Een hoop vragen over KLM/KLC

Vervolgens ga je dus wel door naar een Boeing 747 of 777 of MD11, je kunt er ook nog voor kiezen naar de A330 te gaan hiermee zit je dus nog 3 jaar korter op europa.
Ik weet niet wat jou toekomst visie is maar ik hou wel van wat afwisseling:D
Op een gegeven moment heb je het wel gezien altijd op hetzelfde type, routes en stessen :boring:
Zonder dollen als je op een B737 vliegt heb je t in principe al voor elkaar, maar je hebt toch af en toe wat uitdaging nodig? Ik iig wel.
Natuurlijk kan je dat in het buitenland allemaal vinden, maar als het in NL kan dan doe ik dat toch liever!

Rot voor je dat je niet op de COVA kunt komen, maar je hoeft niet meteen de loopbaan bij KLM af te kraken. Die is prima!

Skywalker.

Hey no offence tis een goeie maatschappij hoor KLM had er ook graag willen werken (wie niet), maar mijn inziens zit ik bij de maatschappij waar ik nu zit veel beter en ik weet ook zeker dat er betere loopbanen zijn bij andere grote europese flag carriers. Zit nog niet zo lang op de 73 en hoop over een jaartje ica te gaan vliegen.

Heb ook nooit dezelfde routes, stessen 2 dagen achter elkaar. (heb ook geen company routes in de fmc) Sommige mensen bij ons doen 4 types in 4 jaar dat vind ik toch zeker wat beter als 12 jaar wachten op ica (hoef niet persee ica te vliegen maar wil wel graag een groter type vliegen).

COVA; tja verkeerde school gekozen he ;)

In ieder geval (als het je droom is om voor klm te vliegen) suc6 Sky-walker en hoop dat je er door bent!
Denk alleen dat sommige mensen zich er een beetje blind op staren....
 
Last edited:
Ik had ook niet het idee dat je het slecht bedoelde Titan.

Hey RTO, er is geen probleem.
Ik zit juist te verkondigen dat KLC/KLM helemaal niet verkeerd is en dat ik er persoonlijk voor ga binnen te komen.
Transavia is overigens ook een prima maatschappij. Met goede voorwaarden. Helaas idd wat betreft loopbaan minder mogelijkheden.
Dit is voor mij nou juist de reden dat ik door wil naar KLC. Juist omdat de vooruitzichten goed zijn en omdat er zoveel nevenfuncties te bekleden zijn.
Fokker 100 vind ik btw een tegek toestel en zou die dolgraag willen sturen!
Dus ik denk dat je mijn tekst verkeerd opgevat hebt.

Misverstandje dus.
Maakt verder niet uit, waar mijn thread om ging is info winnen over alles binnen KLM/KLC.
En tips voor de COVA.

Dus als jullie nog wat weten.....
 
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik ben al lang om ;)

Over de COVA:

- Ken je rapport uit Maarssen.
- Ben eerlijk, maar verkoop jezelf met goede argumenten.
- Laat je niet in een hoekje drijven, dit is een spellletje dat ze kunnen spelen.
- Kortom ben jezelf en laat zien dat je er zin in hebt om voor de KLM te werken.
 
Zoals RTO (man, met zo'n naam kom je toch nergens:rolleyes: ) al zei maar kort samengevat: be prepared but above all be yourself.

COVA voor mij was een prettig gesprek.
Veel vragen over je huidige werkgever. Wees positief over je huidige werkgever.
Hoe denk je over: CRM (inkopper), SOP's, je inzet.....

SUCCES!

925
 
Last edited:
Sorry hoor maar ik wil dit graag weten: Als je zonder ervaring wordt aangenomen bij klm als coco dat je dan naar 2 tot 4 jaar kan doorstromen als co naar hetzelfde type vliegtuig of dat je dan weer omgeschoold moet worden?
 
nee
daarvoor moet je als coco minstens 5 jaar in dienst zijn
maar in de praktijk duurt het nu 9 jaar om door te kunnen als coco A330 naar co A330 en 12 jaar voor de andere kisten
 
coco stroomt niet meteen door naar capt F50.
Lijkt me zeer sterk. Als dat zo is vlieg ik nooit meer met KLC!

Overigens; er bestaat ook zoiets als een edit knop om je eerste post aan te vullen of te veranderen.
 
Last edited:
Je kan gewoon van coco naar capt Fokker 50, zelfs naar capt Fokker 70, mits je een ATPL hebt en je verder bindingsvrij bent en genoeg senioriteit hebt (dit met name voor de Fokker 70 functie). Daarbij moet je wel eerst 6 maanden als co vliegen, voordat je daadwerkelijk je command upgrade gaat doen.
 
ik weet NIET ZEKER of coco's de functies F/O F70/100 of F/O B73 of Capt F50 mogen overslaan en gelijk door kunnen naar F/O B74, B77, MD11, Capt A330, Capt B73 of Capt F70/100

dat zijn namelijk alle 6 functies waar je als F/O B73, FO F70/100 en Capt F50 in ieder geval wel direct naar toe doorkan
 
Hoe denk je over: CRM (inkopper), SOP's, je inzet.....
Ik heb een hekel aan CRM! Net als aan SOP's en inzet, orde en discipline!

Ik hou wel van lekker eten, muziek, samen leuke dingen doen en lange wandelingen langs het strand.

Lijkt jou dat ook wat, stuur dan je reactie naar nummer 104012 bur. v. dit bl.
 
Ik heb een hekel aan CRM! Net als aan SOP's en inzet, orde en discipline!

Ik hou wel van lekker eten, muziek, samen leuke dingen doen en lange wandelingen langs het strand.

Ja zeg, ga een beetje de goede antwoorden voorzeggen op een openbaar forum!!
 
Je kan gewoon van coco naar capt Fokker 50, zelfs naar capt Fokker 70, mits je een ATPL hebt en je verder bindingsvrij bent en genoeg senioriteit hebt (dit met name voor de Fokker 70 functie). Daarbij moet je wel eerst 6 maanden als co vliegen, voordat je daadwerkelijk je command upgrade gaat doen.

Ok interessant!
Maar hoe kan iemand nou voldoende uren schrijven als hij/zij coco is?
in 6 maanden zon 1300uur vliegen gaat niet helemaal werken lijkt me zo ;)
 
Mensen met voorervaring misschien....... Er zijn genoeg klsers die na de kls bij lufthansa terecht zijn gekomen en daar een paar jaar Airbus hebben gevlogen waarna de KLM plek voor ze had en zijn ze coco geworden.... Heb je een coco met 3000u, het kan. Of het logisch is, laat ik het daar maar niet over hebben.
 
Voor zover ik weet, zijn er van de pak weg 75 kls´rs die ooit bij Lufthansa zijn begonnen hooguit 15 naar de klm gegaan, terwijl ze vrijwel allemaal de kans hebben gehad naar de klm terug te keren!

Cheers!
 
Back
Top