EHHV goes Asphalt

X

XDgb14

Guest
Na 25 jaar eindelijk bouwen op Ter Sype

Gepubliceerd op 22 februari 2008, 17:26
Laatst bijgewerkt op 22 februari 2008, 17:27

Wijdemeren -
Wijdemeren kan eindelijk aan de slag met de bouw van de nieuwe woonwijk Ter Sype. Er ontstaat ruimte voor rond de 500 woningen, een school en winkels.

Na meer dan 25 jaar lobbyen door opeenvolgende gemeentebesturen hebben provincie en ministerie het licht eindelijk op groen gezet, meldt wethouder Wim Neef (CDA) van ruimtelijke ordening. De eerste woningen worden naar verwachting in 2011 gebouwd. Het gaat om te bebouwen weiland omsloten door de Rading, Nieuw Loosdrechtsedijk, Tjalk en sportvelden.

Het plan kan mede doorgaan dankzij de medewerking van de gemeente Hilversum, die bereid is om op vliegveld Hilversum een nieuwe, geasfalteerde start- en landingsbaan - nu nog gras - aan te leggen. Vliegtuigen zullen daardoor een andere aanvliegroute en een kortere start en landing hebben, waardoor voor de meeste omwonenden de overlast vermindert.

Als compensatie zal maximaal dertig procent van de woningen aan Hilversummers worden toegewezen. Ook zal defensieterrein op grondgebied van Hilversum, tussen vliegveld, manege en Rading, met onder meer voormalige gebouwen van de BB, worden teruggegeven aan de natuur.

Bron
 
Last edited:
Kijk luchtvaart en maatschappij kunnen dus wel samen gaan, nu maar kijken hoe lang het duurt voor dat de bewoners gaan klagen. Per saldo is er in dat gebied toch wel wat geluid te horen. Woon er zelf iets verder vandaan en moet zeggen dat de grasmaaier van de buurman meer herrie maakt....:grijns:
Helaas zijn er maar weinig die er zo over denken.

GF.
 
Asfalt op EHHV

Asfalt op EHHV

En dan wel meteen een baan van minimaal 700 meter en liefst 900 meter neerleggen, zodat het een en ander ook VEILIG is!

Want dat gepruts op 500 meter is natuurlijk niks.

Of ben ik nou een beetje te optimistisch? Ja, het zal wel want als het dan klinkt als goed nieuws is er in Nederland altijd wel weer een partij die het opkloot;)

Groeten

:radar: André :radar:
 
Mooi! Kom zelf ook wel eens op EHHV. Al bekend of de baan ook pas in 2011 wordt aangelegd als ook wordt begonnen met het bouwen van huizen?
 
Leg er gewoon een mooi 1199 meter neer. Heb je tenminste ruimte.
 
De verharde baan zal ter vervanging dienen van grasbaan 25/07 (600 x 50 mtr.) en naar mijn inschatting in de richting 210°/030° MAG komen te liggen.

Baan 31/13 wordt dan definitief gesloten (geluidBelastingseenheid Kleine Luchtvaart oftewel BKL).
 
Compensatie

Compensatie

De verharde baan zal ter vervanging dienen van grasbaan 25/07 (600 x 50 mtr.) en naar mijn inschatting in de richting 210°/030° MAG komen te liggen.

Baan 31/13 wordt dan definitief gesloten (geluidBelastingseenheid Kleine Luchtvaart oftewel BKL).

Nou als dan ter compensatie de lengte van de te sluiten baan opgeteld word bij de nieuw te asfalteren baan, dan zijn we er.

Omwonenden blij, en de vliegers blij!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Betekent de aanleg van dit veld dat er meer en/of zwaardere vliegtuigen mogen landen? Ik woon er namelijk 1 km vandaan en zou het best leuk vinden om af en toe eens te gaan kijken. Al hoop ik tegen die tijd al bezig te zijn met mijn opleiding:p
 
Betekent de aanleg van dit veld dat er meer en/of zwaardere vliegtuigen mogen landen?

NEEN

Degene die op EHHV "The Great Green Aerodrome" hebben leren vliegen, hebben nog nooit problemen gehad met de baanlengte ;)

Met z'n drieën in een oude 100 pk C150 kwamen we vroeger ook over de ongekapte bomen (RWY end 05), idem 145 pk C172 vol met par(i)a's :D

Een verharde baan met een TODA/LDA van 500 meter is MEER dan voldoende en zelfs zeer riant.

Op EDHX (meerdere malen geweest) hebben ze ook voldoende aan 400 x 30 mtr (CONCRETE). Idem Flying Ranch Triengen ELEV 1594 (LSPN) 395 x 15 mtr en hier gingen we ook met een volle bak vanaf.
 
Natuurlijk draagt een verharde baan er aan toe dat er zwaardere vliegtuigen mogen/kunnen landen.

NEEN

Alles zal bij het oude blijven, alleen wordt er een baan gesloten (31/13) en één baan verhard (niets meer en niets minder).
 
Ik zal mijn beweringen terugnemen, want Great Balls of Fire weet er gelukkigerwijs al vroeg veel van af

Het Ter Sype dossier (lees: plan Ter Sype) is enkele decennia's oud.

Dat de Gemeente Hilversum (nu) heeft ingestemd met de verharding/verlegging van baan 07/25 (540 x 50 mtr) en sluiting van baan 31/13 is een zeer goede zaak.

Opm. sluiting van baan 31/13 is noodzakelijk (o.a. BKL) vanwege realisatie plan Ter Sype (Gemeente Wijdermeren).

Door verhoging van het grondwaterpeil (Waterschap) is het drassiger en drassiger geworden, waardoor The Great Green Aerodrome regelmatig moet sluiten.

Een verharde baan is de uitkomst (wisselgeld).

Begrijpelijkerwijs zijn er door de Gemeente Hilversum wel (rand)voorwaarden aan de Gemeente Wijdemeren gesteld, zoals woningtoewijzing (max. 30%) aan Hilversummers.

Het toelaten (na verharding) van zwaardere luchtvaartuigen heeft maatschappelijk en politiek gezien GEEN enkel draagvlak.

Daarom zal er ook niets veranderen in dezen.

Ken het dossier!
 
Het Ter Sype dossier (lees: plan Ter Sype) is enkele decennia's oud.

Dat de Gemeente Hilversum (nu) heeft ingestemd met de verharding/verlegging van baan 07/25 (540 x 50 mtr) en sluiting van baan 31/13 is een zeer goede zaak.

Opm. sluiting van baan 31/13 is noodzakelijk (o.a. BKL) vanwege realisatie plan Ter Sype (Gemeente Wijdermeren).

Door verhoging van het grondwaterpeil (Waterschap) is het drassiger en drassiger geworden, waardoor The Great Green Aerodrome regelmatig moet sluiten.

Een verharde baan is de uitkomst (wisselgeld).

Begrijpelijkerwijs zijn er door de Gemeente Hilversum wel (rand)voorwaarden aan de Gemeente Wijdemeren gesteld, zoals woningtoewijzing (max. 30%) aan Hilversummers.

Het toelaten (na verharding) van zwaardere luchtvaartuigen heeft maatschappelijk en politiek gezien GEEN enkel draagvlak.

Daarom zal er ook niets veranderen in dezen.

Ken het dossier!

Ik kom regelmatig op EHHV, dus ben ook wel benieuwd wanneer men van plan is de baan aan te leggen? Kun je ook zeggen hoelang de baan exact gaat worden?

En dan nog een hoofdvraag: is het zeker dat de verharding er komt?
 
En dan nog een hoofdvraag: is het zeker dat de verharding er komt?

Als de Gemeente Wijdemeren plan Ter Sype wil realiseren en dat willen ze al 25 jaar, zal sluiting van 31/13 noodzakelijk zijn en zal de geasfalteerde start- en landingsbaan er als wisselgeld wel komen.

De hamvraag is en blijft, wat gaat de Gemeente Hilversum aan financiële compensatie(s) vragen (huur/pacht) aan Stichting Vliegveld Hilversum.

Hoe lang (TODA/LDA) de nieuwe verlegde (21/03 i.p.v. 25/07) geasfalteerde start- en landingsbaan zal worden is (mij) vooraslnog onbekend.

Het ligt m.i. in de verwachting dat deze qua lengte in buurt zal zitten van de huidige 540 meter (07/25).
 
Last edited:
Als de Gemeente Wijdemeren plan Ter Sype wil realiseren en dat willen ze al 25 jaar, zal sluiting van 31/13 noodzakelijk zijn en zal de geasfalteerde start- en landingsbaan er als wisselgeld wel komen.

De hamvraag is en blijft, wat gaat de Gemeente Hilversum aan financiële compensatie(s) vragen (huur/pacht) aan Stichting Vliegveld Hilversum.

Hoe lang (TODA/LDA) de nieuwe verlegde (21/03 i.p.v. 25/07) geasfalteerde start- en landingsbaan zal worden is (mij) vooraslnog onbekend.

Het ligt m.i. in de verwachting dat deze qua lengte in buurt zal zitten van de huidige 540 meter (07/25).

Dus als ik het goed begrijp blijft er dus wel een grasbaan over?
 
Gemengde reacties op Ter Sype

Gepubliceerd op 24 februari 2008, 16:14
Laatst bijgewerkt op 24 februari 2008, 16:15

Hilversum, Loosdrecht - Het verleggen en verharden van de start-en landingsbaan van Vliegveld Hilversum zodat eindelijk woonwijk Ter Sype bij Nieuw-Loosdrecht kan worden gebouwd, is al vele jaren onderwerp van discussie.

Ook nu het licht bij de bestuurders op groen is gezet zijn de reacties uiteenlopend. De Vereniging Vrienden van het Gooi (VVG) is bij monde van voorzitter Maud Arksteijn ,,niet blij'' met het nieuws. ,,Ik had gehoopt dat er een andere oplossing zou komen. Op die manier blijft er straks niets meer over. Verbindingszones verdwijnen en alles wordt vol gebouwd.'' Op het argument dat Ter Sype de woningnood deels ledigt reageert ze schamper. ,,Wat nou woningnood? Dat is gewoon kul! Als alle leegstaande panden boven winkels en in kantoorgebouwen als woningen worden gebruikt, dan is er helemaal geen woningnood.''

Bron

Dus als ik het goed begrijp blijft er dus wel een grasbaan over?

Theoretisch wel (36/18).
 
NEEN

Degene die op EHHV "The Great Green Aerodrome" hebben leren vliegen, hebben nog nooit problemen gehad met de baanlengte ;)

Met z'n drieën in een oude 100 pk C150 kwamen we vroeger ook over de ongekapte bomen (RWY end 05), idem 145 pk C172 vol met par(i)a's :D

Een verharde baan met een TODA/LDA van 500 meter is MEER dan voldoende en zelfs zeer riant.

Op EDHX (meerdere malen geweest) hebben ze ook voldoende aan 400 x 30 mtr (CONCRETE). Idem Flying Ranch Triengen ELEV 1594 (LSPN) 395 x 15 mtr en hier gingen we ook met een volle bak vanaf.


Hmm, C150/ C172 zijn natuurlijk echte vliegtuigen, tegenwoordig zijn er ook toestellen waarbij de planken aan de onderkant zitten. Dan wordt het een ander verhaal.;)

-Kees.
 
tegenwoordig zijn er ook toestellen waarbij de planken aan de onderkant zitten. Dan wordt het een ander verhaal

Ook met planken aan de onderkant (PA28-140, PA28R, PA28RT201T, PA32RT300, RC114B, BE36 (285pk), PA34 of met de heavy underpowered ARV Super2 :grijns:) ging het.

Het (grootste) probleem met de hedendaagse Tupperware rotzooi is, dat als het vliegelprofiel nat of smerig is (vliegjes) het (inderdaad) ..... :dozey:
 
Back
Top