De Cock Pit
New member
Heren, dames,
De laatste tijd beginnen steeds meer landen in benarde financiële situaties te geraken. Zo is bij jullie wel bekend dat Griekenland haar schulden niet meer kon (kan) betalen, waar de EU -en zo ook de euro (€)- onder druk door komt te staan. Hiernaast dreigen ook een aantal andere Europese landen in de financiële problemen te komen. Ondanks de geruststellende worden van politici en hoge economen, lijkt dit onvermijdbaar. Landen zoals Italië, Spanje, Ierland..
Van de week is het schuldenplafond in de VS verhoogd, waardoor de VS kan blijven lenen en dus geld kan blijven uitgeven. Er is echter geen nieuw concreet plan gekomen voor extra banen, zorgverzekering etc. m.a.w. een plan dat de VS echt nodig heeft. Alleen een bezuiniging van een aantal biljoen, maarja als er dan ook weer extra wordt bijgeleend heeft dat natuurlijk nul komma nul effectief nut.
Door deze halve maatregelen neemt de onrust in de financiële markt toe. Hierdoor zien we de laatste week aandelenkoersen wereldwijd dalen, waardoor de beurzen donkerrode cijfers noteren.
Hoewel de banken nu niet het centrale probleem zijn, wat in 2008 leidde tot het instorten van de markten met de crisis als gevolg, doet de huidige gang van zaken mij toch twijfelen of het verloop van de crisis daadwerkelijk de beoogde V-vorm zal volgen in plaats van de gevreesde W-vorm. (Of zelfs een geheel nieuwe crisis zal doen veroorzaken.)
(Er zijn structurele problemen binnen de EU, haar lidstaten en ook op een grotere mondiale schaal. Federalisme is denk ik waar de EU naartoe moet, maar dat is momenteel nog één groot taboe bij de EU-leiders. Dit heeft verder niets met mijn vraag te maken die ik zo ga stellen )
Aan de hand van de hiervoor beschreven situatie kan ik nog niet concluderen/inschatten wat voor effect dit gaat hebben op de luchtvaart. Wat ik wel weet is dat in 2008 toen de crisis toesloeg, de luchtvaartmaatschappijen gigantische klappen te verduren kregen en daar momenteel langzaam uit op krabbelen.
Nu is mijn vraag aan jullie mede-airworkers:
Hoe denken jullie dat de huidige economische ontwikkelingen invloed zullen hebben op de luchtvaart en wat voor effecten zal dit hebben op aannames, fusies etc.?
Alvast bedankt en ik kijk uit naar een interessante discussie.
DCP
De laatste tijd beginnen steeds meer landen in benarde financiële situaties te geraken. Zo is bij jullie wel bekend dat Griekenland haar schulden niet meer kon (kan) betalen, waar de EU -en zo ook de euro (€)- onder druk door komt te staan. Hiernaast dreigen ook een aantal andere Europese landen in de financiële problemen te komen. Ondanks de geruststellende worden van politici en hoge economen, lijkt dit onvermijdbaar. Landen zoals Italië, Spanje, Ierland..
Van de week is het schuldenplafond in de VS verhoogd, waardoor de VS kan blijven lenen en dus geld kan blijven uitgeven. Er is echter geen nieuw concreet plan gekomen voor extra banen, zorgverzekering etc. m.a.w. een plan dat de VS echt nodig heeft. Alleen een bezuiniging van een aantal biljoen, maarja als er dan ook weer extra wordt bijgeleend heeft dat natuurlijk nul komma nul effectief nut.
Door deze halve maatregelen neemt de onrust in de financiële markt toe. Hierdoor zien we de laatste week aandelenkoersen wereldwijd dalen, waardoor de beurzen donkerrode cijfers noteren.
Hoewel de banken nu niet het centrale probleem zijn, wat in 2008 leidde tot het instorten van de markten met de crisis als gevolg, doet de huidige gang van zaken mij toch twijfelen of het verloop van de crisis daadwerkelijk de beoogde V-vorm zal volgen in plaats van de gevreesde W-vorm. (Of zelfs een geheel nieuwe crisis zal doen veroorzaken.)
(Er zijn structurele problemen binnen de EU, haar lidstaten en ook op een grotere mondiale schaal. Federalisme is denk ik waar de EU naartoe moet, maar dat is momenteel nog één groot taboe bij de EU-leiders. Dit heeft verder niets met mijn vraag te maken die ik zo ga stellen )
Aan de hand van de hiervoor beschreven situatie kan ik nog niet concluderen/inschatten wat voor effect dit gaat hebben op de luchtvaart. Wat ik wel weet is dat in 2008 toen de crisis toesloeg, de luchtvaartmaatschappijen gigantische klappen te verduren kregen en daar momenteel langzaam uit op krabbelen.
Nu is mijn vraag aan jullie mede-airworkers:
Hoe denken jullie dat de huidige economische ontwikkelingen invloed zullen hebben op de luchtvaart en wat voor effecten zal dit hebben op aannames, fusies etc.?
Alvast bedankt en ik kijk uit naar een interessante discussie.
DCP
Last edited: