Do's, dont's en tips m.b.t. RPL/PPL praktijkexamen

ribruijn

New member
Hallo iedereen,

Heeft er iemand nog tips met betrekking tot m'n RPL praktijkexamen van 13 augustus a.s.?

Veelgestelde vragen, instinkers (vooraf of tijdens de lucht), veel gemaakte fouten etc. etc.

Dit alles voor zowel de voorbereidende fase, de theorie en het daadwerkelijke praktijkexamen...

Alles is welkom, alvast bedankt!
 
What not to say on a checkride ....

-Hey, man, wanna shot of this bourbon I have here in my flight bag? My nerves are shot and I'M gonna have one...

-Hang on, I saw this on a cartoon once. I'm pretty sure it will work.

-"What do you say we take N69183--or as the folks around here like to call it, The Death Wish."

"Check this out: I reconfigured the GPS monitor to play DVDs!"

"I sure hope those baby birds nesting in the intake will survive at this altitude."

"Sure, I'm ready to go, but do you mind if we do a fly-by past the mental institution? I want to see how my last examiner is holding up in there."

"Like the bottle opener I installed on the dash?"

"So what do you know about carbon monoxide?"

"<Burp!>, excuse me sir, but I kinda forgot.... what are the rules for flying drunk?"

"Now which of these pedals is the clutch again?"

"You a Gallagher fan? Have you ever wondered what would happen if you threw a watermelon at the prop?"
"What's that switch thingee there do?"

"Hey Pops ... watch THIS $hit!"

"Is your daughter legal yet?"

"Wow ... I had no idea they didn't test for drugs on the medical. That was a nice surprise?"

"Your not old! Your a Sassy 60, and honestly I'm kinda turned on"


"You weigh how much? No, it's ok I gotta go defuel the plane"

"Oh your a chick!?"

- No..I think you got that wrong....


- What do you mean I'm not VFR?

- NOBODY cuts me off in the pattern!

- Now you better pay attention now........(before you demonstrate your stalls)

- Nah..I did the preflight yesterday it's good to go.

"The checklist only slows me down"

-Um....Ma'am....Your ass is blocking the trim wheel.

"Oh yeah, you mean all that ARROW stuff. Airworthiness, registration...it's okay: my C.F.I. says nobody ever really looks at that sh|t..."

"I'll work radios, you fly......waddya mean no??? You obviously don't know sh*t about CRM"

"Hey, instead of my logbook, could I get your endorsement on my right buttcheek?"

- No... just leave the transponder in STANDBY... it is harder to get caught.

"So ahhhh Do you have any daughters?
Sorry........I had taco bell last night.
Do you mind if I tune in the cubs game?
Did you get ATIS?
So how did I do?"


...What, you want to see my logbook? It's in my flight bag next to the empty beer bottles, Hustler's , and my home made "girls gone wild tape" from last night...

...You're not gonna do a breathalyzer, are you?

...What!!?? You mean I had wear clothes for this?!?!

...When we're done, do you want to go huff some spraypaint with me?

- Can you sit in the backseat, my imaginary friend Raul needs to ride copilot.

----------------------

The examiner asks the private pilot canidate "You flew from Dupage, Illinois to Miami?" The students reply was "yes, took my wife and son".......Checkride is over.
Heard this happened about 9 months ago.

-------------------------

"Ya know, you're not near as ugly as my instructor said. Get this, he said you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down! Hah! Isn't that great?!"


This one is a true story I heard from the examiner out in Corvallis, OR: He was giving a Commercial-Multi ride in a Twin Comm. when the nose gear wouldn't come down. Well, no time like the present to see how the guy would handle something like that so he asked the pilot what to do. The guy looked at him and said, "I'll just turn around."

The examiner asked, "What do you mean?"

The examinee responded, "I'll just turn us around. We have about a 20 Knot headwind right now and if I turn us around, it will be a 20 Knot tailwind. The 20 knots will blow the gear forward and locked for us."

Needless to say, End of Checkride!
---

Ok, nu weet je wat je NIET moet doen ! :grijns:

Succes!

FD
 
Dat zal bij veel examinators anders zijn.

Weet veel van je vliegtuig af lijkt me...

Weet waarom die ribbeltjes daar zitten, Weet waar die antenne voor is, weet met welke defecten je wel en niet meer mag vliegen, (of weet in elk geval waar je dat kan opzoeken)

Bereid je vlucht GOED voor. Ken het weer, ken de NOTAMS, en weet hoe je ze leest. Weet wat de afkortingen betekenen of weet waar je dat kan opzoeken.

Wees niet te onzeker, wees ook niet TE zelfverzekerd.
Wees niet bang om een beslissing te nemen en laat het niet van je examinator afhangen.

Als het weer te slecht is om te vliegen, neem ZELF de beslissing om niet te vertrekken en laat het niet van je examinator afhangen.

Gaat er iets fout tijdens de vlucht, ga daar dan niet de rest van de vlucht over in zitten. Fouten kan je maken, shit happens, zorg dat de rest van de vlucht goed gaat!

Succes ermee!
 
-Als de examinator vraagt wat bepaalde afkortingen betekenen en je weet het niet zeker zeg dan: "Zoeken we effe op" en ga niet gokken. (zorg wel dat je weet waar ze te vinden zijn in bv de VFR gids).
-Weet wat voor aktie je moet ondernemen als er bepaalde problemen (hopelijk fictief) ontstaan tijdens het vliegen.
-Ken de eigenschappen van het vliegtuig goed zoals Vno, Vne, Vx en Vy.
-Doe rustig aan; laat je niet jagen.
-Weet waar je je bevind tijdens het vliegen. Vaker is de examinator niet zo goed bekend in de omgeving.
-Spreek van te voren af waar je je kunsten wilt vertonen en kies daar een gebied bij uit waar jij bekend bent.
-Wat mij persoonlijk goed bevallen is toendertijd ,is dat ik de keuze heb gemaakt om eerst in het circuit te blijven en daar de noodlanding, voorzorgslanding etc. te doen en vervolgens naar het trainingsgebied te gaan om de overtrek e.d. te doen.
-Vraag aan de examinator of hij de radio wil doen tijdens het examen, zodat je die werkdruk niet hebt.
-Ik sluit me eigenlijk helemaal bij Okki aan. Vergeet niet de Taf's, Metars, Notams (uitprinten) en dat je een vluchtplan met Weight and balance hebt gemaakt. Laat duidelijk merken dat je weet hoe je aan je gegevens komt.

Je moet maar zo denken: De vliegschool laat je alleen op examen gaan als je er klaar voor bent. Eigenlijk kun je al vliegen, alleen moet je het de examinator nog laten zien.

Succes de 13e.
Granitus
 
Grappig...

13 Augustus valt op een vrijdag :grijns:

Ach, zal wel geen ongeluk brengen.. ik deed m'n examen op 11 september :eek: (2002 dan):rolleyes:
 
Gewoon doen wat je altijd doet en inderdaad bij enigzins twijfel :zoek het op !!! Lees de AIP en de Bottlangs goed door zodat je alles weet te vinden.

Ik moest een vlucht naar het buiteland voorbereidden en er werd gevraagd naar al die verschillende afkortingen die in de Bottlang staan Weet wat de natao benaming van AVGAS 100 is.... volgens mij is dat zo'n standaard vraag want ik heb die al van verschillende gehoord.

Weet je wie je examninator is ? Ik denk dat je er mag van uitgaan dat je al geslaagd bent anders zouden ze je niet op laten gaan. Althans dat was bij mijn vliegschool..

Groeten,
Fotrot
.
 
Okki said:
Ik zou er niet van uit gaan dat je al geslaagd bent ;)

Ik bedoel niet te zeggen dat je zonder meer geslaagd bent, maar als je doet wat je dus blijkbaar altijd gedaan hebt dat je dan geslaagd bent. Kortom gewoon laten zien wat je moet doen en men doet niet zijn best om je te laten zakken.

Oftewel als je zakt heb je het echt gewoon heel beroerd gedaan. Bij aanvang kreeg ik al te horen dat ik geslaagd was (wat misschien de druk nog meer opvoerde aangezien hij dus hoge verwachtingen had :) )
 
Zijn er ondertussen nog van die examinator-namen waarbij je moet huiveren als die op je uitnodiging ziet?

Bijv. iemand met een militaire rang als achternaam? :grijns: :grijns: :grijns:
 
Laat je niet verleiden om bij een mogelijk defect toch te gaan.

Ik had tijdens mijn examen de volgende onwaarschijnlijke pech:

Tijdens de pre-flight checks alles netjes afgewerkt, seat track locked gecontroleerd.
Tijdens het eerste rollen met de remmentest schoot de stoel een tandje naar achteren.
Balen! wand ik had het echt goed gechecked, en de examinator zit naast je!

Enfin, taxi naar run up area, deze tests afgewerkt, ready for departure gemeld.
Bij het begin rollen schiet die kl^%%^*te stoel weer naar achteren. :mad:

Dan komt het moment dat je moet beslissen of je vertrekt of niet.
Duidelijk geen goed vliegerschap als je toch vertrekt, maar toch is het een moeilijk besluit!

Ik heb uiteraard besloten niet te gaan, maar je concentratie is volledig weg, bloedhete (florida) zon, je bent onzeker.
Ik vond het jammer dat mijn examinator niet even de tijd nam om te zeggen dat ik het goede besluit genomen had!

Dus net als met het weer: laat je niet verleiden om te gaan als de omstandigheden om een verstandig besluit vragen, dat is tenslotte ook piloot zijn!




Succes vrijdag!



p.s. loop ook de poh even door! En de minder voor de hand liggende emergency's.
Ik kreeg een sim. engine fire, wat toch anders is. Daarnaast kreeg ik ook nog een engine failure op 2000 voet boven een controlled airspace (met toestemming van de tower). :radar:
 
Vanmorgen even een klein vluchtje met instructeur gemaakt (EHLE). We hebben het droog gehouden, maar hoger dan 900 voet konden we niet gaan.

Examen was om 13.00 uur, eerst een uurtje theorie en overige voorbereiding gedaan terwijl het buiten hoosde. Om 14.00 uur naar buiten, toen was er net een licht gebied (droog) boven EHLE. Buiten de buien om was het eigenlijk prima weer, 12 knopen uit richting 220 (RWY 23, dus geen gezeik met crosswind). Om 15.00 uur waren we klaar, en toen ging het weer hozen......
 
Gaaf, wat minder goed weer is soms wel handig.

Laat maar eens weten als je richting Zeeland gaat (waar heb je trouwens les gehad ?? )
 
Ik heb les gehad bij VP-Air (in Lelystad) maar ik verkas naar de Aeroclub Maritime in Den Helder (voornamelijk in verband met landingsgelden en de afstand, Den Helder is voor mij veel dichterbij)
 
Hey Rien,

Gefeliciteerd!! Een uurtje maar gevlogen? Wat heb je gedaan dan? 6 circuitjes en that's it!

Goed bezig!!!
 
Back
Top