Engelstalige RT check?

Het 'degrees' is een van de non-ICAO NATS (Engelse ATC-provider) procedures, het idee is dat ze om verwarring tussen level en heading te voorkomen bij een 'ronde heading' (100/110/120 you get the point) 'degrees' erachter zeggen.

Ahja... want tjsa, het turn + left / right + heading is natuurlijk niet voldoende om dat duidelijk te maken. Rare jongens.... Behalve level kan je ook nog verwarring met speed krijgen natuurlijk (speed, heading and level south, wilco).
 
Ook maar even mee kletsen dan..

heb naar aanleiding van dit topic op 22 feb een mail gestuurd naar IVW met de vraag welke opleiders er thans geacrediteerd zijn en of hiervan een lijst beschikbaar kan worden gesteld? Ook heb ik gevraagd indien die lijst nog niet als zodanig bestaat of als er nog niet zoveel geacrediteerde opleiders zijn of men dan kan aangeven of en hoeveel aanvragen er in behandeling zijn zodat wij enige indicatie hebben over het te verwachten aanbod van LPE trainers. Ik kon dergelijke informatie niet duidelijk traceren dus lijkt me wel aardig om inzichtelijk te hebben.

Maar goed heb wel even het testje gedaan op http://www.relta.org/proficiencytests.html en die is best leuk om te doen. Mijns inziens voor een ieder ook te doen.

Nu maar wachten wanneer en of er antwoord komt van IVW

I'll let you know

JB
 
Voor de PPL'ers in België:

ik heb afgelopen zondag mijn LPE gedaan op de vliegclub, en een 5 gescoord (helaas geen 6). Het examen bestond uit 3 delen:
- Een 'interview' in het engels
- Het luisteren naar geluidssamples
- Een aantal plaatjes beschrijven.

Natuurlijk alles in het engels. Het interview was om te testen hoe vloeiend je engels is. De examinator brengt met wat vragen een gesprekje op gang.

Daarna krijg je een aantal samples die je moet herhalen. Dit waren in mijn geval zowel luchtvaart gerelateerde als niet gerelateerde onderwerpen. In mijn geval had ik moeite met 2 van de 8 samples, en na het examen gaf de examinator aan dat de Finse en Russische accenten nog wat moeite opleverden. Ik heb overigens geen Duitse of Franse accenten gehoord, wat me wel een beetje verbaasde.
Laatste deel van het examen bestond eruit dat er een plaatje getoond werd wat ik moest beschrijven, geheel in het engels. Het geheel besloeg zo'n 40 à 50 minuten.

Voor mijzelf heb ik de les meegenomen: oefenen op Auditief geheugen (het stukje over een 'well preserved wreck in shallow waters in the red sea' kon me niet echt boeien :p:), en natuurlijk wat meer ervaring op de RT opdoen ;)
 
Het antwoord van IVW over welke aanbieders van LPE aanbieders er zijn ziet er als volgt uit;

Stella Aviation Academy
De Zanden 59
7395 PA TEUGE

Air Service Limburg
Horsterweg 27
6199 AC MAASTRICHT-AIRPORT

CAE Centre Amsterdam B.V.
Diamantlaan 3
2132 WV HOOFDDORP

Vliegschool de Kempen
Luchthavenweg 20
6021 PX BUDEL

EPST Trainingen b.v.
Westkanaaldijk 5tm 11
3542 DA UTRECHT

Air-Comms Trainingen
Amelterhout 82
9403 EG ASSEN

Welke organisaties thans bezig zijn met het aanvragen van een vergunning om dergelijke opleidingen te mogen geven is niet bekend gemaakt.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Gr

JB
 
Back
Top