First flight!

A(b)IR

New member
ik houd van vliegen en dat is wederzijds..
zaterdag 24 oktober, ik word wakker en werp een blik naar buiten. De zon!? geen zon!? regen! zoals voorspeld door Mnr. Paulesma. laptop aan; airwork>meteo: hmmm ziet er niet goed uit? zal het doorgaan? Een proefles bij de ACV zou voor mij om 1 uur starten. Belletje gepleegd.. dan denk je een antwoord te krijgen maar nee! Meneer de vlieger weet het ook nog niet! "bel me maar terug om half 1" . Ik bellen om half 1; nee jongen het kan niet doorgaan! (zicht is onder de 5000m) BALEN! BALEN! BALEN!

Maar ik kan niet wachten, dus ik bel in de avond terug met de vraag of het morgen kan. Hij gaat het voor me proberen. De volgende dag belde hij me terug met goed nieuws! De Grob 109A is van mij vanaf 16:00!

Aangekomen op EHVB zie ik niet heel veel mensen, 5 á 6 mensen? Kennisgemaakt en een beetje gepraat over de proefles van zometeen, waar zijn de instructeurs? In de lucht!
Een beetje meegeluisterd met de coördinator en begrepen datde grob om 5uur een full stop landing gaat maken na een aantal touch&go's. Oké, dan maar ff uurtje babbelen met andere piloten in opleiding. af en toe omhoog kijken en dan zie je een dimona heen en weer shaken wegens de wind! Ziet er uitdagend uit! En al keek je rond 5u naar final position voor runway 23 zag je een mooie grob aankomen. Eindelijk, mijn beurt! Instructeur ontmoet en gelijk instappen. Before taxi checklist; contact opgenomen met ACV frequentie; papa hotel seven one zero, ready to taxi runway 23; ready to taxi runway 23 btw let je even op de tijd? huh!? de zon gaat bijna onder, dat wordt dus een klein circuitje op 1000ft. aangekomen bij 23; before take-off checklist>before take-off checklist completed. seven one zero ready to go rwy 23. ready to go rwy 23. engine vol....terwijl we langzaam omhoog gaan hoor ik in me headset; ennnnnn we zijn los! lekker moment! zeker bij 'n eerste vlucht. paar rondjes gedraait over katwijk aan zee. wachtend op de Dimona die zou gaan landen, maar niks in zicht.. hmm? contact opgenomen; seven one zero, request your position. dimona has left the runway. mooi, ons beurt! draai.... final.. seven one zero cleared to land rwy 23. cleared to land rwy 23. op 500 ft begint dat ding toch te shaken! aan de ene kant scared! aan de andere kant GENIAAL!. lang over de rwy gevlogen en toen veilig geland. hoppa! eerste vlucht zit er op! EN OF HET LEUK WAS!!!!


CYA!
 
Proficiat met je eerste vlucht. We've all been there en weet zeker dat iedereen zich dat nog herinnert. Op naar je first solo! Succes ermee.
 
Gefeli en welkom bij de club! Ik was er 's morgens op zaterdag maar het weer was echt butt. Ik heb het wel geprobeerd met de Dimona (les 7), maar de wolkenbasis bleek al op 700ft te liggen. Eén t&g gedaan (de eerste die ik helemaal alleen deed), ging helemaal niet gek. Na weer optrekken drizzle, waardoor het zicht helemaal wegviel en de kap "dicht" sloeg qua zicht. De volgende landing was dus een fullstop (ging helemaal goed, maar nadering was te laat ingedraaid door het slechte zicht), met voor me de 835 en 710, die het ook al voor gezien hielden.

Enfin, ik heb de komende weken niet zo veel tijd, dus waarschijnlijk zit ik pas weer begin december in "mijn" ;) Dimona. Ben ook al druk met mijn theorie (Meteo lijkt in the pocket), dus daar gaan ook de nodige tijd en knaken naartoe.

Wil je gaan lessen op de Grob109a of op de Dimona?
 
Tobus, misschien dat ik het verkeerd lees, maar liet jou instructeur je serieus solo gaan met een wolkenbasis op 700 voet?? Enig idee wat je had moeten doen als de kist voor je een klapband had gekregen waardoor het veld voor een paar uurtjes dicht zou zijn geweest (los van het risico in het circuit zelf al)? Of als de wolkenbasis in een buitje eventjes wat omlaag had gegaan en jij spontaan IMC had gezeten? Of lees is iets verkeerd?
 
Zoals ik het lees heeft Tobus het voor het eerst helemaal alleen gedaan zonder dat de instructeur (wel aan boord) heeft meegeholpen :)
 
Zoals ik het lees heeft Tobus het voor het eerst helemaal alleen gedaan zonder dat de instructeur (wel aan boord) heeft meegeholpen :)

Ah ja... dat scheelt... maar nog steeds zou ik dat naar een leerling geen goed voorbeeld vinden, ik neem even aan hier dat die kisten daar geen instrumenten hebben om IF mee te kunnen. Nog naast het feit dat je niet onvoorbereid een IFR vlucht vanaf een downwind wil aangaan. Een goede instructeur zou, naar mijn mening, laten zien dat het in dit geval verstandig is om gewoon lekker op de grond te blijven en uitleggen wat voor risico's je allemaal loopt ("what if" scenarios afgaan om anticiperen aan te leren).
 
Hoe wilde jouw goede instructeur dat dan vanaf de grond laten zien zonder een circuitje te vliegen? Als je veld geen ceiling geeft kan het er vanaf de grond een stuk slechter uitzien dan het daadwerkelijk is.
 
Valkenburg ligt op spuugafstand van Schiphol, lijkt me dat je dan wel een redelijke indruk hebt van het weer. En om IMC een circuit in te gaan puur om te laten zien wat voor gevaar je dan loopt lijkt me wat onzinnig. Anyway, volgens de metars van die ochtend was het few op 800 voet. Dus waarschijnlijk heeft Tobus z'n verhaal iets met soep en heet en zo te maken:

EHAM 071055Z 21008KT 9999 -SHRA FEW008 FEW025CB SCT035 09/08 Q0994 TEMPO 7000

EHAM 070955Z 20010KT 9999 VCSH FEW008 FEW025CB SCT043 09/08 Q0994 TEMPO 7000 -SHRA

EHAM 070925Z 19010KT 9999 FEW006 FEW025CB SCT035 09/08 Q0994 TEMPO 7000 -SHRA

EHAM 070855Z 20011KT 9999 VCSH FEW008 FEW025CB 09/08 Q0994 NOSIG
 
Ik kies er zelf wel voor om zo nu en dan eens met een wat meer ervaren leerling met slecht weer VFR te vliegen(binnen de VFR minima natuurlijk). Het is voor hun ook een 'reality check', over de mogelijkheden en onmogelijkheden van bijvoorbeeld overcast op 800 voet en 3 km zicht. Idem voor flinke x-wind waarmee ze solo nooit zouden vliegen. Kan enorm leerzaam zijn. Als een leerling nog niet zo veel ervaring heeft (eerste 10 uurtjes ofzo) dan streeft het z'n doel een beetje voorbij aangezien ze nog druk genoeg zijn met een beetje netjes vliegen. En dan is het een mooi momentje voor groundschool :)
 
Ik meen dat het EHVB circuit normaal op 1000ft ligt en dus zou je kunnen stellen dat er al concessies zijn gedaan. Iemand die dat kan confirmeren?
 
Ik kies er zelf wel voor om zo nu en dan eens met een wat meer ervaren leerling met slecht weer VFR te vliegen(binnen de VFR minima natuurlijk). Het is voor hun ook een 'reality check', over de mogelijkheden en onmogelijkheden van bijvoorbeeld overcast op 800 voet en 3 km zicht. Idem voor flinke x-wind waarmee ze solo nooit zouden vliegen. Kan enorm leerzaam zijn. Als een leerling nog niet zo veel ervaring heeft (eerste 10 uurtjes ofzo) dan streeft het z'n doel een beetje voorbij aangezien ze nog druk genoeg zijn met een beetje netjes vliegen. En dan is het een mooi momentje voor groundschool :)

Helemaal mee eens!
 
Back
Top