De "vriendelijke FAA-JAA vijandschap" tussen de manier van vliegen, regels en instructie geven zal altijd blijven bestaan denk ik.
Een (iets andere) mening:
Ik ken mensen die zijn perfecte vliegers. Maar die zijn ook absoluut ongeschikt voor het lesgeven, in welke hoedanigheid dan ook. En ook andersom trouwens. Ik
heb instructeurs gezien in de kleine luchtvaart die bijna perfecte instructeurs zijn. Maar ik zou nooit naast ze willen vliegen als collega.
Ik denk dat instructeur zijn echt een apart beroep is dat op zich niet zo heel veel met vliegen te maken heeft. En ik denk dat daar ook een beetje het gevaar ligt wat betreft Amerika. Ik heb er veel instructeurs gezien die eigenlijk niet geschikt waren als instructeurs, en het instructeur-zijn alleen deden om ervaring op de te doen (uren bouwen) maar het liefst zo snel mogelijk weg gaan om een baan in de (grotere) luchtvaart te bemachtigen. En dat is volgens mij niet iets wat je veel in europa ziet.
Ik beschouw me zelf als ervaren instructeur (1500+ uur instructie) en ik heb bij mezelf echt wel een verschil gemerkt tussen wanneer ik begon, en nu.
Toen ik net begon met instructie had ik ongeveer 350uur powered aircraft. Regeltjes, procedures, ik kende het allemaal. En nu... ik merk dat ik af en toe wat regeltjes moet opzoeken, je gebruikt ze nou eenmaal niet allemaal. Procedures, V-speeds, soms kijk ik nog snel even in het AOM of op de checklist
voor de vlucht. Toch vind ik mezelf op dit moment een veel betere instructeur dan een paar jaar geleden. En dat heeft in mijn idee puur te maken met ervaring;
niet ervaring van het vliegen, maar ervaring van het lesgeven. Ik ga problemen bij studenten eerder zien, ik weet meer trucjes om iemand tot hetzelfde resultaat
te laten komen, ik heb veel meer inzicht in mensen/mensenkennis en ik kan veel tactischer en pedagogischer met studenten omgaan. Resultaat: ik kan mijn studenten veel meer, in een kortere tijd meegeven.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is het volgende;
"Technical aspects" van het vliegen zijn bij mij in heel veel situaties ondergeschikt aan "non-technical" aspects. Voor mij geld het dat een ervaren instructeur iemand is met veel ervaring in instructrie geven, en niet iemand met veel vliegervaring. Ik heb liever iemand met 500 uur total time waarvan 250 uur instuctie, dan iemand met 2000 uur, en geen instructie uren. "Van vliegen leer je niet lesgeven"
En wat dat betreft heb je precies hetzelfde probleem hier in europa, alle instructeurs moeten ergens beginnen, met geen instructie ervaring.
(Persoonlijk ben ik trouwens van mening dat van het regeltje "eerst alleen maar PPL lesgeven en later als meer ervaren instructeur ook CPL" zoals dat binnen europa wordt gehanteerd, niet veel klopt. JUIST bij een PPL heb ik liever iemand met veel instructie ervaring die het allemaal goed weet over te brengen, en juist de basis goed weet te leggen, vooral voor mensen die niet professioneel verder willen gaan, en dus in hun verdere vlieg-carriere relatief weinig met instructeurs zullen vliegen)
-IB-