EPST ronde 1: technisch inzicht

Het is een tijdje in de mode geweest om dit uit te leggen als "de lucht moet langs de bovenzijde van de vleugel een langere afstand afleggen in dezelfde tijd als de lucht langs de onderzijde, en dus moet de lucht bovenaan sneller bewegen, wat een onderdruk creeert". En dat slaat gewoon nergens op. Ik was een beetje bang dat men naar die verkeerde uitleg aan het zoeken was.
Klopt, leuk filmpje hierover :)
 
Waarom slaat dat nergens op? De onderdruk wordt veroorzaakt door de snelheid van de lucht langs het oppervlak. Aan beide kanten heb je dus onderdruk ten opzichte van de omgevingsdruk, maar aan de bovenkant van de vleugel is de onderdruk echt groter door de grotere luchtsnelheid. En die wordt veroorzaakt door de bolling van de vleugel. Dat de twee luchtstromen achter de vleugel niet precies bij elkaar uitkomen doet daar niets aan af.

Een ander effect is de invalshoek van de vleugel. Die genereert ook lift. Beide effecten werken samen om de totale lift te genereren.
 
Waarom slaat dat nergens op? De onderdruk wordt veroorzaakt door de snelheid van de lucht langs het oppervlak. Aan beide kanten heb je dus onderdruk ten opzichte van de omgevingsdruk, maar aan de bovenkant van de vleugel is de onderdruk echt groter door de grotere luchtsnelheid. En die wordt veroorzaakt door de bolling van de vleugel. Dat de twee luchtstromen achter de vleugel niet precies bij elkaar uitkomen doet daar niets aan af.

Een ander effect is de invalshoek van de vleugel. Die genereert ook lift. Beide effecten werken samen om de totale lift te genereren.
Het ligt inderdaad een stuk ingewikkelder. Als je een volledig platte vleugel (een "plank") onder een invalshoek plaatst, genereert hij ook lift. Ook een draaiende cylinder heeft lift. Het langere weg versus kortere weg gaat in deze gevallen niet op.
 
Last edited:
Hoe werkt lift bij een vleugel?
ik neem aan dat de vraag in de test anders gesteld wordt.
Het antwoord op deze vraag is namelijk erg eenvoudig:
Lift zorgt ervoor dat de vleugels ( en alles wat daar aan vast zit) omhoog gaat.
Is de vraag:
  • Hoe wordt lift opgewekt door een vleugel?
Dan is het antwoord: door de vorm, de instelhoek, invalshoek en de voorwaartse snelheid.
Is de opdracht:
  • Leg uit hoe natuurkundig lift wordt opgewekt door een vleugel
Dan ben je 89 pagina’s verder.
Google eens het ‘Coanda effect’.
Verder zijn Laminaire en Turbulente stroming en Compressie effecten ook van belang net als parasitaire weerstand en geïnduceerde weerstand.
De gas wetten van Boyle/Mariotte en Bernoulli’s en een half dozijn andere physici zoals Newton horen er ook nog allemaal bij.
:geek:

1708953607903.jpeg
 
Last edited:
Nuja, op zich ook wel wat vreemd/grappig dat men vliegtuigkennis verwacht alvorens aan de opleiding te beginnen....
Hangt er van af. Als de andere drie keuzes alle drie een heel fout item bevatten getuigt het van technisch inzicht om die antwoorden af te wijzen. Zo werkt het vaak met multiple choice. Niet het selecteren van het juiste antwoord, maar het wegstrepen van alle onjuiste.
 
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie input (ook off-topic ;)) aangaande mijn vraag. Gisteren fase 1 ruimschoots behaald, op 27 maart weer naar Utrecht voor de fasen 2 & 3! Hopelijk daarna officieel EPST'er, medical is in ieder geval al binnen.
Gefeliciteerd. Het is een goed idee om een kopie van je aanvraagformulier voor je medical te bewaren (indien mogelijk). Als je dan voor je renewal gaat, weet je wat je de volgende keer moet aankruisen/melden.
 
Back
Top