik ook of het klopt wat ik zeg.

Je kunt het zelf ook uitrekenen, maar als de getallen (startsalaris FO en basissalaris Captain) op PPJN kloppen ....

Als de cijfers niet kloppen hoor ik dat graag.

Verder iedereen bedankt voor de informatieve antwoorden.

Na deze discussie over het salaris bij LH doet het je nog meer beseffen hoe bizar een schuld van twee ton bij sommigen wel niet is, met daarbij doorgaans een veel lager salaris of zelfs geen salaris. En blijkbaar is een schuld van twee ton tegenwoordig bijna de normaalste zaak van de wereld in de luchtvaart. Het is maar de vraag of je in zo'n geval je schuld kunt afbetalen vóór je pensionering...
 
Back
Top