Interessante vraag, hier kunnen we wat mee :grijns:
Ik zal je het volgende aanraden:
Doe je CPL/IR tegelijkertijd met je CFI/CFII.
De een na de ander is extra geld over de balk gooien.
Volgens de FAA regelgeveing is het niet verplicht om je IR of je CPL van de linkerstoel te vliegen. Het mag van de rechterstoel, moet alleen van te voren even met de DPE afgesproken worden.
Hier mijn argumentatie:
Het CPL in de VS bestaat uit VFR maneuvers, het heeft (als je nog geen CPL hebt) totaal geen zin om dit eerst van de linkerstoel te leren om het een week of twee weken later opnieuw te moeten leren van de rechterstoel voor je CFI.
Hetzelfde geldt voor je CFII. Maak je IR af vanaf de rechterstoel,dit is iets minder lastig als je glass cockpit gebruikt. Het heeft geen zin om 10-15 uur van de recherstoel te vliegen om te leren wat je net van links hebt gedaan.
Vergis je niet, combinieren maakt alles flink wat lastiger maar het spaart je (in mijn ervaring) tussen de 15 en 20 uur vliegen. En dit alles dual.
Dit scheelt je al gauw $3500-$5000 op het totaal.
Het is de moeite waard je CPL/IR even uit te stellen om het totaal bij elkaar te sparen.
Nu de antwoord op je vraag:
Het bovenstaande kan alleen Part 61 omdat je onder Part 141 geen syllaby mag combineren.
Zoek een goede school waar je dit mag doen. Ik zeg mag doen omdat er een aantal zullen zijn die het niet aan durfen of het je zelfs afraden in de hoop er meer uren uit te slepen.
Vraag de scholen of je met hun beste Instructeur mag vliegen, een goede school begrijpt dat en regelt dat voor je. Misschien moet je een paar weken wachten.
Andere scholen werken volgens het "wie het eerst komt het eerst maalt" principe en boeken leerlingen op binnen komst en niet vooruit met een bepaalde instructeur. Als ze je zeggen dat je met de eerst beschikbare Instructeur gaat vliegen, zoek een andere school.
Zoek ook een school die een DPE mag gebruiken voor je CFI/CFII en die niet verplicht is om een FAA inspecteur te gebruiken.
Drukke scholen in drukke regio's hebben over het algemeen toestemming van de FAA om een DPE te gebruiken.
Een DPE zaj je ongeveer $1000-$1400 kosten aan examen geld voor je CFI/CFII maar je hebt net het drievoudige bespaard door je training te combineren.
Ik heb 6 jaar met FAA Inspecteurs gewerkt en de kwaliteit is erg variabel.
Een FSDO (FAA kantoor) werkt met een roulerend ssyteem om te voorkomen dat scholen (instructeurs) hun training op de examinator afstemmen.
Je loopt dus een hoog risico dat je een FAA inspecteur krijgt die weinig of geen CFI examens heeft afgenomen. Op het is een oude zuurpruim die je laat zakken als je het niet precies op zijn manier doet.
Jammer, helaas maar waar.
Samen vatten:
- Zoek een drukke school in een drukke regio
- Vraag of ze een DPE mogen gebruiken voor CFI/CFII
- Vraag of ze CPL/IR en CFI/CFII willen combineren
- Vraag om de beste Instructeur (die zijn echt hun $10-$20/uur extra waard)
Niet om op te scheppen (OK een beetje dan)
- Ik ben 13 jaar full time Instructeur geweest
- Waarvan 9 jaar Asst Chief en Chief Flight Instructor Part 141
- Bijna 8000 uur dual given
- > 300 leerlingen afgetekent voor examen
- Ong. 30 CFI/CFII/MEI waarvan 6-7 gecombineerd zoals hier boven beschreven.
Ik ben niet meer bij een school werkzaam of aan een school gelieerd, (
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=13434) als je vragen hebt, kan altijd.
Of PM of op het open forum.