Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

heee.. Klopt daar heb je helemaal gelijk in. Banken moeten ook hun brood verdienen. Maar is het dan niet beter als alleen de bank dan op je verdiend, ipv ook nog een tussenpersoon die een graantje meepikt?

Wat mij veel zorgen baart is dat de advies die ze geven ook in hun belang is, en misschien niet 100 % volledig voor jouw goed is. Ik denk niet dat MAC jouw een advies zou geven die slecht voor hun zou uitpakken. Andersom zou het wel kunnen!
En het probleem is je weet niet hoe groot de marges zijn die ze meepikken.
 
Ik weet niet wat voor gevoel jullie erbij krijgen, over begeleiding de rest van je leven. Ik ken MAC verder niet, maar het zeker de moeite waard om te vragen hoe makkelijk je eventueel weer kan vertrekken.

Je ziet het zo vaak, je gaat met een goede partij in zee, maar 5 jaar later is hun service door omstandigheden dramatisch afgetakeld. Dan moet je gewoon wegkunnen. En als ze je vastpinnen door bijvoorbeeld je leningen, bankrekening, beleggingen, verpandingen en hypotheek via hun te laten doen, dan wordt dat een stuk moeilijker, vooral als ze overal ook nog eens boeteclausules aan vast hebben geplakt.

Deze vraag is dus heel legitiem: Als ze daar vaag of verontwaardigd mee omgaan, dan is het sowieso al tijd om op te stappen. Uiteraard zien ze in jou een cash cow. Nu even investeren (lening) maar later een toekomstige klant met een ver boven modaal salaris, en die willen ze vasthouden.
 
Even reagerend op die Mac finance. Bij mijn weten is het wettelijk niet toegestaan een klant (als bank zijnde) te verplichten andere producten af te nemen, omdat hij/zij daar al een financiering heeft lopen. Dit heet koppelverkoop en is verboden. Ik neem dus aan en hoop dat Mac je niet kan verplichten bij hen te blijven...
 
Over die koppelverkoop, dat is inderdaad verboden, maar wat je vaak ziet is dat je alleen 'die lage rente' krijgt als je ook bv. een levensverzekering erbij neemt die zij aanbieden(die wellicht niet de goedkoopste optie is). je wordt dus niet verplicht de levensverzekering te nemen, maar als je het niet doet, krijg je een hogere rente...
 
Ik ben wel benieuwd of er ook renteverschil zit tussen de verschillende vliegscholen. (Maar dan wel dezelfde bank.) Bij de KLS kun je namelijk een lening krijgen via de ABN. En onlangs postte iemand dat hij voor tien jaar vast daar 5,4% aangeboden kreeg. Voor Stella in diezelfde periode (november-klas) is het rentetarief van diezelfde ABN 6,55 % voor tien jaar.

Voor Stella weet ik dat tarief zeker, maar kan iemand die onlangs zijn lening voor de KLS bij ABN heeft afgesloten die hier ook posten? Ben wel benieuwd of dat een typefout of echt een verschil is. Dus:

Wat is (ongeveer) je rentvasttarief voor 10 jaar bij een KLS lening bij de ABN Amro?
 
ik heb over de vraag die jij hebt gebeld met de ABN en die vertelde mij dat het verschil in rente komt door de verschillende garantiefondsen.

en dat verschil is er helaas dus echt, zit zelf bij stella trouwens.
 
@ Neos
De meest recente tarieven bij de ABN voor een KLS financiering zijn:
3 jaar rentevast: 6,1%
5 jaar: 6,2%
10 jaar: 6,4%
 
@ Neos
De meest recente tarieven bij de ABN voor een KLS financiering zijn:
3 jaar rentevast: 6,1%
5 jaar: 6,2%
10 jaar: 6,4%

Ok bedankt! Dat zijn de tarieven van november?

Zit een kleiner verschil in dan eerst werd gedacht.. Maar ik vind 0,2% nog steeds een beetje "niet netjes".
 
Is het niet ook afhankelijk van het filiaal, de adviseur en jezel qua onderhandelen ?

volgens mij is het filiaal voor beide scholen de pilotendesk in Groningen. In mijn geval is de adviseur R.M. maar die doet ook financieringen voor de KLS.

Over onderhandelen: Ik ga er vanuit dat de hierboven geplaatste rentetarieven nog niet uitonderhandeld zijn. Is er trouwens (veel) onderhandelingsruimte bij de ABN?
 
Hee....

Ik had ook tijdje geleden een gesprek met MAC. Ik vond het maar een vaag gesprek. Ik had het gevoel dat hij alleen uit was op provisie..... Maar het klopt idd. wat je zegt, ze begeleiden je de rest van je hele leven.. Maar je verliest dan wel controle over je financiele zaken en hij will natuurlijk ook zijn provisie binnenhalen dus ik weet niet zeker of zijn adviezen dan wel volledig objectief zijn...?

groeten

Trust me, iedereen in het banbkwezen zit er om winst te maken... Sterker nog, (praktisch) iedereen om je heen. En daar is trouwens ook niets mis mee. Zolang het maar met redelijke marges blijft.

Ik weet niet wat voor gevoel jullie erbij krijgen, over begeleiding de rest van je leven. Ik ken MAC verder niet, maar het zeker de moeite waard om te vragen hoe makkelijk je eventueel weer kan vertrekken.

Je ziet het zo vaak, je gaat met een goede partij in zee, maar 5 jaar later is hun service door omstandigheden dramatisch afgetakeld. Dan moet je gewoon wegkunnen. En als ze je vastpinnen door bijvoorbeeld je leningen, bankrekening, beleggingen, verpandingen en hypotheek via hun te laten doen, dan wordt dat een stuk moeilijker, vooral als ze overal ook nog eens boeteclausules aan vast hebben geplakt.

Deze vraag is dus heel legitiem: Als ze daar vaag of verontwaardigd mee omgaan, dan is het sowieso al tijd om op te stappen. Uiteraard zien ze in jou een cash cow. Nu even investeren (lening) maar later een toekomstige klant met een ver boven modaal salaris, en die willen ze vasthouden.

Even reagerend op die Mac finance. Bij mijn weten is het wettelijk niet toegestaan een klant (als bank zijnde) te verplichten andere producten af te nemen, omdat hij/zij daar al een financiering heeft lopen. Dit heet koppelverkoop en is verboden. Ik neem dus aan en hoop dat Mac je niet kan verplichten bij hen te blijven...

Je verliest nooit de controle over je eigen financiele zaken. Zowel via een bank, verzekeringsmaatschappij als via MAC Finance Luchtvaart. Je bent zelf verantwoordelijk en baas voor de producten die je waar dan ook afsluit.

Als je via een bank een één of meerdere producten afsluit ontvangt de bank de inkomsten (of provisie). Als je dat via MAC Finance Luchtvaart of een andere intermediair doet ontvangt MAC de inkomsten (provisie). Wat dat betreft maakt het dus niet uit! Wat wel uitmaakt is dat je bij een bank de producten moet (of vaak geadviseerd wordt) af te nemen van de bank zelf of gelieerde verzekeringsmaatschappij. Dat hoeft bij MAC Finance Luchtvaart of het intermediair niet. Hier heb je de keuze uit een 60 tal (in ons geval) maatschappijen. Het intermediair zal samen met de client een keuze maken waar welke producten of diensten moeten worden afgenomen. Vraag wel altijd (bij bank en/of intermediair) om een motivatie van het advies! Zo kan je ook achterhalen of zij in jouw belang of eigen belang handelen.

Het is inderdaad belangrijk om te weten als je via een maatschappij (of intermediair) een product of dienst hebt afgenomen je daar ook weg kan. Je moet dan wel met het volgende rekening houden:

1. Als je het product wil stopzetten dan kan dat. Soms zullen hier kosten voor kunnen worden doorberekend. Denk maar aan boeterente of aan afkoopkosten. Het is altijd goed om vooraf te informeren wat de kosten bij vroegtijdige 'afkoop' zullen zijn. Dat kan je altijd opvragen bij je adviseur.

2. Als je een product bij een bank of MAC Finance Luchtvaart hebt afgesloten kan je in sommige gevallen de producten via een andere adviseur of bedrijf laten lopen (wisselen van agentschap). Met name verzekeringen kunnen makkelijk en vaak zonder kosten door een andere agentschap (bank of intermediair)overgenomen worden. Met leningen en hypotheken ligt het wat lastiger. Een lening van bijvoorbeeld de ING Bank zal de ABN-AMRO niet over kunnen en willen nemen. Deze moet je dan opnieuw bij de bank van je keuze, het zij direct of via een intermediair, afsluiten. Wil je de lening wel laten lopen (of kosten technisch of omdat het niet anders kan) maar wel je laten adviseren door een andere instelling of adviseur? Dat kan... maar dan zul je met je nieuwe adviseur hierover wel duidelijke afspraken moeten maken. Wat doet hij/zij gratis (bv als service) en wat niet!

Het zal wel duidelijk zijn dat als je van adviseur (of agentschap) wisselt je nieuwe intermediair of adviseur de dienstverlening en jouw belangen op zich neemt en de oude adviseur stopt met zijn/haar dienstverlening.

Het klopt dat het verplichten tot het nemen van één of meerdere diensten of afname van producten bij wet verboden is. Men noemt dit koppelverkoop. De wet is hier duidelijk over en staat dit niet toe. Let er daarom ook op dat in de overeenkomst(en) dergelijke verplichtingen niet staan. Op de site van de AFM kan je hier meer over vinden. www.afm.nl

Iedere maatschappij (bank of intermediair) zal graag willen dat je bij hun of via hun alle producten afneemt. Let wel dat ze het mogen vragen en niet verplichten. Dat is ook logisch. Als je een adviseur hebt waar je goed mee overweg kan en jij vindt dat hij of zij jou belangen goed zal behartigen dan is daar ook niets op tegen. Vaak krijg je als 'totaalrelatie' meer service en aandacht en kortingen. Daarnaast kan het handig zijn als je één aanspreek punt hebt voor al je financiele producten of diensten. Maar je moet er wel op letten dat als de service (later) afneemt of om welke reden dan ook je altijd zonder veel kosten (of geen kosten) weg moet kunnen. Vraag dat dus altijd bij je adviseur na.

Met vriendelijke groet,
Team MAC Finance Luchtvaart :rt:
 
Via de PM zojuist van iemand binnengekregen:

- De bank/geldverstrekker:
Friesland Bank NV
- Het totaalbedrag wat je leent:
€118.000
- Looptijd van de lening:
Rekening courant, wordt afgesproken na afronden opleiding.
- De rentevasteperiode:
Duur van de opleiding + 3 maanden (rekening courant).
- De rente:
5,5%
- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan:
Overlijdensrisico €204,- pj.
- Borgstelling:
Garantiefonds KLS
- Aflossingsverplichting:
Af te spreken na afronden opleiding
-Afsluitprovisie en andere afsluitkosten:
Nvt.
 
En waar haalt deze persoon het geld vandaan om vanaf start opleiding/lening de rente van te betalen? Hier komt namelijk ook nog circa 25000 euro voor bij, voor de eerste drie jaar.
 
En waar haalt deze persoon het geld vandaan om vanaf start opleiding/lening de rente van te betalen? Hier komt namelijk ook nog circa 25000 euro voor bij, voor de eerste drie jaar.

Rekening courant = Je leent studiekosten + rente (x tijdsduur)

Je leent dus niet enkel 118K, maar de bank betaald ook de rente over dit bedrag. Lening blijft dus aantikken totdat je deze zelf overzet naar een vaste lening. Als je dus 3 jaar de bank laat dragen, dan begin je dus met aflossen als de lening is opgelopen tot ongeveer 145K. Scheelt financiele zorgen tijdens de opleiding....
 
Hoe zit het eigenlijk met financiering van bijvoorbeeld een hypotheek als je ooit eerder een dergelijke lening hebt afgesloten??

Word je niet ontzettend uitgelachen door banken als je na een dergelijk opleiding en een forse schuld (want dat is het nu eenmaal) ergens wilt aankloppen voor een hypotheek van een huis???
 
Hoe zit het eigenlijk met financiering van bijvoorbeeld een hypotheek als je ooit eerder een dergelijke lening hebt afgesloten??

Word je niet ontzettend uitgelachen door banken als je na een dergelijk opleiding en een forse schuld (want dat is het nu eenmaal) ergens wilt aankloppen voor een hypotheek van een huis???

Niet als je uiteindelijk een goede baan met bijbehorend salaris hebt gevonden.
 
Ik ben benieuwd hoe zit het tegenwoordig met de rentepercentages? Wat zijn die op dit moment voor een lening van 120.000 euries?
 
Friesland bank is op het moment 5,5% en de ABN 6,1% voor 3 jaar vast volgens mij. Abn loop dan uit naar 6,45% zoiets voor 10 jaar vast.
 
Als het 0.6% scheelt, waarom nemen dan toch zoveel mensen een lening bij de ABN? Hebben die aantrekkelijkere voorwaarden ofzo? Leuker kadootje, als je de lening bij hen afsluit?
 
Wat ik wel weet is dat een hoop mensen(klasgenoten) voor de ABN gaan voor de 'naam' en de 'ervaring', maar die vaak van een koude kermis thuis komen.
 
Back
Top