EPST
Hylke,
Tot begin 2004 was het inderdaad zo dat de LCC sector de grootste afzet markt van EPST was. Echter dit is niet meer zo. Sinds begin 2004 trekt de markt in de UK aan en van de groep mensen die ik ken die EPST hebben gedaan zijn er maar een paar bij een LCC terecht gekomen. Op dit moment gaan er veel mensen naar de engelse charter maatschappijen (Thomas Cook, First Choice, Monarch, Brittania, Excel) en zoals al is vermeld ook naar BA.
De uitspraak dat mensen eerst bij BA Cityexpress beginnen en daarna doorstromen naar BA is onzin. Tuurlijk er zullen altijd een aantal mensen zijn die dit doen. Maar ik weet van een aantal mensen dat ze tijdens hun IRT al wisten dat ze een week later een gesprek hadden bij BA.
Echter deze plaatsingen worden geregeld door Oxford Aviation Training waar EPST nu de opleiding doet en niet door EPST zelf.
Het is inderdaad waar dat de wachttijd op dit moment nihil is. Er zijn mensen die op zaterdag hun MCC afronden en op maandag met hun type rating zijn begonnen. De kans dat je bij een nederlandse maatschappij terecht komt is heel erg klein. Maar daar tegen over staat ook dat je direct begint als F/O op een 737/757/767/320/321. Het is maar wat je zelf wil.
Maar kijk inderdaad ook eens naar andere vlieopleidingen buiten nederland (misschien oxford direct zonder tussenkomst EPST??) en ga eens op internet zoeken naar maatschappijen die een sponsorship hebben. Ik weet niet of er op dit moment maatschappijen zijn die het doen maar ik weet dat FlyBE het heeft gedaan in het verleden.
Succes met je keuze.
Groet, FT