Drie doden bij ongeluk met Nederlands vliegtuig

Ik heb de indruk dat er de laatste tijd regelmatig ongelukken plaatsvinden in GA. Laatst GB, daarvoor in Oostenrijk en nu weer in Duitsland. Of lijkt het maar zo?

Triest!
 
HIER een foto :(

Nearest WX (?)
METAR ETHE 141820Z 22003KT 2800 BR BKN003 BKN008 03/03 Q1016 YLO=
METAR ETHE 141920Z 24002KT 2800 BR BKN004 BKN009 03/03 Q1017 YLO=

Note: ETHE = Rheine Bentlage Air Base
 
Ken het veld... Nordhorn s nachts erg "verwarrend" (hoge) bossen net voor final... Pikdonker... smalle baan. Illusie van "te hoog" zitten... En de METAR geeft ook te denken; 2800 BR BKN003 ...
 
:eek:fftopic:

Oostenrijk

Foto's van dit tragisch ongeval (NTSB ID CEN09WA091) zijn HIER en (Der Tag nach dem Flugzeugabsturz bei Bad Vöslau) HIER terug te vinden.

Note: sommige foto's zijn nogal :bwah:

LOCAL WX
200812141200 METAR LOAV 141200Z 14012KT 5000 BR BKN006SC 04/03 Q1012 OVC=
200812141230 METAR LOAV NIL=
200812141300 METAR LOAV 141300Z 14012KT 5000 BR BKN006SC 04/02 Q1012 OVC=
 
Last edited:
Wie zegt dat ze onder VFR vlogen en niet IFR? Rustig nou, nog geen conclusies trekken of speculeren. Respect...

Volgens mij heeft een TB20 geen de icing meuk op zn kisje zitten.
Weet niet of je weet hoe hoog het freezing level ligt afgelopen dagen met dit weer. maar kan je vertellen dat ie niet hoog is.

Heeft verder ook niets met respect te maken.
Ik vraag het me gewoon af of het handig is om met zulk weer VFR te gaan vliegen naar een veld als nordhorn.
 
Last edited:
Wie zegt dat ze onder VFR vlogen en niet IFR? Rustig nou, nog geen conclusies trekken of speculeren. Respect...

Ben het eens met je tweede zin (nog geen conclusies trekken), maar verder niet. Ongelukken zijn erg slecht voor de kleine luchtvaart. Alles staat enorm onder druk, zeker in ons land. Natura 2000, de RTM TMA, sluiting van Hoogeveen, exploderende exploitatiekosten, noem maar op.

Wij moeten er alles aan doen om de kleine luchtvaart in ons land te beschermen. Bovenaan staat daarbij de houding en het gedrag van de deelnemers hieraan. Je hebt als piloot een enorme verantwoordelijkheid, niet alleen voor jezelf en je omgeving, maar voor de hele industrie.

Respect verdien je. Doodgaan in een mogelijk vermijdbaar vliegongeluk is, hoe tragisch ook, wat mij betreft niet een van de voorwaarden hiervoor.

Deze site is wat mij betreft geen condoleance register. Daar zijn andere plekken voor.
 
Correct me if I'm wrong, maar Nordhorn heeft geen Instrument approaches. m.a.w. ook al vlogen ze IFR, de approach moet VFR zijn geweest. In zo'n geval, met het weer van Rheine Bentlage, zou uitwijk naar EHGG of EDDG (instrument approach) een beter alternatief zijn geweest. Wel wrang dat dit gebeurd op de dag dat het ongeval rapport van de PH-TWG (sept 2004) gepubliceerd wordt. Toen lieten 3 leden van de vliegclub Twenthe het leven onder vergelijkbare omstandigheden. Nacht en slecht zicht!
Ter aanvulling : de Ceiling op Twenthe lag op 350 ft.
 
Aanleiding is niet leuk, maar leuk dat GBOF weer ballen aan het schieten is.

GBOF is niet aan het schieten, gewoon ff wat feiten ;)

Het is overigens precies zoals MaSan ....
Je hebt als piloot een enorme verantwoordelijkheid, niet alleen voor jezelf en je omgeving, maar voor de hele industrie.

In een tijdsbestek van één maand komen er vier Nederlanders om het leven :huilt:
Een in Wienerwald (Bad Vöslau) N403HP en drie in Nordhorn PH-SMT.

Al deze vluchten waren zakelijk 'Get-to-work-itis', monomoteur en monopilote IFR.

Ongeacht de ervaring van de betrokken vliegers, zet je dit toch (wel) aan het denken.
 
Klopt, maar GBOF had het niet over Nordhorn maar over LOAV. Hier is op 14 dec. ook een Nederlander gecrasht (N403HP).

:eek:fftopic:

Inderdaad heb ik al meerdere malen gehoord dat LOAV een Instrument Approach heeft. Echter, zijn PA-46 was full IFR, dus ik vraag me af waarom hij daar geen gebruik van gemaakt heeft. Het was zeker geen man die bewust risico's nam. Als zicht rond EHHV ook maar een beetje slecht was, ging hij door naar RTM.

:eek:fftopic:
Hij had zijn vlucht al met 2 uur vertraagd i.v.m. bad weather (LOAV).

De Instrument Approach (offset, 5,2% gradient VOR/DME RWY31) Mimima ten tijde van aankomst (LOAV) lag HOGER dan (BKN6SC 04/03 Q1012 OVC=) MDA ?
Zie FAR §91.175 'Takeoff and landing under IFR' (effective till december 31, 2008)

of

Hij zat (echt) ff VMC, cancelled IF en ging (vervolgens) low level P46T scud runnen ?

Note: als je de N403HP ongeval foto's goed bekijkt, dan zie je dat hij (in IMC conditions) gecontroleerd de boomtoppen is in gevlogen (Controlled Flight Into Terrain ?).
 
Back
Top