Euro Pilot Center

Ja, vlakbij EPC. Als je EPC overweegt zeker ook hen eens spreken.
Zaterdag ben ik bij EPC, dus kan dan wellicht daar ook een kijkje nemen. thanks en mocht ik inside information bij EPC verzameld hebben plaats ik dat nog wel overzichtelijk in een nieuw topic :)
 
Optie 1 zou moeten zijn:
- Luchtmacht of een aan Airline verbonden Opleiding. Kan MPL, zijn wanneer dit aan een Airline verbonden is met goede reputatie, Transavia bijvoorbeeld of een KLM.
Evt. Duitsland EFA, Intercockpit, RWL.

Optie 2:
- Modulair, evt. USA FAA met conversie EASA.
PPL bij een vliegclub doen.
Evt. Participatie kopen bij Diamond Flyers of soortgelijks, Hour Building, of elders waar het goedkoper is dan kistje op de vrije markt in Nederland huren.
Dan CPL NVFR IR MEP, bij een School doen met goede reputatie en trainings kwaliteit.
Dan APS, MCC UPRT ergens doen bij een club die goede connectie heeft met een Airline. Ryanair is verbonden met zo een school.

Optie 3:
EPST.
Is een school met een goede trackrecord.
De eigenaar van de school is goede vriendjes met de eigenaar van een recruitment agency die Piloten levert aan mijn club.
Er zitten een een heel aantal van deze school bij ons.

Optie 4:
AIS.
Beetje aparte school, maar desalnietemin nog wel aardig wat gasten die redelijk goed terecht gekomen zijn, welliswaar veelal op eigen kracht, maar het helpt als in ieder geval de school een redelijke standaard levert.
Ook van die school zitten er een paar bij ons.

Optie 5:
Elke willekeurige aanbieder, integrated. Zou eigenlijk geen optie moeten zijn.

Heb het aan den lijve ondervonden.

Opleiding in Litouwen gedaan. Was toen in de EERSTE integrated groep van deze school. Daardoor organisatorisch best wel een chaos.
Theorie leraren en praktijk leraren spraken vaak niet zo goed engels.

Standaard was niet hoog.
Oa.. praktijk training. Was below average zou ik zeggen. Mijn praktijk leraar was eigenlijk prima, was een Griek.. maar de rest was zeer naja..

Inmiddels schijnen de leraren wel beter te zijn, maar de school is organisatorisch een groot drama.

Na de opleiding enige wat ik aangeboden kreeg voor "job opportunities" was Pay 2 Fly en een job op B717, moest dan 26K dokken voor de rating en salaris was 13 per Blokuur. Belachelijk.

Heeft dan helaas 4.5. Jaar geduurd tot ik eindelijk mijn eerste baan had, ook waardeloze condities het eerste zomerseizoen. 2e Zomer seizoen was normal contract. Herfst winter daarna bij andere pipo club.

Toen COVID. Werkeloos. Dan realiseer je je, had ik maar beter mijn best gedaan en bij clubs als KLS of EPST gezeten, dan was de kans dat ik bij knappe club zou komen groter met daarbij behorende condities en minder kans op werkeloosheid, KLM, Transavia etc NUL ontslagen.

Goed, 2022 bij huidige club belandt. Zit hier prima, maar zoals je kunt zien, achtbaan.

Geen aanrader.
 
Optie 1 zou moeten zijn:
- Luchtmacht of een aan Airline verbonden Opleiding. Kan MPL, zijn wanneer dit aan een Airline verbonden is met goede reputatie, Transavia bijvoorbeeld of een KLM.
Evt. Duitsland EFA, Intercockpit, RWL.

Optie 2:
- Modulair, evt. USA FAA met conversie EASA.
PPL bij een vliegclub doen.
Evt. Participatie kopen bij Diamond Flyers of soortgelijks, Hour Building, of elders waar het goedkoper is dan kistje op de vrije markt in Nederland huren.
Dan CPL NVFR IR MEP, bij een School doen met goede reputatie en trainings kwaliteit.
Dan APS, MCC UPRT ergens doen bij een club die goede connectie heeft met een Airline. Ryanair is verbonden met zo een school.

Optie 3:
EPST.
Is een school met een goede trackrecord.
De eigenaar van de school is goede vriendjes met de eigenaar van een recruitment agency die Piloten levert aan mijn club.
Er zitten een een heel aantal van deze school bij ons.

Optie 4:
AIS.
Beetje aparte school, maar desalnietemin nog wel aardig wat gasten die redelijk goed terecht gekomen zijn, welliswaar veelal op eigen kracht, maar het helpt als in ieder geval de school een redelijke standaard levert.
Ook van die school zitten er een paar bij ons.

Optie 5:
Elke willekeurige aanbieder, integrated. Zou eigenlijk geen optie moeten zijn.

Heb het aan den lijve ondervonden.

Opleiding in Litouwen gedaan. Was toen in de EERSTE integrated groep van deze school. Daardoor organisatorisch best wel een chaos.
Theorie leraren en praktijk leraren spraken vaak niet zo goed engels.

Standaard was niet hoog.
Oa.. praktijk training. Was below average zou ik zeggen. Mijn praktijk leraar was eigenlijk prima, was een Griek.. maar de rest was zeer naja..

Inmiddels schijnen de leraren wel beter te zijn, maar de school is organisatorisch een groot drama.

Na de opleiding enige wat ik aangeboden kreeg voor "job opportunities" was Pay 2 Fly en een job op B717, moest dan 26K dokken voor de rating en salaris was 13 per Blokuur. Belachelijk.

Heeft dan helaas 4.5. Jaar geduurd tot ik eindelijk mijn eerste baan had, ook waardeloze condities het eerste zomerseizoen. 2e Zomer seizoen was normal contract. Herfst winter daarna bij andere pipo club.

Toen COVID. Werkeloos. Dan realiseer je je, had ik maar beter mijn best gedaan en bij clubs als KLS of EPST gezeten, dan was de kans dat ik bij knappe club zou komen groter met daarbij behorende condities en minder kans op werkeloosheid, KLM, Transavia etc NUL ontslagen.

Goed, 2022 bij huidige club belandt. Zit hier prima, maar zoals je kunt zien, achtbaan.

Geen aanrader.
Zou je dan niet optie 2 met 3 moeten wisselen dan?
Lijkt me een stuk minder stress en gedoe als het lukt, jij kwam zelf ook tot die conclusie in je laatste alinea
 
De reis is mooier dan de bestemming, zeggen ze...

Ik denk dat de tendens nog steeds is dat mensen nauwelijks beseffen dat tegenover een integrated opleiding (even de gerenommeerde opleiders niet meegenomen) een flinke schuld staat, welke niet zomaar wordt afgelost.

Laten we wel wezen, risicoaversie leidt minder snel tot avonturen, zoals blijkt uit het verhaal van V1Rotate, maar trek lering uit de verhalen die op dit forum staan. De meeste zijn nog actueel ondanks dat ze een tijd geleden zijn gepost.

Ach ja, binnenkort zit er nog maar 1 piloot in de cockpit en vliegt deze enkel in de middag, omdat dan iedereen toch op z'n werk zit...
 
Zou je dan niet optie 2 met 3 moeten wisselen dan?
Lijkt me een stuk minder stress en gedoe als het lukt, jij kwam zelf ook tot die conclusie in je laatste alinea
Afhankelijk van je levenssituatie.

Heb je een knappe vooropleiding met verdienmogelijkheden zou ik naast mijn normale werk mijn vliegopleiding doen. Kom je van school met geen of veel minder schulden.

En als je je modulaire opleiding goed planned, bij een goede school, dan is het helemaal niet zo een stress. Doe je het bij zo een club als waar ik zat, waar ze je continue proberen te naaien, ja dan is het wel stressvol.

1 Piloot in de cockpit gaat nog wel heel wat jaren duren. En gaat zeker niet zonder slag of stoot gebeuren.
 
Zeker wel :D
Is toch veel leuker dan zo voorspelbaar KLM.
Kost je ongetwijfeld 5-7 jaar aan het einde door alle extra stress.
Ja dat klopt.. Jezus.. Gelukkig geen grijze haren gekregen door de vooral financiele stress en die muts waar ik mee getrouwd was.

AIDS > Aviation Induced Divorce Syndrome ;) . haha.
 
Voordat we die straat ingaan….
@AviationLars we zitten op een rapportje van je bezoek te wachten!
Eerste impressie was goed, ben ook door de screening heengekomen dus mag in principe starten in juli. Ze sturen me een dezer dagen de opleidingsovereenkomst op, dan zal ik details geven. Heb de vliegschool ook bij EPST genoemd, de managing director daar vertelde goede ervaringen met het EPC te hebben. Hij noemde ze haast gelijkwaardig, enige verschil met EPST is het minder uitgebreide netwerk qua airlines.

Ik zal een uitgebreide update sturen zodra dit mogelijk is! De review voor het belgische bier is in ieder geval een solide 9/10 :p
 
ben ook door de screening heengekomen
Hoeveel applicants halen die screening?
Het heeft altijd een beetje een geur van ‘officieel doen’ om vooral maar serieus over te komen maar is feitelijk een wassen neus.
Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben. Sterker nog, ik heb het liever verkeerd.
 
Hoeveel applicants halen die screening?
Het heeft altijd een beetje een geur van ‘officieel doen’ om vooral maar serieus over te komen maar is feitelijk een wassen neus.
Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben. Sterker nog, ik heb het liever verkeerd.
Exacte aantallen durf ik niet te zeggen, toen ik er vorige week zaterdag was was het er zeer rustig. Ik kreeg overigens nog wel de optie om volgende week al te starten in de klas van april, wat erop duidt dat ze momenteel dus nog geen 10 nieuwe studenten hebben. Kan op heel veel duiden, maar vanuit een optimistische bril kan je hieruit opmaken dat niet jan en alleman aangenomen wordt. Ik vond het sim assessment qua niveau dan ook echt maar net iets eenvoudiger dan men bij EPST vraagt. Ze geven je bij EPC wat meer oefentijd, voor de rest bijna identieke oefeningen.

Ik hoop overigens ook dat je het verkeerd hebt in dit geval. De algehele indruk van de vliegschool is in ieder geval positiever dan AIS, wat overigens geen slechte school is.
 
Back
Top