Een verkeersvliegtuig landen

steph

New member
Goedenavond :biertje:

Ik zat me laatst eens af te vragen, zou ik een klein verkeersvliegtuig (en dan dacht ik aan een B737) kunnen landen? Ik ben een doorsnee jongen van bijna 16, nouja doorsnee... Ik heb veel (te veel) uren op FSX doorgebracht, ik vlieg ook online, ben bezig met mijn eigen Virtual Airline op een online netwerk etc, etc... Maar stel, je kent alle snelheden, procedures, je kan (op FSX) een perfecte ILS- en ook handmatige landing maken, zou het dan mogelijk zijn een echte kist op de grond te zetten? FSX blijft natuurlijk maar een simulatortje van een euro of 50, maar ik bezit ook over addon toestellen van een euro of 80 (PMDG, Level-D). Ik vraag me af in hoeverre dit realistisch is.

Even terzijde:
De mythbusters hebben wel 'bewezen' dat het mogelijk is een toestel veilig aan de grond te krijgen terwijl een ervaren piloot je aanwijzingen over de radio geeft, hier heb ik het dus niet over, echt zelluf doen :grijns:

Verder nog een fijne avond :)
 
Maar stel, je kent alle snelheden, procedures, je kan (op FSX) een perfecte ILS- en ook handmatige landing maken, zou het dan mogelijk zijn een echte kist op de grond te zetten?

Ik geef je een heel erg kleine kans, achter je pc zitten waar je opeens hoort dat je aan tafel moet komen voor het eten is toch echt heel wat anders dan in het echie achter de knuppel van een 737 te zitten, je krijgt niks mee van het "gevoel" wat je tijdens het vliegen hebt en alle dingen die je met F1 tm F12 doet tijdens het simmen gaan niet zo een-twee als je echt op de bok zit.
 
Je hebt waarschijnlijk meer brandstof nodig om te leren het toestel te vliegen, dan dat je ooit mee kunt nemen.

Het antwoord is dus nee.

Je denkt toch niet dat de 100.000,- + die een tegenwoordige vliegopleiding kost weggegooid geld is?
 
Nou nou de jongen wil gewoon weten of het in princiepe mogelijk is.

Ik denk dat je (in een nattedroomscenario) wel kan landen als je er doorheen wordt gepraat door iemand over de radio die je helemaal verteld hoe je het vliegtuig zo kan instellen dat het helemaal uit zichzelf landt (autoland), maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe je de radio moet bedienen.

Zelf op de hand vliegen en sturen + configureren (flaps/gear/snelheid reduceren) en vervolgens ook nog eens landingsbaan vinden gaat niet werken ben ik bang.

Volgens mij zijn er een paar simulator-bedrijven waar je dit een keertje zou kunnen proberen.
Kost een paar centen maar heb je wel een hoop lol van natuurlijk.
 
Nee, en dat mythbusters ding was behoorlijk in scene gezet voor zover ik kon zien. Ik heb een aantal keren PPL's mee in de sim genomen en zelfs die konden slechts met veel moeite min of meer op de baan komen. Een echte 737 landen kan je wel vergeten. Mijn studenten hebben daar na een opleiding, typerating en circuit training de eerste dagen/weken vaak nog zeer veel moeite mee. Als je dat op een PC zou kunnen leren, deden we het wel. Snelheden en procedures hebben daar niet zoveel mee te maken. De dingen die je met een PC sim doet, zijn vaak de dingen die in het echt niet zo belangrijk zijn, zoals de AP instellen en het FMC programmeren etc. Je moet het echt zien als een spelletje. Van een race spelletje leer je ook geen autorijden. Het is wel heel leuk natuurlijk.
 
Bedankt voor de reacties, ik heb er al een helderder beeld van gekregen denk ik.

@AirNout:
Zelf doe ik helemaal niks met het toetsenboord! In de zogenaamde Virtual Cockpit kan ik met de joystick elke kan op kijken en vervolgens met de muis op knoppen enzo drukken!

@Koning Lucht:
Natuurlijk snap ik dat die opleiding van ruim een ton niet voor niets is, maar met de ervaring die ik virtueel heb opgedaan met iets van 100+ autolandings, geeft mij de indruk dat het in het echt niet heel veel moeilijker kan zijn. Blijkbaar is dit dus anders!

@Overload:
Dank, het wordt al duidelijker! Ik zie het ook zeker als een spelletje, een heel leuk spelletje wel te verstaan!
 
Zou ik een simulator kist op de baan kunnen zetten? Mijn MS flightsim 2000 ging nog wel, andere sims..... hopeloos. Zelfs de oudere generaties echte flight sims zijn moeilijker te landen dan het echte vliegtuig. Dat is vanwege de traagheid van de sims.
 
Voor de gein ... stel de vraag eens omgekeerd ... :D

JA dat is mogelijk. Ik heb voor de lol mijn pa net na zijn pensioen achter FSX gezet, Quito Approach met 747. Hij moest ff wennen aan de joystick, en blerde commands naar mij omdat hij niet wist welke toetsenbord knop de flaps verzetten, maar hij zette hem wel aan de grond.

Maar je mist idd het echte gevoel, zowel van de kist als van hoe je lichaam zich voelt en hoe makkelijk je in het echt aan de controls en panels zit.

Wel logisch is dat veel Guitar Hero spelers geen kut bakken van echt gitaar spelen (haha!) maar ik als echte gitarist dan ook weer geen zak bak van Guitar Hero :p over games gesproken.

- Slipstream
 
Het is inderdaad heel leuk en je leert er ook best wat van. Ik speel zelf geen sims meer maar deed dat vroeger wel regelmatig. Aerowinx precision sim was favoriet. Wat je van een pc sim leert is welk knopje wat doet. Dat leer je echter ook op dag een van je grondschool. Wat je dan nog moet leren is wanneer je wat doet en waarom. Als je interesse hebt (en zo klink je wel) heb je een mooie leeftijd om te gaan zweefvliegen. (queu Diana)
 
Bij mijn vorige maatschappij namen we weleens op de 2e dag een "nr1" (stewardess) mee in de sim om haar dan te laten ervaren wat er in de cockpit bij eng fire/failure gebeurd. Aan het einde van de rit mocht ze dan zelf aan de controls en de kist landen! Uiteraard werd ze mbv ons instructies en een "Autoland" aan de grond gezet.

Persoonlijk vind ik het landen van een kist op een PC sim moeilijker dan landen van de kist in een "echte" Sim. En het landen van een kist in de "echte" Sim moeilijker dan in het echt.

Ben geneigd om te zeggen onder ideale omstandigheden met heel veel tijd, windstil, droge baan, CAVOK en heel veel talent etc etc zou het mogelijk moeten zijn.
Nu nog een maatschappij vinden die je toelaat in de cockpit en je dan ook nog die kist laat landen. Ik vrees dat het bij een natte droom blijft!
 
Nee, dat geloof ik toch niet. Ik zie dat mensen die al honderden of soms duizenden uren F50/F70/ATR, etc ervaring hebben er de eerste paar landingen nog moeite mee hebben vanwege de motoren onder de vleugel. Mensen van grotere jets hebben dat probleem niet. Het gaat in deze vraag er niet om of je het kan leren, ik denk dat iemand met flighsim ervaring het zeker sneller leert, maar of het je in een keer zou lukken. Dat laatste betwijfel ik dus. Je hebt gewoon niet het gevoel voor massa, traagheid, pitch vs. power etc. Een flightsimmer heeft wel inzicht in het hele driedimensionale gebeuren en pikt het dus waarschijnlijk wel sneller op. Ik betwijfel of het echter de eerste keer goed zou gaan zonder iemand die je er doorheen praat.
 
Toch reageren de moderne PC-sims hetzelfde qua massa-traagheid, en gelden dezelfde 'regeltjes' als in het echt.

Ik denk dat een n00b heel ver kan komen, maar dan zal het ook voor een groot deel geluk zijn.

Zo had ik laatst iemand mee tijdens een proefles zonder enige fixed-wing ervaring(enkel 40 uur Heli), die met slechts een paar aanwijzingen in z'n eerste vlucht een perfecte landing maakt.(ok het was op een GA kistje en geen airliner...maar toch....)
 
Ik heb zelf een half jaar geleden een keer op een sim van een md11 mogen vliegen. Ook wel wat uurtjes achter FS gespendeerd in mijn leven. Met alles op zijn best ingesteld(weer, zicht,...) stond die wel aan de grond toen ik ging landen, maar de hydraulische pijpen stonden wel gedempt gelukkig, anders had ik wel ondersteboven gelegen denk!
Onmogelijk denk niet, maar erg moeilijk wel. En met een zuchtje crosswind zal het al onmogelijk zijn voor iemand zonder training.
 
Nee, dat geloof ik toch niet. Ik zie dat mensen die al honderden of soms duizenden uren F50/F70/ATR, etc ervaring hebben er de eerste paar landingen nog moeite mee hebben vanwege de motoren onder de vleugel. Mensen van grotere jets hebben dat probleem niet. Het gaat in deze vraag er niet om of je het kan leren, ik denk dat iemand met flighsim ervaring het zeker sneller leert, maar of het je in een keer zou lukken. Dat laatste betwijfel ik dus. Je hebt gewoon niet het gevoel voor massa, traagheid, pitch vs. power etc. Een flightsimmer heeft wel inzicht in het hele driedimensionale gebeuren en pikt het dus waarschijnlijk wel sneller op. Ik betwijfel of het echter de eerste keer goed zou gaan zonder iemand die je er doorheen praat.

Over dit gevoel gesproken: bepaalt een piloot ook op basis van gevoel en het buitenplaatje wanneer de flare wordt gestart, of gaat dit meer op basis van readouts en instrumenten?
 
Last edited:
Kwestie van doseren, fingerspitzen gefuhl, ying yang, win-win....
 
Ik ben geen talent, heb meestal meer dan minimum uren nodig gehad tijdens mijn opleiding.

Echter, tijdens mijn MCC (full motion, level C) lukte het de 1e, 2e en 3e keer om de kist op de baan te krijgen. Door de massa traagheid inderdaad flink links en rechts door de centerline heen gewaggeld, en natuurlijk niet op de centerline. Ook stond er geen wind etc. Maar hij stond er wel.

Het gekke is, tijdens het begin van mijn typerating lukte het ook, maar toen waren de landingen hoogste category OFDM, zeg maar. BOINK!

Mijn MCC sim partner lukte het ook, maar die verdenk ik wel van een flinke dosis talent.

Ik had geen enkele PC sim ervaring (mag ik dat hier toegeven?)

Let wel: 350 uur on type speaking, dus niet al te veel ervaring (maar kan me des te beter het begin herinneren).

En het is m.i. geen discussie waard of iemand op de autpilot kan landen. Dat is puur afhankelijk of hij engels kan. "Look right, big handle indicating "Flaps". Select 1" Etc. Monkey hears, Monkey does. Als er maar genoeg tijd is.

Leuk dat al dit soort vragen eeuwig terug komen!
 
Volgens mij zijn er een paar simulator-bedrijven waar je dit een keertje zou kunnen proberen.
Kost een paar centen maar heb je wel een hoop lol van natuurlijk.

Ik ben voor deze suggestie en stel voor dat een paar gerenommeerde Airwork captains een klein promillage van hun onkostenvergoeding opzij leggen om een Diana Airwork Reportage te laten maken van Steph in een full-motion 737 sim. Zonder instructie gewoon hoppa zitten en landen dat apparaat. We sturen Talsma mee om de 2e poging met instructie goed te laten gaan, hoewel ik mijzelf afvraag of die zelf een 737 kan landen? :confused:

Bij toekomstige gelegenheden kunnen we dan verwijzen naar de reportage die ons het antwoord biedt op de o zo prangende vraag van vele ongeletterde piloten.
 
Last edited:
Back
Top