Laat ik vooraf stellen dat ik het over het algemeen met Iz en de andere "minder positievelingen" eens ben en ik ben/was nog wel een fervent FS-simmer.
Sinds ik met mijn PPL opleiding ben begonnen heb ik echter besloten om het FS-simmen bijna volledig stop te zetten. Waarom?
VFR is absoluut niet te trainen met een Flightsim thuis (uitzondering daargelaten, zie verder). Je bent zo gewend om in je flightsim naar je instrumenten te staren.. en ach.. als er een conflict is, dan vlieg je toch gewoon lekker door.. er gebeurt toch niets. Bovendien zie je ze toch al op 10 nm aan komen, want dan begint hun type en hoogte te verschijen op je beeldscherm. Nou dat is in het echt wel anders. Als je geluk hebt (en een beetje contrast m.b.t. de achtergrond) zie je ze redelijk ver van te voren.. maar het is mij meer dan eens voorgekomen dat ik een vliegtuig pas op 1 of 2 nm (of zelfs minder) zag. En dan zit ie ook nog eens op mijn hoogte. Nou dan is het verdomd goed opletten want een "kiss" van een ander toestel eindigt niet zoals in de sim (we vliegen er lekker doorheen). En geloof me, zelfs 2 cessna's 150 die heads on vliegen gaan ERG snel (2*90= 180 knots).
IFR vliegen is iets anders.. daar kan je de sim best goed voor gebruiken, daar waar het gaat om procedures, maar vlieg dan wel in een wat zwaardere kist. Je kan immers ook voor je IR rating oefenen op de sim, en ja, dat zijn veel geavanceerdere systemen en die worden regelmatig gecalibreerd, maar voor de "basics" kan je best wel wat met een sim thuis (zoals FS2004 of FSX).
Nu nog even over het VFR vliegen met de sim wanneer dat wel kan. Je hebt van die vakidioten (in de positieve zin van het woord) die hun garage en al hun vrije tijd opofferen om een sim te bouwen die levensecht is en (bijna) niet te onderscheiden zijn van een echte sim zoals bijv. FSC ze heeft staan. Ze gebruiken o.a. ProjectMagenta, gecombineerd met "echte" panels en werkende switches, en sommigen installeren zelfs een hydraulisch systeem. Het zijn er niet veel, maar er zijn mensen die ze zelf maken (google maar eens of kijk eens
hier ). Je kan in dat soort sims al weer "meer" ervaren hoe het is, omdat er weer een extra dimensie (meerdere schermen, dus beter naar buiten kijken + evt. hydraulisch systeem, dus cockpit-attitude veranderingen) aan wordt toegevoegd.
Maar mijn advies: voor VFR, vergeet de sim (natuurlijk kan je altijd een beetje rond tuffen, maar pas op voor de valkuil dat je alleen maar naar je instrumenten kijkt, want dat neem je DIRECT over in het echie.. en zo creeer je voor jezelf en anderen onbewust een gevaar).