Euro Pilot Center

AviationLars

New member
Goedemorgen,

Ik vroeg mij af, zijn er op dit forum toevallig mensen die ervaring hebben met de integrated opleiding van het EPC in Antwerpen? Dit lijkt de vliegschool te zijn waar ik als eerste toegelaten ga worden, en uiteindelijk hoop ik te kunnen kiezen tussen EPC, EPST of het MPL van Transavia of TUI in België.

Ik hoor het graag mocht er een EPC'er aanwezig zijn, zodat ik hopelijk wat vragen kan stellen!

Met vriendelijke groet,

Lars
 
Wees hier heel voorzichtig mee.
Ik kan de kosten niet zien zonder een boel privé info te delen dus ik weet niet wat het kost.
Ik zie wel een USA gedeelte.

Je kan dit met een beetje hulp allemaal zelf tegen veel lagere kosten

Als je niet bij een van de hofleveranciers kan trainen, regel het dan allemaal zelf.
Haal je Amerikaanse brevetten en doe dan een Europese conversie.
Doe uiteraard een assesment en een First Class Medical maar daarna kan je het zelf net zoals een aantal hier op het forum.
Via een “pakketten bouwer” betaald je veel en veel meer zonder enig extra voordeel omdat het geen ‘brand name’ is zoals Oxford of EPST.
 
Wees hier heel voorzichtig mee.
Ik kan de kosten niet zien zonder een boel privé info te delen dus ik weet niet wat het kost.
Ik zie wel een USA gedeelte.

Je kan dit met een beetje hulp allemaal zelf tegen veel lagere kosten

Als je niet bij een van de hofleveranciers kan trainen, regel het dan allemaal zelf.
Haal je Amerikaanse brevetten en doe dan een Europese conversie.
Doe uiteraard een assesment en een First Class Medical maar daarna kan je het zelf net zoals een aantal hier op het forum.
Via een “pakketten bouwer” betaald je veel en veel meer zonder enig extra voordeel omdat het geen ‘brand name’ is zoals Oxford of EPST.
Ik weet gelukkig wel wat het kost, ze lichten deze kostprijs gedetailleerd toe in een online gesprekje.
Dank voor je tips overigens!
Toch nog steeds opzoek naar ervaringsdeskundige EPC'ers :)
 
Als je een keuze moet maken tussen meerdere scholen, dan kan het helpen om na te vragen hoeveel van hun leerlingen de vorige 2 jaar een vliegende (geen OCC) job hebben gevonden onmiddellijk na de opleiding, en waar. Er zit (toch in België) veel verschil in de kwaliteit (en prijzen) van scholen dus best overal goed gaan informeren.

Probeer ook zoveel mogelijk piloten te spreken die 1 -3 jaar van school zijn, aan elk type opleiding/school zitten er voor- en nadelen. MPL is ook zoiets, voor sommigen is dat een mooie oplossing maar anderen hebben er achteraf spijt van dat ze niet geen integrated ATPL hebben gevolgd.

Veel hangt ook af wat je doel is, het type opleiding dat je kiest duwt je onbewust ook al in het type werk waar je zal op uitkomen. Een bedrijf voor airwork zal bv liever een profiel zien die in de VS heeft rondgetoerd met analoge instrumenten en in een Baron/Seneca zijn MEP heeft gedaan. Een airline zal eerder kiezen voor integrated ATPL studenten die de Diamond/G1000 workflow gewoon zijn, business jets zweven daar ergens tussenin.

Als je op je eentje eerst je FAA licentie wenst te behalen om erna in Europa verder te gaan dan zal het inderdaad goedkoper zijn, maar dan moet je wel ervan bewust zijn dat de omvorming vaak een rompslomp is. Dit traject is interessant voor sommigen maar niet voor iedereen.
 
Als je een keuze moet maken tussen meerdere scholen, dan kan het helpen om na te vragen hoeveel van hun leerlingen de vorige 2 jaar een vliegende (geen OCC) job hebben gevonden onmiddellijk na de opleiding, en waar. Er zit (toch in België) veel verschil in de kwaliteit (en prijzen) van scholen dus best overal goed gaan informeren.

Probeer ook zoveel mogelijk piloten te spreken die 1 -3 jaar van school zijn, aan elk type opleiding/school zitten er voor- en nadelen. MPL is ook zoiets, voor sommigen is dat een mooie oplossing maar anderen hebben er achteraf spijt van dat ze niet geen integrated ATPL hebben gevolgd.

Veel hangt ook af wat je doel is, het type opleiding dat je kiest duwt je onbewust ook al in het type werk waar je zal op uitkomen. Een bedrijf voor airwork zal bv liever een profiel zien die in de VS heeft rondgetoerd met analoge instrumenten en in een Baron/Seneca zijn MEP heeft gedaan. Een airline zal eerder kiezen voor integrated ATPL studenten die de Diamond/G1000 workflow gewoon zijn, business jets zweven daar ergens tussenin.

Als je op je eentje eerst je FAA licentie wenst te behalen om erna in Europa verder te gaan dan zal het inderdaad goedkoper zijn, maar dan moet je wel ervan bewust zijn dat de omvorming vaak een rompslomp is. Dit traject is interessant voor sommigen maar niet voor iedereen.
Hoewel ik het niet met je ONeens ben, spreek je wel in algemeenheden.

Ik wilde deze regel "MPL is ook zoiets, voor sommigen is dat een mooie oplossing maar anderen hebben er achter spijt van dat ze niet [sic] geen integrated ATPL hebben gevolgd." er toch even uitlichten. Ik vraag me af waar je je op baseert. Als het MPL programma goed werkt, is het volgens mij een hele mooie manier om bij een airline binnen te komen. Één van de voorwaarden is namelijk dat je tijdens het programma al aan een 'operator' (i.e. een airline) verbonden bent. Het idee erachter is, dat je vanaf het begin als verkeersvlieger wordt opgeleid. Er mag niet al te veel vertraging tussen de verschillende fases en b.v. de typerating zitten.

Helaas heb ik verder niet veel toe te voegen aan deze specifieke discussie, anders dan wat @jurgen hier zegt. Probeer met piloten die deze opleiding hebben gevolgd in contact te komen.
 
Om daar even op in te springen:
Als leerlingen na een opleiding een baan hebben gevonden betekent dat niet per definitie dat dit alleen het gevolg is van het volgen van die specifieke opleiding.
Scholen of opleiders maken natuurlijk dankbaar gebruik van deze causaliteit.
Neem het mee in je beslissing maar hang er niet alles aan op.
 
Hoewel ik het niet met je ONeens ben, spreek je wel in algemeenheden.

Ik wilde deze regel "MPL is ook zoiets, voor sommigen is dat een mooie oplossing maar anderen hebben er achter spijt van dat ze niet [sic] geen integrated ATPL hebben gevolgd." er toch even uitlichten. Ik vraag me af waar je je op baseert. Als het MPL programma goed werkt, is het volgens mij een hele mooie manier om bij een airline binnen te komen. Één van de voorwaarden is namelijk dat je tijdens het programma al aan een 'operator' (i.e. een airline) verbonden bent. Het idee erachter is, dat je vanaf het begin als verkeersvlieger wordt opgeleid. Er mag niet al te veel vertraging tussen de verschillende fases en b.v. de typerating zitten.

Helaas heb ik verder niet veel toe te voegen aan deze specifieke discussie, anders dan wat @jurgen hier zegt. Probeer met piloten die deze opleiding hebben gevolgd in contact te komen.
Ja geen probleem, ik geef graag meer toelichting.

Allereerst, als je MPL opleiding zich focussed op een vliegtuigtype/airline die je ligt en je nog jaren wil verder doen dan is het een prachtig systeem. Het is goedkoper en tenzij je rare dingen doet tijdens je opleiding ben je zeker van een baan, maar...

* De eerste 1500 zit je relatief vast aan je airline, als die je slecht behandeld dan is het moeilijk om weg te gaan. Het is mogelijk (je nieuwe werkgever moe met hetzelfde type vliegen EN je MPL traject willen overnemen), maar de alternatieven zijn meteen een pak beperkter dan bij een ATPL. Als je bv inziet dan airlines je ding niet zijn en iets helemaal anders wil vliegen, dan wordt het heel omslachtig en met extra kosten.
* een MPL piloot is vanaf het begin gedrild in de SOP van die ene airline, en op dat ene type. Een MPL piloot is minder breed geschoold dan iemand uit het modulair/integrated traject.

Is het vliegtuigtype/airline je ding dan is het een mooie oplossing, maar wees ervan bewust dat als de maatschappij/vliegtuigype/soort werk toch niet helemaal je ding zijn, de alternatieven beperkt zijn en vaak omslachtig om te bereiken. Iemand uit het modulair/integrated traject zal veel vlotter kunnen overstappen naar turboprops/business jets/cargo.

Oja, nog 1 iets, wat je ook doet, blijf weg van Spaanse/Griekse scholen. Veel problemen, het enigste voordeel is het mooie winterweer maar steeds meer Belgische/Nederlandse scholen laten in de winter hun vliegtuigen naar Spanje overbrengen om daar te lessen, waardoor een Spaanse/Griekse vliegschool eigenlijk geen voordelen meer heeft.
 
Ja geen probleem, ik geef graag meer toelichting.

Allereerst, als je MPL opleiding zich focussed op een vliegtuigtype/airline die je ligt en je nog jaren wil verder doen dan is het een prachtig systeem. Het is goedkoper en tenzij je rare dingen doet tijdens je opleiding ben je zeker van een baan, maar...

* De eerste 1500 zit je relatief vast aan je airline, als die je slecht behandeld dan is het moeilijk om weg te gaan. Het is mogelijk (je nieuwe werkgever moe met hetzelfde type vliegen EN je MPL traject willen overnemen), maar de alternatieven zijn meteen een pak beperkter dan bij een ATPL. Als je bv inziet dan airlines je ding niet zijn en iets helemaal anders wil vliegen, dan wordt het heel omslachtig en met extra kosten.
* een MPL piloot is vanaf het begin gedrild in de SOP van die ene airline, en op dat ene type. Een MPL piloot is minder breed geschoold dan iemand uit het modulair/integrated traject.

Is het vliegtuigtype/airline je ding dan is het een mooie oplossing, maar wees ervan bewust dat als de maatschappij/vliegtuigype/soort werk toch niet helemaal je ding zijn, de alternatieven beperkt zijn en vaak omslachtig om te bereiken. Iemand uit het modulair/integrated traject zal veel vlotter kunnen overstappen naar turboprops/business jets/cargo.

Oja, nog 1 iets, wat je ook doet, blijf weg van Spaanse/Griekse scholen. Veel problemen, het enigste voordeel is het mooie winterweer maar steeds meer Belgische/Nederlandse scholen laten in de winter hun vliegtuigen naar Spanje overbrengen om daar te lessen, waardoor een Spaanse/Griekse vliegschool eigenlijk geen voordelen meer heeft.
Ik ben het met je eens dat als je geen verkeersvlieger wilt worden, het beter is geen MPL traject te volgen. Dat kun je eigenlijk al aan de naam Multi-pilot licence zien... Ik wil toch nog een kanttekening maken bij je andere bezwaar. Ook met een frozen ATPL en minder dan een duizend uur op type zal het sowieso moeilijk zijn om een andere werkgever te vinden. Ook de sectoren buiten de -toch al niet denderend lopende- airlines in Europa zijn niet bepaald eerste keuze voor de jonge vlieger. Er is simpelweg niet voldoende markt voor turboprops/business jets/cargo, buiten de airlines. Als je voor deze operators wilt werken en niet bij een cowboy-outfit, moet je vaak veel ervaring meebrengen. De betaling is vaak ook niet al te best.

Misschien moet dit naar een apart topic verplaatst worden, omdat we nu wel erg ver van de originele vraag weg zijn.
 
Misschien moet dit naar een apart topic verplaatst worden, omdat we nu wel erg ver van de originele vraag weg zijn.
Er zijn in antwoord op mijn eerste antwoord een aantal algemeenheden gepresenteerd als fait accompli en die verdienen toch een aantal kanttekeningen.
De conversie van FAA ~> EASA bijvoorbeeld.
Wat mij betreft zijn we nog on-topic
 
Ik ben het met je eens dat als je geen verkeersvlieger wilt worden, het beter is geen MPL traject te volgen. Dat kun je eigenlijk al aan de naam Multi-pilot licence zien... Ik wil toch nog een kanttekening maken bij je andere bezwaar. Ook met een frozen ATPL en minder dan een duizend uur op type zal het sowieso moeilijk zijn om een andere werkgever te vinden. Ook de sectoren buiten de -toch al niet denderend lopende- airlines in Europa zijn niet bepaald eerste keuze voor de jonge vlieger. Er is simpelweg niet voldoende markt voor turboprops/business jets/cargo, buiten de airlines. Als je voor deze operators wilt werken en niet bij een cowboy-outfit, moet je vaak veel ervaring meebrengen. De betaling is vaak ook niet al te best.

Misschien moet dit naar een apart topic verplaatst worden, omdat we nu wel erg ver van de originele vraag weg zijn.
Ben ook bang dat de originele vraag niet meer beantwoord gaat worden :LOL: Had op iets meer naambekendheid van de betreffende vliegschool gehoopt. Afijn, volgende week zaterdag ga ik voor mijn sim-assessment en dan heb ik hopelijk alweer een beter beeld.
 
6 maanden, wat betekent dat ik enkel begin april (te korte termijn) of half juli kan starten (wat ook mijn voorkeur heeft)
Dit betekent ook dat je de assessment een tweede of derde keer kan halen mocht je meer tijd nodig hebben om tot een besluit te komen waar je de opleiding wil doen.
Maak niet de overhaaste beslissing om te beginnen bij de eerste waar je de assessment haalt.
Ik zo mijn cynische twijfel over dat soort ‘assessments’ van wat commerciële opleiders zijn. Kan ook bedoelt zijn om het een geur van legitimiteit te geven.
Kijk eens hoe streng wij selecteren terwijl 90% “positief” advies krijgt omdat ze nu eenmaal de lichten aan moeten houden in een fluctuerende markt.
Kijk van een KLM FA of van EPST geloof ik een assessment wel. Van anderen wat minder zeker als het geen hofleverancier is.
Ik heb ook nog geen antwoord op de vraag hoe het kostenplaatje van deze opleiding eruit ziet en hoe eventueel de financiering in elkaar steekt.

*Ik heb even wat werk voor je gedaan:
De Amerikaanse partner is SoCal Pilot Center en eigendom van

Het is onduidelijk wat voor visum constructie ze gebruiken voor het Instructeur programma van 24 maanden.
Ook nog steeds geen prijzen.
 
Last edited:
https://www.ipca.aero/#about_ipca Dhr. Vereeken schijnt hier te werken. Eerste rode vlag... Het adres van deze school lijkt in een weiland te staan op Google maps.
Dhr. Vereeken een red flag of het adres?
De vliegschool in Antwerpen bevindt zich in ieder geval op de luchthaven zelf, zelfde idee als de AIS campus op Lelystad.
SoCal pilot center, waar het tweede deel PPL plaatsvindt heb ik zelf nog minder in verdiept.
 
SoCal pilot center, waar het tweede deel PPL plaatsvindt heb ik zelf nog minder in verdiept.
Ik ben steeds benieuwder hoe deze constructie jou geld bespaart of hun oplevert.
Ik zal al eerste zeggen dat een (voormalig) verkeersvlieger die een school start het niet heilig maakt.
Ik zal ook gelijk erbij zeggen dat je in (niet alleen) vliegopleidingen je de keuze hebt uit goed of goedkoop.
Pick your poison.

by using disruptive training technology
Ben ook benieuwd wat deze nieuwerwetse term inhoudt.
Ik vind het altijd een rode vlag als er standaard Google foto’s worden gebruikt voor een website.
Als er bv niet staat ‘meet our team’ of iets soortgelijks en je kan echte foto’s zien van echte mensen die er werken en echte foto’s van echte leerlingen.
Ik was er ooit bij dat op Gilze Rijen foto’s werden gemaakt voor de nieuwe Klu brochure…..met fotomodellen M/F.
Vroeg ik ook waarom gebruiken jullie geen echte Klu werknemers en worden wij hier de kantine uit gebonjourd.

@AviationLars,
Dit is zeker niet bedoeld om te katten maar je hebt hier bij elkaar 50 jaar ervaring in de luchtvaart om je te helpen bij het maken van een voor jou de beste keuze.
Gratis, en dat is nog voordat anderen zich hier gaan melden.
 
Last edited:
@AviationLars,
Dit is zeker niet bedoeld om te katten maar je hebt hier bij elkaar 50 jaar ervaring in de luchtvaart om je te helpen bij het maken van een voor jou de beste keuze.
Gratis, en dat is nog voordat anderen zich hier gaan melden.
Weet ik! Ik ben ook enorm dankbaar voor jullie input en neem het zeker mee in mijn uiteindelijke beslissing. EPC is momenteel een optie, maar ben ook nog oriënterend op AIS, EPST, MPL HV & MPL TUI. Nog wel wat keuzes te maken dus :)

Fijne avond!
 
Een gewaarschuwd mensch is een voorbereidt mensch

Oud Nederlandsch spreekwoord


iu
 
Weet ik! Ik ben ook enorm dankbaar voor jullie input en neem het zeker mee in mijn uiteindelijke beslissing. EPC is momenteel een optie, maar ben ook nog oriënterend op AIS, EPST, MPL HV & MPL TUI. Nog wel wat keuzes te maken dus :)

Fijne avond!
Skywings al eens bezocht?
 
Back
Top