EPST

Hylke

New member
Beste mensen,

Ik ben zelf helaas vorige week bij fase 3 (simulator)van de KLS af gevallen.
Ik lees overal op deze forums hele positieve verhalen over de EPST.
Ik krijg de indruk dat je veel beter een opleiding aan de EPST kan gaan volgend dan op het NLS of is KLS toch de beste?

Maken mensen buiten de KLS om ook een kans bij de KLM?

Groet, Hylke
 
Ik denk dat EPST Idd de beste keus is, maar dat is natuurlijk een kwestie van gevoel en voor iedereen anders.

Vooral het "koppelen" aan een maatschapij tijdens je opleiding vind ik aantrekkelijk. Ook het feit dat EPST niet meer mensen aanneemt dan dat ze denken te kunnen plaatsen spreek voor ze.

Ze hebben nu op hun site staan dat ze 0 maanden wachtijd hebben tussen afronden studie en het hebben van een baan.

Ik wil nog wel graag weten van de mensen die bij EPST de opleiding hebben voltooid of ze dit verhaal kunnen bevestigen.
 
Re: EPST

Hylke said:
Maken mensen buiten de KLS om ook een kans bij de KLM?

NO WAY!
iig niet als je rechtstreeks van de opleiding komt met je 200 uur.

Greetz Aviator:radar:

P.S Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
 
Ik heb dus laatst gehoord dat er 10 mensen van epst al waren aangenomen bij een maatschappij terwijl ze nog niet eens klaar met hun opleiding waren...
 
Re: EPST

Maken mensen buiten de KLS om ook een kans bij de KLM?

Idd... ik denk ook dat je buiten de KLS om geen kans hebt op een baan bij de KLM als ab initio.

Maar als je er voor zorg dat je ervarings uren krijgt en een rating ben jij ook heus wel interessant voor de KLM.
 
Ik denk dat je als ab-initio een baan in Nederland helemaal wel uit je hoofd kan zetten op de korte termijn.

Groeten,
Steven
 
flyter said:
Ik heb dus laatst gehoord dat er 10 mensen van epst al waren aangenomen bij een maatschappij terwijl ze nog niet eens klaar met hun opleiding waren...

Weet niet of ze zijn aangenomen maar iig mochten er al mensen op gesprek komen bij diverse engelse airlines. Dit was volgens mij tijdens de 'Instrument Rating' fase in de opleiding.

Just my 2 cents, Aviator:rt:
 
Re: Re: EPST

Re: Re: EPST

r3b3l said:
Idd... ik denk ook dat je buiten de KLS om geen kans hebt op een baan bij de KLM als ab initio.

Maar als je er voor zorg dat je ervarings uren krijgt en een rating ben jij ook heus wel interessant voor de KLM.

Misschien ben je dan wel interessant voor KLM, maar of je dan nog zit hebt om coco te worden.....
 
Dat is toch beter dan helemaal niks? Of als je tegelijkertijd een F/O plaats ergens kan bemachtigen....ja dan weet je het wel!

Groeten,
Steven
 
Als je ervaring hebt opgebouwd en een type rating hebt, dan mag je er vanuit gaan dat je al een tijdje voor een andere airline hebt gevlogen. Het is dan maar de vraag of je nog wel zin hebt om je opgebouwde senioriteit bij die airline op te geven voor een plekje op de jumpseat bij KLM voor een mager startsalaris.
 
KLM heeft al eeuwig (op een zeer enkele uitzondering na) geen mensen aangenomen van de vrije (ervaren) markt, dus ga er zeker niet vanuit dat je zelfs met zeer veel ervaring en 20 typeratings bij de klm terecht kan gaan komen.

Cheers!
 
Een paar kleine vogeltjes hebben mij weten te vertellen dat er in de toekomst (2/3+ jaar) wel eens het een en ander kan gaan veranderen.

Ga er dan vanuit dat het om mensen gaat met 2000/3000+ uur turbine/jet ervaring.

Echter, wat de collega's hierboven ook al zeggen, denk ik niet dat er veel annimo zal zijn om in te stromen als 2e2e , tenzij je onder de 25 en home sick bent.

FD
 
Een paar kleine vogeltjes? je bedoelt hier lijkt mij mee dat de KLM zich eventueel meer open gaat stellen voor mensen die geen KLS afgerond hebben...ik wordt deze zomer 21 en wil zo snel mogelijk aan de EPST beginnen, leeftijd moet dus wel goed komen.

Zijn hier ook mensen die vliegen bij Martinair, BA, AF of Lufthansa? Ik begin mezelf een beetje blind te staren op KLM en dat lijkt mij niet het verstandigst, zijn er erg grote verschillen tussen deze werkgevers?
 
Zoals ik al eerdeer aangaf, zal het moeilijk zijn om gelijk in Nederland an de slag te geraken. Maatschappijen zoals Lufthansa en BA geven meestal de voorkeur aan mensen met een typerating en een aantal 100-en uren on type. Dus je zal waarschijnlijk gewoon klein moeten beginnen. Als je eenmaal ergens uren hebt gemaakt kun je altijd een overstap maken.

Groeten,
Steven
 
Beste Hylke, werk zelf bij de "rode" club en kan je verzekeren dat wij arbeidsvoorwaarden hebben die kunnen wedijveren met KLM/AF etc. Echter het aanname beleid is zodanig dat alleen mensen met ervaring worden aangenomen. Wat dat is hangt af van de marktomstandigheden. Op dit moment zijn er net veel vliegers aangenomen op de 76 met 76 typerating(ex HE)en vorig jaar op de A320 met bus type(ex Sabena). Ook hebben we recent veel MLD vliegers aangenomen waarbij de opleiding door de overheid betaald is(=contract met de MLD). De A320 is in principe begin type. Gezien het feit dat er nog veel vliegers op de markt zijn met zware uren en ook met typeratings op zware kisten zijn de kansen voor mensen zoals jij met weinig ervaring om direct bij een "major" aan de slag te komen gering. Doordat er de komende jaren toch redelijk wat vliegers nodig zijn in Nederland(pensioneringen) zal er bij de kleinere maatschappijen ruimte komen voor mensen met weinig ervaring(hopelijk).Ik zou in ieder geval niet gokken op een baan in Nederland maar het ruimer zoeken.
Success!
 
Beste heren,
Ik kreeg de indruk van de website van de EPST dat ook best wel wat studenten hun rating (die door EPST is opgezet) volgen bij een maatschapij als BA en daar dan een contract krijgen....of zijn dit de uitzonderingen?
 
Dat klopt, alleen die beginnen bijvoorbeeld bij BA-cityexpress. Natuurlijk kunnen ze dan wel makkelijker 'doorstromen' naar de jets, maar dat is een lang proces. Als je bij en kleinere maatschappij kan beginnen als f/o op een jet ipv turboprop heeft dat volgens mij meer voordelen.

Maargoed, wil je vliegen of wil je kunnen zeggen ik vlieg bij .....

Groeten,
Steven
 
Maatschappijen zoals Lufthansa en BA geven meestal de voorkeur aan mensen met een typerating en een aantal 100-en uren on type.

Wat een onzin..Lufthansa neemt net als de klm enkel mensen van hun eigen vliegschool waarvan ze er meer dan 300 op de wachtlijst hebben staan en als ze eens een extreem tekort hebben willen ze nog wel eens iemand van de vrije markt aannemen. 't zelfde als het klm verhaal dus waar je dit vandaan haalt??? (ba weet ik niets van trouwens)

Cheers!
 
he hylke,


dat zijn me nogal maatschappijen die je daar opsomt!!
je mag tegenwoordig god op je blote knietjes danken dat je ergens bij een low cost carrier kunt beginnen dus dat lijkt me een realistischer uitgangspunt.
die low cost sector is nou net de grootste afzetmarkt van epst vwb het leveren van piloten.
straks als je misschien dat felbegeerde brevet in je handjes hebt dan realiseer je je dat het je geen moer uitmaakt waar je kunt beginnen als je maar kunt beginnen.
epst is een goede keuze maar als je perse bij een bepaalde mij wilt vliegen doe jezelf dan een lol en laat het hierbij.

succes verder
 
Slambam! said:
Wat een onzin..Lufthansa neemt net als de klm enkel mensen van hun eigen vliegschool waarvan ze er meer dan 300 op de wachtlijst hebben staan en als ze eens een extreem tekort hebben willen ze nog wel eens iemand van de vrije markt aannemen. 't zelfde als het klm verhaal dus waar je dit vandaan haalt??? (ba weet ik niets van trouwens)

Cheers!

Ik probeer alleen maar aan te geven dat de 'grote' maatschappijen niet kijken naar ab-initio's, maar vooral naar piloten met type en ervaring of eigen kweek. Dus dat het moeilijk genoeg is om bij een grote maatschappij aan het werk te komen als ab-initio. Om een voorbeeld te noemen: Trans probeert als men piloten nodig heeft eerst bij Ryanair mensen weg te halen, terwijl er genoeg ab-initio's rondlopen. Een ander (eerder genoemd) voorbeeld is Martinair, die de mensen van de MLD halen, waar ze geen kosten voor hoeven te maken.

Uit de woorden van Hylke lijkt het alsof hij alleen naar deze grote maatschappijen kijkt, terwijl zijn kansen daar erg klein zijn.

Groeten,
Steven
 
Back
Top