A take a look
A take a look
Na de Botlang kaartjes te hebben gezien (WOW dat is een beste displaced threshold op al zo een kort baantje, met geen vertical visual aid)
en ook de foto's hebben bekeken (WOW dat zijn echt hoge bomen; logisch die displaced threshold)
en ook de METARs te hebben bekeken (WOW dat is geen VFR weather)
is mijn gedachte: daar moet je niet 's nachts vliegen en proberen te gaan landen en zeker niet in dat weer.
Nou moet ik ook zeggen dat ik ruim 15 jaar geleden ook vluchtjes heb gemaakt waarbij ik de safety pilot was in een eenmotorig vliegtuig, en ook wel eens een keer heb doorgezet naar een destination terwijl ik wist dat het niet het meest verstandige was. De reden was simpel: ik wilde dat mijnheer X mij de volgende keer weer zou vragen, zodat ik weer wat centjes kreeg (was slechte tijd in de luchtvaart)
Het probleem was dat Mijnheer X (een PPL pilot, maar niet de PIC) niet de gevaren inzag en mij op het hart drukte dat het "toch wel heeeel fijn was" als we op ons eigen VFR veldje zouden landen. En dan was het compromis: we doen wel "a take a look" Als het echt te slecht is gaan we naar een IFR veld. En op DIE manier kun je toch in een situatie komen waar je niet in terecht in wilt komen!! Doorbreek de spiraal helemaal in het begin: NEE(!!!), het laatste weer dat ik heb (ook al is het van een veld verder op) is niet geschikt voor veld XYZ, wij wijken uit naar ABC!
Als +/- 23 jarige pilootje naast een 50 jarige eigenaar/directeur is dat niet eenvoudig; om verschillende redenen die men zelf mag invullen. Ik deed het in circa 95% van de gevallen dat gene wat mij het beste leek en die laatste 5% waarin we een "take a look" deden zat ik met geknepen billen, en een zweet randje er boven, te vliegen.
Het was ook de periode waarin ik besloot naar de grote luchtvaart te gaan; daar waren de regels immers duidelijker en stringenter. Inmiddels heb ik beroepshalve de gehele range van fixed wing vliegtuigen gevlogen van lichte piston tot zakenjet tot turbo props t/m wide bodies en denk dat iedereen die VFR vliegt van te voren duidelijk zijn minima moet bepalen voor
A) het veld van vertrek
B) enroute
C) het veld van aankomst
Dit moet je niet laten aankomen tot het laatste moment.
Wat er nu precies is gebeurd met deze vlucht zal moeten blijken uit het onderzoek. Echter lijkt het erop dat ze onder moeilijke (slechte) weersomstandigheden een nadering hebben getracht te maken op een zeer lastig veld voor nachtnaderingen. Zodoende bovenstaand verhaal, in de hoop dat het 1 of meer vliegers ervan weerhoudt om een "take a look" te gaan doen......
VFR flying almost as good as an orgasm (maar doe het verantwoord)
WB (nog steeds een verfent VFR vlieger!!)
A take a look
Na de Botlang kaartjes te hebben gezien (WOW dat is een beste displaced threshold op al zo een kort baantje, met geen vertical visual aid)
en ook de foto's hebben bekeken (WOW dat zijn echt hoge bomen; logisch die displaced threshold)
en ook de METARs te hebben bekeken (WOW dat is geen VFR weather)
is mijn gedachte: daar moet je niet 's nachts vliegen en proberen te gaan landen en zeker niet in dat weer.
Nou moet ik ook zeggen dat ik ruim 15 jaar geleden ook vluchtjes heb gemaakt waarbij ik de safety pilot was in een eenmotorig vliegtuig, en ook wel eens een keer heb doorgezet naar een destination terwijl ik wist dat het niet het meest verstandige was. De reden was simpel: ik wilde dat mijnheer X mij de volgende keer weer zou vragen, zodat ik weer wat centjes kreeg (was slechte tijd in de luchtvaart)
Het probleem was dat Mijnheer X (een PPL pilot, maar niet de PIC) niet de gevaren inzag en mij op het hart drukte dat het "toch wel heeeel fijn was" als we op ons eigen VFR veldje zouden landen. En dan was het compromis: we doen wel "a take a look" Als het echt te slecht is gaan we naar een IFR veld. En op DIE manier kun je toch in een situatie komen waar je niet in terecht in wilt komen!! Doorbreek de spiraal helemaal in het begin: NEE(!!!), het laatste weer dat ik heb (ook al is het van een veld verder op) is niet geschikt voor veld XYZ, wij wijken uit naar ABC!
Als +/- 23 jarige pilootje naast een 50 jarige eigenaar/directeur is dat niet eenvoudig; om verschillende redenen die men zelf mag invullen. Ik deed het in circa 95% van de gevallen dat gene wat mij het beste leek en die laatste 5% waarin we een "take a look" deden zat ik met geknepen billen, en een zweet randje er boven, te vliegen.
Het was ook de periode waarin ik besloot naar de grote luchtvaart te gaan; daar waren de regels immers duidelijker en stringenter. Inmiddels heb ik beroepshalve de gehele range van fixed wing vliegtuigen gevlogen van lichte piston tot zakenjet tot turbo props t/m wide bodies en denk dat iedereen die VFR vliegt van te voren duidelijk zijn minima moet bepalen voor
A) het veld van vertrek
B) enroute
C) het veld van aankomst
Dit moet je niet laten aankomen tot het laatste moment.
Wat er nu precies is gebeurd met deze vlucht zal moeten blijken uit het onderzoek. Echter lijkt het erop dat ze onder moeilijke (slechte) weersomstandigheden een nadering hebben getracht te maken op een zeer lastig veld voor nachtnaderingen. Zodoende bovenstaand verhaal, in de hoop dat het 1 of meer vliegers ervan weerhoudt om een "take a look" te gaan doen......
VFR flying almost as good as an orgasm (maar doe het verantwoord)
WB (nog steeds een verfent VFR vlieger!!)