Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Ik heb zo'n zelfde deal gehad. Alles was mogelijk, de hemel en aarde werd bewogen en van de ene op de andere dag werd ik op de slachtbank gegooid. In de dit geval de Rabobank op Schiphol. Lekker hoor, genaaid worden...
 
Kon je niet naar een andere bank toe?

Ik was in de gelukkige positie dat ik de hele schuld in een keer kon aflossen. Dat was door de verandering in lening gelukkig ook opeens mogelijk geworden....
foutje van de bank in hun nadeel...
 
ik begin in september bij SAA. deze hebben ook een garantie fonds en hebben het de heletijd over de ABN.
is het zo dat omdat ze een garantiefonds hebben dat ik ook alleen maar de lening kan afsluiten bij de ABN?
ik hoor dat het erg lang duurt om dit alles rond te krijgen en SAA wilt 2 maanden van te voren alle studenten uitnodigen voor een gesprek met de bank.
ik heb nu het gevoel dat ze ons zo lang laten wachten dat we straks geen andere keus hebben dan met ABN in zee te gaan...
dan hebben we namelijk niet eens de kans om te onderhandelen met andere banken, als dat al kan i.v.m dat garantiefonds...
 
Zijn hier ook mensen die na een HBO/WO studie zijn gaan vliegen? Hoe zitten jullie met de financien? en wat is is jullie geschatte aflosperiode?

Hoor trouwens ook graag een paar (huidige) rentepercentages van mensen :)
 
Aangezien ik geen borg heb mag ik al helemaal niet lenen :huilt:, dat is balen als je eindelijk je droom mag verwezenlijken. Nu hoop ik dat ik bij EPST of KLS wordt aangenomen zodat ik iig van het garantiefonds gebruik zou kunnen maken. In andere woorden: geen rijke ouders = geen borg = niet naar NLS (zo lijkt het).

Heeft er iemand hier wel goede ervaringen met banken? Die zijn er toch alleen om je te naaien? Daar zijn ze voor opgezet!!! :rolleyes:
 
Die zijn er toch alleen om je te naaien?


Daar zijn andere dingen voor ...

Mr bon, het zal altijd zo zijn dat de bank een zekerheid wil.
En tenzij een school een constructie heeft met een fonds zal je iets moeten kunnen aantonen van kapitaal of activa.

Je moet het ook uit hun standpunt bekijken.

In Brussel heb je KBC brucargo, misschien kan je daar eens informeren. Schijnen vrij flexibel om te springen met kredieten voor piloten.
 
Zijn hier ook mensen die na een HBO/WO studie zijn gaan vliegen?
...
Hoor trouwens ook graag een paar (huidige) rentepercentages van mensen :)

Ik heb een WO opleiding (BSc) afgerond; moet alleen nog gaan vliegen :p

De ING kwam bij mij met een eerste offerte van 7,4% en ene klein beetje; de mensen bij Mees Pierson moesten hier in ieder geval hard om lachen, net als bij de ABN. Zal zodra ik bij de banken langs ben geweest wel het eea posten.
 
Weet iemand toevallig of het rentepercentage onderhandelbaar is? Staat dit vast of kan je hier nog wat vanaf snoepen? Als particulier denk je inderdaad al gauw dat je jezelf aan het protocol van de bank moet houden. Wat zijn bijvoorbeeld zaken die je beslist bij een gesprek moet aankaarten, om er je voordeel mee te halen?

Mvgr,
 
Alles is onderhandelbaar.
Vaak kun je rente goed onderhandelbaar maken door je lening op te delen in kleinere leningen. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn totale lening voor de helft 10 jaar vast tegen 5,2%, en de rest in een rekening courant tegen 4,25% (die ik na mijn opleiding herfinancier).
Mocht de rente erg stijgen dan staat een deel tegen een lager tarief vast en omgekeerd heb ik een herfinanciering met lagere rente dus los ik mn 10 jarige lening eerst af.
Wanneer je dit soort constructies krijgt dan is de bank vaak wel bereid van de standaardpaketten af te wijken. Maar je moet niet rekenen op hele procenten. 0,1 tot 0,3 % is wel het maximale wat naar mijn ervaring onderhandelbaar is. En uiteindelijk is het allemaal afhankelijk van de zekerheden die jij kan bieden(garantiefonds/huis etc). Hoe meer zekerheden, hoe lager de bank wil gaan.
 
hoe hebben jullie dat gedaan dan? ik begin in september bij Stella, en die bieden ABN aan. Maar wil inderdaad ook rabobank/ING/Frieslandbank even in gedachte houden, opbellen voor een persoonlijke lening,afspraak maken met financieel adviseur en babbelen maar? en dan de offertes van andere banken laten zien om te vergelijken ?
 
hoe hebben jullie dat gedaan dan? ik begin in september bij Stella, en die bieden ABN aan. Maar wil inderdaad ook rabobank/ING/Frieslandbank even in gedachte houden, opbellen voor een persoonlijke lening,afspraak maken met financieel adviseur en babbelen maar? en dan de offertes van andere banken laten zien om te vergelijken ?
Probleem is alleen dat wanneer je een andere bank kiest dan die zíj je aanbieden, je geen 'recht' meer hebt op het garantiefonds. Dat fonds heeft vaak namelijk maar een deal met 1 of 2 banken...
 
Jongens ik ben klaar met de ABN.

0 flexibiliteit terwijl ik een goede baan + salaris heb.

Ik wil naar een andere bank, heb al zo m'n ideen.
Hoe pak je zoiets aan? dat oversluiten?
 
Ik zou eens een afspraak met een andere bank maken, en vragen wat die te bieden hebben. Dat oversluiten moet je dan lekker door hun laten doen als je er op vooruit gaat.
 
EPST heeft overigens tegenwoordig ook een garantiefonds via de ABN voor die nieuwe opleiding van ze in Denemarken. je kunt er geloof ik tot je 31e of 32e terecht. Dit voor de oude lullen die niet meer bij de KLS, NLS of Stella terecht kunnen. Weet verder niks van de opleiding en of er al afgestudeerden zijn.
 
Ok, heb nu ook gesprekken gehad met de ING en Friesland. Wat mij opviel is dat de ING de borg vasthoudt totdat jij je brevet hebt, daarna is de borghouder vrij. Bij de Friesland zit ook de borghouder eraan vast totdat alles is afgelost.

Maar wat eigenlijk nog interessanter was de leningregeling van ING (als ik het goed begreep). Zij bieden een combi tussen vaste rente en rekening courant: Je betaald een vaste rente over alleen het bedrag wat je tot dusver hebt gebruikt. Dit klinkt we erg leuk. Helaas kwamen zij wel met een vast rentepercentage van 6,3% Toch best veel of niet?

Gaat om een bedrag van zo'n €150.000,- voor de NLS en levensonderhoud
 
Bij de Frieslandbank leen je ook in rekening courant. Je betaalt dus rente over het bedrag dat je besteed hebt en niet al over het hele bedrag. Mijn rentepercentage is 5,2% geloof ik.
Verder heeft de Frieslandbank een uitstekende en persoonlijke service. Het vervelende gedeelte van de lening, het terug betalen, gaat ook prima. In het tempo dat je zelf wilt. Alles kan in overleg.
Ik heb na 3 jaar nog niets te klagen gehad.
 
Back
Top