Freezing Fog: wel of niet de/anti icen?

Ook volgend vraagje dan. Wat doe je als de wing in principe clean is. De freezing fog niet meer echt aanwezig is (alleen tijdens approach) Maaarrrrrr je fan blades helemaal onder zitten aan de achterkant en op de leading edge?
 
de-icen.

Fan blades schoon maken, veel ijs op die dingen is nooit goed.
Leading edge wil ik ook schoon hebben.

Ik zou die gebieden dan laten schoon maken op de stand en dan weg gaan.
 
Sorry effe beetje off-topic..

Maar vlieg je nog wel een beetje Viper?? Vorige week op AMS zag ik een Iberworld A330 en ik geloof een MD80 van een andere airline allemaal vliegen onder Arkefly callsign.
Geloof dat Trans ook al een vluchten die week ervoor had overgenomen.. Is er zoveel stuk bij jullie ??

Groeten.
En goede jaarwisseling uiteraard.
 
de-icen.

Fan blades schoon maken, veel ijs op die dingen is nooit goed.
Leading edge wil ik ook schoon hebben.

Ik zou die gebieden dan laten schoon maken op de stand en dan weg gaan.

Dat hebben we ook gedaan. Onze hele motor zat laatst onder. De boeken erop na geslagen maar er stond niks over in. Uiteindelijk hebben we de grote broer (SAS) maar nagedaan en met een airstarter (iets anders had Wideroe niet) de boel schoon gemaakt. Daarna naar de-icing laten towen (anders zou de motor weer vollopen) en toen pas de boel gestart.
Hoorde nu dus dat er maar weinig maatschappijen SOPS hebben voor dit specifieke probleem.
Een van jullie?
 
geen sop bij mij bekend over dit probleem idd.

Maar ik denk dat het ook wel gewoon common sense is toch? Je gaat toch niet een motor starten die onder het ijs zit.

Op de Turboprop hadden wij het wel in de limitations en sop's staan dat we met (veel) ijs op de props niet mochten starten ivm onbalans in de props.
Bij de 767 heb ik het nog nergens zien staan in de boeken, maar zoals gezegd... common sense toch?
 
boys

Fan icing, het gaat erom om de motor aan de praat te krijgen, in principe hoef je de fan niet de deicen. deice je de fan wel zal ie wat beter starten
start ie goed, gelijk de NAI aan in icing conditions iedere 15 min een run up. en vooral een net voor departure een static run up van op zn minst 50% n1 om ice door de centrifugaal krachten af te laten breken.

ik heb nog nooit een fan gedeiced in 6000 uur jet

k.
 
Het klinkt misschien als vloeken in de kerk, maar we worden ook geacht om commerciëel te denken, zolang de veiligheid gewaarborgd blijft. Een single-pass de-icing van een 737 kost al gauw 1200 euro, omdat de de-icing vloeistoef verschrikkelijk duur is. Het kan dan makkelijk zo zijn dat als je op één vlucht één keer de-icet, je de winst van 5 vluchten in één keer hebt opgeslokt.
.

Die gedachte had ik ook want in LUX wordt een vliegtuig gewassen in de-icing vloeistof, gisteren weer 880 liter over een Fk50 heen gemorst. Paar jaar terug ooit eens 1700 liter.....

Maar sinds ik me besef dat ik van de besparing geen cent in eigen zak steek of maar zelfs een schouderklopje krijg, spuit erover bij de minste twijfel.

Ik hoef geen uitbrander, ontslag of een onderwerp van NG's Air Crash Investigation te worden. Dan maar geen winst.
 
Hi Kliko,

ik heb nog nooit een fan gedeiced in 6000 uur jet

Ik hoop alleen niet dat dit betekent dat je het in de toekomst ook niet gaat doen.

Leuk voorbeeld: Onlangs een gevalletje "gelukgehad" bij LH: 340 fandeiced in Canada. Tijdens motorstart toch problemen met motor 4. Uit die handel. Pax eruit, kist AOG. 3 engine ferry naar FRA. boven de Noordzee problemen (VIB) met motor nr 1, idle verder laten lopen, op 2 pitten verder naar FRA. Na de landing inspectie: 4 keer motor wissel!! Ook motor 2 en 3 waren niet langer meer ok !!!! reden: severe damage due to ICE !! Dank u...

Don't fuck with ice!!!

groet
C
 
had ie niet fan gedeiced had ie geen problemen gehad.. dan hadden de grote stukken centrifugaal naar buiten gegaan.. nu is er ijs afgesmolten en de core in gegaan..

heb alleen ervaring met grote fan motoren, als daar ijs op zit gaat dat via de fan naar buiten

hoe smaller de diameter hoe meer last van ijs in de core

nog een vraagje, hoe komt dat ijs op die bladen, ik heb het pas 1x gezien. en dat was van een kist die 3 dagen had stil gestaan.
na een turnaround zie ik nooit fanijs omdat de inbound crew met NAI komt binnen getaxied en die pas afzet NA engine shutdown.
 
Die keer dat bij mij de fan vast zat had de kist een nacht in de FzFG gestaan, paar knopen wind en haden ze de doppen niet voor op de inlaat gedaan.
 
Uiteindelijk volg je gewoon je flight manual/OM B.
Elk vliegtuig is anders.
Andere regels, andere limits.

En by the way Iz, in de winter maak je toch geen winst!
;)


Kliko, ik weet niks van 'grote' motoren, maar volgens mij is NAI precies wat het is: NACELLE anti-ice. Geen fan anti-ice.
 
lees effe "flying for dummies 101" hoofdstuk operating in icing conditions:D.

zal iets staan over NAI samen met centripetaal krachten, die de fan schoon houden.

heb effe mn boeken open gedaan!!
in mijn handboek JT9 staat bijna nix over fan icing, maar wat er over staat dat je de motor moet starten (centripetaal) en de NAI doet de rest, krijg je de motor niet aan de praat dan pas de fan de icen met lage druk. rotzooi in een motor te spuiten is meestal een last resort.

k
 
lees effe "flying for dummies 101" hoofdstuk operating in icing conditions:D.

zal iets staan over NAI samen met centripetaal krachten, die de fan schoon houden.
.

k

Kliko, wat ik zeg is dat engine anti ice er niet specifiek is om je fan blades schoon te houden. Als dat er zo staat in je dummies boek, dan zou ik hem maar weggooien.
 
Kliko, ff voor de duidelijkheid. Ijs in de motor hoeft niet alleen aan de fan te zitten. Als kist aan de grond staat met heavy sneeuwstorm oid zit er ijs in alle gaten en hoeken van de motor. Maar goed, waarschijnlijk bij jouw 74 niet...:haha:
 
Back
Top