FAA conversion in de USA? Hoe en wat?

sjorske

New member
Dames en Heren,

Ik ben komende 2 maanden werkzaam in omgeving Seattle en ik dacht misschien kan ik in mijn vrije tijd een FAA brevet halen. Wie weet komt het ooit nog van pas, en ik ben regelmatig in de USA voor de lol, dus dan is iets huren ook weer wat makkelijker.

Is dit makkelijker gezegd dan gedaan? Of wat is de huidige stand van zaken?
Ik ben current 737 gezagvoerder, EASA license en current op SEP / MEP. Wel het oude staal, soms bespannen met linnen, en geen ervaring met het moderne plastic,

Mvg,
 
Leuke vraag, wat wil je precies?
Een onafhankelijk FAA brevet of een gelijkstelling gebaseert op je EASA?
IR ja of nee?


We gaan even uit van gelijkstelling: formulier staat hier
https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Form/AC_8060-71.pdf
Handleiding voor FAA Inspecteurs staat hier:
http://fsims.faa.gov/PICDetail.aspx?docId=8900.1,Vol.5,Ch2,Sec14

In het kort:
  • Jij vult formulier in voor aanvraag
  • FAA vraagt aan NL'se authoriteit om na te gaan of je brevet geldig is
  • Maak afspraak bij een FSDO ( regionaal FAA kantoor)
  • Gelijkstelling wordt afgegeven
  • Flight review met een Instructeur nodig (prof-check) om je gelijkstelling geldig te maken.

Flight review mag ook al voor de afgifte zijn gedaan, bv met een FAA gecertificeerde instructeur in NL.
Meestal doe je het bij de vliegschool waar je wil huren en geldt het gelijk als check-out.
Als je ook ME privileges wil krijg je dat er gratis bij als je MEP nog geldig is.
Instrument privileges kan ook maar dan moet je voor FSDO bezoek de "Instrument written test Foreign Pilot" bij een testing centrum doen.
Niet de 'gewone' Instrument written test.
Testing centers kan je bv hier vinden:

http://candidate.catstest.com/sitesearch.php


Totaal andere optie:
Een FAA ATP ME/SE halen door twee examen vluchten te doen.
https://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-i...e&mc=true&node=pt14.2.61&rgn=div5#sp14.2.61.g
Moet je evn contact met de FAA opnemen of je hieraan moet voldoen:
(e) After July 31, 2014, for an airline transport pilot certificate with an airplane category multiengine class rating or an airline transport pilot certificate obtained concurrently with an airplane type rating, receive a graduation certificate from an authorized training provider certifying completion of the airline transport pilot certification training program specified in §61.156 before applying for the knowledge test required by paragraph (g) of this section;

Als je vragen hebt, by all means :biertje:
 
Je kan ook een stand alone FAA PPL halen, kwestie van written test die je hioer kan oefenen:
http://www.exams4pilots.org/
En minimaal 3 uur vliegen met een instructeur voor een aftekening voor praktijk examen.

Even helemaal los :stapelge:
Als je in de VS voor je werk moet zijn kan je een FAA ATP halen tijdens een simcheck.
Ik ben niet zeker van die grondschool eis, zal je even met de FAA door moeten spreken.

Boeing-flight-simulator-2.jpg
 
Ik heb dat vorig jaar al eens gevraagd bij de Portland FSDO. Ja, ook al heb je al een ATPL en 20.000u PIC B747 moet je sinds 2014 bij een ATPL->ATP conversie toch de ATP CTP cursus doen a 7 dagen en 5000 dollar. :-(

Vergeet als je een stand-alone FAA brevet via de gewone weg wil halen niet dat je ook het hele Alien Flight Student Program van de TSA doormoet en een student visum moet halen.

Als je alleen af en toe een Cessna wil huren is een gelijkstelling halen een stuk makkelijker.
 
Misschien is een Canadees ATP conversie dan wat makkelijker en vervolgens van TC >FAA...maar dat gaat wel erg ver van de originele vraag af.

Is het allemaal voor de lol dan is die gelijkstelling inderdaad de makkelijkste manier.
 
Beide dank voor het snelle antwoord. Het liefst zou ik een FAA ATP behalen. Mocht er in europa nog eens een mooie N-kist staan, dat idee, voor beroepsmatige doeleinden. Dat ik daarnaast
makkelijker wat kan huren zou mooi meegenomen zijn.

Via andere kanalen heb ik inmiddels ook vernomen dat het proces voor een ATP idd een hele papierwinkel is helaas, ATP CTP cursus.. + TSA etc..
m.a.w. niet mogelijk om in de vrije weekenden er even bij te doen tijdens 2 maandjes USA.

De gelijkstelling voor een PPL is wellicht een optie, toch handig, en op de plek waar ik moet zijn zit een FSDO kantoor om de hoek zie ik. Voor een IR bij te schrijven lijkt een knowledge test for foreigners nodig te zijn.

Nogmaals dank!
 
Last edited:
Je kan in elk geval wel vrij eenvoudig SEP/MEP en IR aanvragen.
Zweefvlieg brevet kan er ook bij als je dat hebt.
Zelfs je type rating kan worden bijgeschreven op een PPL.
Dan heb je volgens mij geen high performance endorsement meer nodig.
Dat zou normaal gesproken nodig zijn als je met iets leuks met meer dan 200PK wil vliegen.
Tail wheel is ook een aparte emdorsement.
Maar je zou goed een high-performance of tailwheel kunnen combineren met je flight review.
Je kan ook een Seaplane rating halen in combinatie met de FR.
Veel plezier in elke geval en laat het ons weten.
 
Dit kan niet op een gelijkstelling als je niet ook een EASA seaplane rating hebt. Tailwheel en high-performance is wat anders omdat dat geen ratings maar logboek endorsements zijn.

61.56 Flight review
(d) A person who has, within the period specified in paragraph (c) of this section, passed a pilot proficiency check conducted by an examiner, an approved pilot check airman, or a U.S. Armed Force, for a pilot certificate, rating, or operating privilege need not accomplish the flight review required by this section.

Het halen van een aanvullende rating geldt als Flight review evenals een IPC als Flight review:

(h) The requirements of this section may be accomplished in combination with the requirements of Sec. 61.57 and other applicable recent experience requirements at the discretion of the authorized instructor conducting the flight review.

Seaplane rating en Glider rating zijn zo'n beetje het enige waar je geen TSA toestemming voor nodig hebt.
Q. I am a non-U.S. citizen with an FAA private (or commercial) certificate, do I need to receive TSA clearance before training at Kenmore Air?
A. Because the seaplane add-on rating is not an original issuance of a commercial or private pilot certificate, TSA clearance is not required. All of our instructors have been through recurrent security awareness training required by the Transport Security Administration.
http://www.kenmoreairharbor.com/faq.html

Een gelijkstellingsbrevet heeft volgens de FAA dezlefde status als een stand-alone, betekent dat ratings kunnen worden bijgeschreven.
 
Wat je schrijft klopt allemaal behalve het laatste. Er staat op een gelijkstellingsbrevet namelijk: "ALL LIMITATIONS AND RESTRICTIONS ON THE NETHERLANDS PILOT LICENSE APPLY."

Heb je dus geen seaplane rating op je NL brevet kun je die ook niet hebben op je gelijkstelling
 
Als eenmaal een 61.75 is afgegeven heeft het dezelfde status als een stand-alone.
Ratings kunnen dus ( na examenvlucht) worden bijgeschreven.

https://forums.flyer.co.uk/viewtopic.php?t=102428

Voorbeeld:
EASA PPL SEP -> 61.75 FAA ‘restricted based on’ PPL
ME rating halen ( visum & TSA required) en wordt bijgeschreven.
Er staat dan ‘ME rating passed’
Je ME is dan uiteraard niet geldig op je EASA maar alleen opniebhekijkstelling.
Lees de FSIMS er maar op na.
 
VWB tailwheel. Die zou ik er graag bij hebben. Genoeg uurtjes, maar in EASA land is dit geen license endorsement. Zou ik deze dan ism met een flight review en ervaring in de boekjes (net als high performance) bijgeschreven kunnen krijgen?
 
Tailwheel en Hi Performance zijn GEEN license of certificate endorsements in FAA-land maar logboek endorsements.
Je moet de FAR’s er even op na lezen maar als je PIC tijd op tailwheel heb voor een bepaalde datum dan ben je grandfathered in en heb je geen logboek endorsement nodig. Meen dat het 1991 is voor die regel maar ik weet niet of het voor jou geldt omdat je toen geen FAA license holder was.
Leuke vraag voor de FSDO meneer.
In any case better safe then sorry en je kan altijd je Flight Review in een taildragger doen.
 
Ik heb het even voor je opgezocht:

(i) Additional training required for operating tailwheel airplanes.

(1) Except as provided in paragraph (i)(2) of this section, no person may act as pilot in command of a tailwheel airplane unless that person has received and logged flight training from an authorized instructor in a tailwheel airplane and received an endorsement in the person's logbook from an authorized instructor who found the person proficient in the operation of a tailwheel airplane. The flight training must include at least the following maneuvers and procedures:

(i) Normal and crosswind takeoffs and landings;
(ii) Wheel landings (unless the manufacturer has recommended against such landings); and

(iii) Go-around procedures.


(2) The training and endorsement required by paragraph (i)(1) of this section is not required if the person logged pilot-in-command time in a tailwheel airplane before April 15, 1991.

Authorized instructor betekent een Instructeur die door de FAA bevoegd is.

Bron:
http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_G...15c90b07303160f48625793b0068f317!OpenDocument

Dit is mischien een beetje boven je budget maar wel super leuk:
http://www.warbirdadventures.com/checkout_courses
http://michiganwarbirds.com/instructor-pilot/

Je Flight review en alledrie je endorsements.
:airforce:
 
EA,

Dank voor het zoekwerk.
Toevallig paar jaar terug mijn T6 checkout
bij de buren op Kissimee gedaan, Stallion 51. Leuk veld, en veel gezellige en vaardige lui daar. Ik ben momenteel current op een Harvard en heb voldoende PIC tailwheel.
Zal met mijn logboek eens langs de FSDO gaan komende weken

Gr!
 
Eind 2002 weer een keertje werkeloos als CFI en daar gesolliciteerd om op de T-6 te vliegen. Niet aangenomen :1855:
Lol...

Success met de FSDO en laat ons even weten hoe het allemaal gegaan is.
 
Heb eergisteren met de FAA gesproken, mij werd verteld dat als ik een EASA ATPL heb ik een gelijkstelling kon vragen en vervolgens een written + practical moest doen om de hele bende om te zetten in een werkelijk ATP..

Alle scholen hebben me verteld dat ik een ATP CTP cursus moet doen maarja die willen ook maar wat verdienen. Heb gisteren de FSDO in Boston gemaild met de vraag maar nog geen antwoord, als ik dat krijg horen jullie het.

Ben bang dat ik alsnog de ATP CTP moet gaan doen. Hiermee samenhangend, weet iemand hier waar ik in Europa een FAA 777 check kan doen zodat dat als practical telt na mijn ATP written

Thanks
 
Heel belangrijk, met wie heb je gesproken, wat is zijn/haar functie en is dit FAA Oklahoma of een FSDO?
Namelijk voor het eerst dat ik dit hoor tenzij er een misverstand is.
Voordat je de “written test” mag doen moet je de ATP cursus hebben afgerond en dan is alleen de checkride nodig.
En ik zou FlightSafety LeBourget proberen.
 
Precies dus, gewoon iemand van het licensing office. Vertrouw er weinig van dus heb me al voorbereid op ATP CTP course.

Heb de FSDO in Boston gemaild en wacht op antwoord. Houdt jullie op de hoogte! Ga idd ff Parijs proberen, thanks!
 
Precies dus, gewoon iemand van het licensing office. Vertrouw er weinig van dus heb me al voorbereid op ATP CTP course.

Heb de FSDO in Boston gemaild en wacht op antwoord. Houdt jullie op de hoogte! Ga idd ff Parijs proberen, thanks!

Heb je al meer info? Ik zou ook graag mijn ATP krijgen zonder dure CTP cursus
 
Back
Top