dslr camera kopen! advies?

Keertje een heavy crewtje doen? :)

Check de forums op dpreview.com.

Haha ja goed idee...

Ik ken dpreview maar was juist benieuwd naar verhalen van mensen die iets dergelijks ook in de cockpit gebruiken.
Vooral de ervaring met verschillende lenzen ben ik erg benieuwd naar.
 
Heb een Nikon D1x. Zojuist heel Azie mee door gesleurd. Ding doet het altijd. Tweedehands gekocht in Rotterdam.

Succes
 
Ik heb zo'n 4 maanden geleden de EOS 400D aangeschaft. Ik heb lang zitten twijfelen tussen de 400D en de D80 en heb ook nog een beetje naar de 350D zitten kijken. Ik heb mijn keus vooral gemaakt met behulp van de reviews op dpreview. De 400D en de D80 liggen extreem dicht bijelkaar en het gaat slechts om minime verschillen; het is gewoon welke voordelen je wilt en welke nadelen je voor lief wilt nemen. De lagere ruis van de 400D heeft voor mij de doorslag gegeven omdat ik regelmatig optredens fotografeer, wat ik eigenlijk altijd in ISO 1600 doe.

Wat de lenskeuze betreft: die heb ik gemaakt mbv van de reviews op photozone.de Ik was op zoek naar een lichtsterke lens (min f2.8) en mijn keus is gevallen op de Sigma 17-70mm f2.8-4.5. Een prima consumerlens met een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Een L lens wil ik me niet veroorloven, het moet voor mij wel een betaalbare hobby blijven. Als aanvulling op mijn Sigma lens komt er deze maand de Canon 70-300mm IS bij. De kitlens van Canon is overigens een nogo, deze wordt doorgaans omschreven als cheapo crappy plastic shit. Of Nikon een betere kitlens heeft weet ik niet.

Ik neem mijn camera eigenlijk altijd mee als ik ga vliegen (dat betekend wel een extra tas meesleuren, maar het is het waard). Wat ik verder sterk kan aanraden voor fotografie vannuit de cockpit is een polarisatiefilter. Het is altijd vervelend als je een witte blouse met strepen of het glareshield als een waas over je mooie landschap/weerfoto hebt staan. Aangezien de ramen van de meeste kisten wel onder een hoek staan, bied een polarisatiefilter meestal uitkomst!

Bekijk gerust wat plaatjes die ik met mijn EOS 400D heb gemaakt op mijn fotosite

n.b. er staan ook een behoorlijk aantal fotos op die ik met mijn voorgaande cameras gemaakt heb. Bij de exif-informatie kun je dit wel terug vinden.

groeten!
 
Vandaag de Grote Aankoop gedaan! Een D80 met 18-135mm lens.
:yeehaa:

Nog heel even sparen voor een mooie telelens en de BrEeZaH meisjes op t strand mogen ook op de foto!

Mooie fotos op je site trouwens Gliderpilot!
 
Mooie fotos op je site trouwens Gliderpilot!

hahaha slijmbal! nu moet ik jou site natuurlijk ook ff boosten!: echt super fotos op je site! die 737 is lang zo gek nog niet. Hoewel t fokkerbloed nog niet uit je aderen is natuurlijk :biertje: CHEERS!
 
Hahaha hé wat spontaan!
*noot: ik moest wel jouw comment verwijderen en heb dr nog niets voor terug gehad!*

Bedankt! haha met n beetje geluk blijven dr nog een hoop Fokker foto's komen waar ik nog geen tijd voor heb gehad.
Jammer dat ik deze D80 nog niet had in die gekke landen...
 
Ik heb vorige week een Nikon D80 gekocht. Geweldig apparaat.
Adobe Lightroom is net op de markt. Handige tool om veel foto's te ordenen en snel te editen.Beiden zijn wat mij betreft een aanrader!
 
Wat ik verder sterk kan aanraden voor fotografie vannuit de cockpit is een polarisatiefilter.

Dat raad ik dan vervolgens weer sterk AF! Voor het fotograferen vanuit een Boeing (Airbus?) cockpit dan. Als je in de cockpit een polarizer gebruikt, dan zal je mooie gekleurde vlekken krijgen door de ruiten, omdat die al een polariserende werking hebben (waarschijnlijk door de geïntegreerde window heat of een andere laag). Daarom zijn polariserende zonnebrillen in de cockpit ook niet handig.

Overigens is voor een beetje fotograaf die polarizer natuurlijk onmisbaar voor alles buiten de cockpit.

Gister een Sigma 50-150/2.8 en 18-50/2.8 voor m'n D200 gekocht. Mooi setje!

Veel plezier met je D80, JPC en Folberts!
 
18-135 mm. Ik heb begrepen dat dat op kleinbeeld 28-200 zou zijn. It works for me. Ik heb er een UV filter opgezet, mn om mijn lens te beschermen. Nu zit ik weinig in een Boeing (wel in een Diamond DV20) en ik moet nog ontdekken of ik soortgelijke problemen krijg.

Ik heb mijn camera bij Foto Amsterdam gekocht. Ze hebben meen ik nog een aantal filialen in de rest van het land. Camex heeft een aantal winkels van het vroegere Kral overgenomen.
De prijs was net zo hoog als op internet.
De voorlichting was heel goed. Ik heb er vaker een camera gekocht en de service is ook goed.
Zelfs al zou er een verschil zijn, ik vind het na alle moeite die ze hebben gedaan, het goede advies en feit dat ze bij mij om de hoek zitten wel waard.

Veel succes!

Ik ben overigens heel benieuwd of er anderen zijn die Adobe Lightroom hebben en wat hun ervaringen zijn.
 
Voor het kleine cockpit/cabin (en roomparty) werk : Casio EX-S series
(zit namelijk ook erg goede video opname kwaliteit op voor het vast leggen van de "goude momenten" )

Voor het serieuze air to air of scenery werk: CANON 400D met 17-85 lens + 80 - 200 of voor de serieuze mannen 80- 300 lens.

Na enige practice is een fish-eye lens van bijv. Sigma een leuke extra ( $$$ )

Enjoy

:D
 
canon 75-300 is een erg leuke en vooral scherpe lens, helemaal als je hem op een DSLR zet (lekker extra mm's). Als je voor zoiets gaat doe dan wel de USM versie want de gewone is gewoon te traag vind ik. Image stabilizer mis ik niet echt, ook niet vanuit het vliegtuig.
 
Het kost een paar duiten, maar dan heb je ook wat: Canon 70-200 IS USM (met image stabilizer, F2.8 over gehele zoombereik!) (meer info)

Ik hem bem gisteren zelf (zakelijk ;)) gekocht voor mijn Canon 300D, en was zeer onder de indruk van de eerste testen!

Zondag gaat die mee de kist in, ben nu al benieuwd naar de resultaten :airforce:
 
Dat raad ik dan vervolgens weer sterk AF! Voor het fotograferen vanuit een Boeing (Airbus?) cockpit dan. Als je in de cockpit een polarizer gebruikt, dan zal je mooie gekleurde vlekken krijgen door de ruiten, omdat die al een polariserende werking hebben (waarschijnlijk door de geïntegreerde window heat of een andere laag).

Geldt dit bij boeing ook voor de zijramen van de cockpit trouwens?
De Fokker 50 lijkt hier geen last van te hebben. Ik had het verhaal ook al eerder gehoord, maar het blijkt niet op te gaan voor de F50. Het enige wat je door polarisatie in de F50 niet meer kan zien is je LCD VSI/TCAS schermpje ;)
 
canon 75-300 is een erg leuke en vooral scherpe lens, helemaal als je hem op een DSLR zet (lekker extra mm's). Als je voor zoiets gaat doe dan wel de USM versie want de gewone is gewoon te traag vind ik. Image stabilizer mis ik niet echt, ook niet vanuit het vliegtuig.

Als je geïntereseerd bent in de vriendelijk geprijsde 75-300mm, overweeg dan ook meteen de 70-300 en de 70-200 F4 L (die laatste 2 zijn nagenoeg even duur). Kwalitatief komen die laatste 2 toch beter uit de test dan de 75-300. Ik heb heel erg lang zitten twijfelen tussen die laatste 2.
70-300mm F4.5-5.6:
pro's: Image stabilizer, extra zoombereik (al is dat verschil niet groot), gewicht
con's: plastic feel, het uiteinde van de lens draait (dus een polafilter is niet praktisch)
70-200 F4 L:
pro's: betere build quality, iets betere beeld kwaliteit, pola filter mogelijk, lichtsterker
con's: zwaar, geen image stabilizer

Uiteindelijk ben ik toch voor de 70-300mm gegaan. De image stabilizer gaf de doorslag en ik moet zeggen dat die me regelmatig gered heeft. De IS werkt super en is voor mij echt heilig geworden.

Recensies zijn te vinden op photozone:
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 USM IS (let op! IS versie)
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS
Canon EF 70-200mm f/4 USM L

Wil je toch voor een L-lens gaan met IS dan verdubbelt het prijskaartje zich bijna.

Greetz! GP
 
Begon met een Powershot A75, toen een EOS 350D met 18-55 lensje en 70-210 USM, Daarna een 30D met 50/1.8 erbij genomen, maar vanwege de goede verhalen over de Nikon D50 daarop overgestapt. Nikon is echter niets voor mij, de bediening moet je echt liggen.

Ik geniet tegenwoordig weer van een Canon 30D met wat leuk spul erbij:
tokina 12-24 f4, tamron 28-75 f2.8, canon 50 f1.4 en 70-200 L f4

Voor in de cockpit: Canon EOS 400D met EF-S 17-55 f2.8 IS, it's all you need :cool:
Omgerekend (cropfactor 1.6) is dat ong. 28-80 (mooi bereik), met f2.8 én IS. En Canon is veel beter in het ruis binnen de perken houden, voor nachtvluchten ideaal dus (vanaf 1/15 sec al haarscherpe platen :D)
 
Hee, we gaan toch geen Canon vs. Nikon beginnen hier? :) Wel apart trouwens dat je dan van een 30D, voor de gevorderde amateur, bent overgestapt naar een D50, die juist als instapmodelletje voor de beginneling is gemaakt. De D50 is qua specs op alle fronten inferieur aan de 30D, terwijl de 30D het hoogste model is voordat je in de 5D/1D terechtkomt (ka-ching!).
 
Geldt dit bij boeing ook voor de zijramen van de cockpit trouwens?
De Fokker 50 lijkt hier geen last van te hebben. Ik had het verhaal ook al eerder gehoord, maar het blijkt niet op te gaan voor de F50. Het enige wat je door polarisatie in de F50 niet meer kan zien is je LCD VSI/TCAS schermpje ;)

Ik heb ergens nog wel een foto van een F50 front window met de bekende olievlek, gemaakt met een circulair gepolariseerd filter (lineair werkt niet met AF)

Ach Iz Boeing vs Airbus, dan kan Nikon vs Canon ook wel.

En ik blijf er lekker buiten :biertje: , vlieg Fokker en schiet met KM D7
 
Ik heb ergens nog wel een foto van een F50 front window met de bekende olievlek, gemaakt met een circulair gepolariseerd filter (lineair werkt niet met AF)

Huh:1855: waarom heb ik hier dan nog nooit last van gehad? Ik heb toch een redelijk aantal fotos met een circ. pola filter door t voorraam geschoten...

Oja, als een raam inderdaad polariseert kun je dit eenvoudig checken door je mobieltje voor t raam te houden en m een kwartslag te draaien. Wordt het scherm zwart dan polariseert ie idd zoniet, dan niet. (of dit ook bij de nieuwere mobieltjes werkt, weet ik trouwens niet. Ik gebruik nog altijd mijn trouwe niet stuk te krijgen 3310.)

groeten!
 
Ter info, dit was met mijn oude analoge (met losse filmpjes, jeweetwel) Min505 gedaan. Ik zal eens kijken of de digitale er ook last van heeft, heb eigenlijk nooit dat circ pol filter mee.
 
Back
Top