Elektrische passagierstoestellen - hoe dan?

scsirob

New member
Op luchtvaartnieuws.nl staat een artikeltje over Airbus die met elektrische versies van de Avro RJ100 gaat experimenteren (https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/147989). Het idee is dat accu's straks goed genoeg zijn om de energie ervoor te leveren. Nou zal verbetering van ontwerp wel helpen om een kist energie zuiniger te maken, maar je hebt toch nog een respectabele hoeveelheid energie nodig om een passagierstoestel een bepaalde afstand te laten afleggen.

Nou ben ik niet afgestudeerd, maar ik zet wel vraagtekens achter het idee. Niet zozeer achter de accu's, maar de benodigde infrastuctuur om die energie in de kist te krijgen.

Voorbeeld:
Een liter diesel/kerosine levert ongeveer 10kWh (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid).
De Avro RJ100 kan ruim 11.500 liter diesel tanken, goed voor 115000 kWh.
Laten we optimistisch zijn, en aannemen dat elektrische motoren 2x zo efficient zijn als straalmotoren (gebaseerd op niks, aanname).
Dan is voor vergelijkbare prestaties 57000 kWh elektrische energie nodig.

Laten we een laadsysteem nemen dat werkt op 3-fase, 400 Volt. En laten we aannemen dat een turn-around tijd van 1 uur aan de gate acceptabel is.

Bij 100A laadstroom en 400V 3-fase kan je in een uur 100 x 400 x 3 = 120000Wh ofwel 120kWh naar binnen lepelen. Om bij 400V die 57000kWh in één uur te transporteren heb je 57000000/400/3 = 47500 Ampere per ader nodig. Voor dat soort kabels heb je een hele beste pijpenbuiger voor nodig.

Je kunt de stroom verlagen door de spanning te verhogen, maar zelfs bij een middenstroom aansluiting van 10kV (transformatorhuisje) heb je het nog steeds over 1900 Ampere per ader. Veiligheid lijkt me daarbij een dingetje :eek!:

Ik hoor hier niemand over. Welk infrastructureel wonder denkt de industrie dat dit probleem gaat oplossen? Elk vliegveld een eigen kerncentrale? Wat mis ik??
 
Zelfs voor circuit-training à la C152-PA28-Aquila is een verwisselbaar batterijpakket de enige mogelijkheid. Let wel, dat moet dan nog steeds bijgeladen geraken, maar het tijdvenster wordt toch al wat breder, als je maar genoeg batterijen koopt. (grootafnemers krijgen korting, nietwaar?)

Voor het verwisselen van een batterijpakket van meerdere tientallen kWh zal er wel een erg stevige vorklift nodig zijn. Die dan zelf weer het nodige energieverbruik inbrengt, en zo blijven we bezig.

Heel veel van die plannen met alternatieve energie zijn gebakken lucht. Al dan niet bewust, nmbm meestal heel erg bewust.
 
Gaan we even uit van een Tesla automobiel.
Met de huidige batterijen technologie wegen de batterijen ongeveer 25% van het totaalgewicht van de auto.
Dat is 85Kwh.
Beetje simpel door de bocht want ik weet niet hoe het werkt met schaalvergroting van batterijen maar 115000/85= 1352
Tesla batterij weegt 450kg.
Ik denk dat je nooit verder komt dan een Light Sport met een 45-60min batterij om een beetje rond te borrelen.
 
Back
Top