Economische onrust

De Cock Pit

New member
Heren, dames,

De laatste tijd beginnen steeds meer landen in benarde financiële situaties te geraken. Zo is bij jullie wel bekend dat Griekenland haar schulden niet meer kon (kan) betalen, waar de EU -en zo ook de euro (€)- onder druk door komt te staan. Hiernaast dreigen ook een aantal andere Europese landen in de financiële problemen te komen. Ondanks de geruststellende worden van politici en hoge economen, lijkt dit onvermijdbaar. Landen zoals Italië, Spanje, Ierland..

Van de week is het schuldenplafond in de VS verhoogd, waardoor de VS kan blijven lenen en dus geld kan blijven uitgeven. Er is echter geen nieuw concreet plan gekomen voor extra banen, zorgverzekering etc. m.a.w. een plan dat de VS echt nodig heeft. Alleen een bezuiniging van een aantal biljoen, maarja als er dan ook weer extra wordt bijgeleend heeft dat natuurlijk nul komma nul effectief nut.

Door deze halve maatregelen neemt de onrust in de financiële markt toe. Hierdoor zien we de laatste week aandelenkoersen wereldwijd dalen, waardoor de beurzen donkerrode cijfers noteren.

Hoewel de banken nu niet het centrale probleem zijn, wat in 2008 leidde tot het instorten van de markten met de crisis als gevolg, doet de huidige gang van zaken mij toch twijfelen of het verloop van de crisis daadwerkelijk de beoogde V-vorm zal volgen in plaats van de gevreesde W-vorm. (Of zelfs een geheel nieuwe crisis zal doen veroorzaken.)

(Er zijn structurele problemen binnen de EU, haar lidstaten en ook op een grotere mondiale schaal. Federalisme is denk ik waar de EU naartoe moet, maar dat is momenteel nog één groot taboe bij de EU-leiders. Dit heeft verder niets met mijn vraag te maken die ik zo ga stellen :) )

Aan de hand van de hiervoor beschreven situatie kan ik nog niet concluderen/inschatten wat voor effect dit gaat hebben op de luchtvaart. Wat ik wel weet is dat in 2008 toen de crisis toesloeg, de luchtvaartmaatschappijen gigantische klappen te verduren kregen en daar momenteel langzaam uit op krabbelen.

Nu is mijn vraag aan jullie mede-airworkers:

Hoe denken jullie dat de huidige economische ontwikkelingen invloed zullen hebben op de luchtvaart en wat voor effecten zal dit hebben op aannames, fusies etc.?

Alvast bedankt en ik kijk uit naar een interessante discussie.

DCP
 
Last edited:
What began as a weak day in the stock markets ended in the worst rout in more than two years, as investors dumped stocks amid anxiety that both Europe and the United States were failing to fix deepening economic problems.

Lees verder new york Times.

http://www.nytimes.com/2011/08/05/business/markets.html?_r=1&nl=nyregion&emc=ura1

Invloed op de aviation sector? You bet.
Er komt geen pensioengolf, maar een tsunami voor de 250 hours ab initios.

Probeer me maar lek te schieten hoor, ik ben multi layer kevlar.

Cheers
Art
 
Invloed op de aviation sector? You bet.
Er komt geen pensioengolf, maar een tsunami voor de 250 hours ab initios.
Er komt niet alleen een tsunami aan voor de 250 hour ab initio's, maar er komt ook een tsunami van 250 hour ab initio's als zij in hun steeds groter wordende wanhoop zullen proberen om elke P2F/P4T optie aan te grijpen en zo de arbeidsvoorwaarden in de luchtvaartindustrie nog verder de afgrond in te sleuren.

Probeer me maar lek te schieten hoor, ik ben multi layer kevlar.
Probleem is dat de meesten die nu aan een opleiding beginnen (of een paar jaar geleden reeds aan een opleiding begonnen zijn) nauwelijks zullen gaan proberen om je lek te schieten.
Men haalt zijn/haar schouders op onder het motto "ach, komt wel weer goed, het zijn maar zure zeurpieten" en gewapend met een "multi layer kevlar baangarantie" bij een 3e wereld airline of een "multi layer kevlar garantiefonds" (Credit Default Swap?) stort men zich in het avontuur.

"We zien wel," zei de blinde... :stapelge:
 
Ik denk dat de huidige koersdaling eindelijk de correctie is die nodig was, zeker op wall street. Hoe kan het dat de stocks zo hoog gingen terwijl de rest van de economie op hetzelfde niveau bleef van 2 jaar geleden? Werkeloosheid is niet gedaald, huizen dalen nog steeds in waarde, nog steeds zijn er families die hun huis verliezen, koopkracht is verslechterd. Alleen de stocks gingen omhoog door bedrijven die hun medewerkers op de stoep van de unemployment office hadden gedumpt en nu een bescheiden winst maken. Nu hun ex-medewerkers hun spaarcenten niet meer in de economie kunnen pompen gaan de stocks weer naar beneden. De hele stockmarket heeft recentelijk de connectie met de realiteit verloren.
 
Heren, dames,

De laatste tijd beginnen steeds meer landen in benarde financiële situaties te geraken. Zo is bij jullie wel bekend dat Griekenland haar schulden niet meer kon (kan) betalen, waar de EU -en zo ook de euro (€)- onder druk door komt te staan. Hiernaast dreigen ook een aantal andere Europese landen in de financiële problemen te komen. Ondanks de geruststellende worden van politici en hoge economen, lijkt dit onvermijdbaar. Landen zoals Italië, Spanje, Ierland..

This debt is held by German/French/British/Dutch/US banks. A default will implode these banks. The reality is that a lot of banks are insolvent - they have been allowed to hide their toxic crap off the books or pretend it is still valued at 100% - whilst in reality it it worthless.

Nothing was solved in 2008 - so here we are again. The amounts are even larger this time. Debt levels are unsustainable.

A cascading global financial collapse is a very real possibility - it was very close in 2008

Aan de hand van de hiervoor beschreven situatie kan ik nog niet concluderen/inschatten wat voor effect dit gaat hebben op de luchtvaart. Wat ik wel weet is dat in 2008 toen de crisis toesloeg, de luchtvaartmaatschappijen gigantische klappen te verduren kregen en daar momenteel langzaam uit op krabbelen.

Nu is mijn vraag aan jullie mede-airworkers:

Hoe denken jullie dat de huidige economische ontwikkelingen invloed zullen hebben op de luchtvaart en wat voor effecten zal dit hebben op aannames, fusies etc.?

Alvast bedankt en ik kijk uit naar een interessante discussie.

DCP
You may see a repeat of 2008 or even worse. Things certainly appear to be spiralling out of control. Don't believe all the nonsense coming from the Politicians.

I put up a list of survival tips in 2008 - I still think it's smart to take precautions.
 
Last edited:
Vol verbazing heb ik afgelopen week deze film gezien:

http://www.michaelmoore.com/books-films/capitalism-love-story

Hij raakt de kern, waarbij banken een bail out krijgen maar de gewone man in de steek wordt gelaten. Daarom stond de DOW zo hoog terwijl de werkeloosheid nog steeds sky high was zoals Metrodriver aanhaalt. Het gaat puur om speculatie en angst. En nu weer heeft men angst voor Europa waardoor, de beurzen in de vrij val raakten. Dit creëert weer angst en de cirkel is rond. Kijk maar naar 2008.

Of de gewone man het overleefd zal de banken worst wezen. Ze zijn alleen maar bezig hun eigen corrupte systeem in stand te houden. Ik heb het nu hoofdzakelijk over de States, maar ook in Nederland worden er weer miljoenen bonussen uitgedeeld nadat banken gered zijn door de staat. En wat ziet de gemiddelde werknemer terug van deze redding? Niets...

Banken hebben niets geleerd van de crisis in 2008.
 
Banken hebben niets geleerd van de crisis in 2008.

Ze hebben onze economische stabiliteit volledig onderuit gehaald, en het spijtige is vooral dat Europa en onze politici niet de moed hebben gehad om eindelijk de financiële sector te gaan reguleren.

Ik ben ook voor een vrije markt economie, maar het moet maar eens gedaan zijn dat één onderdeel daarvan onze stabiliteit blijft onderuit halen.
 
Filmtip: The Inside Job met Matt Damon.

In deze film-docu wordt de financiële crisis in een historische context geplaatst waardoor duidelijk wordt hoe het zo ver had kunnen komen in 2008. Het bizarre is dat de poppetjes die verantwoordelijk waren voor de deregulering van het financiële systeem (en dus voor de crisis) nu weer door Obama zijn aangesteld en dat dus deze foute poppetjes nog steeds op dezelfde machtige posities zitten.

Er is inderdaad geen reet veranderd, niemand heeft er wat van geleerd. Het probleem is dat de mens altijd voor zichzelf kiest op het moment dat er teveel geld en macht in het spel komt. En niet voor de community.
 
Bloomberg komt met een groot geheim uit de VS:

The Fed had committed $7.77 trillion as of March 2009 to rescuing the financial system, more than half the value of everything produced in the U.S. that year

Er is dus, zonder congress of publiek in te lichten, steun naar de banken gegaan, voor de waarde van 0.5x de productie van de VS ($7.770.000.000.000). Hier hebben de banken in de VS $13.000.000.000 aan verdiend. Dit bedrag is gelijk aan het grootste deel van de staatsschuld van de VS. De wereld wordt opgelicht en kijkt er naar. Strengere regels voor de financiële wereld? Nee, het feest blijft door gaan voor de banken.

Saved by the bailout, bankers lobbied against government regulations, a job made easier by the Fed, which never disclosed the details of the rescue to lawmakers even as Congress doled out more money and debated new rules aimed at preventing the next collapse.

Dit wordt betaald door de geldpers aan te zetten, uiteindelijk over de ruggen van een ieder die vermogen in dollars bezit. De schuld ligt niet bij luie Grieken. De corrupte financiële wereld moet op de schop. We zitten niet in een eurocrisis, maar in het vervolg van de bankencrisis.

Ook in de EU zijn er voorstellen voor een "actievere rol van de ECB". Mooie verwoording om hetzelfde uit te halen als in de VS is gebeurd: de geldpers aanzetten. En het is duidelijk wie daarvan profiteert: daar waar dit nieuwe geld binnenkomt, bij de banken.
 
Last edited:
De schuld ligt niet bij luie Grieken. De corrupte financiële wereld moet op de schop. We zitten niet in een eurocrisis, maar in het vervolg van de bankencrisis.

De schuld ligt wel degelijk bij die luie Grieken, alleen wisten hedge funds en analisten dit eerder dan onze politieke vrienden die dit in de gaten hadden moeten houden. Dmv, op zeer grote schaal, short selling Griekse bonds is het oa aan het licht gekomen. In de tussentijd hebben de "analisten" en vooral de hedge funds een vermogen gekregen van het short sellen en kunnen ze helemaal lachen wanneer alles afgehamerd gaat worden (dat is in feite hun werkelijke cash moment). Daarna kunnen ze weer verder met Portugal, Italië, Spanje etc. en gaat de Euro naar de knoppen. Maar wiens schuld is dat?

Vwb de luchtvaart; de Euro moet gered worden en de politici moeten dit allen onder ogen zien en maatregelen nemen dat dit nooit meer kan gebeuren. Anders gaat niet alleen de luchtvaart naar de knoppen, maar ook onze welvaart.
 
Natuurlijk, het is allemaal de schuld van anderen. Griekenland, de Banken, de USA, etc etc etc.

Zo lang kiezers (wij dus) niet aan politici aangeven dat we willen dat er a) minder wordt uitgegeven, b) meer binnenkomt, dat wij daar c) harder voor willen werken zodat we d) meer kunnen produceren en daarmee e) garanderen dat we de handelsbalans een balans blijft, maakt wat banken etc doen echt niets uit.

Als een partij zou durven opstaan met de goede plannen, worden ze keihard weggestemd. Want we stemmen liever voor een partij die ons beloofd al die rijke schoften aan te pakken zodat er niets meer aan de hand is! Probleem opgelost. Oh ja, en natuurlijk de max snelheid naar 130, want dat is ook belangrijk.

Jongens, het is niet de schuld van de bankiers. Het is niet de schuld van de Grieken. Het is niet de schuld van de Chinezen, het is niet de schuld van de EU. Het is de schuld van regering na regering (overal ter wereld) die alles doet om aan de macht te blijven. En dat doen ze door b*llshit te verkopen die wij slikken en op ze stemmen, want het verhaal is in ons voordeel en 'ze zullen er wel verstand van hebben.' Figure it out. Als het te goed klinkt om waar te zijn, dan is het niet waar. Zelfs als het een beetje vervelend klinkt, dan is het nog te positief. En met 'onze' stem is het 'onze' schuld. Vingers wijzen naar andere partijen gaat echt niets en niemand helpen, dat is hetzelfde als wijzen naar 'de piloot' als oorzaak van een crash waarvan de oorsprong veeeeeel verder terug ligt.
 
Uiteindelijk is het een systeemfout. De schuld van het systeem. Maar bankiers hebben er belang bij dat het huidige systeem zoveel mogelijk wordt gehandhaafd, en zetten zich daar ook actief voor in.
 
De kiezers krijgen inderdaad vaak de regering die ze verdienen. Maar vergis je niet, zeker in de US is het niet een democratie van de kiezers maar eerder van de industrie lobbies (olie en banken vooral), it's a wall street government. Het afschaffen van regulering voor het financiële wezen was in de VS alsmede in IJsland (en met gevolgen wereldwijd) het begin van het toestaan van misbruik en puur graaiwerk (zie ook zoals eerder genoemd de film Inside Job).

In Brazilië zie je dat er eigenlijk geen crisis was, vooral omdat ze stricte regels op het financiële wezen bleven uitvoeren. Het ironische is dat de banken (zie het als een zelf bescherming) juist daar nu het goed doen zonder reddingsplannen. En de luchtvaart is zo booming dat er kisten aan de grond staan vanwege tekort aan vliegers.

De vrije markt werkt alleen goed als er duidelijke spelregels zijn, maar dat idee is aan de gemiddelde republikein niet besteed (alles is voor Bassie).

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=FzrBurlJUNk[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=52D1LpMS9Gw[/YOUTUBE]
 
Clever Humour

Clever Humour

Some very clever commercials - none of the major networks in the US would air these. Too close to the truth?


[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=GU2iFJu31ik&feature=related[/YOUTUBE]


[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=u3Sd49HVDC4&feature=related[/YOUTUBE]

And the artwork of WilliamBanzai7 on Zerohedge - a prophet for our times!



RETURN OF THE EURO DAMNED by Colonel Flick, on Flickr

Don't expect anything except more hot air and vague promises on Friday. The current system is no longer sustainable - it's madness to keep kicking the can down the road.

These so called "leaders" are completely useless.

The Euro is finished - the only question is when and how it will all unravel.

5770283495
 
Last edited:
Worth Watching

Worth Watching

2 Videos - will take 2 hours of your time to watch. Well worth 2 hours of your time.

This should be mandatory viewing for the "leaders" at the EU summit on Friday. You won't be hearing about any of this that's for sure.

After watching this you will have a much better understanding of what we are up against - a better understanding than the so called "leaders".

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=8WBiTnBwSWc[/YOUTUBE]

A very good discussion of the current state of play. Unfortunately they are correct imho.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=BsMj59hyJOQ[/YOUTUBE]
 
Last edited:
Gaat nog leuk worden als de huizenbubbel uiteindelijk leeg loopt.
En wat te denken van piloten zonder een baan, maar met een torenhoge schuld? Ik las een interessant artikel met daarin de volgende grafiek:

recession.PNG


Als ik zo links en rechts om me heen kijk en zie hoe diep sommige mensen in de schulden zitten (auto's huis, studielening enz) dan hou ik mijn hart vast, zeker voor de piloten die nu nog midden in een opleiding zitten en het point of return om nog eventueel te stoppen voorbij zijn.

De houding van veel beginnende piloten dan ook erg illustratief voor de maatschappij waarin we leven. Net als bij banken, die enorme risico's nemen en dan verwachten dat de regering (lees: de samenleving) ze van de ondergang redt, zo verwachten veel beginnende piloten ook dat een of ander garantiefonds of baangarantie ze wel zal redden als ze ondanks alle waarschuwingen met een roze oogkleppen op en een lening van 150k een sprong in het diepe nemen. De samenleving (lees: toekomstige collega's) moeten maar genoegen nemen met steeds slechter wordende arbeidsvoorwaarden omdat iemand zich voor 150k bij een vliegschool en P2F outfit een droom wil kopen.

Wil je naar de Noordpool vliegen in een eenmotorige Cessna? Tuurlijk joh, gewoon lekker doen man man! Lekker 'je hart volgen' en dat soort jeuk teksten.
Net als in de politiek of de financiële wereld: als het goed gaat zijn de glorie, roem en bonussen voor het individu, en als het fout afloopt dan mag iemand anders de rotzooi opruimen! Crash je of kom je in de problemen? Lekker boeien, dan riskeert iemand anders wel zijn leven om je frozen ass van een ijsschots redden, daar zijn ze immers voor en daar betaal je premies voor! :stapelge:
Die redders worden betaald via een verzekeringspremie en zullen opereren op een acceptabel professioneel risiconiveau en gaan ongetwijfeld op weg met allerlei fancy gyro systemen en meerdere motoren op het reddingsvaartuig.
Diep triest zo'n mentaliteit! :(
 
Je moet inderdaad goed gek zijn om in deze tijden een vliegopleiding te doen als je geen enkel eigen vermogen achter de hand hebt. Bij een hypotheek staat er nog een huis van stenen tegenover dat verkocht kan worden als je de rente niet meer kunt betalen. Bij een vliegbrevet van 150k heb je alleen een stukje papier in handen, de rest is lucht in crisistijd.

M.i. is het alleen verantwoord als je bij aanvang van de opleiding minstens de helft uit eigen geld kan financieren, zodat je uiteindelijke schuld niet boven de 60k komt en zelfs dan is het nog risicovol. Ik zie ook genoeg voorbeelden in mijn (luchtvaart)omgeving waar mensen door een peperdure vliegopleiding geen rooie cent meer hebben en zo goed als failliet zijn. Voor deze mensen zal het nooit meer mogelijk zijn om een eigen huis te kopen. Het is toch ook van de zotte om +/- 25k extra bovenop de 110k te lenen puur en alleen om je levensonderhoud van te betalen. Dat moet je ten allen tijde zien te voorkomen, met geleend geld je dagelijkse uitgaven bekostigen. Dat is namelijk erg duur geld dat ooit een keer terugverdiend moet worden. Helaas zijn mensen erg slecht in staat om het begrip "exponentieel" goed te begrijpen, wat hand in hand gaat met "rente" en "schuld".

Het komt er helaas wel op neer dat het niet meer voor iedereen is weggelegd om vlieger te worden. Maar dat begint ondertussen ook in mindere mate te gelden voor een normale béta WO-opleiding, dankzij de regering.
 
Wil je naar de Noordpool vliegen in een eenmotorige Cessna? Tuurlijk joh, gewoon lekker doen man man! Lekker 'je hart volgen' en dat soort jeuk teksten.
Net als in de politiek of de financiële wereld: als het goed gaat zijn de glorie, roem en bonussen voor het individu, en als het fout afloopt dan mag iemand anders de rotzooi opruimen! Crash je of kom je in de problemen? Lekker boeien, dan riskeert iemand anders wel zijn leven om je frozen ass van een ijsschots redden, daar zijn ze immers voor en daar betaal je premies voor! :stapelge:Diep triest zo'n mentaliteit! :(

Als een bedrijf een reddingsdienst/verzekering aanbiedt om wereldwijd je te komen oppikken/repatriëren (inclusief oorlogsgebieden, bergen, zeeën, noordpool etc), wat is er dan moreel mis met daar gebruik van te maken ? Ik heb 400$ betaald om 30 dagen "persoonlijk" gedekt te zijn. Ik heb het gelukkig niet nodig gehad, dus dat kan mooi in de pot voor de volgende avonturier die het misschien wel nodig zal hebben. Daar ga jij echt geen last van hebben. Integendeel, het creëert weer wat extra jobs. You're welcome sir!
 
Back
Top