Financiering zonder borgstelling NLS

rogerrabbit

New member
Hallo allemaal,

Graag wil ik volgend probleem even voorleggen. Ik ga begin 2006 starten bij de NLS (NASS reeds met goed resultaat doorlopen). De financiering moet worden afgesloten bij ABN of ING. Abn vraag een borgstelling van een kleine 40000 Eetjes van je ouders. ING wil dat je ouders mee tekenen voor het krediet. Nou zitten mijn ouders niet zo te wachten op deze ondersteuning.

Zijn er hier mensen die ook de NLS doen/hebben gedaan zonder borgstelling? Zo ja, welke bank/contactpersoon heeft je hierbij geholpen?

Gr. RR
 
Weet wel andere scholen waar dat niet hoeft. Maar 40 E is niet veel in vergelijking tot 1.5 jaar geleden!


gr:D
 
Het is een verschil tussen willen en kunnen. Ik ken geen NLS ers die zonder borg de opleiding hebben gedaan:

1. Of papa en mama hebben geld genoeg en je regelt onderling wat;
2. of ze moeten borg staan, vaak door een overwaarde van t koophuis;
3. Als dat echt niet lukt, moet je het de NLS laten weten. In dat geval gaan zij bemiddelen, heb ik me ooit laten vertellen. Ik ken daar geen praktijkvoorbeelden van.

Heb zelf ook NLS gedaan, bij mij staan mn ouders borg, maar het is de bedoeling dat deze zekerheid er zsm uitgaat als ik de bank laat weten dat ik een vast contract heb. En de daarbij behorende aflossingsregeling is getroffen.

Succes.
 
bedankt voor je reactie MD11man,

Ken jij wel mensen waarbij er uiteindelijk gebruik is gemaakt van de borgstelling door de ouders? Of uberhaupt in je omgeving? Hoe lang ben jij al klaar bij de NLS? Baan in zicht? Hoe is de hulp?

Bedankt!
 
Bij mij ook ouders borg gestaan. Ken geen enkel voorbeeld van een NLS'er die er ook echt gebruik van heeft moeten maken.

MD11 man en ik zaten in AI0307, 7 maanden klaar, alletwee in opleiding bij British Airways.

Zie ook www.fly.to/0307 voor meer over de opleiding.

Succes!
 
Dank voor jullie reactie. Mooie klassensite!

Had al e.e.a. gehoord over NLS'ers die bij BA in opleiding waren. Klopt het ook dat je middelbare schoolcijfers allemaal voldoende moeten zijn? Wat kun je zeggen van klasgenoten? Allemaal al onderdak of de meeste nog niet?

Wat is het startsalaris bij BA? Geen fiscale verrekening in Nederland zeker? Worden de lessen op de NLS in het Nederlands of Engels gegeven?

Gr. RR
 
Hee Roger,

In aanvulling op de boodschap van mijn secretaris :cool:

Zoals ik al zei, mijn ouders staan borg voor mij. Mocht de training leiden tot een vast contract bij BA, dan ga ik daarna eens met de bank praten om mijn ouders zo snel mogelijk te 'verlossen' van hun plicht.

Meestal merken ze er in de praktijk niets van. Het is alleen een bereidstelling tot verhogen van de hypotheek. Ze hoeven het geld dus niet in te leveren, als het kan met een overwaarde.
 
O o nog meer vragen!

Bij BA moesten wij iig voldoendes hebben op onze eindlijst ja. Onze klas gaat goed, zoals bij een hoop mensen deze winter, overal maar vooral in engeland zijn selecties en kansen.
In het zeer theoretische geval dat er een niet Nederlandssprekend persoon in je klas zit, zijn de lessen in het Engels. Ik ken zo een klas echter niet.

Het startsalaris bij BA is zo dat je goed een leuke woning kan huren en de bank tevreden kan houden qua aflossing. Theoretisch gezien kun je ook in Nederland blijven wonen, maar daar weet ik nog niet zo veel van. Onze opleiding begint namelijk binnenkort.

Groetjes
 
Ja MD11, als je zo druk bent met het boeken van hotels en regelen van chat-sessies moet toch iemand de vragen beantwoorden? :D :D

Middelbare school moet je inderdaad voldoende staan voor wis-en natuurkunde voor BA. Rest van de cijfers weet ik niet precies. Officieel moet je ook een gemiddelde hebben van 85% op je ATPL theorie en al je flight-checks binnen 3 keer gehaald hebben, maar eerlijk gezegd kende ik niemand van de NLS die niet aan die eisen voldeed. In ons geval was het dus zo dat BA aangaf dat er 10 mensen nodig waren, en dat de school die mensen uitkoos.

LET OP!! Het feit dat wij al "aangenomen" zijn betekent nog niet dat iedereen voor ons al aan het werk is. We hebben nog steeds een wachtlijst (al gaat het de laatste tijd ERG goed - >25 aannames bij verschillende maatschappijen afgelopen maand geloof ik!) die nog niet leeg is. Tegen de tijd dat jij klaar bent met de opleiding kan er ook alweer heel veranderen. BV een lege wachtlijst of je wordt nummer 140 (dat is al voorgekomen) en zit anderhalf jaar zonder werk. Kijk je dus niet stuk op mooie verhalen. Feit is wel dat de markt op dit moment sterk aantrekt.

In onze klas zaten 11 mensen waarvan er nu 4 een baan hebben en 3 in een selectieprocedure zitten of binnenkort op gesprek moeten.

Succes!
MROC
 
Dan hebben jullie wel heel erg geluk mannen!

Er zijn ook heel veel mensen van de NLS die een beetje tussen het wal en het schip in gevallen zijn. Ik ken genoeg oud leerlingen die het na enkele jaren nog heel erg moeilijk hebben.

De after school-care vind ik zwaar beneden wat ik verwacht had, het is echt uit het oog uit het hart! En als je dan een tijdje van school af bent hoef je ook niet meer op ze te rekenen om je brevet goedkoop te verlengen, als je niet de juiste connecties hebt kan je de beste cijfers van je klas hebben en toch heel makkelijk in Limburg uit de weg geschoven worden.

v.w.b. Borgstelling denk ik echt dat je gewoon een familielid borg moet laten staan, hoe lastig dat ook kan zijn. Scheelt aanzienlijk in de (rente)lasten, Je ouders voelen het natuurlijk wel, al is dat initieel niet zo tastbaar, maar als zij willen verhuizen of meer geld bijlenen voor het een of het ander kan het wel eens zo zijn dat die borg daar roet in het eten gooit.
 
after school-care vind ik zwaar beneden wat ik verwacht had, het is echt uit het oog uit het hart!
De aftercare: Dat is inderdaad een lange tijd zwaar beneden pijl geweest (net als de KLS nu, zeg maar. Als je niet wordt aangenomen bij de KLM laten ze je vallen). Nu is er echter wel iemand "full-time" bezig met het benaderen met maatschappijen en dat heeft al vruchten afgeworpen. Ook onze stichting wachtlijst is zeer actief bezig.

En als je dan een tijdje van school af bent hoef je ook niet meer op ze te rekenen om je brevet goedkoop te verlengen
Jawel hoor, een prof check is nog altijd tegen "goedkoop" tarief geweest. Nu is daar echter geen mogelijkheid meer toe omdat de vliegtuigen in nederland allemaal zijn verkocht of naar portugal zijn.

als je niet de juiste connecties hebt kan je de beste cijfers van je klas hebben en toch heel makkelijk in Limburg uit de weg geschoven worden.
Het is zeker niet meer uit het oog uit het hart, al moeten er nog wel iets meer mensen aangenomen voordat ik echt overtuigd ben. Uit de weg geschoven wordt je niet, ook omdat onze stichtingwachtlijst daarvoor zorgt. Deze maand weer 20 mensen op sollicitatie geweest by Ryanair, DE MENSEN DIE HET LANGSTE ZATEN TE WACHTEN.

Dankzij de NLS aftercare zijn er deze maand weer zo'n 15 man aangenomen (anderen hebben het helemaal zelf gedaan). En dat mag je dan ook verwachten voor dat geld vind ik zo.

Groeten,
MROC
 
Tja, ik ben dan misschien al wel even van de NLS af, maar zo lang geleden is het nu ook nog niet, ik ben nog steeds onder de 30 jaar oud.

Ik heb aardig wat mensen die mindere resultaten hadden dan medeleerlingen de lijst voorbij zien gaan met hulp van de school.

Als dat allemaal zo erg veel verbeterd is zou ik het heel erg gaaf vinden, toch wel raar dat dit wel een wereld van verschil moet zijn met zo'n anderhalf jaar geleden.

Een paar goede jongens hebben ze laten vallen als een baksteen.

Dat je nu met die profcheck een probleem hebt snap ik ook nu de NLS haar kisten in Portugal heeft staan. Hoe hebben ze dit eigenlijk ingevuld?

Al met al vind ik het toch wel een hele boel geld voor een school die absoluut geen garanties geeft. Ze hebben wel een paar goede babbels van hogerhand die veel mensen uit hun hand laten eten, helaas niet al te veel maatschappijen....

Ik heb er een goede en leuke tijd gehad. Toch houd ik voet bij stuk dat ik de prijs kwaliteit verhouding wel heel erg richting de euro's vind hangen. Ik bijvoorbeeld heb geen rijke ouders, dus valt het wellicht een stuk zwaarder dan dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
 
Ik denk dat de meeste van ons geen ECHT rijke ouders hebben, al hebben we het allemaal goed genoeg om de opleiding te kunnen doen.. uitzondering daar gelaten.

Er is echt veel aan het veranderen. Ik weet niet hoe het er 3 jaar geleden uitzag, maar heb wel van mensen die net klaar waren toen ik begon (begin 2003) veel meegekregen over hoe het er toen aan toe ging. En echt waar, er is veel aan het veranderen, vooral met Stichting Wachtlijst. Alles is gestructureerder en er zijn regels over wie er op de lijst mag staan en in welke volgorde mensen worden opgeroepen.

Vaak maakt het inderdaad weinig uit of je het heel goed of matig hebt gedaan op school, iets wat misschien niet echt eerlijk is. Echter hebben we uiteindelijk de zelfde diploma's en ratings en heb je wel voordeel dat je het goed gedaan hebt als je op sollicitatie moet.

De profcheck kan nu in Portugal gedaan worden tegen gereduceerd tarief, maar voor de ticket alleen al ben je meer kwijt.. Niet echt handig dus.

Inderdaad geen garanties, al ziet het er wel steeds beter uit. Zoals ik al zei, als ik m'n neefje morgen iets moest aanraden zou ik nog steeds voor EPST kiezen als je het per se binnen nederland moet doen (puur om de banenkansen). Anders NLS, of als je echt per se naar de KLM moet, de KLS. Het voordeel van de NLS nu is dat je geholpen wordt totdat je een baan hebt. KLS'ers worden vergeleken met de NLS NU compleet in de steek gelaten als ze er niet inkomen bij de KLM (diverse voorbeelden in mijn directe omgeving).

Om even aan te geven dat het echt beter gaat.. afgelopen 2 maanden NLS op selectie geweest bij:

- Ryanair
- British Airways
- Transavia
- Easyjet
- Farnair
- Austrian Arrows
- ThomsonFly
- BA CitiExpress

Niet alleen dankzijn de nazorg hoor, maar ook met de naam NLS alleen heb je dus al meer kansen. Dus ja, het is echt een verschil met een paar jaar terug.. Al ligt dat natuurlijk niet alleen aan de NLS!

Natuurlijk heb ik makkelijk praten nu ik bij BA aan de slag mag.. Ik ken heel veel slechte verhalen, ook van oud NLS'ers. Maar aan de andere kant, als ik een andere school had gedaan had ik nooit de kans gekregen om ook maar op sollicitatie te komen.

Advies aan toekomstig vliegers: Nogmaals, kijk naar het buitenaldn. Bespaar geld, doe een APP course en haal die baan binnen ;) Succes!

MROC
 
Wie is er bij EZY op selectie geweest?? Een Abitio? Via CTC zeker, anders absoluut onmogelijk...
 
Even vraagje tussendoor..

Als je bij easy solliciteerd en wordt aangenomen moet je cker eerst nog bij ctc aan de deur kloppen maar moet je daar dan ook weer direct voor betalen of zegt easy van wij financieren wel ff mee..

Zijn er misschien mensen die dit hebben gedaan??

Fab..
 
Snap je vraag niet...

Als low-timer heb je op dit moment geen kans om bij Easyjet te komen. Wel als je het Wings-prgramma hebt gedaan van CTC.

Bedoel je dat je een JOC moet doen ofzo? Hier weet ik verder niks vanaf.

MROC
 
Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat iemand de nls boven de kls plaatst. ( ik hoorde t alleen soms omdat het iets goedkoper was). Kan je een paar verhalen vertellen van mensen waar het helemaal fout is gegaan dan? Want de abn en frieslandbank gaven aan dat de meeste rond een jaar na afronding van opleiding toch wel een baan hadden, en dat het extreemste geval 3jaar was. Please explain!
 
Het is maar wat je compleet fout noemt.. Nogmaals, als je alleen naar de KLM wil MOET je naar de KLS. Het is stomweg de enige optie.

Wil je een baan buiten de KLM of een grotere kans hebben op de internationale markt? Dan kan je beter naar een andere school kijken. De nazorg voor studenten die niet bij de KLM worden aangenomen is namelijk schrikbarend slecht (vergelijkbaar met de NLS een jaar geleden overigens!).

En ik raad nog steeds EPST aan :D Ook al ben ik een NLS'er.
 
Het enigste probleem (voor mensen die geen ouders hebben die het huis op het spel zetten of toevallig genoeg krediet ter beschikking stellen voor jou opleiding) zijn de kosten en zal je wel voor opleiding met garantiefonds moeten kiezen.

Als ik wel zulke ouders had zou ik waarschijnlijk nogsteeds niet naar de NLS gaan :p:. Kan je beter een beetje om de kosten heen kijken denk. Lijkt mij een opleiding in het buitenland toch wel aantrekkelijker en het scheelt je ouders overigens een hoop geld :)

Ik heb 12 december voorlichtingsdag EPST wil ik weleens wat meer info over de nazorg voor afgestudeerden.

Ben al naar KLS voorlichting geweest (wil zelf alleen niet voor KLM vliegen :rolleyes: ). De enigste optie die je bij de KLS hebt als je niet voor KLM wil/mag werken is Lufthansa. Weet alleen niet of je daar nou zo blij mee zou zijn (kan best leuk zijn hoor daar ,je mag nogsteeds vliegen en dat is wat iedereen hier uiteindelijk wil toch? :rolleyes:).

Buitenland lijkt me trouwens ook veel leuker. :D
 
Back
Top