Op luchtvaartnieuws.nl staat een artikeltje over Airbus die met elektrische versies van de Avro RJ100 gaat experimenteren (https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/147989). Het idee is dat accu's straks goed genoeg zijn om de energie ervoor te leveren. Nou zal verbetering van ontwerp wel helpen om een kist energie zuiniger te maken, maar je hebt toch nog een respectabele hoeveelheid energie nodig om een passagierstoestel een bepaalde afstand te laten afleggen.
Nou ben ik niet afgestudeerd, maar ik zet wel vraagtekens achter het idee. Niet zozeer achter de accu's, maar de benodigde infrastuctuur om die energie in de kist te krijgen.
Voorbeeld:
Een liter diesel/kerosine levert ongeveer 10kWh (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid).
De Avro RJ100 kan ruim 11.500 liter diesel tanken, goed voor 115000 kWh.
Laten we optimistisch zijn, en aannemen dat elektrische motoren 2x zo efficient zijn als straalmotoren (gebaseerd op niks, aanname).
Dan is voor vergelijkbare prestaties 57000 kWh elektrische energie nodig.
Laten we een laadsysteem nemen dat werkt op 3-fase, 400 Volt. En laten we aannemen dat een turn-around tijd van 1 uur aan de gate acceptabel is.
Bij 100A laadstroom en 400V 3-fase kan je in een uur 100 x 400 x 3 = 120000Wh ofwel 120kWh naar binnen lepelen. Om bij 400V die 57000kWh in één uur te transporteren heb je 57000000/400/3 = 47500 Ampere per ader nodig. Voor dat soort kabels heb je een hele beste pijpenbuiger voor nodig.
Je kunt de stroom verlagen door de spanning te verhogen, maar zelfs bij een middenstroom aansluiting van 10kV (transformatorhuisje) heb je het nog steeds over 1900 Ampere per ader. Veiligheid lijkt me daarbij een dingetje :eek!:
Ik hoor hier niemand over. Welk infrastructureel wonder denkt de industrie dat dit probleem gaat oplossen? Elk vliegveld een eigen kerncentrale? Wat mis ik??
Nou ben ik niet afgestudeerd, maar ik zet wel vraagtekens achter het idee. Niet zozeer achter de accu's, maar de benodigde infrastuctuur om die energie in de kist te krijgen.
Voorbeeld:
Een liter diesel/kerosine levert ongeveer 10kWh (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid).
De Avro RJ100 kan ruim 11.500 liter diesel tanken, goed voor 115000 kWh.
Laten we optimistisch zijn, en aannemen dat elektrische motoren 2x zo efficient zijn als straalmotoren (gebaseerd op niks, aanname).
Dan is voor vergelijkbare prestaties 57000 kWh elektrische energie nodig.
Laten we een laadsysteem nemen dat werkt op 3-fase, 400 Volt. En laten we aannemen dat een turn-around tijd van 1 uur aan de gate acceptabel is.
Bij 100A laadstroom en 400V 3-fase kan je in een uur 100 x 400 x 3 = 120000Wh ofwel 120kWh naar binnen lepelen. Om bij 400V die 57000kWh in één uur te transporteren heb je 57000000/400/3 = 47500 Ampere per ader nodig. Voor dat soort kabels heb je een hele beste pijpenbuiger voor nodig.
Je kunt de stroom verlagen door de spanning te verhogen, maar zelfs bij een middenstroom aansluiting van 10kV (transformatorhuisje) heb je het nog steeds over 1900 Ampere per ader. Veiligheid lijkt me daarbij een dingetje :eek!:
Ik hoor hier niemand over. Welk infrastructureel wonder denkt de industrie dat dit probleem gaat oplossen? Elk vliegveld een eigen kerncentrale? Wat mis ik??