EPST ronde 1: technisch inzicht

AviationLars

New member
Beste lotgenoten (als dat een goede benaming is),

Recentelijk heb ik mij ingeschreven voor selectieprocedures van diverse (Nederlandse & Belgische) vliegscholen.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste ronde voor de KLM afgelegd. Deze heb ik helaas niet gehaald.. Een groot deel van de onderdelen was op norm, maar zoals de meesten hier weten; op één onderdeel loopt het ook direct stuk. Bij de KLM waren dit voor mij technisch én ruimtelijk inzicht - beide onderdelen van de oh zo leuke 'sensomotorische' test.

Afijn, enigszins teleurgesteld ben ik toch met positieve moed vooruit gaan kijken! Werken bij de KLM - stiekem een jongensdroom - is immers nog steeds een optie in de toekomst, alhoewel dat extern wel behoorlijk lastiger schijnt te zijn.

Over circa anderhalve week ga ik bij EPST de eerste selectieronde doen. De inhoud van de COMPASS test is kraakhelder voor mij, en voor welke onderdelen dit mogelijk is ben ik ook de nodige voorbereidingen aan het treffen (rekenen, kortetermijngeheugen en oriëntatie, alle drie via latestpilotjobs.com). Over de Engelse & psychometrische test maak ik mij verder ook weinig zorgen.

Over de technische inzicht test ben ik echter wel wat nerveus. Hoewel ik cum laude aan de HAVO geslaagd ben enkele jaren terug (10 voor wiskunde B, 9 voor natuurkunde, evenals scheikunde), ben ik toch onzeker over het al dan niet halen van deze test. Ik weet dat ze hier soepel zijn met het doen van een eventuele herkansing, toch wil ik mij zo optimaal mogelijk hierop voorbereiden.

Zijn er mensen die mij hun ervaringen van dit testonderdeel kunnen delen? Welke onderwerpen kwamen zoal aan bod? Was het multiple choice, en lagen de antwoordmogelijkheden dan dicht bij elkaar of was er steeds maar één logisch antwoord? Was het rekenen met en kennen van formules (bijvoorbeeld wet van Ohm, versnelling) belangrijk (zo ja, dan zou dit mij erg blij maken - hier ligt mijn sterkere kant namelijk)? Zijn er nog andere zaken die je me mee zou kunnen geven?

Ik hoop enorm op jullie hulp. Mochten er overigens mensen zijn die aan hun vliegopleiding bezig zijn, of al reeds werkzaam zijn als piloot, en het leuk vinden om contact met mij op te nemen dan sta ik hier momenteel zeker voor open! Ik probeer echt zoveel mogelijk in de luchtvaartwereld terecht te komen, en waar nodig ook enige aanbevelingen te scoren ;).

Hopelijk tot gauw, ergens hoog in de lucht (FL350 doen?) :)!

Groet,

Lars
 
Last edited:
Welkom Lars.
Als dit je echte naam is zou ik een berichtje sturen aan de Admin @Vincent om je username te veranderen.
Ik neem aan dat tegenwoordig 100% een social media onderzoek als onderdeel van hun selectie hebben en je maakt het zo wel heel erg herkenbaar.
Anyway, not all is lost, ben zelf ooit bij de toenmalige KLS en bij de Klu afgewezen en inmiddels de 15.000 vlieguren voorbij.
Er is genoeg mogelijk maar het vereist wel meer graaf werk om aan genoeg info te komen om de verstandigste keuzes te maken.
 
Beste Europe-American,

Dank voor de tip! Ik had hier zelf niet over nagedacht, maar snap jouw overweging ergens wel. Heb Vincent een bericht gestuurd, met het verzoek.
Welke opleiding/route heb jij uiteindelijk gevolgd? Ook nog tips wat betreft mijn centrale vraag toevallig?
 
Ik denk dat je even op de handrem moet, je bent op een onderdeel ‘gezakt’ en waarom precies denk je dat je daarop bij EPST er wel doorheen komt? Ik zou wat meer tijd nemen om daaraan te werken.
Behalve een modulaire opleiding zou ik mijn pad naar een carrière in de luchtvaart niemand aanraden, ik ben aan te veel dingen begonnen zonder genoeg kennis van zaken. Dat het uiteindelijk toch nog gelukt is geeft aan dat het meer geluk dan wijsheid is geweest. Dat en nooit opgeven. Ik heb in 1992 mijn PPL gehaald en ik vloog eind 2013 op mijn eerste jet. Dat is 21 jaar, nu is dat een beetje extreem misschien maar dit spelletje vereist wel een lange adem.
 
Last edited:
De reden hiervoor is dat ik er weldegelijk al langer mee bezig ben.
De technische inzichttest van de KLMFA gaat louter over het principe van spanbanden & tandwielen. Dit onderdeel heb ik erg lang niet meer gezien. Bij EPST gaat de technische inzichttest over natuurkunde in alle soorten; fundamenteel anders dus! Enkel benieuwd naar de exacte inhoud die aan bod komt.
 
Ik neem aan dat tegenwoordig 100% een social media onderzoek als onderdeel van hun selectie hebben en je maakt het zo wel heel erg herkenbaar.

Privacywetgeving in Nederland verbiedt het raadplegen van social media van sollicitanten tenzij in de vacature is vermeld dat zo'n onderzoek deel uitmaakt van de selectieprocedure. Maar ik zou er inderdaad niet zomaar op vertrouwen dat iedereen zich daar aan houdt.
 
Ik denk dat het forum genoeg informatie bevat, is even zoeken, maar dan heb je wel wat. Het forum is momenteel wat inactiever, maar herbergt een hoop informatie.

Staar je niet stuk op de integrated optie, modulair heeft ook zo zijn voordelen. Rest mij om je veel succes te wensen met je keuzes en houdt ons op de hoogte!
 
Privacywetgeving in Nederland verbiedt het raadplegen van social media van sollicitanten tenzij in de vacature is vermeld dat zo'n onderzoek deel uitmaakt van de selectieprocedure. Maar ik zou er inderdaad niet zomaar op vertrouwen dat iedereen zich daar aan houdt.
Het vragen naar toegang bij een “friends only” setting (of hoe dat ook mag heten) is iets anders dan een Google search naar je naam en wat daar naar boven mag komen in het publieke domein.

De technische inzichttest van de KLMFA gaat louter over het principe van spanbanden & tandwielen. Dit onderdeel heb ik erg lang niet meer gezien. Bij EPST gaat de technische inzichttest over natuurkunde in alle soorten; fundamenteel anders dus!

Ik denk dus niet dat dit anders is. Fundamenteel wordt hetzelfde getest alleen op een iets andere manier.
 
Last edited:
Hi Lars,
Zelf heb ik een jaar geleden de compass test gemaakt. De technisch inzicht test is echt niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Ik heb natuurkunde laten vallen en alsnog die test behaald. Het helpt misschien om een examenboekje te kopen en de stof even te bekijken, maar het valt echt reuze mee.

Dit zijn letterlijke vragen die ik kreeg:

Waarom stijgt een luchtballon op?
Welke kant schiet een steen uit als die tegen een wiel komt?
Weerstand berekenen R = U/I
Hoe werkt lift bij een vleugel?
Welk tandwiel draait het snelst?
Welke kant draait een tandwiel op?
wat gebeurt met luchtdruk/temperatuur op grotere hoogtes?
 
Het vragen naar toegang bij een “friends only” setting (of hoe dat ook mag heten) is iets anders dan een Google search naar je naam en wat daar naar boven mag komen in het publieke domein.

Dan mag het nog steeds niet.

Van de site van de Autoriteit Persoonsgegevens:

1708096663677.png

Bron: https://www.autoriteitpersoonsgegev...taties/informatie-inwinnen-over-sollicitanten

Ik denk dat dit niet controleerbaar is en dat iedereen het daarom toch doet, maar dat doet niets af aan de wet.
 
Het vragen naar toegang bij een “friends only” setting (of hoe dat ook mag heten) is iets anders dan een Google search naar je naam en wat daar naar boven mag komen in het publieke domein.



Ik denk dus niet dat dit anders is. Fundamenteel wordt hetzelfde getest alleen op een iets andere manier.
Wat betreft onderwerpen wel, maar uiteindelijk testen ze beiden een mate van inzicht, helemaal mee eens!
 
Hi Lars,
Zelf heb ik een jaar geleden de compass test gemaakt. De technisch inzicht test is echt niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Ik heb natuurkunde laten vallen en alsnog die test behaald. Het helpt misschien om een examenboekje te kopen en de stof even te bekijken, maar het valt echt reuze mee.

Dit zijn letterlijke vragen die ik kreeg:

Waarom stijgt een luchtballon op?
Welke kant schiet een steen uit als die tegen een wiel komt?
Weerstand berekenen R = U/I
Hoe werkt lift bij een vleugel?
Welk tandwiel draait het snelst?
Welke kant draait een tandwiel op?
wat gebeurt met luchtdruk/temperatuur op grotere hoogtes?
Dank voor deze info, erg fijn! Zo te zien moet het wel goedkomen, dit zijn vragen waar ik grotendeels antwoorden op kan geven. Waren ze multiple choice, of werden open antwoorden gevraagd? Hoe is het jou ondertussen vergaan, reeds bezig aan een vliegopleiding?
 
Dan mag het nog steeds niet.

Van de site van de Autoriteit Persoonsgegevens:

View attachment 599

Bron: https://www.autoriteitpersoonsgegev...taties/informatie-inwinnen-over-sollicitanten

Ik denk dat dit niet controleerbaar is en dat iedereen het daarom toch doet, maar dat doet niets af aan de wet.
Het is natuurlijk altijd van belang voor de functie.
Als jij je drugsgebruik op Marbella op Facebook zet of je raaskalt tegen COVID op een forum of je zet filmpjes op YouTube waar je een platte aarde verdedigt dan is dat fair game voor een toekomstige werkgever.
Dit valt volgens mij gewoon onder antecedenten onderzoek.
By the way Lars, haal nog even je achternaam weg.
Dit ivm spammers en ID theft.
 
Last edited:
Hi Lars,
Zelf heb ik een jaar geleden de compass test gemaakt. De technisch inzicht test is echt niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Ik heb natuurkunde laten vallen en alsnog die test behaald. Het helpt misschien om een examenboekje te kopen en de stof even te bekijken, maar het valt echt reuze mee.

Dit zijn letterlijke vragen die ik kreeg:

Waarom stijgt een luchtballon op?
Welke kant schiet een steen uit als die tegen een wiel komt?
Weerstand berekenen R = U/I
Hoe werkt lift bij een vleugel?
Welk tandwiel draait het snelst?
Welke kant draait een tandwiel op?
wat gebeurt met luchtdruk/temperatuur op grotere hoogtes?
Onderhand de samengevat Natuurkunde havo weer voor me liggen, nog maar even hard mee aan de slag de komende anderhalve week. Voor COMPASS voel ik mij gelukkig al helemaal zeker van mijn zaak. Op de informatiedrager werd verteld dat Engels & die vragenlijsten niet voor te bereiden zijn, deel jij deze mening?
 
In dat geval mag het als het voorafgaand aan de sollicitatie gemeld is. En anders dus niet.
Ok dan….het mag hopelijk duidelijk zijn dat je een antecedenten onderzoek krijgt.

“Er worden gegevens verzameld over jouw persoonlijke omstandigheden en gedragingen”
 
...het is toch gewoon onder- en bovendruk?
Wat zou je anders kunnen zetten, ben wel benieuwd
Het is een tijdje in de mode geweest om dit uit te leggen als "de lucht moet langs de bovenzijde van de vleugel een langere afstand afleggen in dezelfde tijd als de lucht langs de onderzijde, en dus moet de lucht bovenaan sneller bewegen, wat een onderdruk creeert". En dat slaat gewoon nergens op. Ik was een beetje bang dat men naar die verkeerde uitleg aan het zoeken was.
 
Back
Top