dslr camera kopen! advies?

Show 'em whatcha got !

Show 'em whatcha got !

Hupsakee, lenzen oppoetsen, verse memory stick erin en gaan......


Luchtvaartnieuws.nl fotowedstrijd: stuur uw mooiste luchtvaartfoto in

10-06-2007

DRIEBERGEN - Een machtige Boeing 747 tegen een prachtig gekleurde lucht. Een Apache gevechtshelikopter in volle actie. Of een statig zakenvliegtuig al pronkend op een luchthavenplatform. De redactie van Luchtvaartnieuws.nl roept fotograferende lezers op mee te dingen naar de titel Luchtvaartnieuws.nl Fotograaf van het jaar. Dat kan door een bijzondere foto naar deze website te sturen. Op de Luchtvaartnieuws.nl Dag (7 juli) worden in drie verschillende categorieën prijswinnaars uitgeroepen.

Luchtvaartnieuws.nl heeft gekozen voor de categorieën ‘burgerluchtvaart’, ‘militaire luchtvaart’ en ‘kleine & zakenluchtvaart’. De drie beste inzendingen per categorie worden voorafgaande aan de Luchtvaartnieuws.nl Dag op 7 juli op Schiphol-Oost voorgelegd aan een bekwame jury voorgelegd. De makers van de negen uitgekozen foto’s ontvangen op die feestelijke dag gratis toegang tot het evenement.

Uit elke categorie wordt één winnaar gekozen. De eerste prijs in de categorie ‘burgerluchtvaart’ is een retourvlucht binnen Europa, de eerste prijs in de categorie ‘militaire luchtvaart’ is een F-16 simulatorvlucht en de eerste prijs in de categorie ‘kleine & zakenluchtvaart’ is een exclusief bezoek aan een zakenjetoperator.

De winnende foto’s worden na 7 juli op Luchtvaartnieuws.nl gepubliceerd. Iedere deelnemer mag per categorie maximaal één foto insturen. Foto’s die worden ingezonden worden eigendom van Luchtvaartnieuws en de organisatie die de prijzen ter beschikking stelt. Door mee te doen aan de wedstrijd verklaart de deelnemer zich bekend met de voorwaarden van het in eigendom komen van de foto’s van genoemde partijen.

Overige voorwaarden en deelname-instructies:

• Foto’s mogen tot en met zondag 1 juli worden ingestuurd
• Inzendingen dienen via e-mail te worden aangeleverd op redactie@luchtvaartnieuws.nl
• Ingezonden foto’s mogen niet groter zijn dan 1280 x 960 pixels. In een later stadium zal Luchtvaartnieuws.nl een groter formaat opvragen aan de winnaars van de wedstrijd.
• Deelnemers sturen alleen zelfgemaakte foto’s insturen
• Deelnemers stemmen in met gebruik van de foto’s door de Reismedia websites
• Deelnemers stemmen in met het gebruik van voor- en achternaam op Luchtvaartnieuws.nl, indien zij tot prijswinnaar worden uitgeroepen
• Deelnemers zijn bereid aanwezig te zijn op de Luchtvaartnieuws.nl Dag (7 juli), of bereid een derde te machtigen, indien de inzending voor beoordeling door de jury wordt geselecteerd
 
Week terug de 70-300mm VR van Nikon gekocht... wow wat een mooi apparaat!

Ik heb mijn Nikon D80 twee weken geleden voorzien van de 18-200 VR. Die lens samen met de extra battery-pack/ side grip maakt het tot een fantastische set.

Couldn't be any happier.


Awel, das das in iedergeval tot hier. Er moet nog een fisheye en een 'much quicker' bij komen... Maar we zijn op de goede weg.

WS
 
Dames en heren foto-makers!

Koop géén D80 of D200 als je vanuit het vliegtuig foto's wil maken!

Al geruime tijd heb ik behoorlijk moeite om vanuit de cockpit scherpe foto's te maken en wist niet waardoor het kwam. Het leek wel of het beeld dubbel werd geprojecteerd, dit probleem werd ernstiger als ik inzoomde.
Laatst heb ik ook een circulair polarisatiefilter gekocht en nu bleek geen enkele foto meer scherp te worden die ik met dat filter maakte, met zowel mijn 18-135 als mijn 70-300 lens.

Ik ben zojuist naar de winkel geweest en die hebben even gebeld naar Nikon Nederland om dit probleem voor te leggen aangezien dit ook voor hen nieuw was.
Wat blijkt?

De Nikon D80 en D200 meetsystemen kunnen niet overweg met gepolariseerde lenzen en ruiten (gehard glas) en de camera kan simpelweg niet scherp stellen, ook niet handmatig. Dit probleem wordt helemaal vergroot naarmate je verder inzoomt.
Een tekortkoming van die modellen die wel gewoon op de markt zijn gezet.

Mijns inziens is dit een ernstig gebrek en onacceptabel dus ik ga mijn geld terugvragen om vervolgens een Canon te kopen.

Voor diegenen die nog een keuze moeten maken; neem dit zeker mee in je overweging!

Groetjes
 
Het hangt natuurlijk van je voorkeur af, maar als je een Canon wil daar kan je nu kits kopen met veel geldteruggave. Dit is een tijdelijke actie diegaat tot het einde van de maand.
 
Om even terug te komen op "polarisatie"vlekken op het raam. Heb dus ooit eens een analoge foto genomen waarbij het leek of er een grote olievlek (kleuren van het hele spectrum) over de voorruit was gesmeerd.
Of het nu per Fokker verschilt, kweenie maar een weekje of wat geleden was het met mijn digitale outfit met precies hetzelfde polarisatiefilter enigszins waar te nemen maar nauwelijks storend.


Mooi lullig trouwens van die Nikons, cockpit plaatjes blijven toch één van de mooiste onderwerpen.

Iemand trouwens nog tips om het diepte-effect van wolken te vergroten? Heb mijn hele set Cokin filtertjes laatst meegenomen om weer wat te experimenteren maar uitgezonderd een gradual filter en een lichtgrijs filter was het nu allemaal niet echt veelbelovend. Iemand nog tips, witbalans, ISO iets?
 
PH-JPC: Weet je ook of dit voor de Nikon D40x geldt, of zijn het echt alleen de D80en D200?

Geen idee Marty,
Mijn vraag aan de verkoper of ik met de aankoop van een D200 body het probleem zou verhelpen moest hij met nee beantwoorden. De D80 en de D200 hebben hetzelfde systeem.

Ik weet niet of dat ook voor eerdere modellen geldt.
 
In principe hebben de meeste camera's last van gepolariseerde ramen, dat verstoort het scherpstelmechanisme (wat ook met behulp van polarisatie werkt). Met een beetje pech stelt hij niet (goed) scherp, met een beetje geluk heb je er geen last van. Het scheelt per type polarisatie waar je doorheen schiet, en het ligt meestal niet aan de camera.
 
Iemand trouwens nog tips om het diepte-effect van wolken te vergroten? Heb mijn hele set Cokin filtertjes laatst meegenomen om weer wat te experimenteren maar uitgezonderd een gradual filter en een lichtgrijs filter was het nu allemaal niet echt veelbelovend. Iemand nog tips, witbalans, ISO iets?

Schiet je fototjes in RAW, zo heb je achteraf meer controle over het uiteindelijke resultaat en kun je zaken als witbalans, exposure etc achteraf wijzigen zoals je dit vroeger ook met het negatief kon. Het kost iets meer moeite maar de kwaliteit is vele malen beter dan gecomprimeerde jpg-bestanden.
 
Geen idee Marty,
Mijn vraag aan de verkoper of ik met de aankoop van een D200 body het probleem zou verhelpen moest hij met nee beantwoorden. De D80 en de D200 hebben hetzelfde systeem.

Ik weet niet of dat ook voor eerdere modellen geldt.

D40x is nog niet zo lang uit, net nieuw eigenlijk ;) Het is een vernieuwde versie van de D40. Maar goed, thanks anyways :)
 
D40x is nog niet zo lang uit, net nieuw eigenlijk ;) Het is een vernieuwde versie van de D40. Maar goed, thanks anyways :)

Haha owja sorry!
ja ik weet weer welke dat is... maar het antwoord is nog steeds 'geen idee' haha.

:grijns:
 
@9k2,

in raw schiet ik al. Vreet wel ruimte maar idd veel meer controle. Ben nog wat aan het experimenteren met filters, PS etc maar het blijft ook sterk afhankelijk van de dag/moment/haze hoe de "RAuWe" fotookes eruitzien. Misschien eerst maar eens wat meer materiaal verzamelen.
 
Als 't plaatje niet scherp is, dan krijg je ook met RAW achteraf de foto niet scherper. De 'sharpen' functie in PS of PSP werkt wat dat betreft bij JPG net zo goed als bij RAW. Met name kleurbalans en over/onder-belichting is iets beter de corrigeren met RAW.

Wat ik wel in de praktijk gemerkt heb is dat de foto soms scherp stelt op dat spijltje van de raam of de vleugeltip, zodat dat lekker scherp is, maar het eigenlijke onderwerp helaas niet. In de gaten houden dus voordat je op de knop drukt.

Diepte weergave op een foto blijft moeilijk. Achteraf het contrast verhogen (met Photoshop of zo) werkt enigzins.
Compositie maken met scherpe focus op onderwerp en voor en achtergrond in onscherpe delen hullen, misschien nog wel beter. Spelen met diafragma dus.

www.dpreview.com
www.photozone.de

Berry
 
Hoi Berry,

Inderdaad moet je goed uitzoeken dat hij niet scherp stelt op een stofje op t raam of een ander gedeelte van de foto dat dichterbij ligt.
Echter kan ik zowel handmatig als automatisch niet scherpstellen op een onderwerp dat veraf ligt. Ook dichtbijzijnde vliegtuigen (+/-1km) zijn niet scherp te krijgen.

Ik heb trouwens wel 2 foto's die ik op de grond heb gemaakt, één is met polarisatie filter en de ander zonder.

Dit zelfde effect zie ik ook als ik vanuit de cockpit vlieg, en als ik ver in zoom nog erger.

Groetjes PH
 
"Forbidden
You don't have permission to access /o6/23/582523/1/80755398.Tg5FFx1r.2.JPG on this server."

Links werken niet?

Hoe kan je eigenlijk vermijden dat er al te veel spiegeling op treedt bij het nemen van foto's achter glas? Ik heb wat gehoord over de lens er met een hoek van 90 graden op te zetten, logisch. Maar als je onderwerp dan nou net buiten beeld valt?
 
Gisteren weer aan het experimenteren geweest. Ook met reflectie. Mijn ervaring is de lens zo dicht mogelijk tegen het glas te houden, je zonnekap gebruiken, evt inval van licht met je hand afschermen. Ook heb ik als "onderlegger" een matte folder uit mijn flight case gepakt om zo de glans van het dashboard enigszins te onderdrukken

Ook geprobeerd een reeks foto's te maken voor de HDR optie in PS maar uit de hand in een trillend vliegtuig gaat (bijna) niet. Zelfs de reeksen die "aardig" gelukt zijn tonen nog lichte beweging en met HDR-merge is de geringste afwijking al genoeg om vervaagde beelden te tonen.

HDR is leuk voor statief op terra firma en werkt dan fantastisch maar in de cockpit bijna niet mogelijk.

Was trouwens prachtig weer gisteren om te schieten. Mooi helder weer met hele bloemkolenvelden.
 
Back
Top