EPST

Bedankt voor al jullie goede reacties!!! zetten mij zeker aan het denken!

Ik kijk idd alleen naar de grote jongens en ik krijg de indruk dat het erg moeilijk gaat worden om daar bij te komen tenzij je in Nederland de KLS hebt afgerond.

Aan de andere kant ben ik volgens mij nog jong genoeg (20, en EPST is 18 maanden toch?) om aan de benodigde uren te komen om zo hopelijk ooit voor de KLM of Martinair te vliegen mits ik bereid ben om klein te starten.

De droom start als coco op een 747 of co op een 737 moet ik dus maar uit mijn hoofd zetten....of zijn er wel nog andere manieren om daar te komen die ik over het hoofd zie?

al vast bedankt!

Groet, Hylke
 
Hylke said:
Bedankt voor al jullie goede reacties!!! zetten mij zeker aan het denken!

Ik kijk idd alleen naar de grote jongens en ik krijg de indruk dat het erg moeilijk gaat worden om daar bij te komen tenzij je in Nederland de KLS hebt afgerond.

Aan de andere kant ben ik volgens mij nog jong genoeg (20, en EPST is 18 maanden toch?) om aan de benodigde uren te komen om zo hopelijk ooit voor de KLM of Martinair te vliegen mits ik bereid ben om klein te starten.

De droom start als coco op een 747 of co op een 737 moet ik dus maar uit mijn hoofd zetten....of zijn er wel nog andere manieren om daar te komen die ik over het hoofd zie?

al vast bedankt!

Groet, Hylke


Coco op de 747 kun je vergeten. KLM neemt geen mensen aan van andere scholen als de KLS. En co 737, naar mijn smaak beter dan coco, kan heel goed. Maar waarschijnlijk in Engeland bij een prijsvechter. Daar gaan namelijk de meesten van EPST heen.
 
en ik krijg de indruk dat het erg moeilijk gaat worden om daar bij te komen tenzij je in Nederland de KLS hebt afgerond.

Denk je dat echt???

Uiteindelijk, het enig verschil tussen de KLS en de andere clubs is het garantiefonds. Een ding kun je wel zeker weten: HET GAAT MOEILIJK WORDEN!!! zo simpel is het...

Aan de andere kant ben ik volgens mij nog jong genoeg (20, en EPST is 18 maanden toch?) om aan de benodigde uren te komen om zo hopelijk ooit voor de KLM of Martinair te vliegen mits ik bereid ben om klein te starten.

Aan de andere kant, jong zijn betekent in vele gevallen géén of weinig ervaring, en, als je geen background hebt (opleiding) dan zal heel moeilijk zijn de rente te blijven betalen met een bijbaantje. Er zijn velen die met een KLS achtergrond niet eens door het KLM sollicitatiegesprek heen zijn gegaan.


Wat bedoel je met "klein starten"???
 
Met 'klein starten' bedoel ik dat ik eventueel na de opleiding (EPST)hopelijk wordt geplaatst bij een vliegmaatschappij om daar dan de benodigden uren te maken om dan hopelijk de stap te kunnen/mogen maken naar bijvoorbeeld een grote maatschappij als de KLM mits ik qua leeftijd enzo nog een beetje goed zit.

Ik vind het het bijna redelijk klinken!!!

Ooowww naiefe ik?
 
Hylke, Het is wel opvallend dat er steeds KLM voorkomt in je posts. ik denk dat je beter de KLM vergeet. Direct beginnen bij de KLM zal zeer moeilijk zijn aangezien je geen KLS'er zal zijn, maar je begint al over later overschakelen naar de KLM. Ik denk dat de KLM zelf niet veel piloten met uren op type aanneemt. ik heb toch vaak gehoord dat ze het liefst ab-initio's nemen als coco owv lage kosten en die piloten dan laten doorgroeien zodat het als outsider ontzettend moeilijk wordt om binnen te geraken. Zoals al vele keren aangehaald, probeer toch ruimer te kijken

wat betreft EPST, ik denk zoals vele dat die een van de beste alternatieven is, dus zeker voor gaan!!! bij epst heb je ook wel terug de test op de frasca zeker?
tijdens mijn GVSS is er ook iemand afgevallen en die persoon ging het ook proberen bij de epst, maar hij ging wel eerst gaan oefenen op de frasca. ik denk dat dit zeker aan te raden is. In nederland is er ergens de mogelijkheid, maar ik weet niet meer waar, iemand anders?

veel succes alvast
 
Bij EPST doe je de simulator test in een FixedBase 737NG. Dus is weer heel wat anders dan een frasca denk ik.

Groeten,
Steven
 
Last edited:
Brasileiro said:
Uiteindelijk, het enig verschil tussen de KLS en de andere clubs is het garantiefonds.....
Is het niet zo dat de EPST ook met een garantiefonds bezig is/was?

Kijk... bij de KLM vliegen is natuurlijk prachtig en met de opleiding van de KLS maak je een goede kans om bij dat clubje te komen. Lees: Goede kans. Want volgens mij is het zo dat ongeveer 70% van de Kls'ers wordt aan aangenomen (als coco). Dus als je daar nu net niet bij zit moet je waarschijnlijk alsnog naar het buitenland.

Correct me if am wrong.

Avaitor :rt:
 
Aviator said:
Lees: Goede kans. Want volgens mij is het zo dat ongeveer 70% van de Kls'ers wordt aan aangenomen (als coco).

Uh, nee. Laatste weken alle mensen die een gesprek hadden aangenomen als coco of co f50. Het gaat erg snel at the moment met de aannames :D

ps. Dit betekent dat de eerste AGE-listers dus zijn aangenomen.
 
gaat dit over studenten die juist zijn afgestudeerd of die al enkele maanden of jaren aan het wachten zijn.

als het het eerste is is dit wel super goed nieuws
zijn het allemaal KLS'ers? waarschijnlijk wel, ma toch
 
Allemaal KLS'ers.
Sommigen met de keus uit meer dan KLM.
En een jaar/anderhalf jaar valt best mee, zeg nou zelf...
 
Barclay said:
he hylke,


dat zijn me nogal maatschappijen die je daar opsomt!!
je mag tegenwoordig god op je blote knietjes danken dat je ergens bij een low cost carrier kunt beginnen dus dat lijkt me een realistischer uitgangspunt.
die low cost sector is nou net de grootste afzetmarkt van epst vwb het leveren van piloten.
straks als je misschien dat felbegeerde brevet in je handjes hebt dan realiseer je je dat het je geen moer uitmaakt waar je kunt beginnen als je maar kunt beginnen.
epst is een goede keuze maar als je perse bij een bepaalde mij wilt vliegen doe jezelf dan een lol en laat het hierbij.

succes verder

Ben het 100% met B eens!! En al ga je naar de KLS dan heb je nog niet gegarendeerd een Job bij de KLM. Je mag solliciteren bij de KLM na afronden van je studie. Meer niet en minder niet. En dan loop je ook nog kans niet aangenomen te worden. Zal me echter niet verbazen als dit in de komende jaren ook komt te vervallen.

Als je doel enkel KLM is zou ik me afvragen of je echt piloot wilt worden. It's your attitude that determines your altitude in life... Niet lullig bedoeld, maar het is een dure grap en er zijn een hoop werkeloze piloten, vandaar.

En geloof me nou, het kleurtje aan de buitenkant van het vliegtuig maakt weinig tot niks uit. Van binnen zien ze er het zelefde uit!

En na een paar jaar is het enige wat je boeit, roosters, inkomen en andere randvoorwaarden.

En op dit moment heb je ook 0,000003 kans om bij Trans of MP aangenomen te worden met je CPL ME/IR en 200 uur..

Anyway, wish you all the best!
FD
 
Misschien hebben jullie gelijk...als ik amper verder kan kijken dan de KLM moet ik me maar eens gaan afvragen waarom ik dit wil...
Het vliegen of de secundaire voorwaarden...meer mensen met dat probleem?
 
Aviator said:
Is het niet zo dat de EPST ook met een garantiefonds bezig is/was?

Avaitor :rt:

Klopt, hebben ze al vanaf het begin. Eerst nog met een borg van 11.000 euro, maar die is te komen vervallen begin dit jaar. Dit garantiefonds is trouwens iets aantrekklijker dan KLS volgens mij. Bij EPST nemen ze, als je twee jaar na de opleiding nog geen baan hebt gevonden, je maandelijkse lasten over. Bij KLS bevriezen ze toch alleen de rente, pas na vijf jaar?

Groeten,
Steven
 
Ok, bednakt voor t antwoord. Maar na die vijf jaar 'ben je de klos' om het zo maar noemen?

Groeten,
Steven
 
na die 5 jaar moet ge beginnen betalen, werk of geen werk

dus idd, ge zijt dan de klos

ik veronderstel dat ze ervan uit gaan dat je na 5 jaar wel werk hebt, laten we hopen dat dit ook zo is anders....
 
Als je na 5 jaar na de KLS nog geen baan hebt, doe je iets niet helemaal goed. Of de markt moet compleet ingestort zijn, maar laten we daar niet van uitgaan...
 
Beste Hylke,

BEZINT EER GE BEGINT. De kans dat je na je opleiding direct aan de slag kunt is vrijwel nihiel. EPST ken ik niet persoonlijk, maar ik zou je graag willen aanbevelen ook naar opleidingen in het buitenland te kijken. De lufthansa school in Duitsland biedt een garantie. Daar staat wel tegenover dat je een verschrikkelijk strenge selectie moet doorlopen en dat het enige tijd kan duren voordat je aan de slag kunt.

CTC in Engeland biedt ook een cadet sponsorship programm. Zij garanderen ook een baan, nadat je de opleiding succesvol hebt afgerond.

Je staat op het punt om misschien wel € 150.000,- armer te worden. Ik ken jongens die voor vergelijkbare bedragen schulden hebben en geen baan. LAAT DIT JE NIET GEBEUREN! Informeer bij iedere school uitgebreid. Laat ze een lijst geven van mensen die de opleiding afgerond hebben en nu een baan. Vraag eventueel of je oud-leerlingen mag benaderen. Hou hierbij in het achterhoofd dat vliegscholen commerciele instellingen zijn en dus rijker worden van het geld dat JIJ uitgeeft.

De belastingaftrek gaat binnenkort ook vervallen, hierdoor ben je nog duurder uit.

Ga eens langs een lokaal vliegveld, doe eens ergens een proefles. Het kost je een misschien € 100,- maar dan kun je tenminste zien of het echt iets voor je is, en of je er gevoel voor hebt.

Mocht je meer info willen hebben over bovengenoemde opleidingen of voorbereidingen op hun selectie hoor ik het graag via PM of email.

Groet Koning
 
Beste Koning,

Bedankt voor je reactie, ik ga idd maar eens nog wat meer opleidingen bekijken en een opleiding volgen in het buitenland vind ik helemaal geen probleem! leuker zelfs!

Als ik verder vragen heb kom ik zeker bij je/jullie terug.

Bedankt he!

Groet, Hylke
 
Back
Top