Engelse auto in NL

Overload

New member
Leg het Overload nou nog eens een keer langzaam uit.

Ik mag als Nederlander in Nederland niet in een Engelse auto rijden, ook niet als dat mijn eigen auto is.
Mag dat wel als ik kan aantonen dat ik in Engeland woon?
Is het een probleem dat ik in Nederland sta ingeschreven?
Helpt het als ik een Engels rijbewijs aanvraag? (moet dan m'n Nederlandse inleveren).

(Het leuke is dat een andere Nederlander wel in mijn auto mag rijden, mits ik (de eigenaar) bij hem in de auto zit. Ik mag zelf niet in mijn eigen auto rijden. Verder is de wet niet krom hoor.)
 
Overload,

Buitenlands kenteken (UK of wat dan ook) rijden in NL mag mits je NIET bent ingeschreven in de GBA bij een NL gemeente. Je moet dit namelijk omkeren als je niet in de GBA staat kun je bij het RDW geen auto op je naam zetten, dit kan alleen als je in het GBA staat of een uittreksel van het GBA kan overleggen. Dus pure noodzaak buitenlands kenteken rijden. Bijkomstigheid is dat de UK geen GBA kent (samen met de VS) dus aantonen woonachtig in de UK is officieel niet mogelijk. Wel via informele wegen (ambassade, council tax, hypotheek, tel.rekening land line only etc)

Buitenlands rijbewijs helpt, maar bij een staande houding halen de mannen (blauw of groen) direct het GBA omhoog. Qua verzekering helpt het bij je premie als je een nationaal rijbewijs hebt. Na het verlopen van je NL rijbewijs zal het wel moeten want verlengen kan alleen ...als je in het GBA staat. Niet voor je paspoorten en ID kaart dat kan in Den Haag gewoon op het gemeente huis. Regel je zaakjes dus goed voor je tot uitschrijving overgaat. Belasting aangiften staan las van je inschrijving in het GBA. De fiscus gebruikt eigen regels voor het bepalen van je domicilie. Met uitzondering als je de buitenlandse hypotheek rente wil aftrekken van je inkomen (box 1) dan word er wel gekeken naar je GBA.

Jammer voor alle grote verhalen maar zo zit het echt. Ik zelf rij al meer dan vier jaar SPL op en af met een buitenlands kenteken. En de blauwe mannen huizen naast het BMC, na twee staande houdingen en een keer op viste is het ze duidelijk
 
Bedankt man. Het zal wel weer lastig worden dan, om even een weekje met de auto naar NL te gaan. Sta nog steeds ingeschreven op het adres van mijn ouders.
 
Na de val van de pond, kun je als voormalig best verdienende airworker;) toch wel even een auto huren?

Denk dat de trip met de boot + benzinekosten die je vanuit engeland moet maken wel opwegen tegen de huurprijs. Bovendien duurt de reis minder lang. RYR heeft toch ook deals met verhuurbedrijven, zal je vast gebruik van kunnen maken.
 
Ik huur ook meestal een auto, maar het is soms handig je eigen auto mee te nemen, zodat je dingen kan vervoeren. Ik ga meestal een of twee keer per jaar met de boot. Als ik een weekend naar huis ga, vlieg ik gratis met Ryanair en ben ik meestal goedkoop klaar bij de Hertz. Daar kan de boot niet tegenop.
 
Toen ik de topic titel las dacht ik, daar weet ik wel eea van af, zal ik eens posten.

Maar zo volledig en helder als LAHSO... goed verhaal!

Als toevoeging, vanaf de site van de douane:
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-37.html#P705_64279
In bepaalde situaties biedt de Douane u een herstelmogelijkheid. Voorwaarde is dat het de 1e keer is dat de Douane constateert dat u gebruikmaakt van de openbare weg met een motorvoertuig met buitenlands kenteken, terwijl u geen bpm hebt betaald. De Douane legt u dan geen naheffingsaanslag op, maar geeft u in plaats daarvan een 'informatieformulier buitenlandse kentekens'.

Ofwel, je kunt de gok nemen totdat je de 1e keer gepakt wordt. Je hebt dan 1 dag om het voertuig buiten de grens t ekrijgen.
Daarnaast kun je eenmaal per jaar een 2-weekse ontheffing aanvragen.
 
In 2005 eens een paar weken door NL gereden op Amerikaanse platen.... Mooi man :grijns: met name als je op de foto staat :grijns:.

Anyway, het rotte is dat het heel moeilijk is om een verzekering te krijgen (die verplicht is om een voertuig op de weg te rijden) op buienlandse platen.

Maargoed, aantonen dat je niet in NL woont en een buitenlands rijbewijs helpt inderdaad.
FD
 
Je moet dit namelijk omkeren als je niet in de GBA staat kun je bij het RDW geen auto op je naam zetten, dit kan alleen als je in het GBA staat of een uittreksel van het GBA kan overleggen.

Je kan een NLse auto heel makelijk op kenteken zetten als Nederlander zijnde zonder in het GBA te zijn ingeschreven je moet wel een NL adres voorhanden hebben waar de auto ingeschreven kan worden.

Je uitschrijven uit NL een probleem Overload ?

In 2005 eens een paar weken door NL gereden op Amerikaanse platen.... Mooi man met name als je op de foto staat .

Anyway, het rotte is dat het heel moeilijk is om een verzekering te krijgen (die verplicht is om een voertuig op de weg te rijden) op buienlandse platen.

Er zijn verzekeringen die op Chassis nummer willen verzekeren !
Er zijn er die hun domicilie niet in Europa hebben maar wel een auto willen rijden als ze in Europa zijn, de auto voorzien ze van een Vanuatu kenteken en kunnen 3 maanden met de auto door een lidstaat crossen even grensje wisselen en weer gaan met die banaan. Dat laatste is uiteraard niet controleerbaar maar is de wet.
 
Overload,

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Sta nog lekker bij pa en ma ingeschreven maar neem toch 1 keer in de twee maanden mijn engelse auto mee naar Nederland. Tot op heden nog nooit problemen mee gehad maar ben dan gelukkig ook nog niet aangehouden.

Bedankt LAHSO, zeer informatief stukje. Gelukkig wonen we maar een kilometer van de grens af dus de auto eventueel binnen 1 dag buiten de landsgrenzen krijgen moet niet zo'n probleem zijn.
 
Suggereer LAHSO's stukje te plaatsen in Vragen en antwoorden U.K.....handy voor de database
 
Leuker is het niet te maken.

Leuker is het niet te maken.

Als de Douane voor het eerst constateert dat u als inwoner van Nederland met een niet in Nederland geregistreerde personenauto, bestelauto of motor gebruikmaakt van de Nederlandse weg, dan legt zij u niet meteen een naheffingsaanslag op.

De Douane geeft u dan een 'informatieformulier buitenlandse kentekens'. U hebt dan 3 mogelijkheden. U kunt:

de personenauto, bestelauto of motor alsnog in Nederland registreren en de bpm betalen
binnen de gestelde termijn een vrijstellingsvergunning aan vragen
de personenauto, bestelauto of motor buiten Nederland brengen
U krijgt geen herstelmogelijkheid als:

u eerder een 'informatieformulier buitenlandse kentekens' hebt gekregen
u door uw functie of door uw activiteiten op de hoogte bent is of zou moeten zijn met de regels voor de heffing van de bpm
aan u eerder een werknemers- of werkgeversvrijstelling is verleend of als u nu in het bezit bent van zo een vergunning, maar niet voldoet aan de voorwaarden
aan u een 'informatieformulier inrichtingseisen buitenlandse kentekens' is uitgereikt en de Douane constateert dat u nogmaals gebruikmaakt van de openbare weg in Nederland, met dezelfde personenauto, bestelauto of motor waarvoor het informatieformulier werd uitgereikt. In dat geval legt de Douane u een naheffingsaanslag op wegens eerder geconstateerd gebruik van de weg met dit motorvoertuig
 
Heb ik ze vandaag gebeld en nu blijkt dat ookal ben je in Nederland ingeschreven, je, als je kan aantonen dat je in Engeland woont/werkt, je gewoon met je Engelse auto in Nederland mag rijden.
Schrijf je je uit in Nederland, en werk je in Engeland, dan mag je in Nederland niet meer in een Nederlandse auto rijden (?)
 
Oeps dat is wel goed om te weten. Ben uitgeschreven uit Nederland maar heb daar wel nog een auto staan (met NL kenteken) waar ik overigens wel netjes belasting e.d. voor betaal.
 
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze echt moeilijk zouden doen. Volgens mij is het zo ingewikkeld dat ze eerst een waarschuwing geven in dit soort zaken. Denk ook niet dat de doorsnee politieman weet hoe het zit.
 
Het probleem ontstond toen een hoop grensbewoners met Belgische/Duitse kentekens en veel goedkopere verzekeringen rondreden....En net over de grens werkten....Er zijn er een paar naar het Europese Hof gestapt en ziehier de versoepeling
 
@Overload;
Ik had hierover met de douane gebeld toen ik nog in Duitsland zat. Zolang je kan aantonen dat je in het buitenland woont, dan zullen ze geen problemen maken.(Ik stond ook nog in NL ingeschreven) Ik had gewoon in de auto een copie van mijn Duitse huurcontract, bankafschrift en arbeidscontract liggen. Bij de douane weten ze niet zo goed hoe ze met deze situaties om moeten gaan, dus als je deze documenten laat zien zal het wel goed komen.
 
Back
Top