Easy vraagjes..

6

676$

Guest
Mannen,

Just wondering, hoe groot is de kans dat je op gesprek mag komen (als SFO ?) met rond de 1500 TT. Meeste daarvan is multi turbine PIC.

En als je aangenomen bent, hoe senior is DTM (in andere woorden hoelang zou je moeten wachten als newhire voordat je DTM kunt krijgen..)

Thanks in advance.

FD
 
Volgens mij kom je met jouw uren alleen in aanmerking voor het TRSS (type rating sponsor scheme). Wat dat precies inhoud weet ik niet maar je moet je eigen type betalen die easy dan weer terugbetaald ofzo. Misschien dat iem anders hier meer van weet.

Wat betreft DTM: het kan vriezen of dooien. Er is een behoorlijke lijst met wachtenden maar van de volgorde trekken ze zich in LTN naar het schijnt weinig aan. Degene die het meest stalkt/ de lekkerste bonbons/ mooiste bos bloemen produceert mag gaan.
Nee, alle gekheid op een stokje, er is geen enkel protocol over base transfers en er bestaat geen senioriteit binnen Easyjet.
 
Kermit,

Thanks.

Wat ik ervan begrepen heb tot nu toe, is dat ze je type betalen, maar dat je dat zelf terug betaald over 5 jaar? (ze houden je salaris in?)

fair enough.

Als je met minder als 1500 tt op gesprek komt, kom je dan automatisch enkel in aanmerking als JFO en met meer als 1500 TT als SFO ?? of is het maar net wat ze nodig hebben?

Dus, DTM is zsm inschrijven na aanname en dan maar hopen for the best?

bedankt.
 
High FD,

Je gaat me toch niet vertellen dat je van plan bent om voor je rating te gaan betalen?? ;)

He staat me bij dat jij tot die tegnstanders behoord, die weigeren voor een rating te betalen??

Als het anders is hoor ik het ook graag.

Even goeie vrienden overigens, ieder doet wat hem/haar het beste lijkt.

ph-gjk
 
En dat vraagd iemand die zelf in de buidel getast heeft? ;) in jouwn geval was/ben ik er niet tegen. Maar dat weet je zelf ook.

Zit goed hier, maar kijk altijd verder dan mn neus lang is :). Plus dat het gras nergens zo groen is als thuis, als je een tijdje weg bent.. Maargoed, 3 dagen per week onder een zonnetje, en blauwe hemel op de golfbaan staan en doorbetaald krijgen (met een pieper opzak) is ook niet vervelend..

Ik heb gezegd (en daar blijf ik bij) als je onder condities alla HE komt te werken, dat ik er dan inderdaad (fel) op tegen ben.

Echter, bij een LCC en/of kleine regional kan ik het me voorstellen aangezien ze (de maatschppij) ook willen blijven bestaan als alle mannen gelijk weglopen na een paar uurtjes in hun logboek.

Bij het TRSS is het (volgens mij? ) zo dat ze het een paar jaar van je salaris afhouden.. Plus dat het salaris bij EJ nou niet echt het zelefde is als bij HE...

Maar inderdaad 45k dokken voor een 76 rating, om vervolgens 2000 bruto per maand te verdienen vind ik inderdaad misdadig.. Maargoed, zal wel aan mij liggen :)

Trouwens, zonder gekheid, ik zou nieteens weten hoe ik 35/45k op tafel krijg.. Kan amper mn auto betalen..

have a great day.
 
He FD

:D :D :D

Deel je mening HE / Denim en andere (wurg) contracten waar bij je niet aan afbetalen kunt gaan denken zijn absoluut een "NO GO"

Ik weet het. Heb gemakkelijk praten nu......maar daarvoor heb ik risico's gelopen.
Heb nu een "goed" betaalde baan op 737 (kan altijd beter natuurlijk ;) ) en kan nu m'n schulden af gaan lossen.

Hoorde overigens onlangs wat een FO bij Trans moet gaan verdienen......

:( :( :( daar mee los je je schulden nou ook niet echt snel af. Easy, JET2 en welicht Ryanair zijn dan betere bedrijven om voor te gaan vliegen. Hoewel ik ook begrijp dat het verblijf in Nederland ook wat waard is.
 
Klopt, maar bij Trans betalen ze mee aan je pensioen en betalen ze (nog) je type..

Kan me echter goed voorstellen dat alleen rated mensen met uren daar op het moment kans maken.. Vrij logisch.

All the best. Ik ga maar eens beginnen aan een nachtje CB's ontlopen in LA en Fl op het moment..

FD
 
Dat kan ik je zeggen...

Ik heb met 5000TT en 2500jet uren 3 maatschappijen geschreven (online appl.). Virgin Atlantic, EasyJet en SouthWest. Van de 3 heb ik.... geen reaktie terug gekregen. En ik dacht dat ze me met open armen zouden ontvangen... :grijns:

Ja, de maatschappijen hebben heeeel veel mensen nodig. Tenminste.. dat zeggen de vliegscholen. Misschien kan ik een baantje als instructeur C-152 krijgen bij Stella???
 
Meester,

Heb je een greencard? Southwest belt je zeker weten op vroeg of laat.. (is je FAA ticket en medical current? en heb je die 73 rating op je FAA brevet staan?)

WW1,

Met jouwn uren kun je volgens mij als DEC solliciteren.. Ook zijn er in Azie en het midden-oosten een paar andere mogelijkheden voor mensen met jouwn
uren (Cathay, Emirates, Etihad, Gulf air, Qatar, China Airlines, EVA, SIA pax en cargo etc)..

All the best.
 
@FD

vwb. SouthWest; ik heb nog geen 'green card' maar dat is alleen een kwestie van aanvragen. Ik heb in principe 't recht om in de States te werken... Nee, ik heb geen FAA brevet of medical. Zou dat een probleem zijn? Een gelijkstelling is toch alleen een ambtelijke kwestie?

Mijn sollicitaties heb ik een kleine 2 maanden geleden verstuurd. Ik dacht echt dat ik 'per ommegaande' een uitnodiging zou krijgen voor een gesprek. Viel best wel tegen... zeker omdat ik een 737 rating heb en current ben op type. Anyway, 't was meer een 'probeersel' want ik zit in principe goed bij mijn huidige club. 't Was meer bedoelt als 'markt-onderzoek'. Misschien kan ik mijn resultaten publiceren zodat vliegscholen er hun "voordeel" mee kunnen doen?
 
Zonder FAA brevet/medical en een current 73 type krijg je 200% zeker weten geen telefoontje..

Echter, zodra je die hebt (kleine moeite inderdaad als je een ICAO CPL/ATPL hebt met 500+ uur on type) en ze (lees: SW) een update stuur, weet ik zeker dat ze je bellen..

Mensen met rond de 3000 TT krijgen telefoontjes.. Maar je FAA brevet en type moet currrent zijn.. Ze gaan geen tijd/geld in mensen steken als er meer dan genoeg ervaren mensen met type "ready to go" zijn.

succes!


--

Southwest Airlines Flight Operations Department
Information for Prospective Pilots

Thank you for your interest in a flying career with Southwest Airlines. If you meet the minimum qualifications listed below, please click the Apply Here button to complete the SWA Pilot Application.
Southwest Airlines New Pilot Requirements

*

Certificates / Ratings:
U.S. FAA Airline Transport Pilot Certificate. Unrestricted1 U.S. Type Rating on a B-737 not required for interview but required for employment.2
*

Age:
Must be at least twenty-three years of age.
* Flight Experience:
2500 hours total or 1500 hours TURBINE total. Additionally, a minimum of 1000 hours in Turbine aircraft as the Pilot in command3, as defined by FAR PART I is required. Southwest considers only Pilot time in fixed wing aircraft. This specifically excludes simulator, helicopter, WSO, RIO, FE, NAV, EWO etc. NO other time is counted.3

* Currency:
A minimum of 200 hours must be logged in the preceding 36 months.

* Medical:
Must possess a current FAA Class 1 Medical Certificate. Must pass FAA mandated Drug Test.

* Authorization to work in the United States:
Must have established authorization to work in the United States.

* Driver's License:
Must possess a valid United States Driver's License.

*

Education:
Graduation from accredited, four-year college preferred.
*

Letters of Recommendation:
At least three letters from any individuals who can attest to the pilot’s flying skills, by having observed them over a sustained period of time.

Apply Here

1The only restriction SWA will accept is "B-737 CIRC. APCH. - VMC ONLY"

2A candidate may apply without a B-737 Type Rating. If a candidate interviews and successfully completes the entire selection process, he/she has 6 months from that date to obtain a B-737 Type Rating to be eligible for hire.

3Southwest Airlines defines "Pilot in Command" as the Pilot responsible for the operation and safety of the aircraft during flight. This definition is taken from PART I of the FAR. Southwest Airlines further allows logging of PIC as follows: For an aircraft requiring a type rating: If both pilots are type rated, the pilot in the left seat and sole manipulator of the controls may log PIC. If only one pilot is type rated only that pilot may log PIC, regardless of seat position. For aircraft not requiring a type rating: Only the pilot in the left seat and sole manipulator of the controls may log PIC. For military personnel, Southwest Airlines will allow flight time logged as "Pilot In Command" (PIC) only if you are the Captain/Aircraft Commander or Instructor Pilot. Primary time will only be considered PIC on a specific aircraft after an individual upgrades to Aircraft Commander in the appropriate aircraft. Time logged, as "Other Time" will not be considered. When converting taxi time a conversion factor of .3 or eighteen minutes, per leg/sortie should be used. These guidelines are imposed by Southwest Airlines for the purpose of standardizing the calculation of flight time.

-
 
Hee FD, heb nog even gekeken naar dat TRSS programma. Het staat ook allemaal op Easyjet.com onder jobs.

Het komt hier op neer. Je betaalt zelf voor je (A319) type 23000 pond en easyjet verzorgt de lening (je hoeft dus geen liggende gelden te hebben) vervolgens betaalt easyjet jou iedere maand in je salaris 1/60e deel terug zodat jij over 5 jaar die lening kan terugbetalen. (geen idee hoe het met rente zit overigens) Als je in bezit bent van een ATPL start je gewoon als SFO en is je startsalaris 35500 pondjes per jaar excl sectorpay en excl die lening backpay. Sectorpay is ongeveer 4000 pond op jaarbasis.

WW1: easyjet heeft op dit moment nauwelijks 737 mensen nodig omdat de vloot 737 alleen maar kleiner wordt. Mensen met een A320 type hebben op het moment meer kans.
 
Hé Kermit,

Hoezo is er geen systeem in plaats voor base transfers? Zoietsgaat bij Easy aan de hand van een wachtlijst waar je op wordt gezet door je base captain. Toegegeven, vaak lijkt het erop dat men de lijst niet helemaal goed volgt, maar hij is er wel! Wat ook uitmaakt is of je B.V al een airbus curses hebt gedaan of niet: als je bovenaan staat met je 73 en ze hebben volgende week iemand nodig pakken ze al snel nr.2 omdat ie toevallig in Katwijk op de airbus zat (ofzo).
En DTM zit bommetjes vol. Daarbovenop gaat de uitbreiding van de basis ook nog eens niet door, dus de kans dat FD daar de komende jaren terechtkomt is vrijwel nihil.
 
Klopt CB maar zoals je zelf al aangaf wordt die lijst dus niet gevolgd. Ken zelf iemand in LGW die al van begin af aan op de lijst staat en ook al een jaar op de airbus zit en constant gepasseerd wordt ten faveure van anderen. Misschien moet ie wat assertiever daarin zijn maar een lijst is een lijst vind ik dan. Er lopen ook een aantal FO's rond hier die nieuw bij de company meteen naar DTM konden gaan. Ben blij voor ze hoor maar het is ergens wel een vreemde zaak.

Dat DTM vol zit klopt helemaal. In de zomer komt er misschien een 4e kist (dat de uitbreiding niet doorgaat is helemaal niet zeker) en er zijn hier een aantal FO's die tegen hun command aanhikken en die dan dus weer het veld moeten ruimen. Je kan dus nooit weten.

Wat minstens net zo'n kwalijke zaak was was de initieele lijst voor DTM. Nergens was een NTC gepubliceerd over transfers naar DTM. Ik was toevallig in de LGW crewroom toen het bekend werd maar je zal op vakantie zijn geweest ofzo, sta je wel onderaan de lijst. Kan je wel 4 jaar bij de company zitten maar dan kun je het echt schudden.
 
Last edited:
Laat ik het iets nuanceren: Er bestaat een lijst voor DTM maar ik ben ervan overtuigd dat je door de juiste kanalen aan te boren je positie op die lijst kunt verbeteren.
 
Ja, in the long term, mensen met een airbus-rating zijn goedkoper om aan te nemen en om te scholen naar ezy SOP's voor dezelfde vacature.

Bij easy geld ook.....de aanhouder wint!!
Trouwens heb je niet een bekende die bij easy vliegt?? Als een ex-collega of iemand die van jouw vlieg capaciteiten op de hoogte is middels persoonlijke ervaring dan heeft easy het recommend a friend scheme diegene kan jou een soort van aanraden bij de company, wil nog wel eens helpen...

Succes. :D
 
Wat is de kans om aangenomen te worden wanneer je een A320 rating en 300 tot 500 uur on type hebt?
Of gaat dan toch de voorkeur uit naar mensen die door CTC aangeboden worden?
 
Net zo'n goede kans als de CTC-ers zou ik zeggen.

Er wordt natuurlijk wel gekeken waar deze uren zijn gemaakt,etc.

maar wie ben ik om te zeggen dat het zo in elkaar steekt.......
 
Back
Top