EHBK wpt MIKE

csaba

New member
Een dezer wil ik een vlucht gaan doen EBZH-EBTX (ttz van Hasselt-Kiewit naar Verviers-Theux). Nu vlieg ik met een ULM en word dus geacht niet in gecontroleerd luchtruim te komen. Dus moet ik ofwel ver omvliegen ofwel tussen de CTR's van EHBK Beek en EBLG Liege tussendoor mikken.
Totnogtoe is mijn plan om van Hasselt recht op waypoint Mike te vliegen, en dan verder naar Verviers. Maar toch wat twijfels en vragen:
-) in de Nederlandse AIP vind ik Mike volop vermeld in de procedures voor EHBK, maar nergens vond ik de exacte coordinaten. Zag ik door de bomen het bos niet meer? Wie weet ze wel?
-) lees ik goed op de kaart dat Mike kan worden omschreven als "waar het spoor de snelweg kruist" ?
-) de hoogte wordt nogal een delicate oefening - vanaf 1500 AMSL zit ik in EHBK TMA wat niet mag, maar mijn kaart geeft 1100' als minimum safe altitude. Valt er daar eigenlijk wel veilig te vliegen, op de manier die ik me voorstel?
-) officieel hoef ik noch Maastricht noch Liege op te roepen - ik ben tenslotte zelfs niet verplicht radio bij te hebben. Maar is het een goed idee of niet om een van beide toch maar eens op te roepen, dat ze weten dat ik er ben en dat ze me kunnen verwittigen als er een grote bak over me heen gaat scheren?
-) het lijkt me dat ik OFFICIEEL eerst met Brussels information praat, en in Duitsland met Langen. In Nederland met Dutch Mil? Maar is het de moeite die op te roepen, voor een minuutje of twee of drie in Nederlands luchtruim?
-) andere ideetjes en suggesties welkom!
 
Last edited:
radio

radio

is het niet zo dat jij zonder radio uberhaupt niet mag komen in beoaalde vlieggebieden ?? zowieso ctr..

waarom zou je met ulm niet in bepaalde gebieden mogen komen (met radio uiteraard??)
 
-) in de Nederlandse AIP vind ik Mike volop vermeld in de procedures voor EHBK, maar nergens vond ik de exacte coordinaten. Zag ik door de bomen het bos niet meer? Wie weet ze wel?
-) lees ik goed op de kaart dat Mike kan worden omschreven als "waar het spoor de snelweg kruist" ?

Zal wel aan mij liggen, maar Mike staat prima aangegeven op de ICAO kaart, en ook in PocketFMS is hij netjes aangegeven:
EHBK-Mike.jpg
 
Tsja, en dit zal dan weer aan mij liggen natuurlijk, maar wat ben ik nu wijzer geworden? Exacte coordinaten? Beknopte beschrijving?
Of dachie soms dat ik nog niet op de kaart had gekeken?
 
Mike is inderdaad daar waar het spoor de snelweg kruist.
Google Earth coordinaten: 50°45'44.14"N / 5°42'17.86"O

EHBK stelt het zeer op prijs als je ze oproept -ook als je net buiten de CTR blijft- en zij jouw intenties weten. Je krijgt ook nog gratis traffic information en zo maak je het jezelf en hen een stuk makkelijker. Op 1300' zit je prima en onder de TMA, alleen bij Vaals/drielandenpunt komt de grond dan wel wat dichtbij. Geloof mij, ze zitten er om je te helpen. Dutchmill niet oproepen, vanwege slecht ontvangstbereik in zuid-limburg horen ze je waarschijnlijk ook niet.
 
Hehe, wat fijn om een constructief en bruikbaar antwoord te krijgen. Hartelijk bedankt, ik noteer het allemaal zorgvuldig!
Weliswaar had ik gehoopt op officieel gepubliceerde coordinaten (om op te nemen in mijn hoogeigenste navigatiesoftware), maar dat mag de pret niet drukken.
 
Tsja, en dit zal dan weer aan mij liggen natuurlijk, maar wat ben ik nu wijzer geworden? Exacte coordinaten? Beknopte beschrijving?
Of dachie soms dat ik nog niet op de kaart had gekeken?

Misschien een idee om die kaart er nog even bij te pakken dan. Daar staat zo'n mooie schaalverdeling op in graden en minuten. Kan je de coordinaten toch van aflezen? :biertje:
 
Een dezer wil ik een vlucht gaan doen EBZH-EBTX (ttz van Hasselt-Kiewit naar Verviers-Theux). Nu vlieg ik met een ULM en word dus geacht niet in gecontroleerd luchtruim te komen. Dus moet ik ofwel ver omvliegen ofwel tussen de CTR's van EHBK Beek en EBLG Liege tussendoor mikken.
Totnogtoe is mijn plan om van Hasselt recht op waypoint Mike te vliegen, en dan verder naar Verviers. Maar toch wat twijfels en vragen:
-) in de Nederlandse AIP vind ik Mike volop vermeld in de procedures voor EHBK, maar nergens vond ik de exacte coordinaten. Zag ik door de bomen het bos niet meer? Wie weet ze wel?
-) lees ik goed op de kaart dat Mike kan worden omschreven als "waar het spoor de snelweg kruist" ?
-) de hoogte wordt nogal een delicate oefening - vanaf 1500 AMSL zit ik in EHBK TMA wat niet mag, maar mijn kaart geeft 1100' als minimum safe altitude. Valt er daar eigenlijk wel veilig te vliegen, op de manier die ik me voorstel?
-) officieel hoef ik noch Maastricht noch Liege op te roepen - ik ben tenslotte zelfs niet verplicht radio bij te hebben. Maar is het een goed idee of niet om een van beide toch maar eens op te roepen, dat ze weten dat ik er ben en dat ze me kunnen verwittigen als er een grote bak over me heen gaat scheren?
-) het lijkt me dat ik OFFICIEEL eerst met Brussels information praat, en in Duitsland met Langen. In Nederland met Dutch Mil? Maar is het de moeite die op te roepen, voor een minuutje of twee of drie in Nederlands luchtruim?
-) andere ideetjes en suggesties welkom!

De "corridor" tussen de EHBK en EBLG CTR is een link gebied. Daar zit over het algemeen veel verkeer en omdat het ongecontroleerd is, zitten zowel de Beekse als de Luikse verkeersleiders met ogen op steeltjes te kijken naar wat daar allemaal vliegt. Zoals al eerder is gezegd, gewoon oproepen op 119.475, de Beek toren frequentie. Je krijgt dan flight info, qnh en eventueel traffic info. Bovendien geeft het rust aan alle kanten als jouw intenties bekend zijn !

Goede vlucht !
 
Jeppview geeft mij de volgende coordinaten van mike:
N50.45.7
E005.42.3
Ik zal je de vfr approach chart wel sturen per PM
 
Hartelijk dank voor de PB en ook voor alle bruikbare raadgevingen. Ik had gehoopt het morgen te vliegen, maar de meteo ziet er maar zus en zo uit, voorlopig.
 
Back
Top