FAA PPL validation

Red Baron

New member
Na een paar weken wachten heb ik mn 'verification of authenticity of foreign license' binnen, en nu kan ik een afspraak maken bij de FSDO is San Jose. Wie heeft er goede tips voor voorbereidend studiemateriaal over de verschillen tussen VFR/SEP vliegen in europa en the states? Boeken, apps, websites. Thanx!

RB
 
ASA heeft een handige boekje voor de voorbereiding flight review. Dit geeft je ook mooi inzicht op de luchtruimindeling/ zichtklassen etc.

ASA
Guide to the Flight Review

Seventh Edition by Jackie Spanitz
 
Thanx!

Als ik het goed begrijp dan is het afhalen van het (temp) brevet bij een FSDO een papieren formaliteit, en daarna is het geldig als ik bij een willekeurige vliegschool een BFR heb gedaan. Klopt dat? Is zo'n BFR voor de initiele afgifte van foreign license validation het zelfde als van een amerikaan met PPL die z'n brevet wil verlengen?
Heb contact met Aerodinamics op Reid-Hillview (san jose) om daar een BFR te doen. Toevallig iemand ervaring met die club?
 
Als ik het goed begrijp dan is het afhalen van het (temp) brevet bij een FSDO een papieren formaliteit, en daarna is het geldig als ik bij een willekeurige vliegschool een BFR heb gedaan. Klopt dat? Is zo'n BFR voor de initiele afgifte van foreign license validation het zelfde als van een amerikaan met PPL die z'n brevet wil verlengen?
Ja, dat klopt. In principe is je brevet geldig wanneer je SEP geldig is, maar zonder current BFR mag je geen Amerikaans (N-reg) vliegtuig besturen. De BFR is geen vliegexamen maar een profcheck.
 
Klopt dat? Is zo'n BFR voor de initiele afgifte van foreign license validation het zelfde als van een amerikaan met PPL die z'n brevet wil verlengen?
Heb contact met Aerodinamics op Reid-Hillview (san jose) om daar een BFR te doen. Toevallig iemand ervaring met die club?

Yep, ik heb daar jaren gevlogen na verhuisd te zijn vanuit Nederland. Dick Chang is een goede instructeur om mee te vliegen. N54102 is een leuke kist.

Ik heb destijds (in 2010) ook m'n PPL laten omzetten bij het FSDO in San Jose, en ben vervolgens bij Aerodynamic gaan vliegen. Ik zou je aanraden om daar eerst een paar lesjes te nemen, want het vliegen is ietsie anders dan je gewend bent in Nederland.

De FAR/AIM is een goed begin om een idee te krijgen over de verschillen. In mijn ervaring zijn de grootste verschillen:

- ATC is veel vriendelijker, maar je Engels moet wel goed zijn;
- Zelden landing fees;
- Van KRHV kan je gewoon klimmen zo hoog je kan (als je zuidelijk vliegt);
- De nadruk ligt meer op de praktijk dan op onnozele regeltjes;

Wat voor mij het beste werkte was oefenen op de "Bay Tour". Je vertrekt vanaf RHV en maakt gelijk een linkerbocht richting SJC. Je overvliegt SJC meestal op 2500 waarna je een Bravo clearance krijgt, 3500, south and west of the bayshore freeway. Je moet dan simpelweg aan de westkant van de 101 blijven. Dit is omdat SFO arrivals over de Bay vliegen. Als je op 3500 kan vliegen (soms heb je bewolking) dan wordt je een paar keer overgeheveld naar een andere Norcal controller, en wanneer je in de buurt van SF bent krijg je clearance om te dalen. Dit is meestal wanneer je SFO voorbij bent. Vervolgens kan je op 1000ft over de Golden Gate, en verder richting Oakland. Daar pak je Oakland's Charlie op, of je vliegt er omheen, en vervolgens terug naar RHV.

Leuke vlucht, en erg goed om te wennen aan de controllers en het snelle gebabbel. Fraseologie is een beetje informeler, maar wel duidelijk.
 
Bedankt voor de tips!

Digitale FAR/AIM, AFD, en skydemon op mn ipad, en mn oude KLS map over vliegen in de USA was genoeg studie materiaal.

Vandaag mn BFR bij Aerodinamics gedaan, en USAflyer, toevallig met Dick Chang, super relaxe kerel. Voor het oral exam kreeg ik van te voren een vragenlijst per mail toe gestuurd. Die hebben we samen nagekeken en besproken, daarna een uurtje gevlogen, de standaard airwork items en verschillende landingen gedaan. Er was geen C172 beschikbaar, dus werd het een C172RG. Ik had sinds de KLS, 15 jaar geleden niet meer met een constantspeed prop gevlogen.
Zoals je zegt de nadruk meer op praktijk dan op onnozele dingetjes. Recent ook mn validation in zuidafrika gehaald, die waren ook super vriendeljk maar gingen wel iets dieper op de materie in. Daar had ik echt het gevoel een compleet PPL examen te doen.

Nu maar snel weer een vlucht naar SFO aanvragen om hier wat rondjes te gaan vliegen.

Grtz
Irmo

Ps USAflyer, woon je hier nog in de buurt?
 
Vandaag mn BFR bij Aerodinamics gedaan, en USAflyer, toevallig met Dick Chang, super relaxe kerel.

Ps USAflyer, woon je hier nog in de buurt?

Ha, da's grappig. Kleine wereld is het ook he. Ondertussen woon ik in Socal, en vlieg ik bij Pacific Coast Flyers. Ik kom nog wel regelmatig in de Bay area maar heb er al lang niet meer gevlogen.
 
Back
Top