Ervaringen vliegen bij Ryanair

Toes

New member
Hoi allemaal,

Met veel interesse heb ik dit topic al gelezen, maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van mensen die werkzaam zijn (geweest) bij Ryanair. Ik hoor zulke tegenstrijdige verhalen, het is wel fijn om een beetje een realistisch beeld te krijgen.

Graag zou ik willen weten op welke basis je zit, of je daar een beetje uren maakt en ook wat je er nog na je opleiding aan kwijt bent om als FO aan de slag te gaan en wat je per maand zo'n beetje verdiend (uurtarief gaat wel vrij snel omhoog begreep ik..?). En natuurlijk, ben je blij met je baan, buiten beschouwing gelaten dat er niet echt keuze is.
Ook heb ik her en der verhalen gehoord over "de kleine lettertjes" die er kortgezegd voor zorgen dat Ryanair je gewoon aan de kant kan zetten omdat je toch niet nodig bent nadat je je TR hebt gehaald... Is dit ook echt het geval en is dit wel eens voorgekomen?

Als je dingen liever niet publiekelijk meldt, mag dat natuurlijk ook per PB, maar ik neem aan dat er meer mensen zijn die geholpen kunnen worden met zulke info.

Bedankt!
 
B77W, in al je reacties roep je iets negatiefs terwijl je overduidelijk nergens verstand van hebt. Stop alsjeblieft met reageren of denk er over na wat je zegt en waar je dat op baseert.
 
Ik zou er minder woorden aan vuil gemaakt hebben, MTV...

B77W: zeg dan niets... :-/

Toes: PB verstuurd
 
B77W, in al je reacties roep je iets negatiefs terwijl je overduidelijk nergens verstand van hebt. Stop alsjeblieft met reageren of denk er over na wat je zegt en waar je dat op baseert.

1) Was jij nu degene die selectie doet bij de KLS? Kwestie van het intellectuele profiel even te schetsen van iemand die in deze tijden nog aan een opleiding begint. Jouw bijdrage is ook niet echt nuttig.

2) Van de paar FO's die ik bij Ryanair ken, vliegen ze steeds minder en minder. Dus ook steeds minder inkomen. Komt daar nog eens bovenop dat je er rekening mag mee houden dat je sociale bijdragen zal mogen betalen de volgende jaren en dat de belastingen ook hun deel zullen opeisen. Het financiële gunstregime loopt rustig aan ten einde. Ze kunnen je inderdaad dag op dag geen werk meer geven, je werkt niet voor Ryanair maar voor een contracting agency.
Sociale voorwaarden 0,0. Geen ziekteverzekering, geen pensioen.

Ik zou zoieso niet voor die boskabouter zonder ethische en maatschappelijke verantwoordelijkheidszin willen werken, maar ik begrijp je vraag.
 
Ik ben ook zeer benieuwd naar deze info. PB ontvangen van jehaa, waarvoor dank!

Het probleem waar ik, en waarschijnlijk Toes ook, tegenaan loop is dat de mogelijkheid om bij RYR te gaan vliegen, de komende jaren misschien de enige mogelijkheid is om te gaan vliegen.

De keuze is dus:

* Ryr voorbij laten gaan en wachten op volgende kans. In de tussentijd doorgaan met kantoorbaan voor €1700 pm en bijna € 300pm uitgeven om current te blijven.

* Voor Ryr kiezen, heerlijk vliegen maar voor weinig geld en met enorm veel administratieve rotzooi.

Om deze keuze zo geïnformeerd mogelijk te maken wordt alle info van recent begonnen Ryr vliegers dus enorm gewaardeerd!
 
Hoe langer je wacht hoe moeilijker je het gaat krijgen op een grading. Ik heb het te vaak om me heen gezien, als je niet binnen een jaar aan de slag bent wordt het lastig. Je skills gaan gewoon achteruit en dan leg je het over een paar jaar gewoon af tegen iemand die net klaar is met z'n training.

Het eerste jaar is het hier inderdaad geen vetpot, maar daarna loopt het wel redelijk vlot op en kan je er gewoon prima van leven. Administratieve zooi valt wel mee. RYR is niet altijd de leukste maatschappij om voor te werken, maar als je tegen wat bullshit kan heb je hier genoeg mogelijkheden om het naar je zin te hebben en veel ervaring op te doen.
 
Ik ben blij met de reacties tot nu toe :)

Zou iemand iets specifieker kunnen zijn over salaris indicatie na een jaar of 2 in dienst te zijn?
 
Last edited:
En daarnaast krijgen zowel de cabincrew als flightcrew er echt geen 10% bij. Ik heb een aantal base agreements gezien en die bleven flink onder inflatie zitten in alle gevallen :stapelge:
 
Om even de bovenstaande aan te vullen:

30% van de vliegers, vliegt op een Ryanair contract. De overige 70% zitten op een BRK / STM contract. In de berichtgeving én in de zogenaamde contract onderhandelingen komt de grootste groep, diezelfde 70%, niet eens in 1 simpel woord voor. De bases die nu een base agreement getekend hebben, hebben soms maar 2-3 'echte' Ryanair vliegers, de rest staat dus per definitie buitenspel. Een aantal van de grote bases, NRN, PSA, CIA met dus grote hoeveelheden vliegers, hebben allen nee gezegd tegen de onderhandelingen om zo kenbaar te maken dat het huidige systeem niet wordt geaccepteerd: er moet geen onderscheid meer worden gemaakt tussen de verschillende soorten vliegers en de daaruit voortkomende contracten.

De 'loonsverhoging', zoals xolon hierboven ook meldt, dekt geen inflatie / indexatie en is daarmee feitelijk een loonsverlaging; voor de contracters is het al jarenlang een grote loonsverlaging.

Daarbij komt dat nieuwe Europese wetgevingen ervoor zorgen dat elk vliegend individu er in de komende 5 jaar er op achteruit gaat door sociale premies, ten opzichte van enkele jaren geleden. Dit is uiteraard logisch omdat een stel idioten voor ons het nodig vonden om nergens iets te betalen, waardoor nu de (nieuwe) groep gestraft wordt.
 
Ietwat offtopic maar mogen diegenen die onder BRK/STM werken hun diensten ook opeens aan bv Nordic aanbieden als die meer bieden? Of ben je geen werknemer binnen Ryanair maar wel aan hun gebonden?
 
Je slaat de spijker op de zere plek - vrijdag freestyle...

Diensten mogen niet uitgevoerd worden voor andere opdrachtgevers. Op papier dus geen werknemer maar volgens (inmiddels meerdere) belastingdiensten ook niet zelfstandig, zoals ze dat in Ierland probeerden voor te schotelen.
 
JH,

Zonder het Ryanair/BRK contract te willen verdedigen, toch even een kanttekening. De stappen in loon die je de eerste jaren zal zetten compenseren ruimschoots voor inflatie. Dus inflatie wordt pas een probleem als je hier al een paar jaar als TRE aan de gang bent. Voordat je daar bent ben je wel effe verder. BRK heeft onlangs de uurtarieven voor captains iets verhoogd. Ik zou ook liever zien dat er elk jaar wat bij komt, maar Ryanair hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken dat ze piloten tekort hebben dus komen ze hier mee weg.
 
JH,

Zonder het Ryanair/BRK contract te willen verdedigen, toch even een kanttekening. De stappen in loon die je de eerste jaren zal zetten compenseren ruimschoots voor inflatie. Dus inflatie wordt pas een probleem als je hier al een paar jaar als TRE aan de gang bent. Voordat je daar bent ben je wel effe verder. BRK heeft onlangs de uurtarieven voor captains iets verhoogd. Ik zou ook liever zien dat er elk jaar wat bij komt, maar Ryanair hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken dat ze piloten tekort hebben dus komen ze hier mee weg.

Compenseren? ik vind het eerder dat de stijging in salaris een logische stap is om toch te kunnen sparen. De eerste stappen tot 500h ontype stellen namelijk niks voor; je verdient hiervoor net genoeg om je hoofd boven water te houden (mits je genoeg uren maakt). Na de 500h (€75 per uur) zit je inderdaad lekker qua salaris, maar daarna heb je dus nog maar 1 kleine stap (>1500h = +€8,- per uur). Hier blijf je dan ook op hangen tot een eventuele command upgrade.

Wat betreft die nieuwe uurtarieven...zoals gewoonlijk zijn FO´s bij Ryanair niet belangrijk en krijgen alleen captains iets extras.

Helaas komen ze hiermee inderdaad weg.
 
Overigens: BRK heeft eind vorig jaar aangegeven het niet eerlijk te vinden dat de nieuwe cadetten niet de keuze hadden tussen BRK en STM, maar gewoon een van de twee kregen, waarbij ze bij STM 5 euro per uur minder kregen. BRK vond dat sneu en heeft daarom aangekondigd dat de nieuwe contracten in dit jaar zullen worden aangepast zodat het wordt gelijk getrokken met STM...
 
Back
Top