Doorvliegen na einde vliegplan, hoe?

Ook bij het verlaten of binnenkomen van de FIR grens, niet oproepen.

Ik roep DM inderdaad weinig op behalve voor CTR crossings, maar ook voor een FIR boundary crossing. Bij mijn bezoek aan DM werd gevraagd om dit wel te doen. De reden is dat mocht er iets zijn met de vlucht en ze bellen DM, dan kan die op de log zien dat je de FIR grens over bent en dat je in de volgende FIR zit, zodat het zoekproces wat sneller kan verlopen.

Weet iemand waar je eventuele regelgeving over FIR grenzen passeren mbt tot ATC kan vinden?
 
Ik vlieg regelmatig luisterend naar de DM frequentie en de hoeveelheid oproepen voor rondjes om de kerk op een zonnig zaterdag is inderdaad enorm.

Het is soms een beetje aandoenlijk als iemand een hele minuut nodig heeft om in semi-Engels uit te leggen dat ze VFR Lelystad to Lelystad zijn en ook "Stending bay on your freekwensie..". Hoog 27Mc-bakkies gehalte zullen we maar zeggen (voor de jongeren: http://nl.wikipedia.org/wiki/27_MC ).

Ik kan me voorstellen dat DM daar op drukke dagen niet echt op zit te wachten.
 
Bij mijn bezoek aan DM werd gevraagd om dit wel te doen. De reden is dat mocht er iets zijn met de vlucht en ze bellen DM, dan kan die op de log zien dat je de FIR grens over bent en dat je in de volgende FIR zit, zodat het zoekproces wat sneller kan verlopen.

Klinkt ook wel logisch, maar apart dat er blijkbaar verschillende wensen zijn binnen DM. De afgelopen tijd deed ik dat dus niet, maar meldde me bij de FIR meteen aan bij Langen, Brussels, enz.
 
Het is soms een beetje aandoenlijk als iemand een hele minuut nodig heeft om in semi-Engels uit te leggen dat ze VFR Lelystad to Lelystad zijn en ook "Stending bay on your freekwensie..". Hoog 27Mc-bakkies gehalte zullen we maar zeggen (voor de jongeren: http://nl.wikipedia.org/wiki/27_MC ).

Ik kan me voorstellen dat DM daar op drukke dagen niet echt op zit te wachten.

:)
En het enige dat je terugkrijgt is een regional QNH.
 
Nou, eigenlijk wel.
DM is een tijdje geleden (twee jaar ofzo) op de club geweest en heeft gevraagd niet meer op te roepen, alleen uit te luisteren met x-ponder aan. Oproepen alleen voor crossing clearance of bij bijzonderheden, maar verder niet. Ook bij het verlaten of binnenkomen van de FIR grens, niet oproepen.

Ik vlieg regelmatig luisterend naar de DM frequentie en de hoeveelheid oproepen voor rondjes om de kerk op een zonnig zaterdag is inderdaad enorm.

Maar dus wel x-ponder aan en goed luisteren naar je call sign, dan weten ze je te vinden als het echt nodig is.

Dit klinkt in mijn oren als dat ze te kampen hebben met grote financieele tekorten (vanwege, ik doe een gok, jarenlange bezuinigingen op defensie), en daarom maar hun taken proberen in te perken.
Alsof het hier een derde wereld land is....
 
Dat krijg je als je driekwart van het private vliegruim Class E maakt.

En waarom is het in de VS (alles tot 18.000 ft klasse E) en in Duitsland (alles tot FL100) dan wel perfect geregeld? In de VS krijg je standaard flight following (met waarschuwingen voor ander verkeer en WX). Super service en een controller die met jou meedenkt als vlieger. Als je dat vergelijkt met ons land is het bedroevend gesteld hier (niet alleen op ATC gebied overigens).

Het zou eens tijd worden dat men het gehele Europese luchtruim eens compleet op de schop gooit en vervolgens naar Amerikaans model herinrichten, dus zonder landsgrenzen, zelfde registratie prefix (zoals N in de VS) en alles in het Engels. Waarom moet ieder landje zijn eigen militaire trainingsgebieden hebben? Het zou er zoveel veiliger, efficiënter en makkelijker op worden. MUAC laat zien dat Europese samenwerking/Single European Sky perfect mogelijk is.

Maarja, daar heb je visie en daadkracht voor nodig en dat is nou net waar het aan ontbreekt in Europa. De politiek wil zo graag één verenigd Europa, maar op gebieden waar samenwerking écht kan lonen laten ze het gewoon liggen en gebeurt er vrijwel niets.
 
Last edited:
+1

En waarom is het in de VS (alles tot 18.000 ft klasse E) en in Duitsland (alles tot FL100) dan wel perfect geregeld? In de VS krijg je standaard flight following (met waarschuwingen voor ander verkeer en WX). Super service en een controller die met jou meedenkt als vlieger. Als je dat vergelijkt met ons land is het bedroevend gesteld hier (niet alleen op ATC gebied overigens).

Het zou eens tijd worden dat men het gehele Europese luchtruim eens compleet op de schop gooit en vervolgens naar Amerikaans model herinrichten, dus zonder landsgrenzen, zelfde registratie prefix (zoals N in de VS) en alles in het Engels. Waarom moet ieder landje zijn eigen militaire trainingsgebieden hebben? Het zou er zoveel veiliger, efficiënter en makkelijker op worden. MUAC laat zien dat Europese samenwerking/Single European Sky perfect mogelijk is.

Maarja, daar heb je visie en daadkracht voor nodig en dat is nou net waar het aan ontbreekt in Europa. De politiek wil zo graag één verenigd Europa, maar op gebieden waar samenwerking écht kan lonen laten ze het gewoon liggen en gebeurt er vrijwel niets.

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_European_Sky
 
Maarja, daar heb je visie en daadkracht voor nodig en dat is nou net waar het aan ontbreekt in Europa. De politiek wil zo graag één verenigd Europa, maar op gebieden waar samenwerking écht kan lonen laten ze het gewoon liggen en gebeurt er vrijwel niets.

als je de beslissing aan een grote groep Nederlanders overlaat, wordt er niks meer Europees geregeld en gaan we lekker kreperen in ons eigen kleine landje zonder de rest.
 
En waarom is het in de VS (alles tot 18.000 ft klasse E) en in Duitsland (alles tot FL100) dan wel perfect geregeld?
Good point! Dat wist ik niet. Hier in Aus is alles tot 18.000' class G. Voor vliegplan wijzigingen praat je gewoon met Melbourne of Brisbane center op de Area frequency of met Flightwatch op de HF.
En altijd op een SAR Time voor VFR.

Dat Nederland geen benul heeft van kleine luchtvaart is wel duidelijk. Een beetje cross-pollination vanuit Europa doet wellicht wonderen in de komende paar jaren (hoop ik).
 
als je de beslissing aan een grote groep Nederlanders overlaat, wordt er niks meer Europees geregeld en gaan we lekker kreperen in ons eigen kleine landje zonder de rest.

Oh jee, krijgen we dat weer...
Gelukkig valt de realiteit niet te versimpelen tot één zin.

/offtopic
 
Goed plan. Maar stel dat je fuel eigenlijk niet toelaat om direct te filen. Je hebt vervolgens onverwacht heel veel tailwind en krijgt de eindbestemming daardoor wel in range.

Bij mijn vorige bedrijf deden precies dat. Wij filde b.v. Hurghada - Minsk uitwijk Riga (onze basis) en Kiev. En dan decision point planning. Konden wij op een bepaald moment door dan deden wij dat. Kiev werd er dan bij genomen voor als wij inderdaad naar Minsk moesten we daar wel een alternate voor hadden de we zeker konden halen.

Dus in NL b.v. EHBD - EHLE uitwijk EHTX (je eigenlijke bestemming). Dan zou je er bv. Hilversum bij kunnen nemen mocht je daadwerkelijk naar EHLE moeten.
 
Back
Top