e-Reader als EFB?

scsirob

New member
Heeft iemand al eens gespeeld met een e-reader als electronic flight bag?

Je zou er de Bottlang op kwijt kunnen, manuals van je complete uitrusting in PDF formaat, POH, kaarten (helaas nog zwart-grijs-wit), en je kunt op sommige modellen aantekeningen maken. Ze schijnen uitstekend afleesbaar te zijn, ook in direct zonlicht. Afmeting ongeveer A5. De levensduur van de batterij is soms tot 2 weken.

Iemand al ervaring mee?
 
Geen ervaring mee, maar een interessant idee.

Levensduur van de batterij is niet in dagen/uren/weken te meten. De levensduur van de baterij is namelijk afhankelijk van het aantal pagina wisselingen. Stroomverbruik van een (goede) e-reader is nulniks/nada/noppes als je alleen naar een pagina kijkt. Er wordt gebruik gemaakt van e-ink, wat feitelijk betekent dat je een soort van LCD scherm hebt, waarbij de rusttoestand niet is gefixeerd op "leeg", zoals we gewend zijn van een normaal LCD scherm.
 
Iemand al ervaring mee?

Nog niet als EFB, maar ik heb wel een eReader en lees daar dagelijks de krant op (en zo af en toe een boek). Dat werkt prima, maar die spullen worden dan ook geleverd in het ePub formaat dat speciaal voor eReaders gemaakt is. Er kunnen ook pdf's en jpg's op, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Leesbaarheid, batterijduur, enz. is inderdaad geweldig, alleen vanwege het ontbreken van backlight moet je niet in de schemering proberen te lezen. Kies overigens wel voor het grootste scherm (8" of meer) omdat je toch A4's probeert te verkleinen tot A5 of minder. Een 8,5" scherm heeft een twee keer zo grote oppervlakte als een 6" scherm. En de prijs van die dingen is evenredig met de totale schermoppervlakte, dus...

Ik zal deze week eens proberen om de VFG erop te zetten en te kijken of het een beetje werkt.

P.
 
Bijna vergeten te vermelden dat ik het geprobeerd heb...

Ik heb een Irex DR800S. Als je op www.ais-netherlands.nl de pdf's van de VFG ophaalt en op het apparaat zet, dan is dat in de eerste plaats veel werk, vooral als je beseft dat dat iedere vier weken opnieuw moet. Verder krijg je heel veel kleine bestandjes, één per hoofdstuk. En dan nog iets: als je ze opent ziet het apparaat opeens dat die bestandjes een titel hebben (net als wanneer je op je PC het bestand rechtsklikt en op 'Eigenschappen' kijkt). Al die bestandjes hebben exact dezelfde titel, en dus hebben ze in het scherm van de e-reader ook dezelfde titel zodra ze eenmaal geopend zijn. Je kunt dan niks meer terugvinden.

Je kunt ze natuurlijk ook achter elkaar openen op de website en dan printen naar één pdf-je en dat werkt beter. Maar ook dan zit je zonder inhoudsopgave, zodat je met de zoekfunctie moet zoeken op woorden. En als je inzoomt omdat een A4tje op een A5 formaat scherm wel erg moeilijk leest gaat hij de tekst herformatteren en verpest hij daarmee alle tabellen. Goed nieuws: er komt binnenkort een software update van de e-reader waarmee je pdf's kunt inzoomen zonder de lay-out te veranderen. Dan wordt het misschien beter.

Omzetten naar ePub formaat is ook mogelijk. Daar zijn tools voor, maar die verpesten wel alle tabellen. Bovendien is het pas mogelijk een inhoudsopgave erbij te krijgen als je eerst een soort script schrijft die weet hoe je de hoofdstukkopjes geformatteerd zijn in de html-versies van de documenten. Kan allemaal wel, maar erg omslachtig.

Het zou dus nuttig zijn als de hele VFG-gids ook zou worden gepubliceerd in ePub formaat. Dat is te automatiseren, maar dat zal wel geld kosten. Als het eenmaal af is kunnen ze iedere vier weken geheel automatisch een nieuwe versie neerzetten, en dan lijkt het me reuze handig. Voorlopig maar even de website en de printer blijven gebruiken...

P.
 
Bedankt voor je rapport! Je maakt in ieder geval duidelijk dat het struikelblok voor bruikbaarheid vooralsnog in het beschikbare format zit, en niet zo zeer in het idee zelf. Als organisaties bereid zouden zijn om in ePub format te publiceren dan zou dat een hoop oplossen.

Een kennis bezit een Sony e-reader, ik zal eens kijken of ik die eens vast mag houden. Mocht jij na die update betere resultaten met PDFs hebben dan hoor ik het graag
 
De Jeppesen IFR approach plates zijn in ieder geval in ereader formaat te verkrijgen: http://www.solidfx.com/
Als er genoeg vraag naar is zal VFR ook wel een keer komen.

Hé, dat apparaat op het plaatje (en filmpje) is identiek aan mijn e-reader, alleen staan er SolidFX en FX8 logo's op en kun je met de pen op de plaatjes schrijven. Dat kan bij mijn apparaat pas na de volgende update (die al in april beloofd was).

Nu inderdaad alleen nog een partij die die data aanlevert voor het apparaat. Dat lijkt dus wel te kunnen...

P.
 
Een kennis bezit een Sony e-reader, ik zal eens kijken of ik die eens vast mag houden. Mocht jij na die update betere resultaten met PDFs hebben dan hoor ik het graag

Ik laat het wel weten.

Heeft die Sony geen 6 inch beeldscherm? Ik denk dat dat echt te klein is, zeker voor approach kaartjes en tabellen. Je hebt maar een half zo grote oppervlakte!

Overigens denkt Irex volgend jaar met een kleurenscherm te komen, maar die zal dan wel weer een stuk duurder zijn dan mijn huidige apparaat.

P.
 
ik wil juist zo'n ding omdat het klein is en leesbaar.
Voor de grotere bestanden (betere leesbaarheid) ga ik wel naar m'n 13 inch macbook....
Die dingen van 6 inch zien er goed uit.
 
Back
Top