Freezing Fog: wel of niet de/anti icen?

aaahhh, fc de wijsneuzen...

@49015. uit de quote "samen met"

als fanijs een groot probleem was stond het uitgebreid beschreven in de handboeken. IJs in alle gaten en hoeken. zodra de motor loopt is dat weg.
Ik ken mn verantwoordelijkheden in icing conditions, het doel een goede/economische/veilige beslissing nemen.. met of zonder fanijs:)


k.
 
Nee man, fc de ijskonijnen. :dozey:

Fanicing is geen "groot probleem", maar wel een risico. Ach, die jongens van LH zijn ook nog met 2 van de 4 pitten in FRA aangekomen, is enough:grijns:

Ik heb echter maar 2 pitten... total...en een super kritiek vleugelprofiel.
 
he capri...

dat zou een mooie wedstrijd zijn.. FC de wijsneuzen tegen de ijskonijnen:D
 
Hpy New yr dus ook nog allemaal.

Mijn persoonlijke ervaringen met Fan ICE.

B737 –1x op Schiphol tijdens uittaxieen met FZFG en 200m RVR. Niet te missen; vibratie in de hele kist en VIB indicatie richting 2 a 3 units. Fan shedding procedure uit het OM gedaan; vibratie verdwenen.

B737 – In min of meer dezelfde weerscondities op Oslo Gardermoen (classic mist-veld). Na ldg kort vibratie; na shut down gaan “voelen”; inderdaad ice op de schoepen (aan de achterkant). De SAS engineer die de meet&greet deed vertelde dat diezelfde avond 2 motoren van de SAS (B737NG) de soep in waren gedraaid / had to be removed for inspection).

F70 – Op Bordeaux (ook een classic mist-veld) in de FZFG tijdens engine start net na Fuel Lever ON; Vibratie op de motor. Shut down according OM. Fan Ice removal is bij ons een Maintenance actie en gebeurde daar met een Airco Heater waar aan het einde van de slang een Engine cover van de RR Tay (F70/F100 motor) ge-macgyvered was. De dop op de motor geplaastst, airco unit aan en binnen 5 minuten al het ijs verdwenen. Aantekeningetje in Tech Log en gassen maar.

Zowel op OSL als ook BOD hebben ze equip om het ijs te removen; zijn beide velden waar dit fenomeen blijkbaar vaker voorkomt. Als je op een veld staat waar ze geen equip hebben, tja, verzin een list!!!!!!

Over “literatuur”. In het OM van de Fokker70/100:

“– If there is no N1 indication this may be caused by a frozen fan. A high vibration l evel during engine start may al so be an indication of fan ice. In this case engine start must be aborted. Fan ice must be removed before subsequent engine start.”

Safe fly’in, Winglet (7500 hrs Jet time ;-) )
 
Last edited:
Back
Top