Flightsimmen op de pc goed of niet??

Status
Not open for further replies.
Nee dat kan echt niet want dat heeft hij nog nooit ergens gezien of gelezen hoor! (Of zou hij na de reacties in dit topic dan toch van gedachten veranderd zijn? Het is immers wel gelezen...) :stapelge:

:D

Misschien zal hij wel zijn hypothese gaan toetsen :eek: (Een echte FSX piloot gaat natuurlijk wetenschappelijk te werk :D ) . God\'ll hope everything would be fine :D

Sorry, kon het niet laten. Als je echte beroepsvliegers in twijfel neemt, vraag je om zulke reacties.

:D
 
Daar ben ik het wel mee eens ;) Ik dacht dat deze topic ging over het wel of niet goed zijn van simmen in verband met het echte vliegen, niet over de addons ;) Vraagje, FSXpiloot, ben je van plan ooit zelf ook piloot te houden, of hou je het alleen bij FSX? (om maar even over de echte aviation te beginnen :rolleyes: )

hier mijn antwoord.:rolleyes:
Ik wil het wel worden, mar ik ben bang dat ik in de schulden kom.
Ik vind de prijs namelijk veelste hoog. Ik kan het wel halen, ben goed genoeg in wiskunde, engels en natuurkunde. maar twijfel ik of ik er wel aan moet beginnnen.
maarjah te veel off-topic.
Flight simmen kan gewoon geen kwaad. het probleem is dat ik bij lange vluchten wel eens ongeduldig wordt, en dan de game speed wa sneller zet.
 
...ik ben bang dat ik in de schulden kom.
Ik kan het wel halen, ben goed genoeg in wiskunde, engels en natuurkunde. maar twijfel ik of ik er wel aan moet beginnnen.

Daar hoef je niet bang voor te zijn, dat kan ik je namelijk garanderen, dat je in de schulden komt. Maar ook hier geldt, dat als dát je er al van weerhoudt, dan moet je het ook zeker niet gaan doen!

Je bent overigens nogal zeker van het feit dat je het kan halen, een niet ongewoon verschijnsel bij FS-fans, en daar ben je helemaal niet off-topic, want dat is nu net de crux van dit topic: FS is goed voor een paar basisbeginsels van het vliegen, maar mist zo ongelofelijk veel extra factoren, dat je je eigen conclusie niet daarop mag baseren.
 
Laat ik vooraf stellen dat ik het over het algemeen met Iz en de andere "minder positievelingen" eens ben en ik ben/was nog wel een fervent FS-simmer.

Sinds ik met mijn PPL opleiding ben begonnen heb ik echter besloten om het FS-simmen bijna volledig stop te zetten. Waarom?

VFR is absoluut niet te trainen met een Flightsim thuis (uitzondering daargelaten, zie verder). Je bent zo gewend om in je flightsim naar je instrumenten te staren.. en ach.. als er een conflict is, dan vlieg je toch gewoon lekker door.. er gebeurt toch niets. Bovendien zie je ze toch al op 10 nm aan komen, want dan begint hun type en hoogte te verschijen op je beeldscherm. Nou dat is in het echt wel anders. Als je geluk hebt (en een beetje contrast m.b.t. de achtergrond) zie je ze redelijk ver van te voren.. maar het is mij meer dan eens voorgekomen dat ik een vliegtuig pas op 1 of 2 nm (of zelfs minder) zag. En dan zit ie ook nog eens op mijn hoogte. Nou dan is het verdomd goed opletten want een "kiss" van een ander toestel eindigt niet zoals in de sim (we vliegen er lekker doorheen). En geloof me, zelfs 2 cessna's 150 die heads on vliegen gaan ERG snel (2*90= 180 knots).

IFR vliegen is iets anders.. daar kan je de sim best goed voor gebruiken, daar waar het gaat om procedures, maar vlieg dan wel in een wat zwaardere kist. Je kan immers ook voor je IR rating oefenen op de sim, en ja, dat zijn veel geavanceerdere systemen en die worden regelmatig gecalibreerd, maar voor de "basics" kan je best wel wat met een sim thuis (zoals FS2004 of FSX).

Nu nog even over het VFR vliegen met de sim wanneer dat wel kan. Je hebt van die vakidioten (in de positieve zin van het woord) die hun garage en al hun vrije tijd opofferen om een sim te bouwen die levensecht is en (bijna) niet te onderscheiden zijn van een echte sim zoals bijv. FSC ze heeft staan. Ze gebruiken o.a. ProjectMagenta, gecombineerd met "echte" panels en werkende switches, en sommigen installeren zelfs een hydraulisch systeem. Het zijn er niet veel, maar er zijn mensen die ze zelf maken (google maar eens of kijk eens hier ). Je kan in dat soort sims al weer "meer" ervaren hoe het is, omdat er weer een extra dimensie (meerdere schermen, dus beter naar buiten kijken + evt. hydraulisch systeem, dus cockpit-attitude veranderingen) aan wordt toegevoegd.

Maar mijn advies: voor VFR, vergeet de sim (natuurlijk kan je altijd een beetje rond tuffen, maar pas op voor de valkuil dat je alleen maar naar je instrumenten kijkt, want dat neem je DIRECT over in het echie.. en zo creeer je voor jezelf en anderen onbewust een gevaar).
 
Last edited:
Ben het met Abrucx eens! Ben zelf ook bezig met mijn PPL en echt VFR vliegen is bijna niet na te bootsen met een flight simulator. Je kunt inderdaad niet lekker achterover leunen, af en toe op je instrumenten kijken en het overige vliegverkeer al van mijlenver zien aankomen. Voorbeeldje: (heel toepasselijk) op vrijdag de 13e jl. vloog ik met mijn instructeur in ons pipertje 28 boven trainingsgebied in de regio R'dam (buiten CTR). Ik draai keurig op precies 1500ft een bocht naar links, op dat moment zie ik een Robin een duikvlucht maken en snel van mij wegdraaien. Bleek dus dat we allebei op precies dezelfde hoogte waren afgeleveld, dezelfde QNH hadden en elkaar door het heiige weer pas op het laatste moment hadden gezien, terwijl we dus op elkaar af raasden. Al met al goed weggekomen omdat we elkaar op het laatste moment zagen en nog net konden wegdraaien. Het was zo dichtbij dat ik de piloot van de Robin kon zien zitten en later die dag herkende ik hem bij ons op de club. Achteraf konden we er om lachen maar geschrokken waren we wel, zelfs mijn ervaren instructeur had hem niet gezien! Anyway, laatste opmerking, waarom zou je uberhaupt gaan simmen. Zelf vliegen (PPL) is voor de meeste mensen goed haalbaar en als je eenmaal bezig bent wil je niets anders meer!

PS. Abrucx, vlieg je op EHRD?
 
Hey United.

Ik vlieg inderdaad op EHRD, bij de vliegclub (en voorzover ik weet heeft de RAC geen Pa28 dus moet jij ook bij de vliegclub lessen).

Overigens heb ik een les op de Pa28 gedaan, erg leuke kist maar wel duur vergeleken bij de Robin Diesels en Cessna's. Ik les momenteel op de SVT of SVU (24 uur op de Cessna's gedaan, 1 uur op de Pa28 en nu inmiddels 5 uur op de Robins)

Ga vrijdag en zondag vliegen.. jij?

Gr.
Abrucx

P.s. een dergelijke ervaring heb ik ook meegemaakt overigens.. alleen ik blijf de laatste tijd meestal zo rond 1400 ft fladderen, ivm de TMA grens van 1500 (eerste lessen vloog ik altijd strak op 1500 ft, totdat mijn instructeur dat toch iets "te link" vond worden) :)
 
Last edited:
Ja klopt, ik zit ook bij de vliegclub!

De Piper is inderdaad duurder maar om de een of andere reden vind ik 'em toch wat meer vliegtuig dan een Robin (heb op beide wat uurtjes gemaakt om te kijken op welke ik wou gaan lessen). Maar goed dat is heel persoonlijk denk ik. Een andere reden om Piper te vliegen is dat ik over een paar jaar graag een beroepsopleiding bij een grote vliegschool zou willen doorlopen. De meeste scholen beginnen de praktijk op een Piper (EPST, KLS, NLS oa).

Ik vlieg meestal op de SVH. Moet nu trouwens snel een hapje gaan klaarmaken want over een uurtje mag ik weer. Maandag ben ik ook weer op de club.

Vliegse morgen!

Gr, United
 
Hey United.

Kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ja.. na mijn brevet ga ik toch meer vliegen op de andere toestellen denk ik, maar voor de kosten vlieg ik liever op de Robin, hou ik meer geld over voor :biertje: :haha:

Doe de groeten aan Marco :)

Abrucx

@Radix: lol, bedankt. Ik keek even terug en idd, het komt op hetzelfde neer... :)
 
Daar hoef je niet bang voor te zijn, dat kan ik je namelijk garanderen, dat je in de schulden komt. Maar ook hier geldt, dat als dát je er al van weerhoudt, dan moet je het ook zeker niet gaan doen!

Je bent overigens nogal zeker van het feit dat je het kan halen, een niet ongewoon verschijnsel bij FS-fans, en daar ben je helemaal niet off-topic, want dat is nu net de crux van dit topic: FS is goed voor een paar basisbeginsels van het vliegen, maar mist zo ongelofelijk veel extra factoren, dat je je eigen conclusie niet daarop mag baseren.

neej, ik ben helemaal niet zeker dat ik het kan halen, DAarom zeg ik juist, dat ik bang ben dat ik in de schuld kom. ALS IK GOED ZO ZIJN< ZOU IK DAAR NIET BANG VOOR HOEVEN TE ZIJN!! ik vind het bedrag gewoon te groot.
fsx is gewoon leuk om te spelen. En ik weet heus wel wat vliegen is.
 
Ik mag dan wel geen piloot zijn, maar moet toch even een reactie hier op nalaten. Met dat soort uitspraken, dat je helemaal niet zeker bent dat je het haalt, is het maar goed dat je geen piloot wordt. Bij selecties wordt heel erg geselecteerd op zelfvertrouwen en zelfbeeld. Verder, maak ik ook nog eens uit je opmerking uit, dat je alleen maar bezig bent met FSX en geen informatie over bepaalde scholen aan het zoeken bent. Zoals de KLS en EPST, bieden een uniek garantiefonds en meerdere scholen doen dit. Voor verdere uitleg zoek dit forum door of nog voor de hand liggender, bezoek de website van de KLS en EPST eens.

En nog een puntje, typ eens een keer een berichtje normaal en zonder grammaticale fouten en / of spellingsfouten. Chattaal gebruik je maar op MSN of iets dergelijks, maar niet op een interactief forum.

Misschien dat een professionele beroepsvlieger mij nog kan aanvullen ;)


Cheers,

PH,
 
Last edited:
@Ph-1296: touché... En: LOL voor je edit-reason (ik moest er erg om lachen).

@FSXpiloot: En laten we het vooral wel vriendelijk houden op het forum. Schreeuwen (door middel van hoofdletters) heeft weinig zin en voegt niet veel toe aan een (soms) zinvolle discussie.

Abrucx
 
even nog terugkomend of het goed is of niet.., ik denk dat flight simulator een goed alternatief is. Ik heb bijvoorbeeld niet de tijd en het geld om te gaan zweefvliegen, daarom doe ik geregeld fsx. Of me dit helpt bij een selectieprocedure weet ik niet, ik ken de meeste metertjes en benamingen ervoor, maar veel meer zal het niet zijn. Heel veel ontbreekt er in fs, hoewel ze steeds realistischer worden omdat er steeds betere pc's verschijnen zal het toch nooit compleet worden. Wat je wel leert is multitasken, je bent helemaal alleen in fsx en moet dus alles besturen+ atc. Het is in ieder geval beter dan het hersenloze doodschieten van andere poppetjes in een of andere WW2 spel. Op discorvery channel was er een programma over cockpit builders. Merkwaardig was dat elk van hun afgekeurd was doordat hun ogen te slecht waren. Daarom bouwden ze cockpits na, de een in de garage, de ander in z'n huiskamer. Van de hydraulics tot aan de cockpittelefoon (zeg ik het goed?) om de 'passagiers" toe te kunnen spreken. Ik denk dat als je zulke mensen een cursusje laat volgen dat het ze best snel zal lukken in real life een boeing aan de grond te zetten. Of dat verantwoord is, denk het niet... Maar dan hebben we het ook over echte fanatiekelingen die duizenden USD hebben uitgegeven.
 
Met dat soort uitspraken, dat je helemaal niet zeker bent dat je het haalt, is het maar goed dat je geen piloot wordt. Bij selecties wordt heel erg geselecteerd op zelfvertrouwen en zelfbeeld.

PH-1296, ik vond het juist wèl een verstandige opmerking van hem.

Als je niet weet wat een selectie inhoudt en je zegt vantevoren dat je het wel haalt, dan ben je niet alleen stom bezig (en arrogant), wellicht mis je ook zelfkennis en span je jezelf door die attitude minder in.

Screaming Eagle, ik heb het een aantal pagina's eerder al gezegd: No way dat een fanatiekeling met sim-only ervaring binnen korte tijd een Boeing veilig aan de grond zet. Diegenen die het beste een sim kunnen vliegen zijn de CAE sim engineers. Het feit dat het nep is maakt ALLES uit namelijk, ergens bewust maar ook onbewust in je brein.

Zelfs een state-of-the-art Level D full flight sim van 12-miljoen euro is een veredelde proceduretrainer. Alle flight sims zijn proceduretrainers! Daarom zal je nooit een type rating in kunnen gaan zonder dat je je basiskennis en skills van echt vliegen onder de knie hebt, want dat leer je niet in de sim.
 
PH-1296, ik vond het juist wèl een verstandige opmerking van hem.

Als je niet weet wat een selectie inhoudt en je zegt vantevoren dat je het wel haalt, dan ben je niet alleen stom bezig (en arrogant), wellicht mis je ook zelfkennis en span je jezelf door die attitude minder in.

Screaming Eagle, ik heb het een aantal pagina's eerder al gezegd: No way dat een fanatiekeling met sim-only ervaring binnen korte tijd een Boeing veilig aan de grond zet. Diegenen die het beste een sim kunnen vliegen zijn de CAE sim engineers. Het feit dat het nep is maakt ALLES uit namelijk, ergens bewust maar ook onbewust in je brein.

Zelfs een state-of-the-art Level D full flight sim van 12-miljoen euro is een veredelde proceduretrainer. Alle flight sims zijn proceduretrainers! Daarom zal je nooit een type rating in kunnen gaan zonder dat je je basiskennis en skills van echt vliegen onder de knie hebt, want dat leer je niet in de sim.

Interessante opmerking !
Tijdens een voorlichting hoorde ik van het MPL brevet, iets wat in de toekomst wordt ingevoerd. Je zou dan uitsluitend in de sim trainen, dus men denkt toch dat het moet kunnen. Ik ben het hier absoluut niet mee eens, maar in principe ga je dan dus lessen op een veredelde procedure trainer.......
 
Last edited:
Da's niet correct, want bij MPL krijg je nog steeds echte vlieguren, maar zullen het er ongeveer 70 zijn in plaats van 170.

Dat gezegd, ben ik er ook geen voorstander van. Er wordt nu al onder collega's vaak geklaagd dat de vliegers die de laatste paar jaren ab initio binnenkomen op de 737 over het algemeen los zijn op de FMC en alle knopjes, maar niet op het echte vliegen. Bij een strakke visual approach op een Grieks veldje gaat dan het hoofd naar beneden en de vingers naar de FMC in plaats van de oogjes naar buiten, autopilot eraf en vliegen. Dat zal dan alleen nog maar toenemen.
 
Da's niet correct, want bij MPL krijg je nog steeds echte vlieguren, maar zullen het er ongeveer 70 zijn in plaats van 170.

Dat gezegd, ben ik er ook geen voorstander van. Er wordt nu al onder collega's vaak geklaagd dat de vliegers die de laatste paar jaren ab initio binnenkomen op de 737 over het algemeen los zijn op de FMC en alle knopjes, maar niet op het echte vliegen. Bij een strakke visual approach op een Grieks veldje gaat dan het hoofd naar beneden en de vingers naar de FMC in plaats van de oogjes naar buiten, autopilot eraf en vliegen. Dat zal dan alleen nog maar toenemen.

Ah oké bedankt !
Ik wist dat dus niet, ik zal wel dat in het 'alles wat slecht is aan Ryanair' de discussie over dit onderwerp ook wordt aangezwengeld !
 
nou nou, ik denk eerder dat ik hier gewoon word weggepest.
Ik heb nog een leven voor me, soms denk ik, dat jullie denken dat piloot zijn heel wat is. het is niet meer dan een bus in de lucht, maar dan met meer belletjes enzo:angel:
vat dat niet te letterlijk. Ik denk héél vaak aan vliegtuigen, ook als ik ga slapen en ik weet van mijzelf heus wel wat ik wil, daarvoor kunnen jullie geen conclusie trekken op basis van wat ik hier op deze site zet. Jullie kennen mij niet goed genoeg.
Alleen omdat ik mijn naam als FSXpiloot heb staan, spreekt dat jullie natuurlijk heel erg aan.
ik houd gewoon van het spel, omdat het mij een vrij gevoel geeft. Ik kan niet veel meer ervaring opdoen dan als passagier in een vliegtuig zitten.
Ik heb genoeg sites bekeken met informatie. Zoals Stella aviation en CLS en www.pilootworden.nl
ik vind het onprofessioneel dat jullie mij proberen af te zeiken, alleen maar omdat ik dat speel zo leuk vind.
 
nou nou, ik denk eerder dat ik hier gewoon word weggepest.
Ik heb nog een leven voor me, soms denk ik, dat jullie denken dat piloot zijn heel wat is. het is niet meer dan een bus in de lucht, maar dan met meer belletjes enzo:angel:

ik vind het onprofessioneel dat jullie mij proberen af te zeiken, alleen maar omdat ik dat speel zo leuk vind.

Jongen jongen toch... niemand wordt hier weggepest... door opmerkingen en reacties zoals je hier boven zelf geeft vráág je om negatieve reacties.
Kijk naar jezelf en leer er van.

Als jij je hier gezellig en respectvol opstelt zal je ook zo worden behandeld.
 
...
nou nou, ik denk eerder dat ik hier gewoon word weggepest.
Ik heb nog een leven voor me, soms denk ik, dat jullie denken dat piloot zijn heel wat is. het is niet meer dan een bus in de lucht, maar dan met meer belletjes enzo
...

Ik heb nog niks gezegd in dit topic, maar ik moet zeggen dat dit een aparte reactie is. Als je namelijk al zo reageert kan je echt beter geen piloot worden. Tuurlijk zijn er piloten die denken dat ze heel wat zijn (en ik vind dat ze ook heel wat zijn, want ik heb respect voor ze).
Piloot zijn moet in je zitten, dat moet je kunnen uitstralen (d.m.v. enthousiasme) en als je denkt dat een piloot een buschauffeur in de lucht is met iets meer knoppen ed., dan klinkt dat niet echt motiverend...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top