Etihad Ab-Initio Sponsored Cadet Pilot Program

Etihad Ab-Initio Sponsored Cadet Pilot Program

  • Ja

    Votes: 14 42.4%
  • Nee

    Votes: 3 9.1%
  • Ik zou het niet weten

    Votes: 16 48.5%

  • Total voters
    33
  • Poll closed .

Skywalker87

New member
Het Etihad Ab-Initio Sponsored Cadet Pilot Program heb ik gevonden op dit forum/google.

Wat is de algemene visie op zulk project ?

Is het betrouwbaar ? / Nuttig om dat arabische niet-JAR brevet te behalen ?

Hang je echt 18 maand opleiding + 72 maand werken vast aan Etihad ?

Is Abu Dhabi echt zo'n zanderige woestijn of heeft het ook wat te bieden zoals Dubai ?

Heeft er iemand reeds ervaringen mee ?

..

Ik hoop op jullie hulp om de juiste keuze te maken !
 
Ik weet uit eigen ervaring dat Abu Dhabi en Dubai na een week echt je strot uit komt.
Na een week heb je de shoppingmalls en skibanen wel gezien.

De rest weet ik niet, ben zelf ook bezig om vlieger te worden.
 
Hoe lang vindt je dan dat het redelijk is dat ze je bonden?
Abu Dhabi is volgens mij nog het meest traditionele van de Emiraten. Niet zo'n circus.
Je moet er idd wel tegen kunnen om van airconditioned auto naar airconditioned mall en vice-versa te hoppen. Het is wat voor zovelen ook later in hun carriere geldt: het is niet eens een kwestie van geld. Het is een kwestie van lifestyle. Lijkt het je lekker om altijd in het zonnetje te zitten; misschien een beetje wakeboarden/ woestijn motorcrossen dan zit je wel goed.
 
Het lijkt allemaal heel erg mooi: geen studieschuld, je wordt zelfs betaald tijdens je opleiding, gegarandeerd een job bij een grote airline, gratis huisvesting,...

Toch moet je, zoals hierboven reeds werd aangehaald, ook eventjes nadenken over de 'nadelen'. Je zal de komende (minimum) 8 jaar wonen in een cultuur die toch serieus verschilt van de Vlaamse/Nederlandse cultuur. Ik heb vorig jaar voor mijn job (niet in de luchtvaart overigens) een maand in Marokko verbleven. Het was slechts een maand, en dan nog op hotel, maar het is toch even aanpassen. Als je deelneemt aan dit programma, dan moet je bereid zijn je omgeving, vrienden, familie, manier van leven,... achter te laten en een nieuw leven te beginnen. Hier denk je best eerst heel erg goed over na, zeker als 18 jarige... Ik kan me goed voorstellen dat het beroep van piloot altijd een grote impact heeft op je persoonlijk leven, maar dit is de extreme vorm ervan?

Aan de andere kant: als je houdt van het onbekende, droomt ooit de wereld rond te vliegen en je leven daarrond wil bouwen, dan is dit misschien wel de kans van je leven ;-) Ik ben nog geen piloot en heb dus geen ervaring in de luchtvaart, dit is gewoon mijn mening hierover.
 
Ik weet uit eigen ervaring dat Abu Dhabi en Dubai na een week echt je strot uit komt.
Na een week heb je de shoppingmalls en skibanen wel gezien.

De rest weet ik niet, ben zelf ook bezig om vlieger te worden.

Want laten we wel wezen, na een week in Verwegistan heb je een goede basis om een mening te vormen over een land niet ? :dozey:

En dan de naam van de poll; "verstandig om te doen?"

Jongens jongens... Probeer eerst eens aangenomen te worden? verstandig om te doen?? worst thing that can happen is they pay for your flight training, your on salary from day 1, you learn how to stand on your own feet w/o having mommy and daddy around the corner and you get 8 years worth of boeing/airbus time under your belt..

Nee.. Nee... Jullie hebben gelijk kids. Verstandig is om naar RVDS (stella aviation whatever there name is these days) te gaan gezellig op Teuge zodat je in het weekend over de A12 naar pa en ma kan rijden voor 125.000 Euro, om vervolgens met 499 schoolgenoten op straat te staan met 180 uur total time waarvan 10 gevlogen zijn op een Senneca heavy.....

Verstandig.... lezen jullie de krant wel eens? kijken jullie af en toe naar Bloomberg en CNN ? of kom je niet veel verder als hart van Nederland op SBS ?

Verstandig is om een 4 year degree te halen om een back up te hebben if shit hits the fan ever harder. Haal je degree in managment en/of economie en probeer daarna via een cadet scheme ergens binnen te komen.

Ben je 22 als je als cadet ergens binnenkomt, ben je nogsteeds een kind. 2 jaar later kun je beginnen met vliegen en dat blijf je doen tot je 65e...

Probeer Luxair (fantastische kans!), Lufthansa, EPST en NJE als je in Europa wilt blijven. KLS als KLM je doel in leven is. Maak kosten/baten plaatjes en vraag jezelf af hoeveel bereid bent te geven (ie: willingness to leave your homeland) om je doel te bereiken?

"A pilots career is not about the destination, it's about the journey. For without the journey, the destination has no significance"
 
Last edited:
Zit je je verdriet weer te verdrinken FD? Moet je toch eens wat minderen. Je wordt er altijd zo emotioneel en serieus van.:yeehaa:
Mijn 2 cents: doen als je de kans krijgt, tenzij je voor je eigen gevoel een betere optie hebt en dat niet laten afhangen van wat een poll op airwork zegt.
 
Ben gestopt met drinken. Mn theetje vlak voor het slapen gaan komt over 1 minuut de magnetron uit.

Welke van mn punten ben je het niet mee eens?
 
Ik zei niet dat ik het niet met je eens was, maar ik wil wel eens weten wat je in je thee doet, want zoals gezegd.....je wordt er zo emotioneel en serieus van.
(Was als geintje bedoeld).
 
Skywalker, in de eerste plaats zou ik mijn beslissing NIET af laten hangen van wat die dan ook op een anoniem forum zegt. Het gaat erom wat je zelf wilt.

Wil je verkeersvlieger worden, zonder je bankroet te investeren? Ga dan, zoals FD zegt voor een sponsorship. Ideaal gezien een waar je een baangarantie hebt en niet teveel hoeft te betalen. Het moet niet uitmaken waar je vliegt, de kans is immers zeer klein dat dat meteen in Nederland lukt. Wil je per sé in Nederland blijven, ga dan zeker GEEN pilotenopleiding doen.
 
Als je de mogelijkheid om vlieger te worden kan benutten zonder zorgen over financien en banen, dan zou ik zeggen doe het.

Velen kunnen bevestigen dat het in Nederland niet zo heel gemakkelijk is, duur en onzekerheid over een baan.

Je moet ergens beginnen en je kunt het niet allemaal in 1 keer voor elkaar hebben.

Heb het genot gehad om een aantal maanden in het Midden Oosten te mogen vliegen en het is een fantastische tijd geweest en denk er nog vaak aan terug.
Vwb cultuurverschillen, ja die zijn er zeker maar je aanpassen helpt natuurlijk al een stuk.
En zoals superpilut al zei, er is genoeg vertier daar al is het natuurlijk wat je er zelf van maakt.

Aan iedere beslissing zitten positieve en negatieve aspecten en zolang je voor jezelf meer postieve aspecten ziet zou ik zeggen doen!.

Succes!

GF.
 
Een volledig betaalde vlieg opleiding met baan garantie is bijna nergens ter wereld meer te vinden. Een twee jarige opleiding in Nederland kost al snel 110.000 euro + nog wat levenskosten. Dit is HEEl veel geld! Voor degene die graag willen vliegen maar het geld als obstakel zien (aangezien er heel veel risico aan zit met betrekking tot een goed betaalde baan na het afronden van je opleiding) vind ik dat een sponsorship waar ook ter wereld een fantastische kans is! Als je echt wilt vliegen maakt het niet zoveel uit waar, zeker niet als het maar een relatief korte periode is in je algehele carriere. Na 8 jaar met alle ervaring kan je alle kanten op, zonder een euro schuld!

Is Abu Dhabi echt zo erg? Dat verscheeld erg per persoon. Sommige mensen houden er van, andere helemaal niet. Heb zelf in Dubai gewoond voor 3 jaar en heb de tijd van mn leven gehad. 8 Jaar zou ik ook een lange tijd vinden, maar vergeet niet dat je er bent om te vliegen. Naast al het vliegen is er genoeg te doen om je bezig te houden in je vrije tijd. Mensen die nu een opleiding overwegen kan ik zeker aanraden om hier wat verder in te kijken aangezien dit misschien wel de goedkoopste weg naar een stoel in de lucht!
 
@ Flying Dutchman

Ik werk bij een baggerbedrijf en zoals je weet is Dubai en Abu Dhabi booming wat betreft baggeren. Ik zit er dan ook vaak en langer dan een weekje.

Mijn ervaring is, dat na een weekje de lol er wel af is. Mensen die wonen en werken in het Midden-Oosten hebben financieel gezien meestal een goed bestaan. Maar het moet je echt trekken, anders leef ik je in een hel kan ik je melden.

Verder is het zo dat betrouwbaarheid ook een belangrijk puntje is.
De cultuur is daar uiteraard vele malen anders dan in Europa. Een arabier heeft altijd voorrang op alles.

Een collega van mij heeft een auto-ongeluk gehad in het M-O. Hij stond 100% in zijn recht, maar er werd als reden opgevoerd, 'dat hij daar op dat moment niet moest zijn'. Dat is ongeveer de toon, hoe er gehandeld wordt. Als je je auto ergens neerzet en er komt toevallig een dikke bak aan van een jurk, moet jij als de sodemieter maken dat je wegkomt.

Je bent dus volledig afhankelijk van mensen die als het er echt op aan komt, altijd en alleen voor zichzelf kiezen. De voorbeelden zijn legio.
Er wonen in Abu Dhabi 10% arabieren en de rest expats. Je zou kunnen zeggen dat een hoog percentage inwoners daar zijn om het de arabieren naar 'hun' zin te maken. Uitzonderingen daar gelaten.

Hopelijk maakt dit het verhaal iets duidelijker.
 
Die bedekking verdwijnt zodra de deuren dicht gaan. van de kist bedoel ik.
Misschien kan je nog wel meer laten verdwijnen. Eigenlijk best spannend.
Ikzou willen dat ze in de US sluiers moesten dragen; de meesten zien er niet uit + hadden m'n gootmoeder kunnen zijn..
 
Last edited:
Er lopen bij EK en EY echt een leger aan mooie jonge meiden rond. Voor de rest (Maurit) die verhalen heb ik inderdaad ook gehoord en zelfs op EK roadshows bevestigd gekregen. Je zult dus een low profile moeten houden en hopen dat je niet in een auto ongeluk komt.

Nou komt EK je trouwens zowieso van huis halen als je moet werken, en brengen ze je naar huis na je vlucht.

Voor de rest:

Ik zie dat ab initio programma van Etihad eerlijk gezegd nooit van de grond af komen. Misschien wat locals die er door heen rollen, maar that's about it.


superpilot:

Wat minder naar legacy carriers kijken.

Kijk wat meer naar de regionals, en LCC's zoals Southwest, Airtran en Jetblue. Lopen genoeg mooie kinderen van 19/20/21 rond die 2 jaar willen vliegen, zodat ze van de travel benefits kunnen profiteren, voordat ze naar college gaan. Neem het van mij aan....

Alles is seniority hier, dus die stessen die voor WW I zijn geboren vliegen nu inderdaad bij alle legacy carriers en lopen in Europa en op alle overseas bestemmingen rond.
 
Back
Top