Eerste selectieronde Martinair Vliegschool [MVVL]

lovegliding

New member
Hallo iedereen,

Over twee weken heb ik de eerste selectieronde van de Martinair Vliegschool, de psychologische test. Na een beetje zoeken ben ik erachter gekomen dat deze psychologische test uit drie onderdelen bestaat, namelijk:

- het niveauonderzoek
- capaciteiten onderzoek
- persoonlijkheidsonderzoek

De resultaten van de laatste twee onderzoeken zijn eigenlijk van te voren bepaald en niet te trainen. Dit geldt denk ik niet voor het niveau onderzoek.

Kan iemand mij vertellen waar het niveauonderzoek precies uit bestaat? (wat voor natuur/wiskunde?) Hoe kan ik me hierop het beste voorbereiden?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
 
Hallo Lovegliding,

Je zegt dat de resultaten van de laatste twee onderzoeken eigenlijk al van te voren bepaald zijn. Ik zou hier niet zo van uit gaan als ik jou was. Als je er meer over wilt weten kan ik je dit boek aanraden.

Ben je er trouwens van op de hoogte dat er nog nooit een leerling van MVVL als ab-initio bij Martinair is aangenomen?

Veel succes met de selectie!
 
Last edited:
Hoi jongens,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik hoop dat jullie beseffen dat er goed overna gedacht is naar welke school ik ga. Aangezien de opleiding vele duizenden euro's kost heb ik mij natuurlijk goed georiënteerd. De Martinair Vliegschool is een bewuste keuze.

Ontopic: bedankt voor de link San. Ik hoop dat er nog mensen zijn die kunnen vertellen wat er precies bij het niveauonderzoek wordt gevraagd, ben wel benieuwd.
 
Hoi jongens,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik hoop dat jullie beseffen dat er goed overna gedacht is naar welke school ik ga. Aangezien de opleiding vele duizenden euro's kost heb ik mij natuurlijk goed georiënteerd. De Martinair Vliegschool is een bewuste keuze.

Je maakt me nieuwsgierig.. Welke redenen als ik mag vragen? Want ik heb namelijk ook een bewuste keuze gemaakt, maar toen kwam ik niet op de Marinair Vliegschool. Dus ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar jou redenatie :biertje:
 
Je maakt me nieuwsgierig.. Welke redenen als ik mag vragen? Want ik heb namelijk ook een bewuste keuze gemaakt, maar toen kwam ik niet op de Marinair Vliegschool. Dus ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar jou redenatie :biertje:

Kan hier een ander topic over worden geopend? Lovegliding opent dit topic om concrete vragen te stellen en behalve San '85 geeft niemand antwoord. Alleen vragen waarom hij zijn keuze heeft gemaakt. Dat is jammer en helpt Lovegliding niet echt.
 
Het is echt onzin dat MVVL los staat van Martinair holland, het klopt wel dat er geen ab-initios zijn gegaan en zullen gaan naar Martinair (sterhuis). Maar wat hier op airwork soms ook staat over dat er betaald wordt voor de naam Martinair is onzin. De instructeurs zijn in dienst van Martinair Holland, en als je de KVK bekijkt is het gewoon een 100% dochter. Hier wordt ook vaker elkaar na gepraat dan dat de info echt bekend is.. Of het een goede school is, sja daar heb ik wel eea over te vertellen maar dat is een ander verhaal.

Toen ik destijds selectie deed was het ongeveer wat beschreven staat in de kennisbank. http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8094
succes met je selectie lovegliding
 
Ik weet helaas niet wat er met het niveau onderzoek gedaan wordt, eventueel kan ik je wel in contact brengen met iemand die in opleiding is daar (PM me dan even), wellicht helpt dat.

Over Martinair, het is kennelijk wel degelijk gebeurd dat er ab initio's van hen (minder dan handvol geloof ik) naar de A320 zijn gegaan. Maar zowel de A320 als Martinair bestaan niet meer zoals vroeger, dus het is nog maar de vraag wat de toekomst brengt (wat op dit moment geldt voor alle NL scholen behalve wellicht EPST volgens mij).
 
Zelf heb ik ook, 2 jaar geleden, de gehele selectie van Martinair doorlopen. Om even heel vluchtig wat informatie te geven hierover:

wat betreft het niveau onderzoek en het capaciteiten onderzoek:
Sla je schoolboeken wiskunde (B) en natuurkunde er nog even op na. Ga er niet al te diep op in, maar zorg gewoon dat je alle dingen als Pythagoras e.d. goed kent. Wat betreft de natuurkunde is het vooral gericht op enkele basis dingen zoals de werking van tandwielen.(wieltje 1 draait linksom, welke kant draait wieltje 3 naartoe?) Scharnierpunten e.d. wordt ook redelijk wat naar gevraagd.

Zolang je op de middelbare school niet al te veel problemen hebt gehad met deze onderwerpen moet dit geen probleem zijn voor je.

Wat betreft het persoonlijkheidsonderzoek:
Beantwoord ALLE vragen naar waarheid. Zolang je dit doet komt het resultaat er vanzelf uitrollen. Wel is het dan afwachten of jij de persoon bent die ze zoeken. Verder heb je ook nog een gesprek met een psycholoog, misschien is het handig om vantevoren al even na te denken over enkele belangrijke dingen in je leven, en enkele eigenschappen van jezelf als persoon.

That's it.
 
Hartstikke bedankt voor de tips! Ben zeker van plan om mijn natuur en wiskunde boeken nog even open te slaan.
@Aussi, ik begrijp dat je door alle selectierondes bent gekomen. Je hebt de opleiding ook daadwerkelijk gedaan?
 
Ik ben inderdaad de selectie doorgekomen. Helaas kreeg ik 1 maand voor de start van de opleiding bericht dat het garantiefonds was komen te vervallen. Wat inhield dat ik dus mijn eigen financiering zou moeten gaan regelen. Aangezien dit (nog meer) risico's met zich meebracht, heb ik ervoor gekozen om eerst maar eens een degelijke basis te leggen(lees: een HBO-opleiding volgen), om daarna nog eens een poging te wagen.
 
Ik ben inderdaad de selectie doorgekomen. Helaas kreeg ik 1 maand voor de start van de opleiding bericht dat het garantiefonds was komen te vervallen. Wat inhield dat ik dus mijn eigen financiering zou moeten gaan regelen. Aangezien dit (nog meer) risico's met zich meebracht, heb ik ervoor gekozen om eerst maar eens een degelijke basis te leggen(lees: een HBO-opleiding volgen), om daarna nog eens een poging te wagen.

geloof dat er al weer een nieuwe deal nu met de ABN is, of op zeer korte termijn er aan zit te komen, maar eerst een andere opleiding doen is zeker toe te juichen!
 
geloof dat er al weer een nieuwe deal nu met de ABN is, of op zeer korte termijn er aan zit te komen, maar eerst een andere opleiding doen is zeker toe te juichen!

Dat is natuurlijk goed nieuws voor eventuele kandidaten. Ik vind het overigens wel een kwalijke zaak dat een dergelijke overeenkomst(garantiefonds) van de ene op de andere dag nietig verklaart kan worden.
Desondanks ben ik van mening, in tegenstelling tot sommigen op dit forum, dat Martinair wel degelijk een goede school is, aangezien dit gebeuren niets afdoet aan de kwaliteit van de les.

Alvast veel succes toegewenst aan lovegliding.
 
Desondanks ben ik van mening, in tegenstelling tot sommigen op dit forum, dat Martinair wel degelijk een goede school is, aangezien dit gebeuren niets afdoet aan de kwaliteit van de les..

Bijna alle Nederlandse scholen zijn goed! Als je je goed verdiept hebt weet je dat het gaat om risico en baankansen. Dus een goed garantiefonds, nazorg en naamsbekendheid van de school! Vooral in tijden als deze!

Al kan je nog zo goed vliegen, als je niet uitgenodigd word voor een sollicitatie heb je er niks aan..

Veel succes met je carriere!
 
Dat is natuurlijk goed nieuws voor eventuele kandidaten. Ik vind het overigens wel een kwalijke zaak dat een dergelijke overeenkomst(garantiefonds) van de ene op de andere dag nietig verklaart kan worden.
Desondanks ben ik van mening, in tegenstelling tot sommigen op dit forum, dat Martinair wel degelijk een goede school is, aangezien dit gebeuren niets afdoet aan de kwaliteit van de les.

Alvast veel succes toegewenst aan lovegliding.

Tja, het is niet van de MVVL uit gegaan om het af te schaffen maar de ING die de stekker eruit trok, die zagen de risicos toenemen met de huidige markt. Kan het ze eerlijk gezegd niet eens kwalijk nemen, als ik dit wist toen ik 3 jaar geleden begon....
Maar hoe dan ook, de instructeurs vind ik stuk voor stuk echt toppers, maar de organisatorische kant van de school kan echt stukken beter.
Succes lovegliding
 
Ondanks het gebrek aan nazorg is Martinair wel degelijk een schitterende en goede school. Zeker als je niet als een nummertje behandelt wilt worden is Martinair een aanrader.

De selectie..
Over de hele psychologische test hoef je je niet echt druk te maken. De capaciteiten heb je of je hebt ze niet (de kans is groot dat je ze wel hebt). Je persoonsonderzoek moet je gewoon alle vragen naar waarheid beantwoorden en het liefst een beetje uitvoerig antwoord geven.

De SIM-grading (3 dagen op een Frasca simulator) vond ik het lastigste. Maar met ervaring in de lucht zal het al schelen. Leer hiervoor wel goed je procedures ;)

Het gesprek met de schoolleiding moet geen probleem vormen aangezien je al een persoonlijkheidsonderzoek hebt ondergaan..

Ik heb zelf de hele selectie al ondergaan met een goed resultaat. PM gerust als je vragen hebt.

Hopelijk tot ziens in JAR-28 (augustus 2010)
 
Ondanks het gebrek aan nazorg is Martinair wel degelijk een schitterende en goede school. Zeker als je niet als een nummertje behandelt wilt worden is Martinair een aanrader.

Jij hebt alleen maar verhaaltjes gehoord, je hebt het zelf niet beleefd.
 
Ondanks het gebrek aan nazorg is Martinair wel degelijk een schitterende en goede school. Zeker als je niet als een nummertje behandelt wilt worden is Martinair een aanrader.

Helaas wordt je bij het UWV wel als nummertje behandelt! :(

De selectie..
Over de hele psychologische test hoef je je niet echt druk te maken. De capaciteiten heb je of je hebt ze niet (de kans is groot dat je ze wel hebt).

Dat de kans groot is dat je de capaciteiten hebt om vlieger te worden klinkt ook al niet al te best... Bij de gerenomeerde vliegscholen vallen op dit onderdeel de meeste studenten af..:confused:

Veel succes!
 
De selectie..
Over de hele psychologische test hoef je je niet echt druk te maken. De capaciteiten heb je of je hebt ze niet (de kans is groot dat je ze wel hebt). Je persoonsonderzoek moet je gewoon alle vragen naar waarheid beantwoorden en het liefst een beetje uitvoerig antwoord geven.

Mijn reactie was dezelfde als die van Purno. Er zijn nog altijd zat meer mensen die niet hebben 'what it takes'.

Wat je nog meer over Martinair zegt, met name de persoonlijkheid van de school, kan ik dit alleen maar bevestigen. Je voelt je snel welkom daar, en mensen zijn op de hoogte van je 'wel en wee', wat een prettig gevoel geeft. Ook al zou het allemaal niet oprecht zijn, het levert in ieder geval een prettige atmosfeer op.

Voor nu, veel succes gewenst aan lovegliding!
 
Jij hebt alleen maar verhaaltjes gehoord, je hebt het zelf niet beleefd.

:blabla: Het is wel degelijk een constatering uit eigen ervaring..

@ Purno;
Dat van die capaciteiten heb ik niet opgezocht qua statistieken. Ik heb hierbij alleen gekeken naar mijn eigen verwachtingen wat betreft de moeilijkheidsgraad en ik vond het meevallen. ;)
 
Back
Top