Drag en threat required

Flyburg

New member
Vraagje aan de aërodynamica guru’s hier op het forum. Ik probeer een discussie op te lossen.

Voor een gegeven vliegtuig(B737), wat levert meer drag op, een level 1.3g bocht of een 100fpm climb? Of met andere woorden, voor welke situatie heb je meer motorvermogen nodig?

Ik ben de relevante formules al te lang geleden vergeten.

Alvast bedankt!

Oeps, ik zie dat autocorrect thrust naar threat heeft verandert
 
Last edited:
Volgens mij is daar niet zo'n eenduidig antwoord op te geven. Eea zal afhangen van de hoogte, snelheid enz.
 
Hoogte, snelheid, gewicht en temperatuur.
Deze twee zijn niet te vergelijken

g = 1/cos bank angle

Wat je vraagt is een helling van 40 graden.
Hangt ook van hoogte, snelheid, gewicht en temperatuur af.

Zonder het op te zoeken zeg ik op intuïtie dat 100fpm minder extra motorvermogen kost dan een bocht met 40 graden helling.
 
Ik kan de discussie nog een beetje meer vertroebelen door te zeggen dat er met een underpowered blikje als een Cherokee 140 of soortgelijk er een hoogte is waar beide hetzelfde zijn.
Een (relatief) steile bocht zal even veel (extra) vermogen vragen als een klim van 100fpm met een snelheid die gelijk blijft.
Zal rond de 7000-8000 voet liggen schat ik.
Zwakke motor zonder turbo en het plafond van een Pa28-140 zal rond de 10-11k liggen.

Met een 737 zal je onder FL330-350 (gokje) niet eens een snelheidsvermindering zien met een klim so gering als 100fpm.

Vraag je 1000fpm dan zal er bij een gegeven gewicht een hoogte zijn waar het Xtra vermogen hetzelfde is.

Leuk voorbeeld uit mijn instructeurs doos:
Met een C152 kan je geen steepturn met meer dan 50 graden helling doen en op snelheid blijven als je met Va begint. Je komt vermogen tekort.
Dit lukt alleen als je de steepturn inzet met een lagere snelheid, bv 70-75kts.
Maar dat geeft weer een hoge neusstand tijdens de bocht.
 
Back
Top