Eurlings, familyman, ex-minister verkeer, naar de KLM...

Hoe ethisch is het om als ex-minister juist daar aan het werk te gaan waar je tijdens je ambstperiod intensief mee te maken hebt gehad? Het wekt op z'n minst de schijn van partijdigheid en omkoopgevoeligheid.

Verder niets tegen Eurlings, het is vast een integere peer. Maar het zit me op de een of andere manier niet lekker.
 
Wat is het probleem als ik vragen mag? Zijn we nu ineens roomser dan de paus? Welke politicus is na het verlaten van zijn/haar ambt koorknaapje geworden? B747 wees er al op, het stond toch al min of meer vast. Persoonlijk vind ik het erger als je eerst ergens "principieel" tegen bent en vervolgens blijkt dat die principes toch niet zo hoog zaten. Bijvoorbeeld over veel geld verdienen en commissariaten en zo .... Maar dan nog, ongenoegen duurt altijd een weekje, effe door de zure appel heen bijten, een glas, een plas en alles blijft zoals het was.
 
Dus als iemand zelf maar lage ethische grenzen heeft, mag hij alles vrolijk doen?

Het punt is dat de Eurlings op vragen van de Kamer over dit feit onduidelijk bleef. Door de Kamer in het duister te laten tasten kan zij haar primaire taak niet goed verrichten: het controleren van de regering.

Tuurlijk is er ook een kans dat Eurlings daadwerkelijk nu pas in de KLM geïnteresseerd raakte, het zijn immers maar geruchten. Maar een goed politicus moet ook integer overkomen en ook deze schijn van zich afhouden.
 
Ach, het zelfde liedje....Wouter Bos heeft bij elke bank die hij "gered" heeft ook zijn CV neergelegd. You scratch my back I scratch yours.
 
Ik denk dat we met Eurlings een zeer capabel persoon hebben binnen gehaald. Nu nog ABN leren spreken.
 
Wat is het probleem als ik vragen mag? Zijn we nu ineens roomser dan de paus? Welke politicus is na het verlaten van zijn/haar ambt koorknaapje geworden? B747 wees er al op, het stond toch al min of meer vast. Persoonlijk vind ik het erger als je eerst ergens "principieel" tegen bent en vervolgens blijkt dat die principes toch niet zo hoog zaten. Bijvoorbeeld over veel geld verdienen en commissariaten en zo .... Maar dan nog, ongenoegen duurt altijd een weekje, effe door de zure appel heen bijten, een glas, een plas en alles blijft zoals het was.

Een vreemde redenering Wutang.
Dus omdat het al min of meer vast stond (?) dat Eurlings naar de KLM zou gaan is er geen vuiltje aan de lucht? Ik heb liever niet dat mijn ministers solliciteren bij bedrijven waar ze als minister mee te maken hebben. We hebben als Nederlanders de mond vol als het om andere landen gaat, maar de banaan in ons eigen oog zien we liever niet.
 
@Busair en 49015

Ik denk dat je jullie de ironie in mijn bericht niet begrijpen of ik maak niet voldoende duidelijk wat ik bedoel. Laten we het houden op het laatste.

Mijn idee is dat er niets nieuws onder de zon is. Vind ik dit acceptabel? Nee, maar de fase van verbazing bij dit soort berichten wordt door mij niet meer gehaald. Laten we wel zijn, dit komt zeer regelmatig voor. In alle takken van sport. We zijn hierover hoogst verbolgen. Achter mekaar een volle week en dan gaan we weer over tot de orde van de dag (tot er weer snel een soort gelijk euvel komt en het proces zich herhaald). In Nederland bestaan geen barricades meer waarop we willen klimmen. Egypte zullen we (Goddank) nooit meer nadoen qua volksreuring. Er verschijnt een berichtje in de krant. That's it. Vandaar mijn afsluitende zin in mijn post.
En ja, we zien altijd iemands anders onkunde en hebben daar natuurlijk een mening over, voor onze eigen tekortkomingen is altijd wel een excuus. We zijn net mensen.

Bekijk het bericht ook even met een andere bril op. Eurlings zal ongetwijfeld een begaafd persoon zijn. Maar hij is nog niet eens 40 jaar en heeft, buiten de politiek, nog nooit een baan gehad. Dat wordt nu jullie werkgever KLM-jongens en meisjes. Kan goed uitpakken, maar is strikt genomen toch wel weinig leef- en werkervaring voor zo'n zware baan. Toch?
 
Haha wutang, mijn excuses, het zal aan het tijdstip gelegen hebben dat ik je post anders heb opgevat :biertje:

Maar inderdaad, we halen onze schouders op en gaan over tot de orde van de dag.
 
Haha wutang, mijn excuses, het zal aan het tijdstip gelegen hebben dat ik je post anders heb opgevat :biertje:

Maar inderdaad, we halen onze schouders op en gaan over tot de orde van de dag.

Ben niet zo snel op mijn tenen getrapt hoor (denk ik overigens van mezelf:) ), dus no worries. Maar ik ben wel benieuwd. Weet niet of je een KLMer bent, maar wat vind je ervan dat een (op dit vlak) redelijk onervaren persoon zo'n positie bekleedt? En denk je dat dit goed zal uitpakken?
 
Zalm ging van het ministerie van financien naar directeur ABN-Amro. Wouter en Jan-Peter hebben hun nieuwe baan te danken aan hun dik opgebouwde adressenboek en daarom grote lobby mogelijkheden. Waarom hoor je daar niemand over.
Eurlings was gewoon altijd al pro luchtvaart en daarom hoor je groenlinks nu. Zeer begrijpelijke om die kans te pakken als je die partij aanhangt, maar ik zie niet in waarom normaal denkende er wakker van zouden liggen.
 
Als je jaren ervaring als slager hebt, dan ga je toch ook niet ineens voor een bakker werken??

Lijkt me prima carrièrestap voor deze ex-politicus uit het zuiden, en ik denk dat eenieder die in hetzelfde schuitje had gezeten en na z'n politieke carrière het bedrijfsleven instapt richting dezelfde branche lonkt... Voorbeelden zat van ex-politici!
 
Ben niet zo snel op mijn tenen getrapt hoor (denk ik overigens van mezelf:) ), dus no worries. Maar ik ben wel benieuwd. Weet niet of je een KLMer bent, maar wat vind je ervan dat een (op dit vlak) redelijk onervaren persoon zo'n positie bekleedt? En denk je dat dit goed zal uitpakken?

Ik ben geen KLM-er, maar een reden dat ik mijn werk nog steeds in het buitenland uitvoer heeft te maken met de nauwe banden die de KLM met de politiek lijkt te onderhouden. Ik zeg het heel voorzichtig, want ik weet natuurlijk ook niet precies wat er achter de gesloten deuren gebeurt. Zie de tarievenoorlog tussen easyJet, Schiphol en de KLM. Het is echter toch de reden dat deze schijnbare belangenverstrengeling van Eurlings mij in het oog springt.

Dat zo'n onervaren persoon een belangrijke positie bekleedt vind ik in eerste instantie vreemd, maar ik ga er van uit dat de KLM weet wat ze aan Eurlings hebben. Is het niet zijn ervaring, dan wel zijn contacten, kennis, gedachtengoed, of de manier waarop hij zijn ambt als minister beoefend heeft. Wie zal het zeggen.



Verder ben ik geen bankier, dus Zalm en Bos die was ik al een tijdje uit het oog verloren, precies zoals wutang het in zijn eerste post schetst. Maar goed, het komt dus vaker voor dat een ex-minister goud geld gaat verdienen bij juist die bedrijven waar hij het intensiefst mee te maken heeft gehad, dat maakt de zaak niet transparanter en hoe meer vragen hierover gesteld worden, hoe beter. In andere landen zijn hier duidelijke regels voor. Hier niet.
 
Tja, belangenverstrengeling is het eigenlijk alleen wanneer er ten tijde van zijn (demissionair) ministerschap hier al over gesproken is. Iedereen zal hier een vermoeden over hebben, maar zeker weten zullen we het niet. Feit blijft natuurlijk wel dat hij de schijn tegen heeft. Wat ik me echter wel afvraag is of hij daadwerkelijk zo pro-luchtvaart en pro-KLM was. Ticket tax was bijvoorbeeld niet echt pro-luchtvaart. Hij heeft deze natuurlijk weer afgeschaft, maar uiteindelijk was het resultaat natuurlijk negatief. Nu claimt Groen Links dat hij ook de luchtvaartwetgeving heeft versoepeld waardoor er meer vluchten mogelijk zijn. Dit lijkt mij echter te veel credits voor enkel Eurlings. Het gaat dan om een zaak waar veel ministeries mee te maken hebben. Dat lijkt me dan ook meer een beleidsmatig besluit van het gehele kabinet dan enkel van Eurlings.
Maar goed, de twijfel blijft natuurlijk. Rest vervolgens de vraag wat de andere alternatieven zijn. Meerdere hiervoor hebben opgemerkt dat hij redelijk 'onervaren' is. Nu durf ik dat te bestrijden aangezien het ministerschap echt wel een zware baan is waar veel kennis en kunde voor nodig is, maar dat terzijde. We kunnen in ieder geval zeggen dat zijn ervaring voornamelijk in de algemene politiek is (grof vertaald: hij kan slap ouwehouren) en in verkeer en waterstaat. Hij kan dan of gebruik maken van zijn netwerk/contacten (Bos en Balkenende) of zijn opgedane kennis in V en W. In beide gevallen zullen mensen roepen dat er sprake is van mogelijke belangenverstrengelingen. Lastig dus. Maar, gelukkig is er een uitweg die al jaaren volop gebruikt wordt: Wachtgeld. En laat dat nou net een oplossing zijn waar het overgrote deel van Nederland helemaal niet op zit te wachten.
Dus wat is nu de conclusie. In ieder geval mag men in Nederland hier wel even goed over nadenken (zonder direct hard te roepen). Misschien is dat wachtgeld helemaal niet zo slecht. Het is er niet voor niets. Misschien moeten er meer regels komen om dit soort situaties tegen te gaan. In andere landen schijnt het veel minder of zelfs niet voor te komen. Maar ja, of die ander landen nou alles op orde hebben.....
 
Onervaren? De man is nota bene ex-minister? Hoeveel man werken er bij Verkeer en Waterstaat? Aardig wat lijkt me. Wellicht iets anders dan bedrijfservaring, maar zeker geen irrelevante ervaring.

Overigens is het als internationaal bedrijf altijd handig om wat politieke contacten te hebben, dus wat dat betreft zit je met Eurlings goed.

Moeten we het trouwens niet over C.M. hebben? Publieke personen mag je toch niet voluit noemen op Airwork (ok ok ik ga al). :biertje:
 
Ik wens hem heel veel plezier met z'n nieuwe baan en gun het hem van harte.

Hij is altijd een voorstander geweest van luchtvaart en volgens mij kan die nu iets heel leuks gaan doen waar hij ook gewoon verantwoordelijkheid voor moet nemen. Daarmee zou het gewoon klaar moeten zijn.
 
Back
Top